Alternativ fummel-lista för magi och nya magiker-yrken.
Postat: 2013-02-12 02:11
Hejsan alla.
Första posten här på forumet även fast jag har lurkat runt i dessa forum en längre tid. Jag har spelat DoD sen nästan två år tillbaka nu och har börjat fundera på de två saker som är med i titeln.
Kan börja med att säga att i den grupp vi lirar så lirar vi DoD4 a'la myyyyycket husregler. Så pass mycket att ifall ni frågar är det sannolikt att jag inte har någon aning hur vi spelar jämfört med "reglerna".
Iallafall det jag funderar på är som sagt att dela upp det mycket mer. Elementarmagi etc. ska ha ett eget element. Börja enkelt med eld, vind, vatten och jord och jobba vidare därifrån (mörker och ljus). De olika elementen ska ha olika effekter (eld = mer skada (cliché!), vind = chans att slå omkull folk, jord = mycket buffande osv. osv.).
Vill även lägga till yrkesförmågor för de olika typerna av magiker baserat på t.ex. element. Lite som att en prisjägare har både sin egen och krigarens yrkesförmåga.
Utöver det funderar jag på en lite mer intressant fummel-lista då jag anser att halva effektgraden inte hör hemma i ett fummel och att något ska banne mig kunna fara i luften oavsett vilken besvärjelse som läggs, okontrollerad magi ska ju vara rätt oförutsägbart.
Så det jag undrar nu är ifall någon har några gamla husregler eller listor som ligger eller tankar som de skulle vilja slänga in. Jag kommer börjar skriva ned mer exakt vad jag har i åtanke och kommer posta det jag kommer fram till här för feed-back.
Och ja... jag ska antagligen skriva om typ hela besvärjelse-listan.
Ha'de!
EDIT: Redan kommit igång lite, så här ser det ut hit-tills. Ska kanske nämnas att detta system kommer användas i min egen världen så ifall det är lite för high-magic för DoD för någons tycke så är det mycket möjligt att jag håller med.
------------------
Det jag menar med minimagi är att magikerna ska kunna dördubbla effekten av minimagin genom att använda psy för att använda den. Koka kan koka dubbel så mycket vatten, ljusspel lyser upp dubbelt så många rutor osv osv.
Jord
Minimagier: Gräva, Bevara
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Gör en T3:a(/T4:a?) per effektgrad på totala och ger minus ett per effektgrad på näst attack eller parering.
Byta plats på ”stöten” och elementarmanteln så att manteln har mindre i skolvärde. Funderar på att man ska få S + B-FV på magiskolan i chans.
Eld
Minimagier: Tända, Koka
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Alla besvärjelser som skadar ger en extra tärnings skada på målen baserat på effektgraden som målet träffats av. Exempel: Nisse lägger en E4 eldstöt på målet, målet tar då 4T3:or + 1T4:a i skada. Den extra skadan går på totala KP, INTE på kroppsdelen.
Uppdelningsexempel: Läggs en E4 uppdelat på två mål gör besvärjelsen en T4 extra skada som sedan fördelas jämnt mellan målen. Ifall den extra skadan blir ett udda nummer bestämmer magikern vilken av målen som tar mest skada.
Vatten
Minimagier: Vatten, Rena, Is(?), Släcka(?)
Yrkesförmåga:
Vind
Minimagier: Vind, Vindskydd, Vända
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Ifall skadan från stöten övervinner det högsta medlet (STY+STO)/2 eller (SMI+STO)/2 med skada på motståndstabellen slungas målet omkull. Magikern bestämmer vilket håll stöten kommer ifrån då detta uppstår.
Mörker
Minimagier: Mörker
Yrkesförmåga: Medan det är natt kan en mörkermagiker höja effektgraden på sina besvärjelser genom att offra extra PSY utan att påverka chansen. Kan bara göras 1ggr/24h och kan bara höja effektgraden med B-FV på magiskolan.
Elementarstötförmåga:
Ljus
Minimagier: Ljusspel
Yrkesförmåga: Medan det är dag kan en ljusmagiker höja effektgraden på sina besvärjelser genom att offra extra PSY utan att påverka chansen. Kan bara göras 1ggr/24h och kan bara höja effektgraden med B-FV på magiskolan.
Elementarstötförmåga: Målet lyses upp i en handling/effektgrad så alla minus för mörker försvinner.
