För mycket pengar

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Var den senare tiden då jag var aktiv i valet och kvalet att minska antal pengar i spelet. Det finns väldigt mycket mynt i omlopp i en värld där det är si och så med ekonomin. Äventyren utspelas i en värld som är fritt inspirerad av medeltiden.
så jag tänkte man dividerar med 10. En lätt häst kostar då 30 och inte 300. Slagsvärdet 50 och inte 500. Stadsvaktens dagslön som betalas ut per månad eller kvartal är inte 3 SM utan 3 KM. Bonden betalar inte 500 i spannmål utan 50 per år till länsherren för att ta några exempel.
Vidare så väger mynt en hel del. 200 mynt är ett BEP.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: För mycket pengar

Inlägg av Snibben »

Pengar och priser har diskuterats förr
viewtopic.php?f=6&t=52&hilit=Mynt

I övrigt tycker jag att du slår huvudet på spiken här. Pengar och priser i fantasymiljöer bygger på moderna sådana och inte medeltida.
Om man utgår från att 200 mynt är 1 BEP (3Kg) så väger varje mynt 15 gram dvs motsvarande 1 (medeltida) halvdaler (jag generaliserar och avrundar rakt igenom). En daler motsvarade 1,75 mark, ett viktmått eftersom värdet låg i silvrets renhet och myntets vikt. 1 mark silver var ÅRSLÖNEN för en vanlig bonddräng men då tillkom öl, mat och husrum. Drängen fick själv stå för kläder och kniv men det var inte ovanligt att sådana saker gavs i julgåvor av husbondsfolket.

Guld- och kopparmynt förekommer knappt under medeltiden. Guldmynt är ungefär lika sällsynt som 1000-kronorssedlar var på 1900-talets början. Kopparmynt förekommer mer i slutet av medeltiden när pengar börjar bli vanligare. 1 mark silver motsvarar ungefär 192 mark koppar. Silver och kopparpriser skiftar och fluktuerar dock så exakta siffror är svårt.

Dina priser står väl mot hur medeltida priser såg ut men stadsvaktens lön ser lite låg ut. Städer, då som nu, har högre levnadskostnader. Måste stadsvakten betala för sin egen utrustning. Ingår mat och husrum (och öl) i hans lön? Skall lönen täcka flera personer i ett hushåll? Måste stadsvakten hålla sig med sidosyssla eller är stadsvakteriet en sidosyssla?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Stadsvakter kan vara lite beroende på Vilken stad det är och olika kan gälla olika städer, kulturer etc.
Är det huvudstaden i imperiet så är det nog elitgardet som sköter vakthållningen och de har nog vapen och rustning som en del lönen.
Är det en liten stad så kanske de som ställer upp får en lön då de arbetar?
En hyfsat stor stad kanske har heltidsvakter och dessa får låna stadens vapen och rustningar. Det kan ligga in stadens intresse att alla försöker ha så lika vapen och rustningar som möjligt.

Men tillbaka till pengarna. Det är lite bökigt då man har dräpt den urgammal draken att forsla hem de där 10 000 275 guldmynten, 870 019 silvermynten och 123 457 kopparmynt.
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Re: För mycket pengar

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Jag har infört att alla priser i DD-91 utrusning/vapen tabeller är i Kopparmynt.

Bara tanken att ta med sig ca 3.500 silvermynt till smeden eller bonden för att köpa ett nytt svärd eller en oxe är ju rent löjlig. Viken blir ju ca 17 kg om varje mynt väger ca 5g/st - dvs som en svensk 5 krona? Och vilket myntverk varje land skulle tvingas ha för att förse marknaden med alla dessa mynt?!?!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Det är dvärgarnas fel. De har brutit så mycket guld att det blivit inflation! :lol:
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: För mycket pengar

Inlägg av Albrekt »

Jag vill att guld ska vara lite mer speciellt i min värld, men jag gillar också det mycket enkla systemet 1gm=10sm=100km. Så jag har bytt ut myntsystemet med 1 silvermynt = 10 kopparmynt = 100 metallstycken.

