Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

En fråga. vad ska stå i kategorin Gudar som inte står i Religioner
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Nu är vi 3 - 4 personer som är inne och bökar med wikin.
Jag tycker det är bra att visa istället för beskriva. :) Ok, att det blir onödigt arbete i sammanlagd mängd, men wikin är ju ändå under ombyggnad. Jäkligt bra att du tar tag i det hela så att vi kan diskutera igenom dem nu när alla har visat vad de menar.
Spelknepe skrev:• Jag vill ha någon sorts tilltalande grafik. Rickards pergament tyckte jag såg trevliga ut. Min egen mosaik över Ereb såg också trevlig ut.
Jag är lite negativ till mosaiken då den tar laddningstid och på tok för stor plats. Möjligt om man minskade ner den (typ ersatte ljusbönen) både i storlek och kvalitet (quality 60 i Photoshop brukar funka).
• Folkslagen är bra, men jag tycker ibland att vissa saker blir kaka på kaka. För tillfället så kan man komma åt samma sak genom helt olika vägar. Antingen genom att klicka på...

--> Människor --> Joriska folk --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Trädstruktur: Joriska folk --> Kardier

Detta tycker jag blir trassligt genom att ha olika väger till samma artikel. Ska man ändra någon sen så blir det trassel och svåröverskådligt.
Jag gillar att man kan ta flera vägar, även om den sista är rätt onödig att ha (man kan ju söka också som fjärde alternativ), så den borde stryka på foten.
• Trädstrukturen bland folkslagen är helt onödig. Det som finns under trädstrukturen hittar du ändå i den stora vita listan längst ner.
Så med andra ord håller jag med här. :)
• Det är ett enormt mellanrum mellan Geografi, Folkslag och Historia, Religion, Handel & Politik.
Det där var mitt fel...
• Varför ska man krångla med egna stilmallar när wikin har ett jätteenkelt system för rubriker och sub-rubriker? Innan gjorde man en rubrik genom att sätta = rubrik =. Nu... ok, jag skulle ge ett exempel men jag fattar ingenting vad som är vad. Ser ut som om tre olika sorters hanteringar av rubriker används.
...för jag började gå in och krångla när jag gjorde rubrikerna till länkar. Jag gjorde fel först och trodde att det var rubrikkoden som det var fel på och ändrade den. Personligen tycker jag att vi ska hålla oss till wikikoden och sedan ändra i css-filen (stilmallen) om något ska ändras rent layoutmässigt. Exempelvis kan vi göra att den högsta rubriknivån blir i VERSALER i css-filen så man slipper skriva rubriknamnet i versaler.

Jag såg visserligen endast två hanteringar av rubriker - en med = (och en som var länkad till en kategori) samt {{Rubrik_Framsida|XXXXX|1}}
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Efter många försök (och oändliga webläsarkrascher) ska jag försöka sammanfatta mina tankar vad gäller wikin och dess struktur.

Vi börjar längst fram, dvs

Framsidan
Jag har inte så mycket att säga om innehållet på framsidan, däremot finns det ett par saker vad gäller strukturen. Om man ska ha en snygg framsida (ungefär sån som Rickard ritade upp) så måste man gå ifrån wikiformaterad text och använda sig av nästan ren html, åtminstone för rubrikerna.
Detta har att göra med att rubrikerna kan bara formateras på ett sätt i hela wikin (det sätts i css-filen).
Dessutom kidnappar wikitexten html vilket gör att det ser helknasigt ut om man lägger in "="-rubriker blandat med <div>:ar.

Wikins informationsstruktur
Nu kommer jag till den delen där jag känner att vissa blandar ihop äpplen och bananer. Hur informationen struktureras i wikin.
Det finns alltså i princip två grundläggande typer av information: artiklar och kategorier.

Artiklar är de som innehåller informationen, dvs brödtexten vi vill förmedla. Den innehåller även länkar till andra artiklar (och eventuellt kategorier), men dessa behöver inte vara ordnade på något sätt.

Kategorierna är de som skapar strukturen i wikin. Kategorierna är ordnade ungefär i en trädstruktur, dvs att varje kategori ligger under en annan kategori. Överst finns en kategori som kallas rotkategori.
Det finns dock kategorier som kan ligga under flera kategorier (enligt mitt tycke iaf).

Ett i mitt tycke tydligt exempel på varför man bör tillåta "multipelt arv" är kategorin Gryndur. Denna kategori innehåller just nu artikeln Gryndur som beskriver språket samt en Gryndurordlista.

Nödvändigheten med att ha en kategori Gryndur och en artikel Gryndur är att man behöver gruppera ihop artikeln Gryndur med Gryndurordlistan. Givetvis kan man även referera till Gryndurordlistan från artikeln, men för att få struktur på det hela behövs även kategorin.

Varför behöver då Kategori:Gryndur tillhöra mer än en överkategori? Jo, därför att informationen som finns är väldigt knutet till Dvärgarna, dvs den bör tillhöra Kategori:Dvärgar. Men det är ju också ett språk, så den bör tillhöra Kategori:Språk (eller en underkategori till denna).

Jag förstår inte riktigt varför vissa tycker att det blir krångligt att komma åt samma artikel från flera olika ställen (vilket man gör när man placerar den i flera kategorier). Jag tycker att det är solklart att man ska kunna hitta alla artiklar som tillhör något särskilt man söker efter. Någon vill kanske söka efter språken i Ereb, andra vill kanske ha reda på allt dom kan om dvärgar. I båda fallen har Gryndur hög relevans.

Nu kommer jag till hur en Kategori-sida är uppbyggd:

Överst på sidan kan man skriva in en helt vanligt text. Man skulle kunna skriva en hel artikel här, men jag anser att man bör skilja på kategorier och artiklar, så en kort beskrivning på Kategorin (inte artikeln) bör räcka. Eventuellt kan man peka på en huvudartikel för kategorin.

Efter beskrivningen listas alla underkategorier upp. Det vanliga är att man trycker på länken för att komma vidare, men man kan titta på underkategorierna till dessa genom att trycka in [+]-tecknet. Detta är inbyggt i Wikin och går ej att ta bort, men man kan strunta i att använda [+]-tecknet om man inte vill.

Till sist visas alla artiklar som tillhör kategorin. Det är enbart denna kategoris artiklar som presenteras, inte underkategoriers artiklar.


För att navigera kan man alltså göra på två sätt:
1: Använd sökfunktionen.
2: Sök bland kategorierna.


Framsidan (igen)
Mitt förslag för framsidans utseende är att göra en box för varje kategori som ligger precis under rotkategorin och lista alla underkategorier till dessa i boxen. Om det ligger artiklar under dessa kategorier måste man lista dessa också i boxen, annars kommer de inte att synas när man börjar söka. Alternativt kan man förbjuda att ha artiklar i dessa (utan att de måste ligga i underkategorier).
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Bör det stå något på huvudsidan och i så fall vad? Det jag funderar på är några punkter som behövs nämnas.

× Vad wikin är tänkt att användas till (att det är erebaltors wiki torde man se på struktur, att Ereb-bilden finns samt URL:en).
× Hur man lättast navigerar på wikin.
× Att redigering eller skapande av artiklar kräver en inloggning.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har under Ereb gjort några små andringar; lade till Pandarealia under Lander, flyttade Torshem och Nargur till Platser, samt lade - med viss tveksamhet rorande namnet - Priglasili till Platser.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vill återigen påpeka att det bör (skall, då fokus är på Ereb) finnas någon typ av åtskillnad mellan Erebs geografi och övriga kontinenter; en tom rad, en rubrik (Övriga kontinenter), en streckad linje...
Det samma gäller Historia.

Vågar inte själv peta i det där, men någon kan väl göra det som kan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Funderade på om inte den väldigt enkla och fina huvudsidan kan göras ännu mera "samlad". Religion kan kanske kopplas ihop med magi (som väl borde finnas med?) till Religion & Magi, och handel sorteras under in under ett ihopkopplat Politik & Kultur?

Sen hade jag gärna sett en Ereb Altor karta istället för Ljusbönen (som är riktigt tjusig men kanske borde ligga under kategorin Lysande Vägen?)!

