EDD + DoD91

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
TrippelYxa
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-06-04 21:01

EDD + DoD91

Inlägg av TrippelYxa »

Hej på er!

Jag är en från gamla gardet som började med Drakar och Demoner -82 och fortsatte genom Svarta Lådan till och med Expert, och sedan gick jag över till engelskspråkiga rollspel eftersom det var mycket ballare. Nu på ålderns höst har jag upptäckt att av alla system jag spelade var nog Expert ändå bäst. Enkelt men dynamiskt, precis lagom mycket mer komplicerat än Dungeons & Dragons, och skill-baserat istället för levels. Underbart!

Jag har tittat på DoD91 och ser att det har vissa trevliga uppdateringar men är ändå en försämring på det stora hela enligt mig. Jag har hört att många blandade friskt från båda systemen när det begav sig dock. Just nu provar jag en variant, där jag i princip använder 91:an för att göra rollperson (i princip allt från "Rollpersonen") och Expert till allting annat, fast jag lånar in ett par saker från 91, och så husreglar jag lite. Men hur gjorde ni andra? Hur kombinerar man det bästa från de två systemen med så lite egna husregler som möjligt?

Tack!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: EDD + DoD91

Inlägg av skaraborgarn »

Jag håller med att EDD innan 1991var bäst.
Tyvärr blev det lite för mycket färdigheter för färdigheternas egen skull.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EDD + DoD91

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag kör med -91 års version plus moduler som Tjuvar & Lönnmördare, etc, för RP-skapande, särskilda förmågor och sådant. Jag har en lista med alla färdigheter från både EDD och -91, men det är sällan den används under RP-skapandet, utan det är färdigheterna från -91 som används (med vissa strukna färdigheter som t ex Stavhopp). Sedan använder jag min egen utrustningslista och lista med vapen och rustningar för att slippa lite av inflationen mellan upplagorna samt fixa till vapenvikter och liknande.

Vapenfärdigheter köper vi med FV i Vapengrupperna istället för enskilda vapen. Så en RP har t ex FV 10 i Enhandssvärd istället för FV 10 i Kroksabel.

Magiboxen står för alla magiskolorna och magireglerna, vilket ersätter det mesta som finns i -91 års regler och Magikernas handbok (splatboken jag ogillar mest av alla). Vissa besvärjelser kan dock väljas från MH. Drakmagi/Demonologi-reglerna hämtas dock från Drakar respektive Kaos Väktare.
TrippelYxa
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-06-04 21:01

Re: EDD + DoD91

Inlägg av TrippelYxa »

Jag kör också med FV i vapengrupper istället för enskilda vapen. Och man får 1/2 FV i liknande vapentyper (närstrid, missil, kastade).

Ett specifikt bryderi för mig är dvärgar och KP, och detta problem har varit genomgående i alla versioner. De ska ju vara tåliga, men pg av liten STO får de väldigt lite relativt sett. Jag tycker att problemet ligger i att STO från början bara förhöll sig till längd, medan kroppsmassa nog har större betydelse för både skadebonus och KP. Jag har provat olika varianter av husregler för att lösa detta. I DoD91 väger ju dvärgar STY mer än vad STO-tabellen anger, och då har de ju på sätt och vis egentligen högre STO än de har. Så då kan man använda det STO-värde som vikten motsvarar för att beräkna SB och KP. På samma sätt skulle då alvers KP och SB påverkas av att de enligt samma regler väger mindre än tabellen anger. En annan är att KP = FYS, plus STO-grupp minus 2. Då får man fortfarande bonus-KP för högt STO och minus-KP för lågt STO, men FYS är mer avgörande och småvuxna varelser som dvärgar, orcher och halvländsmän kan fortfarande tåla en del stryk.

Jag strävar alltså efter en regel som är generellt applicerbar, balanserad och elegant.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: EDD + DoD91

Inlägg av Grisodlar'n »

TrippelYxa skrev: 2019-06-11 20:34 Jag kör också med FV i vapengrupper istället för enskilda vapen. Och man får 1/2 FV i liknande vapentyper (närstrid, missil, kastade).

Ett specifikt bryderi för mig är dvärgar och KP, och detta problem har varit genomgående i alla versioner. De ska ju vara tåliga, men pg av liten STO får de väldigt lite relativt sett. Jag tycker att problemet ligger i att STO från början bara förhöll sig till längd, medan kroppsmassa nog har större betydelse för både skadebonus och KP. Jag har provat olika varianter av husregler för att lösa detta. I DoD91 väger ju dvärgar STY mer än vad STO-tabellen anger, och då har de ju på sätt och vis egentligen högre STO än de har. Så då kan man använda det STO-värde som vikten motsvarar för att beräkna SB och KP. På samma sätt skulle då alvers KP och SB påverkas av att de enligt samma regler väger mindre än tabellen anger. En annan är att KP = FYS, plus STO-grupp minus 2. Då får man fortfarande bonus-KP för högt STO och minus-KP för lågt STO, men FYS är mer avgörande och småvuxna varelser som dvärgar, orcher och halvländsmän kan fortfarande tåla en del stryk.

Jag strävar alltså efter en regel som är generellt applicerbar, balanserad och elegant.
Det hade jag aldrig ens tänkt på, men det är ju rätt som du säger. Även om de kanske har högre FYS än genomsnittligt så ligger deras STO dem i fatet. Det kan vara en helt ok husregel att använda sig av.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EDD + DoD91

Inlägg av Alendor »

Färdigheter och kostnader för dom tycker jag Expert va roligare men när det gäller karaktärs skapandet så tycker jag det är bättre med att fördela. Vi kör en blandning av dom, har även kört att man får välja ett yrke från 91 (inte bastardmagiker) för att få yrkesförmågan och sen välja dom färdigheter man vill.

Magi är det Magiboxen som gäller.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar