Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker vi behåller Kultur som en rubrik, känns som om mycket annat skulle kunna sortera under den. Handel är jag däremot tveksam till, hur mycket kommer egentligen att skrivas här som inte kan ligga under enskilda land och rubriken Politik?
När det gäller Metafysik så har jag inget emot den rubriken, förutom att jag tycker både Religion och Magi bör ligga på huvudsidan och då känns den bara förvirrande.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Skumt... varje gång jag ska göra saker på wikin så lägger sig servern på rygg och vägrar svara...

Om jag har räknat rätt så vill vi ha följande rubriker på freamsidan:
Geografi
Folkslag
Metafysik
Historia


Geografi och Historia behåller vi ungefär som dom ser ut (med underrubriker till varje kontinent).
Folkslag verkar vara ok som den är.


Det vi har kvar är alltså Språk, Kultur, Religion, Magi och Handel/Politik.

Med tanke på hur mycket vi skrivit just nu (framsidan kan ju ändras senare) så kan vi nog slå ihop Kultur, språk, magi och religion till en enda kategori och (tills vidare) utelämna handel.

Rent kategorimässigt är det en smal sak att ändra framsidan senare. kategorierna behöver ju inte spegla framsidan rakt av. Det är lättare att ändra framsidan beroende på var vi kommer skriva mycket än att ändra kategorierna.
Ni kan kika på kategorierna här: http://www.erebaltor.se/wiki/Special:CategoryTree. Hoppas det funkar.

En till sak, vi diskuterar mycket hur framsidan ska se ut, men till vad ska vi länka till?
Jag har tänkt så här:
Om någon bemödar sig kan man göra en form av "portal" (se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Portal:Geography) som introduktion för varje ämne. Om en sådan finns länkar vi givetvis till dessa.
Om det inte finns något sådant är det nog smidigast att bara länka till kategorin så kan man söka vidare sedan.

Vad säger ni om det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad hände med Monster&Män samt Saker&Ting?
Någonstans kan det vara bra med spännande SLP, lista på handelshus, riddarordnar, legendariska föremål osv.

Tycker annars det låter bra Ilmarinen. Portaler låter också som en bra idé.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Imarinen, nu ser huvudsidan mkt bra ut!

Magi kan stoppas in under Metafysik.
Riddarordnar under Monster o Män.
Legendariska ting under Saker o Ting
Tideräkningar med språk under Smått o gott.

Lysande tycker jag! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe: Lägg in Tigerklingan under Saker o Ting på wikin, så ligger den någon rubrik där? Eller kanske skall där först finnas underrubriker som Vapen osv. ???
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker det börjar se bra ut Ilmarinen.

Jag har flyttat ljusbönen till Religion: Lysande vägen

Har dock några fler önskemål...

• Låt oss hålla oss med 6 stycken rutor --> 2 på varje rad.
Den sista kan man baka in i någon annan.
• Döp om Smått & Gott till Övrigt
• Baka in Saker & Ting under övrigt
• Gudar bör egentligen finnas under rubriken religion
• Religion bör kanske vara en egen huvudrubrik... är osäker.
• "Monster och Män" är överflödig. Alla monster och alla män (och handelshus) bör bakas in i respektive land eller alternativt övrigt.

Övrigt bör se ut såhär...
  • Övrigt
    • Monster & Män
    • Utrustning (inkluderar saker & ting)
    • ...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu tycker jag du blev snåltråkig Spelknepe.
Gudar kan få vara en egen rubrik(portal) under Metafysik där man först har en liten text om gudars roll och ev existens för att under den lista gudar.
Sedan ser det ut som när du kapat, bakat in och avfärdat finns det 5 inte 6 rutor kvar!?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sedan ser det ut som när du kapat, bakat in och avfärdat finns det 5 inte 6 rutor kvar!?
Inte om vi gör religion till en egen huvudrubrik

Jag tycker inte det ser bra ut med en ruta som putar ut åt höger. Och tycker inte du att "Smått och gott" bör döpas om till "övrigt" som för det andra går hand i hand med forumets rubriker?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Spelknepe skrev:
Har dock några fler önskemål...
Håller med Spelis tankar här, bra förbättringsförslag. Fast Metafysik-rubriken tycker jag är bra som den är, med religion och gudar under sig.

Men några egna tankar slog mig:
Geografirutan är lite missvisande/förbryllande när man som huvudrubriker kan välja mellan Ereb och Soluna mm. Jag menar, man öppnar ju sidan med tanken att det skall handla om Ereb, men så tvingas man ändå välja skilt en gång till för både geografi och historia för att komma till just Ereb. Jag tycker länderna och områdena kunde slängas in direkt under Geografi (eller som rubriker "Allmänt", "länder" o. "Områden"). Soluna mm kunde stoppas in under tex "Övriga Altor". Samma sak då med historia.

Alltså:

GEOGRAFI
- Allmänt om Erebs geografi
- Länder (eventuellt "Erebs länder")
- Områden (eventuellt "Vildmark & Vita fläckar" el. dyl...)
- Övriga Altor

HISTORIA
- Kronologi
- Erebs historia enligt broder Eressogus av Mandelmunkarnas orden*
- Övriga Altors historia

* Eller nånting ditåt. Jag tycker nämligen det skulle vara bra om det framgick väldigt tydligt att det inte är offentlig sanning som presenteras här. I synnerhet början med "Etin skapade världen..." osv ger annars en mycket stark bild av att det just är så det ligger till.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

ELLER så flyttar man allt utom-erebiskt till en egen "huvudruta" som heter "Övriga Altor".

Då blir det vackert 6 st huvudrutor även om man behåller "Metafysik"-rubriken oförändrad, och man slipper dra med listan över de utom-ereiska länderna överallt.

(Man kan ju också slänga Metafysik in under Övrigt och låta Religion bli en egen huvudruta/-rubrik med Gudar under sig...)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

vijes idéer var tilltalande.
vije skrev:* Eller nånting ditåt. Jag tycker nämligen det skulle vara bra om det framgick väldigt tydligt att det inte är offentlig sanning som presenteras här. I synnerhet början med "Etin skapade världen..." osv ger annars en mycket stark bild av att det just är så det ligger till.
Jag tycker det framgår av ingressen att det inte är absoluta sanningar, men jag skall se om jag kan göra det än mera tydligt.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Jag flyttade allt utomerebskt till Övriga Altor och listade alla länder under Geografi.

Det blev lite långt med alla länder så jag tror vijes förslag blir bättre.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja detta blev inte alls bra... tycker det var mycket bättre innan. Snart får någon ta tag i detta och göra något definitivt... annars gör jag det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Ja detta blev inte alls bra... tycker det var mycket bättre innan. Snart får någon ta tag i detta och göra något definitivt... annars gör jag det.
ta beslutet tillsammans med ilmarinen! de som velat ge sina önskningar har nog gjort det nu, försök finna en mellanväg. Ereb och Övriga Altor på huvudidan, men enskilda länder uppräknade på portalsidan för varje kontinent. Jag kan ta på mig att skriva portaltexter.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu har jag pillat på wikin, och snälla låt oss inte gräva mer i detta nu. Det går inte att skapa en wiki som passar alla.

Fördelarna med denna wiki är som jag ser det...

• Lättnavigerad. 6 stycken rutor med samma storlek, 2 på varje rad.
• De stora kategorierna som går hand i hand med forumets kategorier.
• Klickar man på Ereb / Berendien som kommer man TILL Berendien och inte till ännu ett kategori-index.

• Min tanke är sedan att fortsätta fylla framsidan med lite mer text. Välkomnstext, lite övergriplig information samt nån form av grafik som inte sabbar strukturen samt är lätt att ladda fram.
• Varje enskild kategori (t.ex. "Ereb" eller "Språk") ska fyllas med mer text som beskriver ämnet i sig. För Erebs del så kan det fyllas ut med kartor och dyl.
Geografirutan är lite missvisande/förbryllande när man som huvudrubriker kan välja mellan Ereb och Soluna mm. Jag menar, man öppnar ju sidan med tanken att det skall handla om Ereb, men så tvingas man ändå välja skilt en gång till för både geografi och historia
Detta har jag åtgärdat. Klickar man på Ereb så kommer man till Ereb, och inte ännu ett kategori-index.
Skriv svar