Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl skrev:Nu är jag ju ingen flodexpert, men det kan väl inte vara direkt vanligt att stora floder tunnas ut i massor av bifloder och försvinner... snarare är det väl oftast så att det är en massa små floder som sammanstrålar till en stor flod som rinner ut i havet eller någon sjö, ibland uppdelad den sista biten i någon form av delta.. . När jag studerar kartan måste jag erkänna att jag inte blir riktigt koĺok på hur vissa floder rinner och var de börjar. En höjdkurveanalys skulle nog bli rätt så intressant för området t.ex. vid Nargurs skogar... det samma om man skulle försöka sig på någon form av analys av nederbörden i området. Jag ställer mig t.ex. lite frågande till att floder uppstår ur tomma intet mitt på en slätt, som två floder gör ovanför nya bytidens byar. Eller är det så att dessa två floder rinner ut på slätten och sen bara dunstar bort? Jaja... inte mitt område...

Iaf, för att komma till skott, så anser jag att det inte behöver vara något problem om "en" flod försvinner ner i ett hål i marken, för att övergå till att vara en underjordisk flod. Det känns ju onekligen rätt fräckt att ha möjligheten att utforska denna i en liten båt... kommer man till någon underjordisk sjö och vad kan det isf finnas där... eller så krossas man i ännu ett vattenfall... men det är ju en annan femma... iaf känns det inte fel med underjordiska floder i Ereb.
En del floder rinner inte ut i havet utan torkar ut eller liknande på vägen dit. Ett exempel är Rio Grande som förvandlas till en sumpig bäck precis innan kusten...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

En del floder rinner inte ut i havet utan torkar ut eller liknande på vägen dit. Ett exempel är Rio Grande som förvandlas till en sumpig bäck precis innan kusten...
Jo, det har du helt rätt i, men det jag menade är ju att man måste ta sig en funderare på om floden börjar mitt i ett slättområde (eller något liknande) och i sådana fall varför dess källa är där... om den rinner ut i slättområdet och sedan dunstar bort borde man även också ta sig en funderare på om det känns trovärdigt med tanke på omständigheterna.

I fallet med Rio Grande var det ju först sommaren 2001 som floden inte rann ut i havet, tidigare hade den gjort det. Sandvallen som bildats och skiljde floden från havet spolades sedan bort efter vårregnen 2002, men återformades till sommaren samma år och har varit kvar sedan dess, och floden har bara vid några enstaka tillfällen tagit sig ända ut till havet sedan dess. Anledningen till att Rio Grande inte når havet är bl.a. pga. ihållande torrt väder och överanvändning av flodens vatten och det är nog knappast inte troligt att floder i Ereb skulle överanvändas eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Forvirringen rorande floderna beror nog på min forsta karta over Nargur som jag engång skickade Spelknepe. Har lat jag de två floderna (nu dopta Sem Dihr och Ogorolihn) "forsvinna" vasterut eftersom vi inte riktigt varken då eller nu bestamt något for detta område mellan Nargurs skogar och Mirel-Palinor-Ransard.

Oavsett hur vi gor ar tanken att de rinner vasterut eftersom vattnet kommer från både bergskjedjorna och Kallan (som ar ett slags mini-golwynda dar vattnet strommar upp ur marken). Sem Dihr ar nu anknuten till Mefamirs sjo medans Ogorolihn fortfarande ar lite obestamd. Antingen tycker jag den kan forsvinna i en mangd bifloder och/eller hål i marken (utmarkt aventyrsplats som Bergdahl skriver) eller så kanske den vander norrut och ut i Drakrannan.

Sese Hesuoni får garna ligga midt ute på slatten mellan skogen och Palinors grans, men vi bor kanske bestamma hur stort slattfolkets område/revir skal vara for vi satter ut det på kartan?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har lagt upp en Västra Altor - Beta i kartoteket

Denna version inkluderar alla färdiga namn på städer, länder, flodar, etc. Finns fortfarande mycket att göra! Håll till godo sålänge. :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

The image “http://www.erebaltor.se/kartor/altor/01 ... t_beta.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

=(
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag kan inte heller se kartan i Safari.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

The image “http://www.erebaltor.se/kartor/altor/01 ... t_beta.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
Jag kan inte heller se kartan i Safari.
Webbläsare har problem/kan inte visa bilder av denna storlek. Högerklicka och välj "spara mål som..."

Funkar utmärkt på min dator på jobbet.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jajamensan. Det gick bättre! :D Trevligt!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: Har organiserat om lite bland kartorna samt lagt upp den senaste kartan över Ereb i två versioner tillsammans med en liten thumb.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Spelis: Skulle vara trevligt om du kunde märka ut Odos grav (lite sydväst om Arno) och S:t Amunds klosterö på Caddo-kartan. Skulle också vara bra om du kunde ladda upp de uppdaterade kartorna av Caddo (och Adragoors spelarkarta) på Caddo-wikin.

Det närmar sig....
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

anders: Det ska jag fixa så fort tiden fallen på. (Kanske ikväll eller imorgon)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Spelis: Skulle vara trevligt om du kunde märka ut Odos grav (lite sydväst om Arno) och S:t Amunds klosterö på Caddo-kartan. Skulle också vara bra om du kunde ladda upp de uppdaterade kartorna av Caddo (och Adragoors spelarkarta) på Caddo-wikin.

Det närmar sig....
Just det... spelarkartor... Ska försöka fixa till den där. Namnen saknas fortfarande vad jag minns.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Spelis: Skulle vara trevligt om du kunde märka ut Odos grav (lite sydväst om Arno) och S:t Amunds klosterö på Caddo-kartan. Skulle också vara bra om du kunde ladda upp de uppdaterade kartorna av Caddo (och Adragoors spelarkarta) på Caddo-wikin.

Det närmar sig....
Just det... spelarkartor... Ska försöka fixa till den där. Namnen saknas fortfarande vad jag minns.
...och det finns några nya städer utsatta.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering

• Har lagt upp den den senaste kartan över Soluna i två versioner.
• Har lagt upp den senaste kartan av Västra Altor i två versioner.
• Trodde jag hade lagt upp den senaste kartan över Ereb i två versioner.

Ändringar i Soluna
• Lagt till Hittin i norra Efaro.

Ändringar i Ereb
• Staden Ereno och borttagandet av Torshems sköld skulle skett men har inte kommit med. Lustigt nog har det kommit med på Västra Altor kartan nedan.

Ändringar i Västra Altor
• Lagt till staden Ereno (vid fristaden) i Ereb
• Tagit bort Torshems sköld.
• Grejjat lite med öarna i väst. Tagit bort en okänd ö, flyttat Monturerna samt flyttat okänd ö närmare fastlandet åt öst.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Bör det inte kunna göras en topografisk karta över Ereb(altor) där man kan se en ungefärlig höjd dom olika områden har?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar