OQDoD - Monster och Människor

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Hej igen!

Jag har sedan ett tag pillat på ett regelsystem som ligger någonstans mellan retroklon och uppdatering av klassiska Svarta Lådan. Mer specifikt är designparamtrarna att jämföra Svarta Lådan med OpenQuest (lite olika versioner - främst de nedslimmade reglerna till Age of Shadow) och anamma de 'bästa' reglerna med förenkling som ledstjärna.

Jag har gått lite bortom de här ganska strikta designparametrarna och infört vissa ytterligare förenklingar - bland annat överväger jag just nu att införa stridsreglerna från Pendragon rakt av - dvs istället för attack of parad har man ett enda motståndsslag. Jag vill också göra mig av med BEP och STO. Det senare är just nu en sekundäregenskap som inte slås fram.

Jag har svårt att tänka mig en bättre skara medfantaster för hjälp och input

(p.s. jag har inte riktigt bestämt mig för namn än - OQDoD är arbetsnamnet, men just nu lutar jag åt Monster och Människor)

https://docs.google.com/document/d/1Mux ... =drive_web

Uppdaterat länken till senaste versionen
Senast redigerad av Peter den 2016-10-31 20:58, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av birkebeineren »

Hej, det var ett tag sen! :)

Jag är inte så insatt i de olika regelsystemen så just där känner jag inte att jag kan bidra med så mycket. Men jag har läst delar av diskussionen om STO på wrnu med intresse och undrade vad du skulle komma fram till. Lite roligt är det också att bara för några dagar sen så undrade någon här på forumet om vi angett några grundegenskaper för "din" Palinoriska pansarhäst. Inga har hittats förutom mankhöjd 210 cm i Monsterboxen men du har kanske några notater, med eller utan STO? :wink:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Verkligen ett tag sen! Jag försöker titta förbi åtminstone en gång vart halfte decennium ;)

Palinor skrev jag utan några regeltankar alls. Men jag inser mitt ansvar att skapa OQDoD-regler (lätt översättbara till andra versioner) för stridshästen
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Palinorisk Stridshäst
På de öppna stäpperna i nuvarande Palinor och västra Nargur frodas sedan gammalt en egensinnig hästras: den palinoriska stridshästen. Denna eldfängda och oförvägna storhäst är en utmärkt springare och hett eftertraktad av riddare, kavallerister och hästkännare. Förutom dess stora storlek (den mäter 210cm över manken) och dess eldiga dristighet är hästen välsignad med ovanligt tjock hud, nästan ogenomtränglig för pilar och lätta vapen.
Hästens tjocka hud ger den ett lite hårt och kantigt utseende. Ögonen är smala och kisande genom hudlagren, vilket ger hästen ett arrogant och samlat uttryck. Den har riklig manväxt, och det är inte ovanligt att dess ryttare pyntar djurets man med flätor eller knopar, ofta så många knutar som han fällt fiender från dess rygg.
Egenskap
STY 29
FYS 15
SMI 11
INT 5
SB +2T6
KP 15
STO 7
Naturliga vapen
Hovar 65% 1T4+2T6
Bett 35% 1T6+2T6
Naturligt skydd: 1
Förflyttning: L20
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Hej igen kära forumiter!

Nu har jag kommit längre med Monster & Människor, och vore väldigt tacksam för tankar, input, korr och saker jag har missat, borde ha med. Tar gärna emot kommentarer om hur bra det här regelsystemet funkar med materialet på erebaltor.se, och om det finns något sätt att knyta det närmare

Tack på förhand!

https://docs.google.com/document/d/1Mux ... sp=sharing
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av birkebeineren »

Du skulle till kapitlet om Yrken kunna göra ett tillägg om hur man kan använda ditt regelsystem i spelvärlden Ereb Altor (i våran tolkning).

Antingen att du ger en kort beskrivning till vart man hittar de olika yrkena i EA: Riddare förekommer huvudsakligen i södra och västra Ereb, att dessa ofta är knutna till Lysande Vägen men också finns där man tillber Unga Gudarna, vilka hästar (det finns många sådana beskrivna) och vilka vapen de använder; Trollkarlar finns överallt (även på Caddo men där i skjul) och de flesta är präglade av de joriska skolorna som är ett arv från Kejsardömet Jorpagnas magi, även om också mörkermagi från Yndar utövas och runorna från Kard sägs vara tolkningar av drakspråket; Sjörövare är särskillt fruktade i Kopparhavet där de svarta piratankorna från Morëlvidyn är de värsta men även att nordfolken från Jorduashur och Ransard har en lång historia av att plundra längs Västerhavets kuster; osv.

Eller så ger du några färdiga personbeskrivningar till varje yrke som Spelarna kan använda rakt av eller bygga vidare på när de skapar en Rollperson. Exempelvis:

Krigaren
-En tidigare soldat från Jorpagna som tjänat i Pergonitergardet och bevakat Exarken i Ekeborg men nu avskedats och är i behov av nya uppdrag.
-En hynsolgisk bondedotter som kämpat i Upproret och där lärt sig använda vapen den hårda vägen men desillusionerad lämnat kriget.

Jägaren
-En pälsjägare från Trasimo med nargurisk blod i ådrorna som ofta eskorterat karavaner genom skogarna till Barbia i norr och drömmer om att en gång fånga en riktig krokgädda.
-En kardisk bestfångare som med sina kunskaper i pentisk drogkonst jagat allt i från indrik i Furgia till vild löpmus på Caddo.

Stråtrövare
-En rövare från Nostratiet som efter att i åratal ha plundrat pilgrimer längs Via Aidne och sålt dereas värdesaker i Fristaden nu börjat lyssna till profeten Odos budskap om Lysande Vägen.

Köpkvinna
-En pärlhandlare från Mercana i Klomellien som även brukat föra med sig dvärgisk finsmide på sina många resor genom vättarnas bergspass och vargmännens revir i Melashebergen mot marknaderna i Staden O.

Lärd
-En lärjunge i Mandelorden som utskickat från Lyceet i Pendon till Bahaz norr om Demontungan studerat akrogalisk tideräkning men också lärt sig mycket om demonkulten i norra Kalmurri.
-En adept vid Solkatedralen i Arno som lämnat sina studier på Caddo för att studera mystiska fornspråket Erdir.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Tack birke - jag gillar't - särskilt idén att presentera några ereb-altorexempel per yrke. Varelser kan ju ha liknande exempel - dvärgar nämner grynnerbergen, ankor morelvidyn och och orcher Häxmästarens Svarta Torn. Skall klura på detta - också vad gäller presentation (som "exempelboxer" eller kanske en alternativ version av reglerna "Monster och Människor i Ereb Altor" ;) )

Men jag funderar också mer grundläggande på om regelsystemet riktigt passar, om inte DoD Expert eller DoD 91 är mer 'Ereb Altor' än Svarta Lådan var. Tar gärna era tankar på det.

Sedan är jag osäker på om magisysemet och utrustningslistan riktigt räcker...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Nu är jag klar med Monster och Människor - via länk nedan i all sin (o)härlighet!

Och ja, det finns regler för Palinorisk Stridshäst ;)

https://drive.google.com/file/d/0B7qVp- ... sp=sharing
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Fafnir »

Bra och smidigt tycker jag :) Grymt jobbat.

Några iakttagelser/korrningar ( om jag inte missat eller läst fel, that is...):

Förordet; Utan att först hade kollat med mig/Utan att först ha kollat med mig?


I avsnittet om hur rollpersonen skapas står det att reglerna utgår från att en människa skapas och sedan beskrivs grundegenskaperna. Det står dock inte hur man slår fram dem. Ngt man först förstår vid varelse avsnittet. Kanske förtydliga med att egenskaperna är 3T6 och att de andra folkslagen återfinns i varelseavsnitet?

Yrken/Färdigheter; Vid yrkena står det "Språk", vid färdigheterna heter det Språkkunskap.

I stycket om räckvidd för avståndsvapen började jag leta efter förklaringarna på avstånd. Ett "(Se Strid)" i avsnittet tror jag hade minskat min förvirring.


I avsnittet om magiska föremål (Hela E3(9)) står det att det innehåller 6 kraftpoäng. Jag antar att det ska vara just 9.

Strid; Den som vinner motståndsslaget gör skada. Innebär det om jag som angripare, med högst initiativ misslyckas och motståndaren lyckas så får jag skada? Jag är lite oklar på attack vs försvar och motståndsslag. Behöver nog bara köra en exempelstrid för att greppa... ;)


Magi: Stenvägg. Det står Valfrid leedd istället för valfri ledd.

Varelser: Vad gör alverna lämpliga på magi? deras PSY och INT är identisk med människor. Dvärgarna däremot har högre typvärde på PSY. Bland kobolder skulle de tom kunna anses lite OP ;)
Typvärden diff från Standard (11) Människa:0 Alv:0 Anka:-2 Dvärg:+6 Orch:-2 Svartalf:-12

Det var vad jag kunde hitta just nu :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Tack! Uppskattar verkligen korren och feedbacken. Gör korrändringarna just nu och en översikt av alver och dvärgar.

Vad gäller stridsreglerna har du förstått det helt rätt. Bra ide att införa ett exempel - vad sägs om det här:

Krigaren Bianka stöter på en orch i en till synes övergiven saltgruva. SL bestämmer att de befinner sig på Nära avstånd, eftersom gångarna är trånga och sikten dålig. Bianka har SMI 15, Närstrid 60%, sköld och ett bredsvärd. Orchen har SMI 12, Närstrid 40% och två kortsvärd. Bianka börjar eftersom hon har högst SMI Hon använder sin handling för att anfalla, orchen använder sin handling för att försvara sig. Bianka slår 34 och lyckas. Orchen har bara 40 men lyckas slå 36% och lyckas. Det blir därför orchen som gör skada med sitt kortsvärd – han slår 2 och gör därför 3 poäng i skada. Eftersom Bianka angriper kan hon inte parera och noterar tre poängs skada på sitt rollforumlär vid sina KP. Därefter använder orchen sin förflyttning för att göra en andra attack med sitt andra kortsvärd. Eftersom detta är svårt (-30%) har han bara 10% chans att lyckas. Orchen slår 05 – det är verkligen inte Biankas dag! Men Bianka har inte använt sin förflyttning än, och använder den därför nu för att parera med sin sköld. Hon slår 58, och lyckas precis parera orchens andra attack. Eftersom hon parerar med sin förflyttning istället för att använda en andra handling för att försvara sig så gör hon ingen skada på orchen. Där slutar rundan.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Uppdaterat. Jag har ändrat upplägget på Alver, Dvärgar och Ankor - lite av en kompromiss eftersom det känns lite mer DoD 91....
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Fafnir »

Orcherna har skrämmande och primitiv grad. Osäker på vad som avses med meningen.

Vid en snabb genomögning såg det bra ut tycker jag :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: OQDoD - Monster och Människor

Inlägg av Peter »

Fafnir skrev:Orcherna har skrämmande och primitiv grad. Osäker på vad som avses med meningen.

Vid en snabb genomögning såg det bra ut tycker jag :)

Tack - _drag_ skall det vara. Fixat
Skriv svar