Magi och des kostnad

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Magi och des kostnad

Inlägg av Alendor » 2007-06-01 21:06

Jag tycker Drakar och Demoners regelsystem är ett av de bätre o roligare som finnd. Färdighetssystemet gör att nästan varje karaktär är unik.

Enda igentliga brist är Magi.
Den verkar inte va gjord för att vanliga dödliga ska va vidare duktig i något. Som en 1000årig Alv eller en som va smart nog att lära sig Livsförlängning är det kanske inga problem men hur många är det som köper den de första man gör? Och framförallt hur många SL tillåter en att använda den på ett sätt som gör att man har nytta av den?

Det är på tok för dyrt att lära sig besvärjelser. Här tycker ja Dungeons är bätre och roligare där man får en hel hög besvärjelser att välja mellan, vissa bra i strid och andra enbart praktiska eller roliga (tex de Hus som går att frammana med tillgörande sängar för sex personer och larmade fönster och dörrar =) )
Då detta kanske är svårt att implementera så har min grup börja forma ett alternativt system. I stort samma men kostnader är lite omfördelade.

Alternativ 1)
Kostnaden för magiskolor har ökat.
Detta gör ju att själva kunskapen innom magi blir dyrare men sen har vi sänkt kostnaden för besvärjelser.
Detta gör ju att man inte behöver spendera halva sinna BP på Erf o sen alla Erf på ett fåtal, kanske 2-3 besvärjelser man blir bra på o sen kanske några till som man enbart kan.

Jag är en sådan som vill spendera Erf på andra färdigheter och besvärjelser som inte enbart är bra i spelet (strid) utan skapar lite karaktär, som tex matlagning och kanske överlevnad och ört/drogkunskap om man är Animist.

Altrnativ 2)
Helt oklar, inga siffror alls utan är enbart en idee i mitt huvud.
Kostanden för Magiskolan höjs en aning och beroende på vad man har i den och skolvärdet på besvärjelsen. tex om man har högt i Magiskolan och vill lära sig en Besvärjelse med lågt skolvärde så blir den bra mycke billigare än att lära sig en som är närmare ens FV i skolan. Detta pga att Magiskolan är ens kunskap om magin, hur den bäst ska kanaliseras etc sen besvärjelsen i sig är enbart ord, jester (stavning?) och kanske komponeneter.

Detta gör ju att man kan skapa sig en magiker som har några besvärjelser med högt skolvärde och ändå ha råd med flertalet lägre och färdigheter.


( hoppas att inöäget är enligt reglementet =) 9

Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 18:57

Inlägg av Akklokk » 2007-06-03 17:37

Senast vi lirade körde vi med följande system (som funkar bra men är lite ad hoc):

Kostnaden för samtliga magiskolor är 10
En besvärjelse kostar dess skolvärde (SV) att lära sig (man kan endast lära sig besvärjelser med skolvärde över eller lika med ens FV i magiskolan)

S på en besvärjelse är

FV(magiskola)+INT/2-SV

Praktiskt så medförde deta att en magiker hade rimlig chans att bli hyfsad inom en hel del besvärjelser inom samma magiskola, men att lära sig flera är riktigt dyrt (även om det går).

Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 18:57

Inlägg av Akklokk » 2007-06-03 17:39

(Kan tilläggas att färdighetslistan i EDD har kortats ner en hel del även den.)

Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 04:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén » 2007-06-03 22:37

Håller med om allt ni säger och att lära sig magi är något även vi försöker revidera reglerna till. De idéer ni har är en start men kanske inte en perfekt lösning.. å andra sidan har jag inte så många bättre idéer.. :shock:

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2007-06-03 23:11

En ide som ja har är att man har 2-3 färdigheter.
Lite intirerat av Dungeons

En är Magiskolan som bestämmer vilka besvärjelser man har och sen en B-färdighetsliknande som bestämmer hur kraftfull den kan va, dess grup är effektgraden eller nå.
Slår för Magiskolan för o se om man lyckas o sen Effektgraden är B-färdigheten eller nå.

