Regler för kärlek

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare

Regler för kärlek

Inlägg av skaraborgarn » 2020-07-05 08:47

Kärlek i rollspel är svårt.
Men ibland kan ju kärlek vara en del av intrigen.
Men hur ska man göra om man vill att en rollperson ska bli förälskad i någon?
Du måste slå ett slag med tärningen om du misslyckas blir du förälskad?
Nej det är svårt. Och RP kanske blir arg om de tvingas kära ner sig?
Synpunkter någon?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Re: Regler för kärlek

Inlägg av Grisodlar'n » 2020-07-05 13:35

skaraborgarn skrev:
2020-07-05 08:47
Kärlek i rollspel är svårt.
Men ibland kan ju kärlek vara en del av intrigen.
Men hur ska man göra om man vill att en rollperson ska bli förälskad i någon?
Du måste slå ett slag med tärningen om du misslyckas blir du förälskad?
Nej det är svårt. Och RP kanske blir arg om de tvingas kära ner sig?
Synpunkter någon?
Ja, sådant är svårt. Jag har aldrig kunnat sköta sådant, även om jag har blivit medveten på äldre dagar om den minst sagt märkliga könsfördelningen i vår spelvärld och gjort ansträngningar för att åtgärda det. Men även med fler kvinnor i spelvärlden så är det som om alla RP är asexuella (om det inte kommer till glädjeflickor) plus att seriemördare som BTK har mer känslor för eget kött och blod/äkta hälfter.

Det är lite samma sak som när någon beskriver att han har t ex fru och barn, bröder, systrar, etc, men att det aldrig blir något mer av den relationen än blyerts på ett rollformulär. Det finns ingen saknad, det finns inget blod som kokar om de nära råkar ut för illdåd. Sådana intriger är ju stapelvara i filmens värld men som verkar har svårt att lyfta i rollspel. Men sådant borde vara upp till spelarna själva. Det ligger på deras bord. Vad ska man göra när de knappt bryr sig om en äventyrarväns brutala död och istället börjar kolla vad han hade i packningen och lämnar kroppen åt kråkorna? Blodshämnd är ett bortkastat koncept i min spelgrupp, tyvärr. Men jävlar om någon blåser dem på en belöning för ett uppdrag. Då ska det jagas, brännas och slaktas. Jag ska försöka ändra så mycket jag kan på sådant, men i slutändan är det spelarnas uppgift att ta personliga vänskapsband/släktband etc på större allvar.

Användarvisningsbild
skaraborgarn
Cerevalisk Drakryttare

Re: Regler för kärlek

Inlägg av skaraborgarn » 2020-07-05 14:07

Problemet är ju att rollspel inte är så visuellt.
Man kan inte visa upp någon bild på någon vacker yngling eller skön dam och säga du är kär i denne punkt slut!

Skriv svar