"Metallstycken" är pyttesmå avlånga minitackor av olika sorters billiga metaller (järn, tenn, etc.) som ändå representerar värde. Ofta har de en liten stämpel från någon smed som verifierat deras renhet, oftast inte, och aldrig är sådana stämplar helt att lita på. Ibland vägrar en köpman att ta några fula stycken, men för det mesta är det OK. Meningen är att dessa stycken har ett representativt värde som accepteras av vanligt folk och handlare för att låta kommersen gå sin gilla gång, helt enkelt. Så fort man bytt stycket ifrån sig är dess riktiga värde någon annans problem!

Kopparmynt och silvermynt är präglade av kungen, baronen, staden, eller någon annan auktoritet. Att vägra ett sådant mynt är en skymf mot den vars porträtt det bär! Dessa används flitigt i städerna bland borgare och handelshus. Många handelshus tar emot besparingar mot skuldsedlar som kan växlas ut varhelst i världen de har kontor. Handelshus accepterar aldrig metallstycken. Jag kör inte med olika valutakurser i olika länder. Det blir för krångligt. :oops:

Så om jag vill spela ett gammalt äventyr, så översätter jag "km" till metallstycken, "sm" till kopparmynt och "gm" till silvermynt. Jag försöker använda en prisnivå lik den i EDDs eller (ännu hellre) Grisodlar'ns utrustningslistor. Jag brukar minska funna skatter till ungefär 25% av det i äventyret nedskrivna värdet.

Jag använder också guldmynt, men dessa är en valuta mest använd av adeln (och guldsmeder?). I min värld är ett sådant guldmynt = 20 silvermynt.

200 mynt/stycken = 1kg. Ett metallstycke väger alltså (i genomsnitt) samma som ett mynt.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Kan ju införa olika valörer.
Varför ha talenter endast som sätt att räkna och inte som mynt.
I Sverige hade man ju enorma kopparplåtar förr som mynt.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Jämför lite mellan Drakar och Demoner och Drakar och Demoner Expert som har samma priser och 1991 års upplaga.

Drakar och Demoner grundregler och Expert:
Dolk 40 SM
Morgonstjärna 250 SM
Tvåhandsvärd 560 SM
Långspjut 100 SM
Lätt häst 300 SM
Vaxljus 8 KM

Drakar och Demoner 1991:
Dolk 70 SM
Morgonstjärna 1500 SM
Tvåhandssvärd 3500 SM
Långspjut 300 SM
Ridhäst 3000 SM
Vaxljus 15 SM

Slutsats de tidigare upplagorna har en mer trovärdig prissättning.
NicolHhemm
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-07-07 11:52

Re: För mycket pengar

Inlägg av NicolHhemm »

Sådana beslut kan leda till inflation. Du måste betala för det minsta i spelet med en hel kista fylld med pengarplattor. Och det här är mer besvärligt, så det är bättre att lämna det som det är, särskilt eftersom det inte förstör spelet
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Tycker Expert är bäst även när det gäller priser.
Sedan kan ju spelledaren försöka börja med lite mer byteshandel. Hur många stop öl får man på det medelmåttiga värdshuset för en draktand av hyfsad storlek?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: För mycket pengar

Inlägg av leinder »

Har gjort det samma i mina kampanjer! Sm blir Km etc.
Silver är liite sällsynt medans få ser guld någonsin. Speciellt utanför större städer.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: För mycket pengar

Inlägg av crilloan »

Drakar 91 var väl början till slutet, tittar man senare i krigarens handbok osv så är det rent utav löjligt
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Håller med. Vet inte hur de tänkte där?
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: För mycket pengar

Inlägg av crilloan »

Därför att de inte hade med någon som visste något över huvudtaget, samt att man ville vara "häftiga"
vafan, ett bastardsvärd kostar 2500 sm och väger 5.5 kg..
Så, du behöver bära 3-4 kilo silver för att släpa på något som inte går att använda i strid :lol:

Om vi ska vara petiga så är termen bastarsvärd väldigt knepig om man tittar på de historiska källorna och de flesta 1H-svärden vägde mellan 1 till 1.5 kg

/C
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: För mycket pengar

Inlägg av skaraborgarn »

Bastardsvärd är hyfsat vapen om man är rese, minoutar eller annan storväxt person.
Men kan man införa valörer på mynt?
Skriv svar