Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Fafnir skrev:Tanke.
Under folkslag -människor: står nu alla de folkslag som huserar i Aidne, typ.
Vad sägs om indelningen Jorer, Nargurer och öh, övriga
Sedan läggs de respektive grupperingarna in under ngn av dessa (i begynnelsen) tre.
På följande vis delade jag upp människorna på de olika kontinenterna i Människor-tråden. Texten är nog inte helt uppdaterad och häller inte är alla mina tolkningar diskuterade, men upplägget skulle kanske fungera på wikin?

viewtopic.php?t=181&start=0
Läser man vidare i samma tråd om människofolken har listan uppdaterats, reviderats och av vissa helt förkastats. Det är allt för svårt i dagsläget att lägga ut en komplett lista då det väl egentligen bara är Aidnes folk som beskrivits med sådan diversitet och detaljrikedom. Jag ser flera varianter på wikin:

1. Folkslag som det ser ut nu, uppdelade på tre grupper: Jorer, Narguri och Övriga. (problemet med mellanliggande folk kvarstår men kanske går att lösa med skohorn, ögonlapp och god vilja).
2. Stryk människofolken som rubrik och låt de olika människofolken beskrivas i respektive land enbart.
3. Har kvar rubriken Människofolk, men beskriv endast Jorer som grupp (dvs ursprungsidéer och vad som gör att de hör samman) och Nargurer som grupp. Det är ju trots allt dessa två grupper som dominerar.

Personligen förordar jag alt. 2!
Sedan återigen begränsa wikilistan till Erebs folkslag annars blir den för lång. Icke erebiska folk kan beskrivas i sina länder.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag håller med i stor utsträckning.
Frågan gäller väl egentligen huruvida wikin ska vara upplagd som wikipedia, där varje uppslagsord som räcker till någon form av artikel är ett eget uppslagsord, eller vi ska ha större artiklar som täcker t.ex. ett helt land med flora, folkslag och historia.
Något som man skulle kunna göra för att slippa kopiera in all information två gånger är att skapa uppslagsord för varje rubrik i sin text som sedan kan länkas till respektive rubrik i huvudartikeln. (Om man t.ex. söker på barbosker kommer man automatiskt till rubriken med samma namn under "Folkslag" i artikeln Trakorien.)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Varje ord kan ju ha sin korta wikibeskrivning som en uppslagsbok, men framsidan behöver inte innehålla alla dessa ord utan bör begränsas.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vill återigen slå ett slag för att Kardiens folkslag flyttas från Kardien under Erebs Länder TILL Människor, Joriska/narguriska/övriga folk.
(Vet inte hur man gör annars hade jag gjort det själv)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vill återigen slå ett slag för att Kardiens folkslag flyttas från Kardien under Erebs Länder TILL Människor, Joriska/narguriska/övriga folk.
(Vet inte hur man gör annars hade jag gjort det själv)
Jag är lite chockad men jag tror jag har lyckats? :shock:

Gå in på Joriska folk och vidare till Kardier...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Vill återigen slå ett slag för att Kardiens folkslag flyttas från Kardien under Erebs Länder TILL Människor, Joriska/narguriska/övriga folk.
(Vet inte hur man gör annars hade jag gjort det själv)
Jag är lite chockad men jag tror jag har lyckats? :shock:

Gå in på Joriska folk och vidare till Kardier...
Strålande! Nu skall vi bara flytta Ker-bosh och Penter till Övriga.

Även nordmarkarna verkar ha annat ursprung än jorer även om de talar en jorisk dialekt. Jag ser dem gärna som flyktingar/emigranter från de narguriska folkgrupperna i Kard, från vilken period har jag inte bestämt mig. Så antingen under Narguriska folk eller under Övrigt som "Narjuriska".
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Strålande! Nu skall vi bara flytta Ker-bosh och Penter till Övriga.
Kan vi inte länka till Ker-bosh från Övriga, de är ju både ett folk och en kultur (nu använder jag mina begrepp) som bor i Kardien, även om de kanske inte anser det själva?
Mikael skrev:Även nordmarkarna verkar ha annat ursprung än jorer även om de talar en jorisk dialekt. Jag ser dem gärna som flyktingar/emigranter från de narguriska folkgrupperna i Kard, från vilken period har jag inte bestämt mig. Så antingen under Narguriska folk eller under Övrigt som "Narjuriska".
En blandbefolkning kanske, eller både jorer och nargurer med en gemensam kultur? Jorderna sägs ha haft kolonier i södern så dessa kan ju vara ättlingar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tror du vi kan få Regils uppfattning?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag är inte nöjd med organisationen av människofolken. Skulle vilja ha denna indelning:

Människor
+Joriska folk
+Kardier
Echter
Faltrakier
Losdriver
Zorakier
Nyjorer
Berendier
Erebosier
Hynsolgier
Torshemare
Magillier
Klomellier
Trakorier

+Narguriska folk
Nargurier
Barbier
Jorduakaerlar
Ransardier
Ljusnier
Kasenier
Hamurier
Hynsolgier
Ovatier
Tjugier
Centralnargurier?
Trakorier
Klomellier?