/Anderzzon
Första posten här på forumet även fast jag har lurkat runt i dessa forum en längre tid. Jag har spelat DoD sen nästan två år tillbaka nu och har börjat fundera på de två saker som är med i titeln.
Kan börja med att säga att i den grupp vi lirar så lirar vi DoD4 a'la myyyyycket husregler. Så pass mycket att ifall ni frågar är det sannolikt att jag inte har någon aning hur vi spelar jämfört med "reglerna".
Iallafall det jag funderar på är som sagt att dela upp det mycket mer. Elementarmagi etc. ska ha ett eget element. Börja enkelt med eld, vind, vatten och jord och jobba vidare därifrån (mörker och ljus). De olika elementen ska ha olika effekter (eld = mer skada (cliché!), vind = chans att slå omkull folk, jord = mycket buffande osv. osv.).
Vill även lägga till yrkesförmågor för de olika typerna av magiker baserat på t.ex. element. Lite som att en prisjägare har både sin egen och krigarens yrkesförmåga.
Utöver det funderar jag på en lite mer intressant fummel-lista då jag anser att halva effektgraden inte hör hemma i ett fummel och att något ska banne mig kunna fara i luften oavsett vilken besvärjelse som läggs, okontrollerad magi ska ju vara rätt oförutsägbart.
Så det jag undrar nu är ifall någon har några gamla husregler eller listor som ligger eller tankar som de skulle vilja slänga in. Jag kommer börjar skriva ned mer exakt vad jag har i åtanke och kommer posta det jag kommer fram till här för feed-back.
Och ja... jag ska antagligen skriva om typ hela besvärjelse-listan.
Ha'de!
EDIT: Redan kommit igång lite, så här ser det ut hit-tills. Ska kanske nämnas att detta system kommer användas i min egen världen så ifall det är lite för high-magic för DoD för någons tycke så är det mycket möjligt att jag håller med.
------------------
Det jag menar med minimagi är att magikerna ska kunna dördubbla effekten av minimagin genom att använda psy för att använda den. Koka kan koka dubbel så mycket vatten, ljusspel lyser upp dubbelt så många rutor osv osv.
Jord
Minimagier: Gräva, Bevara
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Gör en T3:a(/T4:a?) per effektgrad på totala och ger minus ett per effektgrad på näst attack eller parering.
Byta plats på ”stöten” och elementarmanteln så att manteln har mindre i skolvärde. Funderar på att man ska få S + B-FV på magiskolan i chans.
Eld
Minimagier: Tända, Koka
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Alla besvärjelser som skadar ger en extra tärnings skada på målen baserat på effektgraden som målet träffats av. Exempel: Nisse lägger en E4 eldstöt på målet, målet tar då 4T3:or + 1T4:a i skada. Den extra skadan går på totala KP, INTE på kroppsdelen.
Uppdelningsexempel: Läggs en E4 uppdelat på två mål gör besvärjelsen en T4 extra skada som sedan fördelas jämnt mellan målen. Ifall den extra skadan blir ett udda nummer bestämmer magikern vilken av målen som tar mest skada.
Vatten
Minimagier: Vatten, Rena, Is(?), Släcka(?)
Yrkesförmåga:
Vind
Minimagier: Vind, Vindskydd, Vända
Yrkesförmåga:
Elementarstötförmåga: Ifall skadan från stöten övervinner det högsta medlet (STY+STO)/2 eller (SMI+STO)/2 med skada på motståndstabellen slungas målet omkull. Magikern bestämmer vilket håll stöten kommer ifrån då detta uppstår.
Mörker
Minimagier: Mörker
Yrkesförmåga: Medan det är natt kan en mörkermagiker höja effektgraden på sina besvärjelser genom att offra extra PSY utan att påverka chansen. Kan bara göras 1ggr/24h och kan bara höja effektgraden med B-FV på magiskolan.
Elementarstötförmåga:
Ljus
Minimagier: Ljusspel
Yrkesförmåga: Medan det är dag kan en ljusmagiker höja effektgraden på sina besvärjelser genom att offra extra PSY utan att påverka chansen. Kan bara göras 1ggr/24h och kan bara höja effektgraden med B-FV på magiskolan.
Elementarstötförmåga: Målet lyses upp i en handling/effektgrad så alla minus för mörker försvinner.
/Anderzzon