Atlas

Kartor samt kartrelaterade inlägg
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Atlas

Inlägg av erug »

Hej allihopa!

Jag är väldigt ny här och blev inspirerad av Spelknepes fina gigantiska karta över västra altor.

Då jag och mina vänner gärna ville använda oss utav denna karta i utskrivet format har jag försökt klura ut en lösning på att få ut den i läsligt/hanterligt pappersformat.

Såg att det pratats i förbifarten om att göra en Atlas av kartan i pdf-format och har funderat lite på att försöka göra detta.

Efter lite experimenterande med min hemmaskrivare (som håller långt ifrån tryckeristandard) så har jag kommit fram till en minimistandard för uppdelningen där den mindre texten går att urskilja (om än fortfarande med visst besvär).


Om man som jag tänkt från början skulle dela upp hela kartan i denna storlek skulle det bli totalt 280 A4 sidor, vilket blir ganska otympligt, om än imponerande. :)

Började därefter fundera på att endast dela in de mer detaljerade delarna i denna storlek och resterande i hälften så detaljerade bilder.

Har då försökt att gå över kartan i in zoomat format för att se var det finns städer och mindre texter utplacerade. Har även skiftat rutnätet lite för att försöka effektivisera och dra ner på antalet detaljerade sidor.

Frågan är väl vad ni anser om indelningen, om det är några mer detaljerade delar jag missat, om hela idéen är befängd eller ej. Åsikter i allmänhet. :)

Utöver detta undrar jag om ni inte kan lägga till de jättefina spelarkartor som finns under Spelarkartor i den klistrade Kartor tråden? Vore perfekt att ha alla fina kartor samlade på ett ställe. :)

/ Erug

Indelningsförslag:
(Varje ruta representerar en A4 sida)
Bild
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En Altor-atlas låter som en fantastisk idé. Din uppdelning ser helt ok ut, men däremot så kanske det inte är så intressant med A4 kartor över "tomma" områden som hav, packisar, mm?
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Intressant idé och bra dessutom. Jag skulle lätt köpa en sådan bok. Är det någon som har en aning om vad de kostar att rycka upp en sådan bok i de små antal det skulle ahndla om här? Är det möjligt om man utgår från principen att priset får bli högt per bok?

Magnus
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Grisodlar'n skrev:En Altor-atlas låter som en fantastisk idé. Din uppdelning ser helt ok ut, men däremot så kanske det inte är så intressant med A4 kartor över "tomma" områden som hav, packisar, mm?
Nä det var bland annat en av funderingarna jag hade. Antingen har man kvar de sidorna med bara hav för de som vill lägga till öar för hand allt eftersom tiden går för olika kampanjer eller så tar man bort dem helt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag röstar på att du tar bort dem helt, men kanske har med någon översiktskarta i likhet med den du har rutat in.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Lillen skrev:Intressant idé och bra dessutom. Jag skulle lätt köpa en sådan bok. Är det någon som har en aning om vad de kostar att rycka upp en sådan bok i de små antal det skulle ahndla om här? Är det möjligt om man utgår från principen att priset får bli högt per bok?

Magnus
Jag har ingen aning om några priser, men det finns ju flera print-on-demand företag på nätet.
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Hej igen,

Med de som är helt borttagna skulle resultatet bli nedanstående. Är detta ett bättre alternativ?

Sparar 11 sidor med helt tomma hav. Packisarna anser jag fortfarande borde finnas med. Vad anser ni?

/ Erug

Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

6I och 6J kan du nog slå ihop till en liggande A4
7C blir väääldigt lite info på, men jag har inga bra alternativa lösningar :S
7E-7H skulle kunna "skjutas lite åt sidan" för att minska med en A4.
3(1)B & 4(2)Bkan också strykas ser det ut som.

Jätterolig idé :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Förträfflig idé! Roligt att min gamla fula karta kommer till nytta! ;)

Ett förslag är kanske att man ska basera rutorna på varje kontinent istället för ett symmetriskt mönster på halvklotet?

Om man utgår från att det ska vara lätt att hitta i kartboken, så tror jag det blir enklare. Men vilket som är roligt!
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Försökt att ännu en gång ändra förskjutningen på rutnätet samt lägga till några undantag för att effektivisera.

Bild

Att slå samman två större rutor som du föreslår Fafnir kan absolut göras men vet inte om det blir för odetaljerat för det öområdet då?

Kul att du är positiv till idén Spelknepe! Måste dock invända till din beskrivning av kartan, den må ha några år på nacken men ful är den inte! :)

Kanske ska försöka göra som du föreslår Spelknepe och dela in det efter kontinent istället. Denna indelning började utifrån vad som blev mest sideffektivt utan att tappa detaljer. Frågan är om det inte blir fler sidor om man delar in det i respektive kontinent eftersom det antagligen kommer överlappa till viss del?
erug
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 65
Blev medlem: 2011-03-15 21:47
Ort: Lund

Inlägg av erug »

Tänker du dig något i stil med nedanstående Spelknepe?

Detta skulle då bli något i stil med översiktskarta för nordöstra kontinenterna.

(medvetet bortfall på någon liten ö på västsidan av rad 2 samt östsidan av rad 3)

Bild
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re:

Inlägg av Andreas »

Hej, en atlas är en kul idé. Ser att det inte uppdaterats sen 2011. Är den fortfarande aktiv? Är Spelknepe fortfarande positiv? Bildlänkarna verkar inte funka. Tips någon?
Andreas
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Atlas

Inlägg av Spelknepe »

Jag har som ett framtidsmål att göra en atlas. Har faktiskt flera delar av en fullständig karta över västra Altor. Det kommer när det kommer, med lite press går det säkert snabbare! :)
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Atlas

Inlägg av Andreas »

Spelknepe skrev:Jag har som ett framtidsmål att göra en atlas. Har faktiskt flera delar av en fullständig karta över västra Altor. Det kommer när det kommer, med lite press går det säkert snabbare! :)
"Press #1 for Atlas!"
Kul!
Jag skulle vilja printa några av dina kartor, tex Felicien, på typ vykort och skicka till mina spelare mfl från en fiktiv resenär, hur ställer du dig till det?

"Hej, soliga roliga hälsningar från Felicien! Vi är ute och båtluffar i Gerdikk-arkipelagen och här händer det grejor! Igår undslapp vi med nöd och näppe ett gäng sjörövare tack vare den Feliciska kust flottans raska gossar som kom till undsättning. Ikväll blir det fest, då värdshusvärden har kommit över ett parti Hulisk tobak och en tunna Caddiskt vin från en auktion med krigsbyte. Och nästa vecka ska vi undersöka en gammal Jorpagnisk ruin. Kom!
med vänliga hälsningar /Astwid av Mirhavn
Andreas
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Atlas

Inlägg av Spelknepe »

Självklart! Print away! :)
Skriv svar