Mythras

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Mythras

Inlägg av crilloan »

Hej!

Är det ngn annan som har erfarenhet av Mytras regelsystem?

Efter min comeback så körde jag först med DoD2016 (som är bättre än sitt rykte med några enkla handgrepp)

Men jag vill ha strider som är mer taktiska och började titta runt efter en modern version av ett d100 system (och jag vill ha grundegenskaper, så hjältarnas tid göre sig icke besvär)

Mythras har dessutom formulär i både Foundry och Roll20.

Tankern är att vi ska köra igenom godbitarna från guldåren med Mythras.

C
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Mythras

Inlägg av Albrekt »

Jag hör gärna lite mer om dina erfarenheter med Mythras och hur svårt det var/är att modifiera DoD-moduler och annat (inklusive vårt wiki-material!) till det nya systemet.

Lite bakgrund för den som är intresserad av att "modernisera" DoD med hjälp av utländska spelsystem:

Som jag förstår det, så hänger det ihop så att både DoD och Mythras evolverade från samma (Basic Roleplaying, eller BRP) system (från rollspelens "urtid"). Medan DoD utvecklades ganska djärvt i främst tre helt svenska uppdateringar: Expert på 80-talet, DoD 91, och DoD2016, så är Mythras den senaste (6th edition) utgivningen av BRP-spelet Runequest.

BRP-spelen har vanligtvis det gemensamt att de har liknande grundegenskaper som vi är vana vid, och de har ganska många och specifika yrkes-/basfärdigheter. De har vanligtvis också det gemensamt att man använder T100 (vilket dock DoD ändrade till T20 med Expert). Men alla har uppdaterats ett flertal gånger av olika spel-designers och generationer nu av spelare och fans, förstås. Så hur lika är de egentligen fortfarande?

Andra BRP system som finns är Call of Cthulhu (som uppdaterats i 7 versioner och idag är det mest populära BRP-spelet), Stormbringer, Pendragon, och basversionen av BRP, som senast uppdaterades 2008.

Teoretiskt borde alla dessa spel vara ganska bra foder för den som letar efter sätt att modifiera sitt gamla DoD, eftersom de alla kommer från samma sköte, och därför förhoppningsvis fortfarande är en aning kompatibla med varann.

Stämmer detta enligt dig, Crilloan? Har andra forumiter erfarenheter av att ta hjälp av dessa (eller andra BRP-) system?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Mythras

Inlägg av crilloan »

Det låter som en ganska bra historik.

Mythras (RQ) BRP och Stormbringer, Open Quest mm har samma grundegenskaper så i grunden är det lätt att föra över.
Mythras är RQ6 med Glorantha delarna borttaget (och lite finslipningar)

Av BRP (2008) och Mythras så tycker jag Mythras har fler fördelar. Bättre skrivet, mindre antal färdigheter. Mindre skillnad i vapenskador osv.

De tre D100 system jag skulle använda/använder idag:

DoD2016, fick några kompisar att börja spela med det och spelar med mina döttrar med det systemet. klantigt korrläst när det släpptes men tar man bort de rosenskimrande glasögon många har när de tittar på DoD84 så är DoD2016 på alla sätt ett bättre och smidigare spel.

Mythras:
För spel där jag vill ha stora möjligheter att skapa intressanta karaktärer med djup och spännande strider.
Gillar spel där det man började med inte låser fast en i hur rollpersonen ser ut efter att ha utvecklats några år i spelvärden (därför kommer jag aldrig att spela levelbaserade rollspel utanför datorspelsområdet.
Funkar bra i historiska som klassiska miljöer och fantastiskt i Sword and Sorcery (dvs hårdkokt gråskala och inte massa alver som kan lägga Hela E5)
(Vill man titta mer på det så kan jag rekommendera The Spider Gods Bride som är lätt att föra över från RQ3 till Mythras.)
Mythras sätt att hantera magi är elegant med fem olika sorters magi (Folk Magic, Animism, Sorcery, Mystics, Theism)


M-Space:
Gjort via the Mythras Imperative där spelutvecklare kan låna spelmotorn och skapa egna spel.
Längtar efter att köra en Sci-Fi kampanj med det spelet. elegant och gjort av en svensk.

Sammanfattningsvis:
Den enda utmaningen jag ser när man ska översätta material om Ereb till andra D100 spel är hur man vill hantera magi.
Där kommer man få göra kompromisser ( o andra sidan så var det fullkomligt värdelöst att vara magiker i Expert om inte SL fuskade enormt och skänkte drösvis med XP till stackaren som ville vara trollis...)

C
ps
Vi spelade precis igenom en konfrontation i Marsklandet, på Vargön.
Spelarna var omringade av en flock som cirkulerade runt dom där vargarna gjorde "Hit and run" En varg gör 1T4 i skada i Mythras (och har normalt -1T2 i SB) mot det bisarra 1T8 i Drakar o Demoner (vafan, du har en vadderad arm när du tränar polis och militärhundar!
Trots att de flesta av vargarna inte gör mer än 1T4-1T2 så ställde de till det för spelarna.

En spelare fick ett bett genom en glipa i rustningen så att han började blöda (och det vill du inte.., går inte på KP utan gör att du får svårare att agera rond för rond tills du blir medvetslös och senare dör)
En annan spelare blev omkullknuffad till knästående och vevade vilt med sitt armborst som en klubba tills han lyckades ta sig upp.
Den mest rustade spelaren hade en varg som bet tag i vapenarmen, vilket påverkar möjligheten att agera osv.

Striden blev väldigt spännande och spelarna pustade ut när vargflocken sprang iväg efter att ha förlorat fyra individer.

I Mythras väljer du att parera efter att anfallet kommit, då har du flera val. Spara den handlingen till en attack?
Parera en misslyckad attack för att få en framgång (kanske avväpna, gripa tag i vapen osv. eller taktiken spelarna gjorde. Parera ett misslyckat anfall från en varg och om man lyckas med paraden försöka med en damage weapon (vilket i det här fallet blir huvudet på vargen..)

En central tanke i Mythras är differentierad framgång. en lyckad mot en misslyckad ger en framgång, en perfekt mot en misslyckad ger två osv.
Den andra är motsatta slag "opposing roles" samma som finns i pendragon o liknande

Fan, nu har jag skrivit en avhandling igen..

Blir så när man jobbar med dokumentation i medtek branchen till vardags :-(

Ska man konvertera material från drakar o demoner och vill spela i Ereb så behöver an veta vad för sorts spel man tänkt sig.
Vill man ha ett "realistiskt" spel med fokus på rollpersonernas resa och utveckling tycker jag Mythras är det ojämförligt bästa alternativet. Vill man ha mera old school eller "from the hip, baby!" och/eller sago stämning så kör DoD84/DoD2016 eller varför inte Fantasy!
Det säger jag, som dyrkar mina exemplar av expert och gigant. (DoD91 ska inte nämnas i samma andetag)

Vore väldigt kul o höra om någon annan betar av våra älskade klassiker med annan regelmotor :-)

C
igen
nu ska jag inte skriva mer..
Skriv svar