Alkemi?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Alkemi?

Inlägg av Rubicon »

Någon som kan rekommendera något vettigt system, antingen köpes eller hemagjort dito, för alkemi? Det som finns i Magiboxen (ursprungligen i Ivanhoe) är kasst, det som är i 'magikerns handbok' är ännu sämre och jag har nu för första gången en spelare som funderar på att skaffa färdigheten Alkemi.

Någon som har något förslag ?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Inlägg av Oden »

Beror på vilken slags form du är ute efter.

Gillar du friform men ändå styrt kan du kika på Matinés variant. Det baseras på de fyra elementen och beskrivs fritt baserat på hur väl du lyckas. Skulle använda det mer men min spelgrupp saknar fantasi och behöver mer hårt styrda regler. *snyft*.

Vill du ha en mer Ockultistisk (är det ett ord?) variant rekommenderar jag alkemisystemet från En Garde III. Det är också hyfsat fritt, men mer knutet till färdigheter och har en mer "vetenskaplig" smak.

Vår grupp använder ett eget hopkok, som tyvärr inte blivit riktigt testat eftersom ingen karaktär är kunnig i alkemi för tillfället. I princip bestämmer alkemisten vad han vill uppnå, SL ger det en kostnad i erfarenhet och resurser (pengar, örter, demonhjärtan, kristaller etc). Alkemisten kan sedan minska kostnaden i erfarenhet och resurser genom att lägga till olika biverkningar, krav, tillverkningstider, explosionsrisker etc.

Efter lite experiment och forskning (tiden baserad på kostnaden i erfarenhet) kan han skapa effekten när han vill så länge han har tillräckligt med resurser och verktyg (oftast ett laboratorium).
Skriv svar