Vad tycks? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Birkes idéer låter bra. Föreslår följande:
Föreslår att ljusbönen flyttas, ser inte lika kul ut nu när den är så smal.
En karta på Ereb skulle inte vara fel. Men det finns ju utrymme för båda!(Mosaiken kan ju läggas in som bild i början på Imperium Jorpagnum?) Om någon annan snygg bild/text läggs på huvudsidan föreslår jag att Erebkarta hamnar på sidan Ereb överst innan länderna rabblas upp.

Rubriken för Religion, Magi, Miscellaneous = Metafysik

Språk kan bli en egen rubrik där språken finns. Alt. så läggs språk in sist under geografi?

Handel och Politik kavrstår.

Kultur är så svepande att det omfattar religion, politik, handel, språk m.m. Stryk den rubriken.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Mikael skrev:Birkes idéer låter bra. Föreslår följande:
Föreslår att ljusbönen flyttas, ser inte lika kul ut nu när den är så smal.
En karta på Ereb skulle inte vara fel. Men det finns ju utrymme för båda!(Mosaiken kan ju läggas in som bild i början på Imperium Jorpagnum?) Om någon annan snygg bild/text läggs på huvudsidan föreslår jag att Erebkarta hamnar på sidan Ereb överst innan länderna rabblas upp.

Rubriken för Religion, Magi, Miscellaneous = Metafysik

Språk kan bli en egen rubrik där språken finns. Alt. så läggs språk in sist under geografi?

Handel och Politik kavrstår.

Kultur är så svepande att det omfattar religion, politik, handel, språk m.m. Stryk den rubriken.
Ideérna låter bra, men tänk på att för att det ska funka bra med navigeringen så bör man lägga en kategori under en enda rubrik (dvs man kan inte splitta på religion).

Jag ska se vad jag kan göra åt kategoriträdet först.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

ilmarinen skrev:
Mikael skrev:Birkes idéer låter bra. Föreslår följande:
Föreslår att ljusbönen flyttas, ser inte lika kul ut nu när den är så smal.
En karta på Ereb skulle inte vara fel. Men det finns ju utrymme för båda!(Mosaiken kan ju läggas in som bild i början på Imperium Jorpagnum?) Om någon annan snygg bild/text läggs på huvudsidan föreslår jag att Erebkarta hamnar på sidan Ereb överst innan länderna rabblas upp.

Rubriken för Religion, Magi, Miscellaneous = Metafysik

Språk kan bli en egen rubrik där språken finns. Alt. så läggs språk in sist under geografi?

Handel och Politik kavrstår.

Kultur är så svepande att det omfattar religion, politik, handel, språk m.m. Stryk den rubriken.
Ideérna låter bra, men tänk på att för att det ska funka bra med navigeringen så bör man lägga en kategori under en enda rubrik (dvs man kan inte splitta på religion).

Jag ska se vad jag kan göra åt kategoriträdet först.
Nej, precis. Religion skall inte splittras. Kultur skall utgå eftersom den rubriken endast innehåller språk, vilket kan bli placerad under annan rubrik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur menar du egentligen Mikael? Kultur utgå som egen rubrik men Handel finnas kvar? Och sen skapa en Metafysik med gudar, magi mm?

(vill bara se om jag förstått rätt innan jag börjar motargumentera :wink: )
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Hur menar du egentligen Mikael? Kultur utgå som egen rubrik men Handel finnas kvar? Och sen skapa en Metafysik med gudar, magi mm?

(vill bara se om jag förstått rätt innan jag börjar motargumentera :wink: )
Kultur-rubriken utgår. Språk vet jag inte vart vi skall flytta, men Kultur känns ju onödigt då Språk skulle vara bättre eftersom det är dess ända underrubrik.

Religion-rubriken byter namn till Metafysik, under vilken Religion, Magi och Annat blir underrubriker.

Handel och Politik- tråden kvarstår.

PS: Ilmarinen, det är kul att se arbetsinsatsen du lägger ner!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Såg en ganska imponerande grej... Wiki huvudsidan har visats 11 508 gånger!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kom just på att tideräkning väl skulle kunna dela Kultur med språk?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Kom just på att tideräkning väl skulle kunna dela Kultur med språk?
Jo, tideräkning passar in där. Sen kanske litteratur, har för mig att folk har skrivit lite om olika erebiska böcker här på forumet som kan läggas upp på wikin.
Skriv svar