Wiki - Organisation

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tyckte att Etins bön passade bättre vid Religion, så jag redigerade. :shock:

Skulle bli än snyggare om religionerna hamnad till höger eller vänster om rutan med bönen, men det var över min kunskapsnivå.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Vet inte om jag direkt gillar det där. Allting är väldigt ihoptryckt och bilden känns mest ditslängd. Hatar att behöva skrolla i evighet nedåt för att kunna få en överblick på sidan. Jag gillar dock strukturen på länkarna, men de borde ta och placeras om lite. Jag gjorde ett litet utkast på hur det kan se ut. Tanken är att den ska se vettig ut på flera olika upplösningar.

http://rpglab.net/edod/menlost/wikitemp3.jpg

NOTERA
× Avstånd till saker och ting är lite sisådär (den vita texten längst upp till höger borde exempelvis åtgärdas [och läggas på en bakgrund så att texten framträder bättre].
× Fonterna är inte heller något som jag noggrant valt utan jag använde det första som jag tog.
× Jag vet faktiskt inte om jag orkar göra den här designen (kompabilitet Firefox + Explorer = hårslit samt jag vet inte hur Wikisidorna ser ut - php antagligen = jobbig struktur att sätta sig in i).
× Alla kategorier finns inte listade på bilden.
× Pergamenten kan snyggas till lite. Nu tog jag bara en efter en snabb googlesökning.

---

Sedan tycker jag att man borde kunna trycka på rubrikerna också för att få en ännu mer detaljerad struktur. Säg att man trycker på Geografi, så listar en artikel alla länder på hela Altor.
Senast redigerad av Rickard den 2007-11-10 16:25, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inte dumt Rickard.
Ilmarien ser också ut att lägga ner tid på wikin idag.
Det händer mycket med wikins utformning nu och det till det bättre! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Birke: Har sovit på saken och tycker att din uppställning är för komplicerad och har för många indelningar.
Den blev lite komplicerad speciellt när jag radade den upp så här och försökte hitta ett system för ALLA benämningar. Nu när wikin är ändrad kanske det går att hitta bättre lösningar? :)

Min tanke med uppställningen av befolkningen i Barbia, där den består av höglandsnomader, stadsbor och habuloner, var att beskriva det generella med barbier för att kunna använda det på så vis som det är gjort i Monsterboxen - De humanoida raserna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Verkar hända saker på wikin medans jag skriver detta men jag saknar en Kultur rubrik, eller en tydlig anvisning till vart sådan information kan hittas?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Rickard skrev:Sedan tycker jag att man borde kunna trycka på rubrikerna också för att få en ännu mer detaljerad struktur. Säg att man trycker på Geografi, så listar en artikel alla länder på hela Altor.
Jag gjorde en liten grej i rubriken Folkslag. Jag ser att ni har gjort strukturen i hur man länkar mycket enklare. Ett förslag är att vi ändå använder oss av kategoriseringssidorna (som är automatiska), annars kan vi lika gärna skippa att skriva kategorinamn i artiklarna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev:
Rickard skrev:Sedan tycker jag att man borde kunna trycka på rubrikerna också för att få en ännu mer detaljerad struktur. Säg att man trycker på Geografi, så listar en artikel alla länder på hela Altor.
Jag gjorde en liten grej i rubriken Folkslag. Jag ser att ni har gjort strukturen i hur man länkar mycket enklare. Ett förslag är att vi ändå använder oss av kategoriseringssidorna (som är automatiska), annars kan vi lika gärna skippa att skriva kategorinamn i artiklarna.
Jag håller med dig Rickard. Om man i framtiden vill skriva ett längre stycke om t.ex. Erebs geografi generellt kan man länka om framsidan till den sidan om man skulle vilja.

Det finns en sida som listar upp kategorierna i en trädstruktur som kan vara behjälplig när man organiserar:
http://www.erebaltor.se/wiki/Special:CategoryTreeList

Den verkar tyvärr ha den egenheten att den bara listar en kategori en gång (vilket gör att Dalkiska syns under Caddo, inte under språk).
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

En annan grej är att vi egentligen borde ta bort alla tomma artiklar. Dessa kan ge intrycket av att wikin är död. Man vill ju klicka och läsa, inte klicka och upptäcka en massa tomma sidor.

ilmarinen, finns det något specialsätt att lista alla artiklar?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Rickard skrev:En annan grej är att vi egentligen borde ta bort alla tomma artiklar. Dessa kan ge intrycket av att wikin är död. Man vill ju klicka och läsa, inte klicka och upptäcka en massa tomma sidor.

ilmarinen, finns det något specialsätt att lista alla artiklar?
Ja, http://www.erebaltor.se/wiki/Special:Allpages finns. Kolla under Specialsidor, det finns en del trevliga sidor där.

Vad som däremot inte finns är en "negativ" variant av Allpages, dvs en som hittar alla döda länkar.

Apropå designen så ligger det mesta i en fil som man bara kommer åt via ftp. Det är en rätt stor fil, men jag har försökt hitta rätt med hjälp av Firebug (extension till firefox) när jag gjort ändringar. Om du är intresserad av att fixa designen, så prata med Spelknepe. Själv känner jag att jag är rätt värdelös på själva designbiten. Koda kan jag däremot 8)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ska allt som finns i forumet under "Ereb Altor" finnas i wikin, även då Äventyr o allt?

Och hur mycke kan man ändra layouten i wikin?
ilmarinen skrev:Om du är intresserad av att fixa designen, så prata med Spelknepe. Själv känner jag att jag är rätt värdelös på själva designbiten. Koda kan jag däremot 8)
är ju Layout o designbiten som är rolig =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Alendor skrev:Ska allt som finns i forumet under "Ereb Altor" finnas i wikin, även då Äventyr o allt?

Och hur mycke kan man ändra layouten i wikin?
ilmarinen skrev:Om du är intresserad av att fixa designen, så prata med Spelknepe. Själv känner jag att jag är rätt värdelös på själva designbiten. Koda kan jag däremot 8)
är ju Layout o designbiten som är rolig =)
Vilken tur att alla inte tycker likadant :P

Man kan ändra en hel del om man sätter sig in i hur css-en funkar. Man måste givetvis behålla en del av strukturen om man inte vill gå in i php-koden och böka.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor skrev:Ska allt som finns i forumet under "Ereb Altor" finnas i wikin, även då Äventyr o allt?
Skall väl fungera som uppslagsverk, så äventyren kan stanna på forumet eller i filarkivet. Sedan skulle jag kunna tänka mig atiklar som fungerar som teasers för färdiga äventyr, nya och gamla.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Nu är vi 3 - 4 personer som är inne och bökar med wikin.

Såhär tycker jag:

• Jag vill ha någon sorts tilltalande grafik. Rickards pergament tyckte jag såg trevliga ut. Min egen mosaik över Ereb såg också trevlig ut.

• Folkslagen är bra, men jag tycker ibland att vissa saker blir kaka på kaka. För tillfället så kan man komma åt samma sak genom helt olika vägar. Antingen genom att klicka på...

--> Människor --> Joriska folk --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Trädstruktur: Joriska folk --> Kardier

Detta tycker jag blir trassligt genom att ha olika väger till samma artikel. Ska man ändra någon sen så blir det trassel och svåröverskådligt.

• Trädstrukturen bland folkslagen är helt onödig. Det som finns under trädstrukturen hittar du ändå i den stora vita listan längst ner.

• Det är ett enormt mellanrum mellan Geografi, Folkslag och Historia, Religion, Handel & Politik.

• Varför ska man krångla med egna stilmallar när wikin har ett jätteenkelt system för rubriker och sub-rubriker? Innan gjorde man en rubrik genom att sätta = rubrik =. Nu... ok, jag skulle ge ett exempel men jag fattar ingenting vad som är vad. Ser ut som om tre olika sorters hanteringar av rubriker används.