Ska slipar lite extra på denna.. har en hel del hål =/

Användarvisningsbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Rickard » 2007-06-04 13:43

Alendor skrev:En ide som ja har är att man har 2-3 färdigheter.
Lite intirerat av Dungeons

En är Magiskolan som bestämmer vilka besvärjelser man har och sen en B-färdighetsliknande som bestämmer hur kraftfull den kan va, dess grup är effektgraden eller nå.
Slår för Magiskolan för o se om man lyckas o sen Effektgraden är B-färdigheten eller nå.

Ska slipar lite extra på denna.. har en hel del hål =/
Jag gillar den här idén. Det kan visserligen vara för att jag gick i ungefär samma tankar, där Magiskolan FV är FV:t för alla besvärjelser medan besvärjelserna S är B-färdigheterna. Din metod är dock enklare och jag kan ärligt säga att jag inte fick det att gå ihop med att ha besvärjelser som B-färdigheter.

Det jag gjorde var att man betalade EP för att köpa en besvärjelse och kostnaden var dess Skolvärde (ELD kostade då 6 EP). Sedan kunde man betala mer PSY-poäng för att få en kraftullare besvärjelse. Så färdighetsvärdet förändrades aldrig, utan endast hur mycket kraft som "snoddes" från magikern.

---

Sedan har jag väl gått ifrån själva besvärjelserna. Jag har slagit ihop många besvärjelser, där exempelvis alla Eld-besvärjelser är en enda besvärjelse. Tycker det är fånigt när man kan framkalla eld, men inte forma den efter sina behov. Utöver det så har jag lagt till att tärningsslaget alltid drar ifrån besvärjelsens PSY.kostnad (slår man 8 så drar man av 8 från PSY-kostnaden). Det gör att besvärjelser blir vilda att använda och att en bra magiker har chansen att få låga PSY-kostnader för sina besvärjelser.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2007-07-02 00:08

Funderat lite mer på det där och är lite inne på dessa tankar.

Man har en grundmagiskola som har en kostnad 10 och den avgör vilka besvärjelser man kan lära sig och hur braman är på dom. Nästa kostar 12 o den efter 14, 16, 18, 20 etc...

Bsvärjelserna kostar (Sx3)-(int/2)
Detta gör att hela kostar för en magiker med 16 i Int, (12x3=36) - (16/2=8) =28 Erf att lära sig. Detta är om man söker upp en Akademi och lär sig.
Sen kan man kanske hitta pergament där besvärjelsen är nerskriven. Om detta ska kosta lite mer eller mindre vet ja ej.

Vid skapandet av magiker bör ju begrännsningar för vilken S som man kan lära sig för då har man ju tillgång till en massa Erf viket gör att det hela inte blir så dyrt som det bör. Magiskolan kan man ha till det FV som ens ålder tillåter men besvärjelsers Skolvärde bör ju va lägre för annars blir ju en "ny" magiker för mäktig. Detta bör vara upp till SL kanske beroende på vadhan tycker är rimligt för hans spelare och äventyr.

Tanken med detta system är att när man har en Magiker som Rollperson så ska man lätt kunna lära sig dom lägre besvärjelserna medans dom högre blir riktigt dyra, 28 Erf i början är inte mycke med om du ska sammla på dig det genom äventyr så blir det kanske dyrt och tar tid (om man ej har en generös SL dvs =) ).

Har ej testat detta genom att skapa en RP men tänkte om ja kunde få lite Feedback.

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2007-07-02 09:39

Vårt (min spelgrupp) magisystem baseras på att man inte köper besvärjelser.

Magiskolorna kostar mycket poäng. Du får ALLA besvärjelser automatiskt i din magiskola, men det är betydligt svårare att kasta de med högre skolvärde.

Såhär fungerar det.

Låt oss säga att du har FV 13 i en magiskola
Du ska kasta en besvärjelse med SV (skolvärde) 9
Du har INT 17 = INT-grupp - 4

Det innebär att du har (13 - 9) + 4 = 8 i CL att få iväg en besvärjelse.
Detta minskar sen med 1 (eller 2) för varje effektgrad.

Fördelen med detta är att man har en chans att kunna kasta de lite sämre, mer "onödiga" besvärjelserna som ger färg åt spelet, men som spelarna aldrig tar för att de är inte "bra" nog.

En annan fördel är att man kan inte maxa en SV 19 besvärjelse och vara grym på att kasta den från början. Alla svåra besvärjelser är svåra att kasta.

Nackdel är att man får en attans många besvärjelser i vissa skolor, medan andra skolor bjuder på mindre. Vi har förvisso reviderat bort en del besvärjelser och försöker hålla varje skola med cirka 12 - 14 besvärjelser.

Användarvisningsbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 19:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon » 2007-07-02 14:23

Jag tycker personligen att det är tråkigt ifall det bara finns ett värde som anger all skicklighet. Exempelvis det statiska fallet när CL alltid är [FV i Magiskola]-[ett värde som beror på SV].
En annan grej som jag infört sedan långt är att man kan välja att spendera extra PSY (utöver de från effektgraden) för att höja sitt CL, beroende på hur lätt eller svårt man tycker att magi ska vara så kan det vara +1 eller +2. En variant är att man tar det ett steg längre och låter effektgraden inte kosta någon PSY (ev. minst 1) men däremot ge mer CL-minus och därmed låta spelare välja exakt hur de spenderar sina PSY.

Mitt nuvarande system är ganska långt (för att _allt_ är ändrat) så jag nöjer mig med att beskriva effekterna av dem:
Magiker är dryga 20 år och har spenderat de senaste 6-7 åren på magiskola (motsvarande 2/3 av de EP han har fått). Han har magiskolan ljusmagi (vilket är alla ljusbesvärjelser och mörkerbesvärjelser från elementarismen) och kan varje timme lägga:
  • E4 av Mörkerslöja (SV 6, döljer anlete eller förblindar) och Kontra (SV 2, stoppar magiker som lägger magi)
    E3 av alla SV 2, SV 3 samt Mörkerljus (SV 4)
    E2 av alla SV 4, Skingra (SV 6), Mörkersyn (SV 8), Lägre Ljus-/Mörkerelementar (SV 9) och Skuggvän (SV 9, osynlighet i mörker)
Han kan alltså lägga _en_ av dessa och då med CL 19+ (det vill man ha, för att misslyckande lättare leder till snedtändning, dessutom kan man strunta i att slå om inte läget är stressat). Teoretiskt kan han lägga upp till SV 9 men kommer att behöva offra permanenta poäng för att överhuvudtaget kunna lyckas med en E1, såvida man inte specialiserar som han gjort på ovanstående SV 9. Notera även att han skulle kunna lägga fler besvärjelser men till lägre effektgrad under denna timme.

I magitunnare områden än Chronopia så tar det längre tid än en timme mellan varje "återhämtning av magipoäng".

Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille » 2008-03-15 22:51

Spelknepe skrev:Vårt (min spelgrupp) magisystem baseras på att man inte köper besvärjelser.

Magiskolorna kostar mycket poäng. Du får ALLA besvärjelser automatiskt i din magiskola, men det är betydligt svårare att kasta de med högre skolvärde.

Såhär fungerar det.

Låt oss säga att du har FV 13 i en magiskola
Du ska kasta en besvärjelse med SV (skolvärde) 9
Du har INT 17 = INT-grupp - 4

Det innebär att du har (13 - 9) + 4 = 8 i CL att få iväg en besvärjelse.
Detta minskar sen med 1 (eller 2) för varje effektgrad.

Fördelen med detta är att man har en chans att kunna kasta de lite sämre, mer "onödiga" besvärjelserna som ger färg åt spelet, men som spelarna aldrig tar för att de är inte "bra" nog.

