Nytt stridsystem

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Vajking
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-10-23 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Nytt stridsystem

Inlägg av Vajking »

Jag tänkte dela med mig av det stridsystem vi använder när vi spelar. Jag har själv tränat kampsport sedan tidigt 80-tal och har alltid tyckt att något saknats i drakar o demoners stidsystem. Jag har även tränat med vapen och jobbat i situationer där jag har kommit i kontakt med olika vapen. Just den erfarenheten att vapen är olika, att de kan användas på olika sätt har fått mig att fundera på hur det kan appliceras i ett spelsystem. På det sätt stridsystem oftast används är att tex en kniv gör mindre skada än en tvåhandsyxa. Men gör det alltid det? I infighting så är en kniv mycke värre en 2H-yxa på det avståndet kan på sin höjd crosschecka sin motståndare.

Därför använder vi olika avstånd i våra stridsregler. Kort avstånd=K, mellan avstånd=M och långt avstånd=K.

Färdighetsvärdet +smi +sto /3 avgör på vilken distans man hamnar i. Långa vapen får +5 i värde då man enklare kan hålla någon borta och kan jobba i det avstånd man själv vill ligga på.

Däremot om man väl hamnar på Kort avstånd får man +5 på att ligga kvar i närstriden då det är svårt att bryta clinchen med fienden.

Strid mot flera. Har man fv 15 och under kan man bara koncentrera sig på en motståndare har man fv 16+ så kan man koncentrera sig på 2 motståndare. Detta innebär att om man är två personer mot en så kan man öka sina chanser drastiskt att vinna likaså om man tänker använda en kniv i nära inpå tex i en argumentation.

Jag skall ge några exempel hur några vapen fungerar.

Bredsvärd L 1t8+1 M 1t6 K 1t3+1
Kniv L ----- M 1t3 K1t4+1
2h-spjut L 1t10+1 M 1t6 K 1t3

Bredsvärdet gör givetvis bra skada på distans L men närmre (M) inpå får man inte samma svängrum att hugga på ett bra sätt. På K avstånd kan man mest stå svärsknoppen på motståndaren.

Kniven når inte på L avstånd och på M avstånd så kan man bara nå händer och andra utstickande objekt. På M avstånd kan man inte stöta så bra utan mer skärande tekniker mot händer så därför minskar skadan. På nära håll så är skadan störst med kniven.

Spjutet: L avstånd är givetvis perfekt för spjutet men på M avstånd minskar skadan. Givetvis kan man fortfarande stöta men ens rörelser blir hämmade av distansen så man får inte samma tryck bakom stötarna. Nära inpå kan man mest försöka hålla bort motståndaren med spjutet.

Vi kör även med ett annat obeväpnat system som innefattar slag, spark o brottning. Systemet kan appliceras på de olika avstånden med olika skador och effekter beroende på vad man hittar på.

Ibland orkar man inte köra systemet ifall det blir storskaliga strider. Dock är det inte så mycket strid i våra kanpanjer så kan det krydda de få strider som uppstår under våra äventyr.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har alltid tyckt tanken varit god och intressant med olika avstånd för vapen, men precis som du nämner längst ner så kan det bli lite för jobbigt att hålla reda på i flera/storskaliga strider.

Intressant att läsa dock! :)
Vajking
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-10-23 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Vajking »

Den största fördelen med stridsystemet är i situationer då rp inte är beväpnade med helrustning och 2Hsvärd inne på någon suspekt bykrog ;)

Vår spelgrupp har alltid gillat känslan av att precis som i verkligheten att man inte är odödlig. Man kan på detta sätt vara effektiv med bara en kniv men det blir ändå balans då detta även kan vändas mot rp.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske kan man egentligen säga att...

* Man rör sig väldigt mycket i strid. Ibland kommer man nära, och ibland hamnar man på längre avstånd?

* ...och då skapas kanske ett medelvärde vad ett vapen gör i skada - det värde som vapnet har från början?

Hehe, spelare som sitter med helrustning och tvåhandssvärd inne på tavernan försöker jag alltid bemöta på ett "realistiskt" sett. Vad ger det för konsekevenser? Hur reagerar andra?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Alltid rofullt att höra dem motivera varför deras karaktär struttar runt i full turneringsmundering och riddarlans då de skall gå på bal.
Kommer ihåg en spelare som promenerade in i Krilloan i paradrustning mitt i den samkarniska sommaren. Då han började drabbas av allvarliga svettningar och skulle ta av sig (vilket i sig var ett projekt), insåg han att han glömt köpa kläder. Den chivalierska inramning försvann kvickt från den gode berendiske adelskraken.
:)
Vajking
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-10-23 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Vajking »

1985 var tider då allt var möjligt, då var det helrustningar dygnet runt och dubbelyxan var alltid redo :D Det var långt innan man började uppskatta karaktärspelet men som sagt man var nykläckt i rollspelsvärlden då.

Jag kan tänka mig att man nördar ner sig i vissa saker rent regelmässigt som man har kunskaper i. När det gäller färdigheter som man inte behärskar som rida i mitt fall så blir inte detta lika viktigt. För mig är det viktigt att de områden som man känner till är realistiska för annars så faller illusionen. Lika så när man använder färdigheter som köpslå så får man i mitt tycke övertyga SL. Ett tärnigsslag för köpslå hade lätt förstört realismen och dödat rollspelet i vår grupp.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Som både sportfäktare och utövare av sk historisk fäktning har jag fått lite erfarenhet för sådan stridsteknik. Visst är det sant att man har en fördel med ha ett avstånd till sin motståndare. Det är mycket det värjfäktning går ut på. Att träna upp precision så bra att man utan vidare kan träffa blottlagda händer och handleder etc och därmed minimera risken att kroppen komma för nära motståndarens spets.

MEN som jag sett i historisk fäktning så kan en skicklig dolkfäktare vara nog så besvärlig för en rapierfäktare. Dolkfäktaren försöker med undanmanövrar och pareringar hitta öppningar att glida in innanför rapierens svärdslängd. Där innanför blir svärdet mer svårhanterligt. Många rapierfäktare strider dessutom både med rapier och dolk. På avstånd är rapieren det offensiva vapnet och dolken defensiv. Men kommer man nära inpå varandra så blir det genast otäckt med snabba stötar och hugg med dolken. Rapieren blir då det defensiva vapnet (man försöker hålla bort dolken med svärdets sida).

En stor bit i "farligheten" hos ett vapen handlar helt enklet om skickligheten hos utövaren. Kan du ditt vapen väl så är det farligt för motståndaren, kan du det mindre väl så är det farligt för dig själv.

Baserat på den erfarenheten gjorde vår spelgrupp ett stridssystem som baserades på vapenskicklighet: Till det lades bonusar beroende på vapnets storlek och tyngd mm.

Just en dolk kan för övrigt vara det bästa sättet att hantera en person i helrustning!
Vajking
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-10-23 17:47
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Vajking »

Klockren beskrivning av fäktning!

Det är just de detaljerna som vår spelgrupp ville införa. Som du säger hur skulle en person med kniv i de klassiska drakar o demoner reglerna kunna besegra en gubbe i helrustning? Skall väl tillägga att vi har vissa regler för att hitta blottor i rustningar när man stöter och sanolikheten ökar drastiskt i clinch.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Här ligger det stridssysten som jag skapade som Fraxinus avser :)

viewtopic.php?t=278&postdays=0&postorder=asc&start=30
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag kan tillägga att Fafnirs stridssystem blev väldigt otäckt! Man vill verkligen vara antingen välrustad, skicklig med vapen eller sköld eller i majoritet i striden för att det inte ska gå fullständigt illa. Avståndsvapen som utjämnar oddsen är heller inte att förakta.
Sinathlon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-02-24 22:52

Inlägg av Sinathlon »

Läste ditt stridssystem Fafnir och det verkar mycket bättre än det i krigarens handbok. Det finns dock fortfarande en sak som jag försöker få bort i den variant jag tänker använda, och det är problemet med Handlingar.

När jag först skaffade krigarens handbok verkade det mycket lovande. Äntligen lite mindre tennismatch och mer poäng med att vara snabb. Just det sistnämnda blev dock problemet. Med två vapen (eller Sköld) varav ett räknas som lätt gjorde man slarvsylta av vilken motståndare som helst som hade ett tvåhandsvapen. Hade man dessutom en smi på 19+ eller om motståndaren hade en tung rustning var det ännu lättare. Ett exempel:

Och nu till den fight vi alla väntat på. I den blå hörnan har vi vår obesegrade mästare, Enmans armén från Ransard, monstret från norr, Drrrräääparn! *publiken jublar*
Och i den röda hörnan har vi.... (Va, heter han så? Visst, ok.) .. Eh, halvlängdsmannen Pluppo! *en ensam syrsa hörs i fjärran*

In på arenan marscherar ett två meter långt ransardiskt berg av muskler. Han är beväpnad med ett väldigt tvåhandssvärd och klädd i ringbrynja från topp till tå. Från andra hållet kommer, något tveksamt, en halvlängdsman, beväpnad med ett kortsvärd och en bucklare. Han bär ingen rustning.


Som rollspelsgudar kan vi naturligtvis se "the Matrix" så att säga, så vi vet att kämparna har följande relevanta värden:

Dräparn: STY 20, STO 17, SMI 13, tvåhandssvärd 19, stridsvana B4.
Pluppo: STY 11, STO 5, SMI 19, Sköld 13, kortsvärd 12, stridsvana B1.

Dråparn är alltså MYCKET större, starkare och skickligare. Han är dessutom betydligt bättre utrustad. Pluppo har EN fördel: han är snabb. Nu har jag personligen ingen erfarenhet av fäktning eller beväpnad strid, men nog känns det som om Pluppo borde bli en blöt fläck illa kvickt. Applicerar vi reglerna med Handlingar ser det dock annorlunda ut:

Dräparn har en (1) handling. Två i grunden, -1 för tung rustning (över 30 kg).
Pluppo har fem (5) handlingar. Tre för SMI 19, +1 för lätt vapen (bucklaren) och +1 för vapen + sköld.

Om vi använder krigarens handbok kommer initiativet sannolikt gå till Pluppo. Dräparn får då parera ett hugg och sen ta emot 4 till som han inte kan försvara sej mot. Hans ringbrynja kommer att skydda honom väl, men troligen kommer han att nötas ned. Hans enda chans är då att ha tur med initiativslaget, eller att strunta i att parera. I vilket fall som helst har Pluppo en god chans (13 i Sköld) att parera denna attack och sedan fortsätta att nöta ner honom. I detta scenario är Dräparn kanske inte chanslös, men det känns som om oddsen är på Pluppos sida. Visst, Dräparn behöver troligen bara få in en träff, men för varje skråma han får blir det lite svårare.

I Fafnirs system kommer striden troligen att vara en, högst två, stridsrundor. Den som vinner initiativet kommer troligen vinna striden, så här är det 50\50 ( initiativ för Pluppo = 19+3+1 =23+1T10, initiativ för Dräparn = 13+4+4+1 = 22+1T10) så här känns det ganska jämt, men är jag tvungen att sätta pengar på nån, så får det bli på Pluppo.

