Reglelfråga - Rollpersonen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Reglelfråga - Rollpersonen

Inlägg av leinder »

Ska spika regelpunkten Rollpersonen inför höstens kampanj.
Vi kommer köra med dod -91 regler - typ.

Jag försöker så långt det är möjligt att ge spelarna så stor frihet som möjligt att skapa sina rollpersoner.
De enda förbuden i skapandet av sin rollperson är att inte få tillgång till Drakar eller Kaos väktare

Spelarna har börjat fila på sina rollpersoner och hittills verkar de flesta vilja spela bastardmagiker
Detta trots att jag försökt bugga rena magikeryrket med extra EP.

Någon som har tips hur man belönar de gamla yrkena utan för den delen förbjuda massa moduler?

Eller hur gör ni? Gör färdiga rp till gruppen?
Blir lite tradigt om gruppens 5 spelare, alla väljer bastardmagiker :p lol
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Reglelfråga - Rollpersonen

Inlägg av Jeb »

Vi lägger ganska mycket tid på att skapa rollpersoner och spelar mest långa kampanjer. När det gäller val av yrke och liknande är det helt upp till spelaren. Varför inte fem bastardmagiker? De kan alla vara från samma skola eller mästare. Odugliga i "riktiga" magikers ögon. Alla fem unika individer med en gemensam nämnare, deras magi. Fast beslutna att bevisa att flexibilitet och anpassningsförmåga är bättre än renlärig enkelspårighet. Dina fem spelare har troligen fem egna viljor. Lägger man lite tid då att utveckla sina RP´s blir de olika trots att de delar yrke, ras eller liknande.

Jag tycker som SL att det är spelarna som gör det roligt för mig. Är de nöjda med sina RP blir det oftast kul för alla. Regler går att bryta och ändra om det passar. Sedan är det ju så att vill man inte använda modulerna, så gör man inte det.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Reglelfråga - Rollpersonen

Inlägg av skaraborgarn »

Hur gick det?
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Reglelfråga - Rollpersonen

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

En bastardmagiker blir ju vare sig en duktig magiker eller krigare, utan halvdan variant av båda.

Magikern i denna RP blir av rätt låg rang, då yrket sätter en gräns vid Skolvärde 12 på vilka besvärjelser som kan användas.
Och i och med att en magiker vill ha högt i PSY och INT, så blir de andra grundegenskaperna lidande som lägger grunden för hur bra krigare du kan bli?
En krigare med lågt i STY, SMI, FYS och STO kommer att vara klen, klumpig och vare sig uthållig (om man kör med uthållighetspoäng) eller stryktålig (dålig KP).

Av dessa skäl har jag iaf få spelare som väljer just Bastardmagiker. Har dock folk som valt Paladin och Utbygdsjägare (som också är ett mixat yrke) och de tampas ju med samma resitriktioner.
Skriv svar