En annan fördel är att man kan inte maxa en SV 19 besvärjelse och vara grym på att kasta den från början. Alla svåra besvärjelser är svåra att kasta.

Nackdel är att man får en attans många besvärjelser i vissa skolor, medan andra skolor bjuder på mindre. Vi har förvisso reviderat bort en del besvärjelser och försöker hålla varje skola med cirka 12 - 14 besvärjelser.
Jag har själv varit inne på liknande tankar men löste det på ett klumpigt sätt att man hade FV Magiskola minus skolvärde i alla besvärjelser från början och att man fortsätter lära sig besvärjelserna separat. Tycker det sätt du nämnde låter som en mycket bättre idé helt klart! Just nu kör jag inte Expert och har därmed inte tänkt på INT-gruppens del i det hela.

Så om jag har fattat rätt så har en Magiker INTgrupp 3 och FV 12 i en skola som skall kasta en SV6 magi CL 9 (FV12-SV6+INTgrupp4 =12-6+4)? Hur blir det dock med grundkostnaden för skolorna? Kör ni med att den är 5 som i EDD?

En problematisk del dock blir dock Demonologin (en favoritskola :twisted: ). Eftersom att det finns en hel del olika demoner att frammana (varav det finns endast tre/fyra i DoD Magi har jag för mig) så kanske man kan lösa detta med att demonologen har ett par demoner från början att frammana och sedan för söka oskyra gamla svartmagiböcker böcker för att skaffa nya demoner att frammana.

Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille » 2008-03-15 22:59

Flyttad till annan tråd
Senast redigerad av 1 Krille, redigerad totalt 2008 gånger.

Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie » 2008-03-16 11:32

Spelknepe

Jag har gått i samma tankar efter att jag läst Svärd och trollkonst på RPG Lab. Mycket bra lösning du har hittat på. Den snor jag rakt av! Apropå det faktum att vissa skolor har fler besvärjelser; Kan man inte säga att skolan kostar ett att höja per besvärjelse? Säg att Någon vill ha elementalism med 36 besvärjelser. Då kostar den 36 att höja ett steg. Rollspelaren tycker att det var lite dyrt så han nöjer sig med att köpa de elementalism/jord delen som en separat magiskola med 12 besvärjelser. Då kostar magiskolan 12 per steg.

Kanske kan vara nåt?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2008-03-16 15:22

Eller att man får köpa varje besvärjelse för lika mycke Erf som des Skolvärde.
Och för varje besvärjelse man lär sig behöver man en viss tid vid akademi som beror på vilket skolvärde det är, högre ju längre tid. Kanske så simpelt som 1dag per skolvärde.
Det gör ju att man inte kan lära sig besvärjelser när som helst utan man måste ta sig tid att ta sig till den akademin som lär ut den eller få tag i böcker o pergament. Självlärning kanske bör iaf 3 dubbla tiden.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 04:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén » 2008-03-27 23:52

Magireglerna har alltid varit ett helvete men så löste jag skiten på ett mycket smidigt sätt! Liknar vissa av era förslag men är enklare som tusan enligt mig.

Det finns 3 fundamentala regler från och med nu:

1) FV i Magiskolan
Att höja FV i en magiskola är svårt. En magiker kan ha en primär magiskola och ett antal sekundära (1 per 5 INT)

Primär magiskola kostar x 10 att köpa (Gäller även allmän magi)

Sekundär magiskola x 15 att köpa

2) Vilka besvärjelser kan läggas
En magiker kan använda alla besvärjelser i de magiskolor han/hon behärskar som har lägre skolvärde än hans/hennes FV i magiskolan.

FV när en besvärjelse läggs är FV i skolan + 5 - skolvärdet (svårighetsgrad).

Magikern måste ha lärt sig magin som skall läggas, detta görs genom att den studeras i skolvärde antal dygn. Efter denna tid är magin inlärd och kan användas för evigt. Magikern kan hålla maximalt INT / 3 magier i huvudet samtidigt. Det tar skolvärde antal timmar att aktivera en besvärjele som man inte haft aktiv.

3) PSY-kostnad
Vid läggande av besvärjelser kvarstår psykkostnad enligt regelbok.

Exempel

En magiker som har Animism FV 12 behärskar samtliga besvärjelser med SV 10 eller mindre. När han kastar Vindpil (SV 6) så får han 12 + 5 - 6= 11 i FV, oavsett effektgrad. Vindpilen susar iväg direkt när den läggs. Kastas en E3 kostar det magikern vanlig PSY-kostnad.

Samma magiker (INT 15) kan hålla max 5 aktiva besvärjelser i huvudet (INT/3=5). Han har kommit över en mer passande besvärjelse (låt oss kalla den "Stormpil" med SV 10). Han studerar denna i 10 dygn (SV10) och den kan nu göras till en av hans 5 aktiva.

En månad senare bestämmer han sig för att Vindpil inte längre skall vara en av hans 5 aktiva. Han studerar koncentrerat Stormpil i 10 timmar (SV 10) och kan sen lägga den (den blir aktiv). När denna läggs får han med andra ord 12 + 5 - 10 = 7 i FV. När den läggs tar det 1 SR att förbereda och i nästa SR susar den iväg mot sitt mål.


Med dessa enkla och underbara regler kan det nu inte gå fel.

Ps. Vi kör även med

Hur lång tid tar det att lägga en besvärjelse?

En magi är kvick om FV att lägga den överstiger 10. Annars gäller generellt 1 SR att förbereda och effekt kommer påföljande SR.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2008-03-28 00:38

FV i skolan + 5 - skolvärdet (svårighetsgrad).
Lite osäker på mitt gillande i detta. Med tanke på hur dyrt det är med skolan så får man ju ganska lågt FV i dom flesta besvärjelser.
När han kastar Vindpil (SV 6) så får han 12 + 5 - 6= 11 i FV, oavsett effektgrad.
Det låter ju lite för bra då skada o så regleras av Effektgrad. vad hindrar denna att döda en drake med en pil?.. (om man har psyke nog dvs)

EDIT:
Snickra ihopp detta nyss. UPPDATERAT

Kostnad för skola: (temp kostnad, ska labba lite på det o se va den slutgiltiga blir)
Primär: 10
Sekundär: 15

Man kan lära sig alla besvärjelser som har samma Skolvärde som ens FV

När man skapar en karaktär får man från början lika många besvärjelser som man har INT
(kör man med -91'ans regler kan man få +5 för "Extraordinär" och +10 för en "Hjälte").

Att lära sig besvärjelser görs på följande sett.

( Regel 1 alt.1 ) Kostnad för besvärjelser är = Skolvärde Erf (i.e en med Skolvärde 10 kostar 10 erf.)

( Regel 1 alt.2 ) För att lära sig nya måste man studera på Akademi besärjelsens Skolvärde antal dagar.


Om man lär sig själv genom att studera en bok eller rulle tar tiden det Sx3.

Kostnaden att få studera varierar beroende på Akademi och skola men 1000 Silver om dan är inte ovanligt. ( detta är för enstaka besvärjelser då )

Maximala effektgrad är FV/5, kostnad och avdrag är som normalt.

Du kan max ha.

( Regel 2 alt.1 ) INT/3 besvärjelser memmorerade, avrunda till närmaste. ( i.e. Int 11-13 ger 4 besvärjelse, Int 14-16 ger 5 besvärjelse. )
( Regel 2 alt.2 ) FV/2 besvärjelser memorerade.
( Regel 2 alt.3 ) FV+Int/4 besvärjelser memorerade.


Att läsa in en ny tar Skolvärde antal timmar.
Senast redigerad av 1 Alendor, redigerad totalt 2008 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Skriv svar