Utrustningslistan

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

man tackar
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Nu är sidan uppdaterad och Grisodlar'n har fått sin PDF där också.

http://www.designicum.se/rpg/drakar/utr ... ng_v1.html
http://www.designicum.se/rpg/drakar/utr ... kolumn.pdf
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tackar så mycket!
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Funkar inte för mig, vi använder den gamla du gav ut som standard i vår grupp nu!
Neandor
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-09-12 14:31
Ort: Finland

Inlägg av Neandor »

Länkarna fungerar inte för mig!?
Finns denhär listan tillgänglig någonstans mera?

H. Neandor.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Neandor skrev:Länkarna fungerar inte för mig!?
Finns denhär listan tillgänglig någonstans mera?

H. Neandor.
Jag har laddat upp min utrustningslista på nytt, här:
http://www.speedyshare.com/692543785.html

Hoppas den kan komma till användning.
Neandor
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2008-09-12 14:31
Ort: Finland

Inlägg av Neandor »

Tack!

Det kommer den säkert att göra :-)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Grisodlar'n skrev:
Neandor skrev:Länkarna fungerar inte för mig!?
Finns denhär listan tillgänglig någonstans mera?

H. Neandor.
Jag har laddat upp min utrustningslista på nytt, här:
http://www.speedyshare.com/692543785.html

Hoppas den kan komma till användning.
jag gillar verkligen den här listan. Skulle tycke att det vore roligt att gå igenom den så att priserna blir enhetliga och sedan ha den som officiell lista.

(Exempel som behöver åtgärdas: en ko kostar 115 sm. Ett lagom pris tycker jag. Kokött kostar 6 sm per kg. Slaktaren köper en ko för 115 sm och slaktar den. Jag vet inte hur lång tid det tar, men kan väl tänkas vara ett dagsverke? Sedan så säljer han koköttet, tar kanske ett par dagar till. En medeltida ko hade 100 kg slaktvikt (= ätbart kött. dubbla 2008). 6 * 100 sm = 600 sm -115 sm inköp = 485 sm i förtjänst för några dagaras arbete. Slakter har alltid stått högt i kurs i Ereb, bygger ståtliga palats och lånar ut pengar till kungarna :D
485 sm * 50 arbetsveckor = 1 000 gm i årsinkomst. och det är lågt räknat... :D )
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:
Grisodlar'n skrev:
Neandor skrev:Länkarna fungerar inte för mig!?
Finns denhär listan tillgänglig någonstans mera?

H. Neandor.
Jag har laddat upp min utrustningslista på nytt, här:
http://www.speedyshare.com/692543785.html

Hoppas den kan komma till användning.
jag gillar verkligen den här listan. Skulle tycke att det vore roligt att gå igenom den så att priserna blir enhetliga och sedan ha den som officiell lista.

(Exempel som behöver åtgärdas: en ko kostar 115 sm. Ett lagom pris tycker jag. Kokött kostar 6 sm per kg. Slaktaren köper en ko för 115 sm och slaktar den. Jag vet inte hur lång tid det tar, men kan väl tänkas vara ett dagsverke? Sedan så säljer han koköttet, tar kanske ett par dagar till. En medeltida ko hade 100 kg slaktvikt (= ätbart kött. dubbla 2008). 6 * 100 sm = 600 sm -115 sm inköp = 485 sm i förtjänst för några dagaras arbete. Slakter har alltid stått högt i kurs i Ereb, bygger ståtliga palats och lånar ut pengar till kungarna :D
485 sm * 50 arbetsveckor = 1 000 gm i årsinkomst. och det är lågt räknat... :D )
Ja, kokött borde verkligen vara billigare. Nötkreatur slaktades i princip bara när de var otjänliga som mjölkproducenter/arbetsdjur. Jag kommer inte ens ihåg hur jag tänkte när jag satte priserna på kött, eller varför de är lite högre än i t ex Kandra. Det kan vara de här raderna från wikipedia:

"Även om kött innehåller mer protein, var priset räknat i hur mycket energi man fick per kilo betydligt högre än för vegetabilisk mat. Kött kunde vara upp till fyra gånger dyrare än bröd, och fisk ända så mycket som 16 gånger dyrare, och var relativt dyr även för kustbefolkningen. Detta innebar att fastedagar kunde innebära en synnerligen mager diet för de som inte hade råd med alternativ till kött, mjölk och ägg. Det vara först efter att digerdöden i mitten på 1300-talet hade utplånat upp till hälften av den europeiska befolkningen som kött blev mer tillgänglig för gemene man. Den demografiska chock som följde på pandemin orsakade brist på arbetskraft, vilket betydde att lönerna steg. Stora åkerarealer övergavs också eftersom det inte fanns tillräckligt med människor för fortsatt odling och istället användes dessa som betesmark som ökade köttproduktionen markant."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medeltidens_mat#K.C3.B6tt

Jag ville nog få in att kött och fisk är dyrt på något sätt. Man kanske ska kolla brödpriserna också?
Ditt exempel belyser ju problemet med att en slaktare kommer att bli snorrik om han ägnar året med att jaga efter otjänliga nötkreatur att slakta. En gammal ko skulle knappast kosta 115 sm heller för den delen, vilket skulle göra slaktarens vinst ännu större!
Vi kan väl räkna på ett dagslön på 30-40 km för en slaktare. Vad kan man då ta för 1 kg nötkött från en otjänlig ko, om man samtidigt vill få kött lite dyrare än annan mat? Priset på en ko/slaktvikten ger 11,5 km/kg. 11-12 km, låter det bra för "biff"?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Absolut att kött skall vara dyrare än mjöl, upp till 10 ggr dyrare är nog inte orimligt. 12-13 km/kg för enkel styckning verkar ju rimligt, sedan kan ju file odyl vara dubbelt så dyrt. (Jmfr högrev med oxfile)

Så priset på säd måste också justeras. Skillnaden är ocksåp väl stor mellan vete och tex råg. Möjligt att det kan stämma med förhållanden i eländiga områden som Sverige, men knappast på torra slätter runt Kopparhavet?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:Absolut att kött skall vara dyrare än mjöl, upp till 10 ggr dyrare är nog inte orimligt. 12-13 km/kg för enkel styckning verkar ju rimligt, sedan kan ju file odyl vara dubbelt så dyrt. (Jmfr högrev med oxfile)

Så priset på säd måste också justeras. Skillnaden är ocksåp väl stor mellan vete och tex råg. Möjligt att det kan stämma med förhållanden i eländiga områden som Sverige, men knappast på torra slätter runt Kopparhavet?
Att vete är såpass dyrt hämtade jag också från samma wikipedia-artikel, där det stod att vete historiskt var mer reserverat för överklassen på medeltiden. Som den grisodlare jag är ville jag göra det dyrare, men tog nog i lite. Men det kan jag fixa när jag justerar annat. Skulle det vara intressant eller bara knöligt om man angav varor i mer medeltida måttenheter, förresten?

En annan sak som vållade mig stora problem förut var priset på metaller i tackform. Har du eller någon annan några tankar kring det?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Borde inte det vara myntvärdet?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Från historieboken (givet 1 pence = 1 sm, vilket är vad Blixt Anders och de andra använt sig av. jag lovar.)

kokött ca 15 km per kg
vete ca 4 km per kg (England, gäller även korn och havre)
korn ca 3 km per kg
havre knappt 2 km per kg
Råg bör ligga någonstans mellan korn och vete tror jag.

ett kg vete är ungefär mat för en dag. två kg kött är mat för en dag. kött blir då ungefär 10 ggr så dyrt att äta sig mätt på, vilket torde vara rimligt.

Lite priser från tyska orden:
Stål tio ggr så dyrt som vete - 4 sm per kg
Järn 1 sm per kg
Salt 4-6 km per kg (salt borde vara relativt blilligt i ereb med tanke på díverse saltslätter etc.)
Smör 15 km per kg
Olivolja ca 3 sm per kg (i tyskland...)
Vin 3-6 sm per l
Honung 2 sm per kg

Åsså England
Ull ca 5 sm per kg (england, dvs bra ull) inte billigt...
Får ca 15 sm (ger kanske magra 0.5 kg ull per år...)

Edit:
http://www.aemma.org/misc/medievalprices.html
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Låter som ett gediget arbete! Var kan jag hitta den senaste uppdaterade listan?

För övrigt har RoleMaster ett system med stadspriser och landsbygdspriser som kanske är intressant. Produkter som har ett speciellt produktionsland, Barbiska hjälmar eller Caddiska ponnys borde bli mycket dyrare längre bort... transporter var svindyra på medeltiden...
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Peter Stridsberg skrev:Produkter som har ett speciellt produktionsland, Barbiska hjälmar eller Caddiska ponnys borde bli mycket dyrare längre bort... transporter var svindyra på medeltiden...
Det dar var en utmaning till utrustningslistekonstruktorerna! :)
Skriv svar