Utrustningslistan

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, det blir lätt mycket, speciellt när jag försökte få med allt från alla moduler och regelversioner. Att räkna om priser etc och att hitta info om rustningarnas autentiska vikter var nästan värst, speciellt de asiatiska. Det finns flera rustningstyper från de trakterna som jag inte orkade ta med just nu.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Har skrivit ut PDFen nu och kommer gladeligen nyttja den i mitt kampanjande. Kommer den uppdateras med nya matnyttigheter när det hittas på? Såsom den Berendiska lånbågen, den caddiska långbågen, den barbiska oxhjälmen etc? :wink:

Hittade en liten yttepytte konstighet oxå. ett tennfat kostar 25sm.dito i silver 190sm
bägare: tenn: 4sm, silver 250sm
Det gör tenntallriken betydligt dyrare än bägaren i motsats till silverversionen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Suverän lista! Excelent nog att publicera!

Ps: Kan man utgå från samma lista (byggnader) om man ska bygga exempelvis ett värdshus, en väderkvarn eller ett bostadshus?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fortsätter min korrektur läsning :D

noterna till rustningarna tycks ha försvunnit.

Vidare finns en "sallet" utan visir med under "öppna hjälmar" ochunder Visirhjälmar finns en sallet med visir och en sallet till.

Bacinet m ringbrynjehäng saknar text i ABS kp/sp

Osmundjärn visste jag inte vad det var så jag googlade lite och det tycks röra sig om ett alternativ till stångjärn och är i sådana fall snarare en metall än ett verktyg. Å andra sidan står övriga tackmetaller också samman med verktygen...så. Fast å andra sidan igen...om järntackor kostar 40km/kg så verkar 5sm vara rena fyndet för ett tre kilos plogblad i järn.(Eller 4 kg järnkittel för 4sm) :wink:

Sedan har vi den gamla klassikern. Om repstegen är 10 meter i halvtumsrep (vilket iochförsig vikten motsäger) kan man köpa en repstege. Stycka upp den i två rep och sälja med god förtjänst (å så kan man ju sälja stegpinnarna som ved)


Mycket gediget arbete. (Det är därför jag läser och läser den :D )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Noterna till rustningsdelarna, t ex hjälmarna, var ursprungligen tänkta att förklara vad som skyddades, t ex om ansiktet var oskyddat. Om det skulle vara intressant, så kan jag visserligen bifoga sån information. Annars finns ju Google som bekant :lol:

Priser på tennfat/bägare är fixat, likaså rep och repstege. Fixade även lite andra priser, t ex på städ, kittlar och plogjärn. La även till stångjärn.

Den sallet utan visir som finns med under öppna hjälmar är den typ som användes t ex av bågskyttar. Jag döpte raderna med tunnhjälm, sallet och barbute till helhjälmar i brist på annat, så att de inte ska tolkas som hjälmar med visir.

Bild
Sallet utan visir

Bild
Sallet m. visir och "vanlig" sallet
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Här är den uppdaterade listan:

http://www.speedyshare.com/718347674.html
Senast redigerad av Grisodlar'n den 2007-12-10 06:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En annan bågskyttssallet:


Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Då e jag me... :D

Du jobbar på så bra så jag kommer med mera....

Pilar har en liten * utan anvisning.

Jag saknar hygienartikel nr 1.... örslev, Om inte RP uttryckligen omtalar att de nyttjar denna varje dag sänks Lyssna med 2 :twisted:

Letade efter en bild på dylik och hittade denna underbara sida:
http://www.handelsgillet.se/diverse.htm

Kosmetiskt. Kan man tänka sig att ge musikinstrument en egen avdelning

Förslag på mer prylar att pilla in: Löner från kampanjsektionen EDoD, tvål, såpa, korg...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ta en kik på denna sida och kolla på vad som finns.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor, vad händer med din lista? Den hade många snygga lösningar och jag ser gärna mer av den. :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Måste ju lägga in länk till en bild av mig i sallet också...
http://www.viaarmorari.com/bilder/1400/ ... ness/1.jpg

Det finns bilder på mig och en polare på fler ställen på Via Armoraris hemsida. Polaren är killen i Babuta på häst med en örvikssklinga i handen:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe: Jag ska läsa den tråden och försöka pilla in lite mer i listan :D

Fafnir: Kul bild! Hur mycket ser man genom springan på en sallet förresten? Och med visiret nedfällt, hur andfådd blir man? Det jag har läst om hjälmar med visir var att de gärna fällde upp dem när de inte slogs till häst.
Jag ska föra in löner, ge musikinstrumenten en egen liten spalt och örsleven ska definitivt med. Jag har använt mig av den där sidan förut, men måste ha missat detta gudomliga verktyg :lol:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Grisodlar'n skrev: Fafnir: Kul bild! Hur mycket ser man genom springan på en sallet förresten? Och med visiret nedfällt, hur andfådd blir man? Det jag har läst om hjälmar med visir var att de gärna fällde upp dem när de inte slogs till häst.
Minns faktiskt inte. Salleten tillhör min gode vän(samman med en babuta, en bacinet, en kittelhatt och en tunnhjälm :shock: , samman med resten av kroppens rustning) Själv äger jag bara en endaste liten basinet (öh, och benskenor, sabaton + handskar) sedan satte ekonomin stopp, och jag har inte hunnit fajtas ngt mer. :(

Vill minnas att synen inte var den bästa och att det blev varmt ganska fort. Vi testade hur länge man kunde gå i full brynja under en medeltidsvecka och det gicka bra i flera dar. Min kamrat sov med den vid ngt tillfälle (Inte helt avsiktligt, men iallafall...) Ringbrynjehosor var ingen lek dock. Tyngdlagen kämpar konstant mot dem. Rörligheten i våra rustningar var annars väl godkänd, vill jag minnas.

Här bjussar jag på en bild till (jag är mest orustad...)
http://g.helgon.net/g/%7B51F/%7B51FCAEE ... FFE%7D.jpg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, det kostar ju en hel del med rustningar och sånt. Men fascinerande är det iallafall.
Jag har laddat upp en ny version av utrustningslistan här, med lite nya maträtter och klädesplagg som hämtats från forumet, löner för olika yrken, lite kosmetika och gravplundrarens bästa vän: Rövarättikan/Fyrtjuvsvinägern.

http://www.speedyshare.com/939852669.html
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Mikael skrev:Alendor, vad händer med din lista? Den hade många snygga lösningar och jag ser gärna mer av den. :D
Den ligger på min server som för stunden är ner på obestämd tid =\
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar