Vapenlängd

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Vapenlängd

Inlägg av Albrekt »

Jag är intresserad att höra hur ni spelar med konceptet "vapenlängd". Som reglerna skrivs i EDD är hög vapenlängd alltid bra, då högsta värdet automatiskt får initiativ i den inledande stridsrundan. Helt OK, tycker jag. Men borde det inte, efter den första stridsrundan, vara bättre att ha en låg vapenlängd om man lyckas komma sin fiende inpå livet? D.v.s. om man överlever sin fiendes inledande hillebardshugg och tar sig innanför dennes optimala räckvidd.

Och borde inte högre vapenlängd betyda att ens aktioner är aningen långsammare än om man hade ett mindre vapen?

Å andra sidan kan jag tänka mig att det är möjligt för en skicklig hillebardiär (heter det så?) att använda sitt vapens längd för att kontinuerligt hålla sin fiende på avstånd och hindra denne från att närma sig. Om så är fallet och detta lyckas, borde inte hillebardiären då behålla sin initiativ-bonus?

Jag är själv inte speciellt kunnig på vapen och strid. :| Har jag dock en poäng här, och i.s.f. har någon ett system som handskas med vapenlängd på ett bra sätt? Broder Fafnir t.ex. brukar vara väldigt kunnig på sånt här...

Och gott nytt år på er, förresten! :P :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapenlängd

Inlägg av Fafnir »

En sak jag snabbt insåg när jag tränade blankvapenstrid var att vapenlängd är brutalt effektivt. I tester man mot man med Sköld och enhandsvapen vs hillebard så var hillebarden överlägsen. Att ta sig nära inpå motståndaren så att räckvidden blir ett handikapp låter sig helt enkelt inte göras utan risk för eget liv. Spjut är också väldigt effektivt. Så pass att spjutens naturliga teknik var tvungen att ändras för att undvika skador när vi tränade.

Nu har jag inte slagits på länge och höll inte heller på så sjukt lång tid men tillräckligt för att ändra min syn på stångvapen.

Regelmässigt så tycker jag att vapenlängd som initiativbonus är fungerande. Nästan i underkant. Och att den bör användas i varje SR. De gånger initiativet förloras av den med högre vapenlängd är de gånger motståndaren lyckas ta sig förbi.

Som krigare i sista utgåvan innan chronopia gavs en initiativbonus på +3 eller +5. Minns inte riktigt. Det är typ den som avgör om en erfaren krigare tar sig förbi bondemilisens spjut. Vi införde också färdigheten Stridserfarenhet som gav 1 erf vid varje skarp strid. Den hanterades som en B-färdighet där varje BFV gav +1 i initiativbonus. I övrigt användes den mest som en kunskapsfärdighet gällande frågeställningar om strid (Hur erfaren ser motståndaren ut, hur enhetligt tycks dom rustade, vad typ av våld har dessa kroppar dukat under av, etc)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapenlängd

Inlägg av Fafnir »

Tillägg. Om man vill att en duglig kämpe ska kunna undanmanövrera ett spjut för att gå kroppsnära med dolk eller liknande skulle jag nog regelmässigt gå på att vinna initiativet med en viss differens alternativt vinna initiativet med en differens två ggr i rad.
Kanske med en initiativbonus baserad på differens vid parad eller liknande. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Vapenlängd

Inlägg av Albrekt »

Mycket bra förklaring, Fafnir. Jag är nu övertygad om vikten av vapenlängd.

Jag lutar åt att göra som du säger och använda längden som en bonus i initiativslaget och även då använda Stridserfarenhet på det sätt du föreslår. Det låter som att Stridserfarenhet kan slås ihop med EDD-färdigheten Taktik.

Tack så mycket. Det hjälpte verkligen.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: Vapenlängd

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Det fanns en bra regel i en Sinkadus som jag justerat lite:

"Slå 1T10+SMI+vapenlängd (varje SR). Om en rollperson med ett längre vapen än motståndaren inte får initiativet, får han om han vill ändå anfalla före sin motståndare. Han kan inte välja att avvakta och får inte heller anfalla först om han får initiativet och väljer att avvakta. En rollperson med längre vapen kan således välja att alltid anfalla först."

Med denna regler håller man initiativet hela striden. Den som vill förbi måste vara beredd på att ta en "pärla" för det?
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Vapenlängd

Inlägg av crilloan »

Vapenlängd komplicerar striderna lite ytterligare, men vill man ha bra regler för det så rekommenderar jag att man tittar på Mythras.
Kortfattat:
Om det skiljer två nivåer i storlek på vapen så måste den som har ett mindre vapen anfalla det längre vapnet för att kunna attackera den personen senare [close range].
Om man slåss på det kortare vapnets avstånd så har det en fördel. t.ex så kan man bara göra 1T3+1 i skada med det större vapnet (hillebard, spjut, tvåhandssvärd osv) man kan bara slå till med handtaget, skaftet osv.
Då får man det taktiska att försöka få striden till det avstånd man vill [open range] eller plocka fram dolk (vilket är historiskt) eller obeväpnad (gripa tag i osv)

För exempel. obeväpnad: touch, Dolk: Short, Bredsvärd: Medium, Långsvärd: long, Långspjut/pålyxa: Very Long.

Dvs det är väldigt stora fördelar med ett längre vapen (tänka sig!)
Men om man lyckas komma in på livet så vänds det (det är därför man knäar folk i Kyokoshin :D )

/C
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Vapenlängd

Inlägg av Albrekt »

Tack, Crilloan. Jag laddade ner det introduktions-häftet som de erbjuder gratis om Mythras nyligen, men har inte hunnit kolla på det ännu. Jag har hört fina saker om Mythras. Modernt, men lite kompatibelt (-ish) med gamla DoD, vad jag förstår.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Vapenlängd

Inlägg av crilloan »

Jag kör en kampanj där vi spelar och plockar russinen ur Ereb Altor.
Nu är vi i Marsklandet.

Spelarna är glada över flexibiliteten och att strider kan bli ngt annat än att bara nöta ned KP.
Striderna är faktiskt spännande nu och spelarna har mycket större agens. Strider behöver inte sluta med totalt blodbad.


Jag kan inte säga att det varit några större svårigheter(vi kör via Foundry VTT).
Magi fungerar lite annorlunda, men jag har alltid hållit magi på en låg nivå när jag varit SL.
Om jag använder Experts magi via Mythras så skulle jag dela upp det på två färdigheter som Mythras gör. En som beskriver hur kunnig du är i magin (typ magiskola) och sedan en färdighet för hur duktig då är på att kasta den (jag hade sedan länge tagit bort besvärjelser som individuella färdigheter utan låtit det kosta en viss mängd erfarenhet o tid att lära sig en ny).

Mythras är ett system och man väljer själv hur mycket man vill ta med, "Your Mythras May Vary" som utvecklarna säger.
(Vi har t.ex. inte tagit med vapenlängd, än..)

Jag har en tendens till WOT :P

Så, kortfattat. Det har inte varit någon större svårighet eller arbete med att spela DoD klassiker med Mythras. För över grundegenskaper o de färdigheter som passar. Kör sedan allt i Mythras med de skador, rustningar osv.
Vi har hunnit med Skelettbyns hemlighet, Triangeldrama i Edelfara, Dimöns Hemlighet och nu är vi djupt inne i Marsklandet.
(o planen är att ta oss vidare till Svavelvinter osv efter det :-) )

DoD Expert, det spelet jag älskade, kan jag aldrig gå tillbaka till efter Mythras.
Fråga på om du vill veta mer, finns för övrigt en riktigt bra discord server.
/C
Skriv svar