Övriga folk
+Aidne
Ker-bosh
Penter
Mirel
Dalkier
Drylo
Ljusna

Indelningen av folk är ju klumpig från början, men undrar om inte idelning i regioner är bättre som under Övrigt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tror ingen av våra listor skulle fungera! :(

Det kommer alltid att finnas tvistefrågor, olika tolkningar och det faktum att det egentligen inte går att skilja mellan exempelvis en såkallad trakorier och en invånare i låt säga Klomellien, eller Erebos, eller Montagor.

En lösning skulle vara att skapa såkallade människoraser (ett mycket känsligt "ord") och bestämma att en person kan vara helblod, halvblod eller kvartblod. Detta skulle göra beskrivningar av folket/kulturen/rasen enkla och lätta att strukturera upp. Frågan är hur bra den lösningen är? :?

En annan lösning är om vi utgår från ett geografiskt område, gärna då ett land, och grupperar alla de olika kulturer och grupper som finns innom dessa gränser efter områdets benämning. Under detta namn, gärna kallad nationalitet, listar vi så de olika folken innom området, och under dessa igen listar vi de olika folkens kulturer.

För området Erebos skulle det då se ut så här:

Erebos nationaliteter

Erebosier
Massiver


Erebosiska folk

Dakkiler
Beyuralier
Targerer


Erebosiska kulturer

Stadsbor
Fiskarbönder
Massiver


Merk att massiverna bara består av en sorts kultur och listas därför under kulturer och inte folk. I en egen artikkel kallad Massiviska folk (vi utgår från att det bor massiver andra platser än på de erebosiska öarna) listar vi erebosiska massiver, feliciska massiver, jorpagniska massiver.

För området Barbia:

Barbias nationaliteter

Barbier
Bergsfolk


Barbiska folk

Östbarbier
Nordbarbier


Barbiska kulturer

Höglandsnomader
Stadsbor
Habuloner
Bergfolk


Merk att bergsfolket inte beskrivs som ett folk utan endast en kultur. Andra bergsfolk är nidländska bergsfolk och krunska bergsfolk.

För området Kardien:

Kardiens nationaliteter

Kardier
Penter
Ker-bosh


Kardiens folk

Echter
Faltrakier
Nordmarkare
Penter


Kardiens kulturer

Adel
Livegna
Skattebönder
Stadsbor
Bergspenter
Havspenter
Ker-bosh


Merk att ett skilje mellan penterna som bor vid havet och penterna som bor i bergen görs, men de tillhör både det pentiska folket och den pentiska nationaliteten.

Kan detta fungera :?:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Tror du vi kan få Regils uppfattning?
Ehh. Javisst! Absolut! Om vadå :? :oops:

Jag hänger inte riktigt med känner jag...

Men, Nordmarkare är också människor. Joriska dessutom.

Nu har jag läst på lite. Tycker att Birkes indelning verkar onödigt krånglig. Sen håller jag nog med om att raser är ett... onödigt ord. och att räkna i hälfter och fjärdedelar... nja.

Jag tycker att det bara finns folkslag. Dessa är i huvudsak en kulturell tillhörighet, men vissa folk utmärks givetvis av att vissa hårfärger, blodgrupper eller ögonfärger dominerar.

Med andra or finn det inga "Kardier", endast echter, faltrakier, penter osv. Kardier är inget folk utan en juridisk tillhörighet (om än något mindre definierad än i dagens "fästning europa") hos de människor som bor i Kardien. På samma sätt finns inget folk som heter trakorier, men däremot paratornier, saphynier osv. Caddo blir väl något av ett undantag då nästan alla cadder är dalker.
Senast redigerad av Regil den 2007-11-08 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Komentera snällt nu, någon ordning på detta jävla ämne måste vi ju få!! :D :cry:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Komentera snällt nu, någon ordning på detta jävla ämne måste vi ju få!! :D :cry:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej det här tycker jag nu börjar anta helt orimliga proportioner. Kommer se hopplöst ut och vara svårt att förstå logiken av om man inte redan är insatt. Visserligen gillar jag att kategorisera världen men...

För min del kan vi stryka Människor från Folkslagskategorin helt och hållet. Låt varje människofolk istället bli en egen artikel som inte syns på huvudsidan, men som det finns länk till i varje landartikel där de bor. De speciella kulturerna som inte är kopplat till folk (som bönder och fiskare) behöver inte beskrivas och radas upp annat än möjligen i landsartikeln. Då behöver vi inte definiera vilken "nivå" eller kategori som folket tillhör (nationalitet/etnicitet/kultur) utan beskriver dem bara. Detta fungerar både för barbias stadsbefolkning, penterna och folk som har skiftande kultur.

Alternativt om man nu vill ha kvar Människorna så tror jag ändå att de tre kategorierna räcker: Jorer, Nargurier?, Övriga. Under dessa kan man då beskriva begreppen och kanske ge något exempel, men fortfarande inte rada upp varenda folk/kultur. Det gör man fortfarande i Landsartikeln (som i Aidnemodulen). Definitionen av Jorer och Narguir blir minst lika svår den.

Regil, din åsikt om Nordmarkarna var det. Sedan tycker jag fortfarande det ser risigt ut om Kardiens folkslag finns under både kategori Kardien och Människor på Huvudsidan. Huvudsidan bör hållas slimmad, medan wikin och artiklarna kan krylla av länkar.
Senast redigerad av Mikael den 2007-11-08 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev: Regil, din åsikt om Nordmarkarna var det.
Ok. Jag skall vara tyst. :D :wink:

För övrigt är vi nog ganska överrens.
Skriv svar