Regler för kärlek

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Regler för kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Kärlek i rollspel är svårt.
Men ibland kan ju kärlek vara en del av intrigen.
Men hur ska man göra om man vill att en rollperson ska bli förälskad i någon?
Du måste slå ett slag med tärningen om du misslyckas blir du förälskad?
Nej det är svårt. Och RP kanske blir arg om de tvingas kära ner sig?
Synpunkter någon?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Regler för kärlek

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-07-05 09:47 Kärlek i rollspel är svårt.
Men ibland kan ju kärlek vara en del av intrigen.
Men hur ska man göra om man vill att en rollperson ska bli förälskad i någon?
Du måste slå ett slag med tärningen om du misslyckas blir du förälskad?
Nej det är svårt. Och RP kanske blir arg om de tvingas kära ner sig?
Synpunkter någon?
Ja, sådant är svårt. Jag har aldrig kunnat sköta sådant, även om jag har blivit medveten på äldre dagar om den minst sagt märkliga könsfördelningen i vår spelvärld och gjort ansträngningar för att åtgärda det. Men även med fler kvinnor i spelvärlden så är det som om alla RP är asexuella (om det inte kommer till glädjeflickor) plus att seriemördare som BTK har mer känslor för eget kött och blod/äkta hälfter.

Det är lite samma sak som när någon beskriver att han har t ex fru och barn, bröder, systrar, etc, men att det aldrig blir något mer av den relationen än blyerts på ett rollformulär. Det finns ingen saknad, det finns inget blod som kokar om de nära råkar ut för illdåd. Sådana intriger är ju stapelvara i filmens värld men som verkar har svårt att lyfta i rollspel. Men sådant borde vara upp till spelarna själva. Det ligger på deras bord. Vad ska man göra när de knappt bryr sig om en äventyrarväns brutala död och istället börjar kolla vad han hade i packningen och lämnar kroppen åt kråkorna? Blodshämnd är ett bortkastat koncept i min spelgrupp, tyvärr. Men jävlar om någon blåser dem på en belöning för ett uppdrag. Då ska det jagas, brännas och slaktas. Jag ska försöka ändra så mycket jag kan på sådant, men i slutändan är det spelarnas uppgift att ta personliga vänskapsband/släktband etc på större allvar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Regler för kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Problemet är ju att rollspel inte är så visuellt.
Man kan inte visa upp någon bild på någon vacker yngling eller skön dam och säga du är kär i denne punkt slut!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Regler för kärlek

Inlägg av Albrekt »

Grisodlar'n skrev: 2020-07-05 14:35 ...jag har blivit medveten på äldre dagar om den minst sagt märkliga könsfördelningen i vår spelvärld och gjort ansträngningar för att åtgärda det.
Ja, sexismen i gamla rollspelsäventyr (och ofta även regeltexter) är slående. Jag rekommenderar att uppdatera gamla äventyr genom att helt enkelt slumpvis omköna alla SLP och alla personer som omnämns (inklusive nymfer och sexiga svanmöer). På äkta rollspelsmanér (och för att undvika egen omedveten partiskhet), använd en T100-tabell:
  • 1-50 Man som gillar kvinnor
  • 51-93 Kvinna som gillar män (vi tillåter för 7%-enheters sexism i en övergångsperiod)
  • 94-96 Man som gillar män
  • 97-99 Kvinna som gillar kvinnor
  • 100 Trans (slå igen för att specificera)
Exempel: Originaläventyret nämner en värdshusvärd som är f.d. pirat. Det nämns att hans vackra fru bakar bröd i köket när RP-gruppen anländer. Jag slår 62, så i mitt äventyr är det en heterosexuell kvinna som tidigare varit pirat som är värdshusvärd. Alla grundegenskaper och färdigheter förblir desamma. Den intetsägande snyggingen i bakgrunden som bakar bröd blir sålunda en man - inget slag nödvändigt.

Exempel 2: Äventyret nämner en dödsgast i en öde slottsruin. Enligt äventyret var gasten i livet riddaren Sven. Jag slår 100 - Trans! Jag slår igen - 95. I mitt äventyr var alltså Sven en trans man som gillade män när han levde. Han föddes som Svea men började någon gång kalla sig Sven och var riddare. Sven gillade män och hade kanske ett förhållande med någon man som han nu sörjer i evigheten som dödsgast. Kommer spelarna att lära detta om dödsgasten Sven? Antagligen inte. De kommer nog slå ihjäl honom innan detta framkommer i konversation, men för SL blev Sven ändå en mycket mer intressant SLP att spela. :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Regler för kärlek

Inlägg av Grisodlar'n »