• Det är mer positivt med att de olika kategorierna är mer överskådliga. men själva hanteringern av vad som finns i kategorierna är tillkrångligt.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Spelknepe skrev:Nu är vi 3 - 4 personer som är inne och bökar med wikin.

Såhär tycker jag:

• Jag vill ha någon sorts tilltalande grafik. Rickards pergament tyckte jag såg trevliga ut. Min egen mosaik över Ereb såg också trevlig ut.

• Folkslagen är bra, men jag tycker ibland att vissa saker blir kaka på kaka. För tillfället så kan man komma åt samma sak genom helt olika vägar. Antingen genom att klicka på...

--> Människor --> Joriska folk --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Kardier

eller

--> Rubrik:Folkslag --> Trädstruktur: Joriska folk --> Kardier

Detta tycker jag blir trassligt genom att ha olika väger till samma artikel. Ska man ändra någon sen så blir det trassel och svåröverskådligt.

• Trädstrukturen bland folkslagen är helt onödig. Det som finns under trädstrukturen hittar du ändå i den stora vita listan längst ner.

• Det är ett enormt mellanrum mellan Geografi, Folkslag och Historia, Religion, Handel & Politik.

• Varför ska man krångla med egna stilmallar när wikin har ett jätteenkelt system för rubriker och sub-rubriker? Innan gjorde man en rubrik genom att sätta = rubrik =. Nu... ok, jag skulle ge ett exempel men jag fattar ingenting vad som är vad. Ser ut som om tre olika sorters hanteringar av rubriker används.

• Det är mer positivt med att de olika kategorierna är mer överskådliga. men själva hanteringern av vad som finns i kategorierna är tillkrångligt.
• Pergament: Mycket snygga. vill ha. Även den mörka bakgrunden gillar jag. Jag vill gärna också ha kvar mosaiken, men kunde just nu inte hitta en plats för den. Möjligtvis kan man plocka bort trosbekännelsen...

• Stilmallar: Stilmallen i sig är inte förändrad, sånär som på värdena i den (färger, linjer mm). Vad gäller rubriker och subrubriker är dom också mycket bra, men just för framsidan tyckte jag inte att dom lämpade sig. Om man vill göra en lite stiligare framsida kan man lika gärna använda riktig html till det mesta (utom länkarna förstås). För övriga sidor fungerar dessa fortfarande helt utmärkt (och man bör inte använda annat heller!)

• Mellanrummet: Just nu är det samma mellanrum i sidled som i höjdled (1em). Det skulle givetvis kunna ändras (som jag sa tidigare, design är inte min stora grej).

• Vad gäller åtkomst så ser jag inget direkt fel i att man kan komma åt samma sak från flera håll. Det mesta sköts automagiskt av wikin.
Ditt exempel med kardier visar faktiskt ett av dom största problem jag stött på. Kardier är både en artikel och en kategori och dina länkar pekar faktiskt på båda...

En sida för en kategori kommer att lista både underkategorier och artiklar som tillhör kategorin i sig (dock inte artiklar som hör till underkategorier).

Det är bra att du stötte på det, för jag vet faktiskt inte vad vi ska göra med ämnen som är både kategorier och artiklar. En liknande kategori/artikel är Dalkiska. Vad jag gjort där är att jag lagt till en mall som pekar på huvudartikeln för kategorin. På så sätt tycker jag att man kan hyfsat enkelt växla mellan kategorin och artikeln (och det är så wikipedia också gjort).

Edit: Just ja, trädstrukturen dyker upp för underkategorier till kategorier och jag ser inget fel i att dom är kvar. Vill man inte använda dem, kan man klicka på länken istället för [+]
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu skal inte jag lägga mig i allt för mycket i hur det bör se ut men en karta över Ereb vore trevlig på framsidan, antingen den tjusiga mosaiken eller en karta med vapensköldarna på. Ljusbönen kanske kan flyttas till Lysande Vägen religionen?
Skriv svar