Sammanfattningsvis känns det som om det blivit alldeles för bra att vara snabb. Visst, Pluppo i exemplet har övermänsklig SMI, men även bortsett från det kommer en skicklig kämpe med tvåhandsvapen troligen åka på däng av en medelmåtta med svärd+Sköld.
Möjliga förklaringar:
1: Det är inget konstigt med det; tvåhandsvapen och tunga rustningar är tänkta att användas i fältslag där striderna ser helt annorlunda ut, inte i one-on-one dueller som den ovan.
Svar: fullt möjligt, men då offrar jag nog hellre lite realism för lite mer fantasy känsla.
2: att vara så snabb som halvlängdsmanen i exemplet ska vara en stor fördel.
Svar: visst, han har SMI 19. Det är mycket. Men det är också hans enda fördel. Ska det verkligen väga upp så mycket? Ransardern har ju STY 20 och har ingen jättefördel av det. Styrka borde, iaf i mitt tycke, vara MINST lika viktigt för en krigare som smidighet. Skadebonus i all ära, men om det ska väga upp en hel handling får den vara attans så hög.

Vad vill jag ha då? Jo, ett system där man har en fördel av att vara snabb/ha lätta vapen, men inte så stor fördel att allt annat blir utkonkurrerat.
Man kanske kan säga att två handlingar är minimum under normala omständigheter? Eller kanske ge kämpen med längst räckvidd en bonus handling? Eller säga att man under normala omständigheter inte kan ha mer än en handling mer än sin motståndare (hindras av räckvidd, kraften i anfallen gör att man måste koncentrera sig mer på att parera på rätt sätt, osv)?

Eller så kanske jag är ute och cyklar. Jag har inte testat Fafnirs system än, det kanske löser problemet bättre än jag tror.

Ursäkta om det här inlägget var något förvirrat, fick avbryta ett antal gånger pga sjuka barn.

*edit: Två saker till som jag glömde. Borde man inte ha nån slags fördel av att blocka med en Sköld jämfört med att parera med ett vapen? Har som sagt ingen erfarenhet själv, men det känns onekligen som om det borde vara lättare. Och hur funkar ert system i strid mot monster? Känns som om dom borde få undvika eller liknande för att inte tok-dö på ett eller två slag.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hmm, jag gjorde ett stridssystem för längesedan som enbart baserades på skicklighet. (Varken STY, INT eller SMI då man använder olika egenskaper för att slåss).

Säg att du har FV 15 i Svärd. För varje attack du vill göra (deklareras innan du börjar slå) så får du -5 per attackslag förutom det första förstås.

En attack = FV 15
Två attacker = FV 10 på båda attackerna
Tre attacker = FV 5 på alla tre attackerna
osv

Samma sak när man ska försvara, men i detta faller behöver man aldrig deklarera hur många gånger man försvarar. Man får alltid fullt FV på första "blockeringen", sen -5 på andra, -10 på tredje osv.

Funkade väldigt bra. Senare så byggde vi på fler husregler som att varje handling gav dig -5 CL.

T.ex. Jonny Järnsvärd vill anfalla med sin klubba, hoppa upp på en sten och sen anfalla igen. Oavsett vilket ordning han gör detta i så får han -10 på sina attackslag SAMT sitt färdighetsslag för hoppa eftersom han försöker göra allt detta väldigt snabbt.

Tre handlingar = -10 på allt
Skulle han endast ha anfallit EN gång samt hoppat upp på stenen så hade han fått -5 på vardera istället



Nått sånt... :)
Senast redigerad av Spelknepe den 2013-03-03 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
Sinathlon
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-02-24 22:52

Inlägg av Sinathlon »

Hmm. Låter rimligt. Man kanske kan kombinera dom två systemen på nåt sätt. T.ex. bara -3 eller -4 i CL för extra attacker/parader om man har hög SMI/lätta vapen/två vapen? Lite bonus tycker iaf jag man ska ha. Tror jag ska testa det i kombo med Fafnirs variant. Enkelt, smidigt men med lite krydda. Lysande. Sånt som man borde tänkt på själv. :oops:
Skriv svar