Albrekt skrev: 2020-12-06 05:47
Grisodlar'n skrev: 2020-07-05 14:35 ...jag har blivit medveten på äldre dagar om den minst sagt märkliga könsfördelningen i vår spelvärld och gjort ansträngningar för att åtgärda det.
Ja, sexismen i gamla rollspelsäventyr (och ofta även regeltexter) är slående. Jag rekommenderar att uppdatera gamla äventyr genom att helt enkelt slumpvis omköna alla SLP och alla personer som omnämns (inklusive nymfer och sexiga svanmöer). På äkta rollspelsmanér (och för att undvika egen omedveten partiskhet), använd en T100-tabell:
  • 1-50 Man som gillar kvinnor
  • 51-93 Kvinna som gillar män (vi tillåter för 7%-enheters sexism i en övergångsperiod)
  • 94-96 Man som gillar män
  • 97-99 Kvinna som gillar kvinnor
  • 100 Trans (slå igen för att specificera)
Exempel: Originaläventyret nämner en värdshusvärd som är f.d. pirat. Det nämns att hans vackra fru bakar bröd i köket när RP-gruppen anländer. Jag slår 62, så i mitt äventyr är det en heterosexuell kvinna som tidigare varit pirat som är värdshusvärd. Alla grundegenskaper och färdigheter förblir desamma. Den intetsägande snyggingen i bakgrunden som bakar bröd blir sålunda en man - inget slag nödvändigt.

Exempel 2: Äventyret nämner en dödsgast i en öde slottsruin. Enligt äventyret var gasten i livet riddaren Sven. Jag slår 100 - Trans! Jag slår igen - 95. I mitt äventyr var alltså Sven en trans man som gillade män när han levde. Han föddes som Svea men började någon gång kalla sig Sven och var riddare. Sven gillade män och hade kanske ett förhållande med någon man som han nu sörjer i evigheten som dödsgast. Kommer spelarna att lära detta om dödsgasten Sven? Antagligen inte. De kommer nog slå ihjäl honom innan detta framkommer i konversation, men för SL blev Sven ändå en mycket mer intressant SLP att spela. :mrgreen:
Ja, det var väl inte direkt sexism jag tänkte på, utan att vår spelvärld verkar bestå av män till större delen, när det borde vara ungefär 50/50. Några transpersoner figurerar inte direkt, men det har förekommit män med feminina beteenden och manhaftiga kvinnor. Men de är fortfarande män och kvinnor. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Regler för kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Startade denna tråd med anledning att det är lite svårt i rollspel att ha med kärlek. Inte för att ha en debatt om könsroller.

Som SL är det problematiskt och säga till en RP att du träffar en SLP och du blir kär.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Regler för kärlek

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2020-12-08 16:53 Startade denna tråd med anledning att det är lite svårt i rollspel att ha med kärlek. Inte för att ha en debatt om könsroller.
Ja, förlåt. Jag tog tillfället att ha lite roligt, bara. My bad... :mrgreen:
skaraborgarn skrev: 2020-12-08 16:53Som SL är det problematiskt och säga till en RP att du träffar en SLP och du blir kär.
Ja, som Grisodlar'n sade så behövs det nog att SL och spelarna är lite på samma våglängd när det gäller att acceptera romans som en dimension i rollspelet. Jag tror också som du sade att man nog bara ska ha kärlek med om det är en del av intrigen som ska göra äventyret bättre eller som är nödvändigt för RPns utveckling. Jag skulle därför inte ha några tärningsslag, utan rälsa rätt hårt. SL kan dock låtsas slå en tärning då och då för att hålla spelarna på tårna.

Om spelarna är lite mottagliga till det så tror jag att det bästa sättet för SL att introducera romans är genom att bryta ner kärleken i sina mindre beståndsdelar och sedan beskriva känslorna som de kommer. Ungefär som man skulle göra om en RP druckit gift eller blivit förtrollad. Antagligen är det också bäst att hålla romansen lite gammaldags--som i en film från 50-talet ungefär. Inga grafiska beskrivningar, tack! :oops:

Dagen efter ett trevligt möte med någon kompatibel SLP kan SL säga "Du tyckte att att den där drakolyt-professorskan ni snackade med igår var jäkligt trevlig." "Jaha," säger spelaren. Nästa dag säger SL "Du kan inte sluta tänka på den där professorskan." Och sedan helt enkelt fortsätta tjata små gulliga kommentarer tills antingen SL tröttnar (attraktionen dog ut av sig själv) eller spelaren tröttnar och säger "Jaha, det var ett jävla tjatande! Jag får väl gå och snacka med den där kvinnan igen och se vart det leder!" SL fortsätter att med korta meningar beskriva RPns känslor om att vilja träffa personen igen, hur urtrevlig hon är, att vilja tillbringa mer tid, etc. Det skulle vara en inte helt orealistisk simulering av att bli kär. Vill SL tvinga saker och ting riktigt ordentligt (för att äventyret kräver detta) kan han börja dra av på CL här och där eftersom RPn "inte kan koncentrera sig ordentligt".

Om professorskan inte känner likadant blir detta förstås olycklig kärlek som kan vara ett ordentligt handikapp för RPn. :cry: Jag skulle heller inte introducera detta i spelet om det inte var del av en större plan. Det vore onödigt grymt. :twisted:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar