DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Simpa
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-08-16 16:50

DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av Simpa »

Jag förbereder för att spelleda DoD91 och är lite konfunderad att det är lika lätt att träffa typ en liten snabb älva som det är att träffa ett långsamt troll med parkinsons.
Det går ju givetvis att reglera med CL-bonus eller -avdrag.
Hur brukar ni göra? Jag har någon slags fundering att motståndarens SMI alltid påverkar CL i att träffa med ett vapen. Typ att varannan poäng SMI över 10 innebär -1 CL i att träffa, och tvärt om att man får +1 CL för varje 2 SMI under 10 (dvs +1 CL vid motståndares smidighet 8, +2 vid motståndares smidighet 6, +3 vid smidighet 4 osv.)
Man borde ju egentligen ta med STO men det blir för bloated tycker jag.
Det går ju också att höfta och bedömma inför varje gång, men jag tycker det kan vara ganska bra att ha något återkommande.

Har ni tänkt på detta något?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av Grisodlar'n »

Simpa skrev: 2019-08-16 16:59 Jag förbereder för att spelleda DoD91 och är lite konfunderad att det är lika lätt att träffa typ en liten snabb älva som det är att träffa ett långsamt troll med parkinsons.
Det går ju givetvis att reglera med CL-bonus eller -avdrag.
Hur brukar ni göra? Jag har någon slags fundering att motståndarens SMI alltid påverkar CL i att träffa med ett vapen. Typ att varannan poäng SMI över 10 innebär -1 CL i att träffa, och tvärt om att man får +1 CL för varje 2 SMI under 10 (dvs +1 CL vid motståndares smidighet 8, +2 vid motståndares smidighet 6, +3 vid smidighet 4 osv.)
Man borde ju egentligen ta med STO men det blir för bloated tycker jag.
Det går ju också att höfta och bedömma inför varje gång, men jag tycker det kan vara ganska bra att ha något återkommande.

Har ni tänkt på detta något?
Jo, ibland har jag tänkt på det. I Call of Cthulhu 7:e upplagan har de ju Build som modifierar träffchanser, t ex att det är lättare att träffa en blåval än en blåmussla. Men i DoD-91 så har jag aldrig husreglat något liknande, även om jag har tänkt på det. När jag tänkte på det så var det mest i strid med vilda djur. Även stora djur som lejon, tigrar och björnar har ju en förmåga att kunna undvika attacker. Björnar gör det kanske mer med ren råstyrka (att de t ex slår undan jägarens spjut) men de har alla reflexer som får människor att ligga steget efter i en strid. Jag tror att färdigheten Undvika skulle kunna lösa lite av dina bekymmer. Introducera färdigheten och ge älvorna ett högt FV i Undvika, kanske?
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

En enkel lösning vore att använda ett grundavdrag mot alla (som man har i tex Dungeons & Dragons defense mod) är att använda SMI grupp som avdrag för alla attacker?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av skaraborgarn »

Du slåss med en liten varelse älva eller en demon som har STO 1. Svårt med svärd men nästan omöjligt med armborst. Spelledaren får bestämma.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: DoD91 - Mod för små/smidiga kombatanter

Inlägg av SimonG »

Ja, jag brukar ju köra att det är snudd på omöjligt att missa en drake eller troll man står framför. Det är inte D&D där man kan säga att du träffade, men inte gjorde skada, eftersom vi kör med absorbation. G.U.R.P.S har en tabell för att träffa snabba/långsamma och/eller stora/små mål och jag tror att minus/bonus går att översätta ungefärligt till expert, då färdighetsvärden är jämförbara, även om man försöker slå under dem med 3d6 istället för 1d20. Jag tror personligen att storlek påverkar mer än smidighet, då smidighet redan är inräknat i baschanser, initiativ och förflyttning. Enligt denna tabell skulle man då få -8 på att träffa någon som är 3 inches och -7 på att träffa någon som är 5 inches och det är väl där någonstans älvor är. Man skull även få-1 på dvärg och -2 på halvlängdsman/anka. Motsvarande bonus skulle vara troll +1, jätte +2 och drake +6,

Sedan kanske folk som slåss ofta mot älvor har något liknade ett tennisrack i ryggsäcken.
Skriv svar