Utrustningslistan

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Alendor skrev:Listan är öppen för förändring. Va ett tag sen ja gjorde den men tror allt är taget från diverse böcker och tidningar.

Men skicka ett PM eller skriv här om det vill ändras nå.
Jag och en polare ska kolla lite. Hur viktigt är det att vi håller oss til det gamla här. Nostalgiker som jag är så är det ändå vissa klara problem. Björnjägare kom vi fram till att vi inte vill bli eftersom en bisamråtta kostar nästan lika mycket och man måste släpa hem nästan 10 björnskin för att få en spade. Eller om man så vill 110 björnar för ett 8 mannatält, men å andra sidan behöver man bara två björnar för att köpa en katt. :D

Vore kanske bra med en mer enhetlig ekonomi. Tänkte på att kanske utgå från priset på guld helt enkelt?

Magnus
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Äh, kom igen nu. Björnjägare blir man ju bara för spänningen... ;)
DoDs priser är välkänt obalanserade för att utrycka det milt. Det gjorde väl ett försök att bättra det en smula i senare upplagor, men det resulterade å andra sidan att man fick släpa med sig tjogtals med kilon mynt för att shoppa.

ISBN 91-36-03155-0 kan kanske vara till hjälp vid en revidering om den går att få tag i längre?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Fafnir skrev:Äh, kom igen nu. Björnjägare blir man ju bara för spänningen... ;)
DoDs priser är välkänt obalanserade för att utrycka det milt. Det gjorde väl ett försök att bättra det en smula i senare upplagor, men det resulterade å andra sidan att man fick släpa med sig tjogtals med kilon mynt för att shoppa.

ISBN 91-36-03155-0 kan kanske vara till hjälp vid en revidering om den går att få tag i längre?
Ungefär samma anledning som jag blev lärare med andra ord. :D

Jag ska förbi universitet och hämta upp lite juridiklitteratur så då ska jag låna den där boken för den fanns inne. Annars verkar den vara borta från marknaden.

Jag och polarn fick oss alla fall ett gott skratt när vi jämförde ansträngningen som krävdes för att jaga björnskinn i jämförelse med det man fick ut av det. :o Björnjägaren kan dock fundera på att bli kryddhandlare för han får TVÅ kg peppar för ett björnskinn. Men iofs bara ett halvkilo honung och 400 gram socker.

Sen är väl frågan hur långt man ska gå från de gamla listorna och hur verkligt man ska göra det? Problemet med de här gamla är väl just att de är plockade från så många olika källor att de tappar innbördes logik. För i Kandra kostar ett björnskinn 50 gm istället och är lite mer konsekvent mot andra kostnader, fast då är det snett mot guld till exempel.

Magnus
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är helt öppen gällande kostnader men hålla sig närmare Expert där vardagsföremål kostar koppar och kanske lite silver medans vapen, hästar är dyrare och kostar ett 100-tal silver.

Kanske skippa att 10 koppar är ett silver och 10 silver är ett guld.
Har ingen större koll på vad det är värt men 100 silver bör ju va ett guld och att guld är sällsynt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Alendor skrev:Jag är helt öppen gällande kostnader men hålla sig närmare Expert där vardagsföremål kostar koppar och kanske lite silver medans vapen, hästar är dyrare och kostar ett 100-tal silver.

Kanske skippa att 10 koppar är ett silver och 10 silver är ett guld.
Har ingen större koll på vad det är värt men 100 silver bör ju va ett guld och att guld är sällsynt.
Fördelen är att det är ett enkelt system. Man skulle kunna säga att det är 1:100 eller alternativt förklara det genom att ett guldmynt är långt från rent. Kanske en blandning av silver och guld eller att det är mycket mindre? Små guldmynt skulle göra det lätt att bära med sig.

Magnus
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Prissättning

Inlägg av Oden »

Hade för mig att de utgick ifrån tesen "En normal arbetare tjänar 10 Sm per dag" när de började skriva priser. Jag tror inte de hade så värst många historiska referenser.

Själv gillar jag uppdelningen Pöbeln= Koppar, Borgardelen = Silver och Adeln= Guld. Tex Trätallrik för pöbeln, silvertallrik för borgarfamiljen och en orientalisk porslinstallrik för den fjolliga adelsmannen. Äventyrare brukar ju pendla mellan dessa rätt kraftigt med tendensen att tjäna stora summor snabbt för att sedan göra slut på allt lika fort.

I den spelgrupp jag kört med senast har vi använt Matiné så priser har inte varit i fokus utom i vår handelsskepps-kampanj, men jag ser gärna en reviderad och enhetlig prislista som referens.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

ser också gärna en bra prislista men jag har inte kunskapen att göra en bra tyvärr =/

Men ja kan fylla i resultatet eller så kan någon få källkoden.
Går iofs bara o kopiera då allt är tabeller.


(För er kodare så vet ja att tabeller för design inte är bra men sidan är gammal och det mesta är ju "tabulär" data så det får va så)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Lillen skrev:
Alendor skrev:Jag är helt öppen gällande kostnader men hålla sig närmare Expert där vardagsföremål kostar koppar och kanske lite silver medans vapen, hästar är dyrare och kostar ett 100-tal silver.

Kanske skippa att 10 koppar är ett silver och 10 silver är ett guld.
Har ingen större koll på vad det är värt men 100 silver bör ju va ett guld och att guld är sällsynt.
Fördelen är att det är ett enkelt system. Man skulle kunna säga att det är 1:100 eller alternativt förklara det genom att ett guldmynt är långt från rent. Kanske en blandning av silver och guld eller att det är mycket mindre? Små guldmynt skulle göra det lätt att bära med sig.

Magnus
Anledningen till att jag vill ha 100 silver + för ett guld är för att göra det mer sällsynt. Man kanske kan få lite mer för det på vissa ställen, en köpman ute i obygden kanske nöjer sig med ett guld för nå han kan sälja för 105-110 silver bara för att det är guld.
Är ju trots allt minder mynt man måste bära på om inte annat.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det riktiga monetära systemet under medeltiden var ju helt i silver mer eller mindre. Där små mynt vägde mindre än ett gram och riktig stora mynt vägde nästan ett halvt kilo. Spelet Pendragon har ett riktigt bra system för pengar i en medeltida miljö. Tex illustreras detta av att fina tyger kostar nästan ett halvkilo silver medan att hyra en tjänare kan kosta så lite som 10 gram silver om året. Då får tjänaren så klart aldrig faktiskt betalt utan bara mat och husrum i ett större hushåll.

Det hela beror nog mycket på om normen är byteshandel eller pengar.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Den stora fråga än hur mycket man ska utgå från medeltida priser? Det finns så mycket med fantasy och Ereb som inte går att jämföra med medeltiden att det är frågan om det är det viktigaste. Eller om man hellre bör använda sig av en inre logik baserat på just Ereb med större balans. Kanske skapa klasser av olka länder med multiplar för kostnader. Exempelvis borde vin vara billigare runt Kopparhavet medan isbjörnspälsar självklart är billigare i norr. Det verkar också som att Ereb är en klart mer monetär ekonomi än europa någonsin var under medeltiden.

Ett till problem är äventyrens obalans. Vissa äventyr gör en ekonomiskt oberoende resten av livet ganska snabbt. Själv tycker jag det är upp till spelledaren att reglera skatterna, men kanske en multipel vore bra för sånt med? Dvs. att man säger att alla skatter i Svavelvinter ska multipliceras med 1,5 tillexempel för att få det att passa?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Galenskap

Inlägg av Oden »

Är det ett tecken på begynnande galenskap och för mycket jobb med siffror om jag tycker det är roligt att bygga upp en världsekonomi från grunden? :oops:

Att ta bort åtminstone guldet ur mynthanteringen gör att guld lätt kan bli mycket värdefullare och sällsyntare, så att den nästan uteslutande används till smycken, och i ereb även till kostbara alkemiska eller magiska ritualer. Att hitta guld blir plötsligt en stor skatt, och rykten om guld blir igen tillräckligt för att länder ska råka i luven på varandra. Och om en äventyrare kliver in på tavernan och lägger ett guldmynt på bardisken kommer han leva kungligt i en månad eller mer, och vara på hela byns läppar inom tio sekunder, inklusive bli varenda tjuvs drömbyte.

Att ge varje land en multipel på alla varor verkar hyfsat omständligt, men å andra sidan blir det lättare för en girig äventyrare att se hur han kan tjäna pengar som handelsman. Köp billig vara A och frakta från punkt B till punkt C ger med stor sannolikhet vinst om inte orcherna anfaller karavanen.

Edit:
Man skulle iof kunna sätta multipel på basråvarorna, exempelvis Caddo har x1 multipel på Marmor, Vin, örter och Fartyg, som de exporterar, men har allt från x1.5 till x10 på Spannmål, kryddor och metaller som de importerar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Lillen skrev:Den stora fråga än hur mycket man ska utgå från medeltida priser? Det finns så mycket med fantasy och Ereb som inte går att jämföra med medeltiden att det är frågan om det är det viktigaste....

Ett till problem är äventyrens obalans. Vissa äventyr gör en ekonomiskt oberoende resten av livet ganska snabbt. Själv tycker jag det är upp till spelledaren att reglera skatterna, men kanske en multipel vore bra för sånt med? Dvs. att man säger att alla skatter i Svavelvinter ska multipliceras med 1,5 tillexempel för att få det att passa?
Lite kan man ju utgå från medeltida men samtidigt är det ju som du säger, fantasy. Jag tycker städer ska va större, mer befolkning vilket då gör att mat å sådant kan produceras i stora mängder. Verktyg för att bruka fält o så funkar lite bätre än va dom gjorde på medeltiden så skörder kan va större och ge mer. Verktyg över lag är bätre och lika så bygg- och tillverkningstekniker.

Sen ska ju självklart vapen rustningar o sådan va dyrt, iaf när det är metall som fullrustning och ringbrynjor.
Oden skrev:Är det ett tecken på begynnande galenskap och för mycket jobb med siffror om jag tycker det är roligt att bygga upp en världsekonomi från grunden? :oops:

Att ta bort åtminstone guldet ur mynthanteringen gör att guld lätt kan bli mycket värdefullare och sällsyntare, så att den nästan uteslutande används till smycken, och i ereb även till kostbara alkemiska eller magiska ritualer. Att hitta guld blir plötsligt en stor skatt, och rykten om guld blir igen tillräckligt för att länder ska råka i luven på varandra. Och om en äventyrare kliver in på tavernan och lägger ett guldmynt på bardisken kommer han leva kungligt i en månad eller mer, och vara på hela byns läppar inom tio sekunder, inklusive bli varenda tjuvs drömbyte.

Att ge varje land en multipel på alla varor verkar hyfsat omständligt, men å andra sidan blir det lättare för en girig äventyrare att se hur han kan tjäna pengar som handelsman. Köp billig vara A och frakta från punkt B till punkt C ger med stor sannolikhet vinst om inte orcherna anfaller karavanen.

Edit:
Man skulle iof kunna sätta multipel på basråvarorna, exempelvis Caddo har x1 multipel på Marmor, Vin, örter och Fartyg, som de exporterar, men har allt från x1.5 till x10 på Spannmål, kryddor och metaller som de importerar.
Jag är helt för att ett Guldmynt kan göra mycke i mindre byar iaf gällande mat, husrum och kanske tjänster i olika former, också då lokala varor. Medans i större städer kostar mat och husrum mer (beroende på var man är såklart).
En multipel på varor beroende på var man är och när tycker ja också låter intressant, ha någon tabell liknande dom som finns för tempraturer i områden och månader.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Utrustningslistan

Inlägg av Hans »

Jag har behov av en fet utrustningslista men jag får ingen av länkarna att funka. Kan någon hjälpa mig?
Tack
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Utrustningslistan

Inlägg av Grisodlar'n »

Här har du min gamla utrustningslista:

http://ge.tt/8rrypM32/v/0?c
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Utrustningslistan

Inlägg av Hans »

Tackar
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar