Regelsystemet Matiné (gamla EDoD)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

Skulle du spela Matiné?

Ja, DoD blir ersatt med Matiné.
0
Inga röster
Ja.
3
27%
Ja, men bara för att ha testat det.
1
9%
Ja, men endast med reglerna på nätet.
0
Inga röster
Nej, men jag ska köpa boken.
0
Inga röster
Nej, men jag ska läsa reglerna.
2
18%
Nej, men jag ska se om jag kan sno något till egna projektet.
1
9%
Nej.
4
36%
 
Antal röster: 11

Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag testade att göra en magiker på en filmisk kampanjnivå (mellersta av de tre nivåerna):

Levnadsbana: Magiker
Samhällsnivå: 3 (borgare)
Folkslag: Människa
Drivkrafter: Naturvän, barmhärtighet
Bekant: 2
Gud: 0
Rykte: 3
Tillgångar: 12
Slås ut på: 10

FYSIK: 10

SMIDIGHET: 17
Fingerfärdighet: 10

SKARPSINNE: 14
Botanik: 17
Läkekonst: 13
Magiskola - [animism]: 15

KARISMA: 9

VAKSAMHET: 9
Djurvana: - [gnagare]: 9
Naturvana - [skog]: 13

PSYKE: 13

Förmågor
Magibrukare
Senast redigerad av Rickard den 2009-03-02 15:41, redigerad totalt 2 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Verkar mycket lovande det du gjort. Hoppas du får det klart i sin helhet snart då jag gärnaskulle viljaspeltesta det.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Regelsystemet Matiné (gamla EDoD)

Inlägg av Rickard »

Texten till spelet är i princip klart och jag har funnit sex korrekturläsare som går igenom texten. Om en månad kommer jag att sätta mig med layouten på dokumentet för att äntligen få klart spelet.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har fått tillbaka korrekturtexter från mina sex korrekturläsare och det ser inte nådigt ut. :) Jag har kontaktat en konstnär för bilder på fram- och baksidan. Jag tror att inom de närmsta 2-3 månaderna så kommer det att komma ett nytt regelsystem till marknaden. :)

Förhandstitt (pdf, 11 Mb)

Ingenting av det ni ser är ristat i sten. Om ni förresten ... öh ... känner igen stilen på hur bårdern fungerar så ... öööh ... tog jag rejäl inspiration från Caddo-dokumentet. :)
Senast redigerad av Rickard den 2009-11-13 07:42, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket trevligt text, det jag har hunnit läsa. Mycket snyggt dokument . En fråga dock....magiskolan Spiritism...har du lagt den under Schamanism?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Fraxinus skrev:Mycket trevligt text, det jag har hunnit läsa. Mycket snyggt dokument . En fråga dock....magiskolan Spiritism...har du lagt den under Schamanism?
Ja. Den finns också till viss del i häxkonster. Från början hade jag den i nekromantin, innan jag gjorde den otillgänglig för spelarna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag är i slutfasen av projektet. Boken har genomgått korrekturläsning och senaste veckan har jag suttit och pulat med designen av Matiné.

PS. Om ni känner igen designen från Caddo så ... tja, jag har väl tagit rätt mycket inspiration därifrån. ^^ DS.

[ändring] Tog bort trasig länk
Senast redigerad av Rickard den 2009-11-13 07:41, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag beställde nyss ett provtryck av Matiné-regelboken som nu ligger på 112 sidor. Det var lite trubbel med omslaget men jag hoppas att jag har boken i min hand inom 6-9 dagar. Det är nervöst, för jag undrar vad som kommer att gå fel. ^^

Baksidan
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag kommer att posta detta inlägg samtidigt på fyra forum.

Bild

Nu har jag fått provtrycket och ska ändra några få kosmetiska saker. Jag har redan nu fått en del förhandsbeställningar och för att fira att Matiné blivit av tänkte jag sälja de första exemplaren för endast 150 kronor + frakt (€15 + €6 frakt är orginalpriset). Frakten vet jag ännu inte men den borde ligga mellan 30-60 kronor inom Sverige. Om du är intresserad av ett signerat exemplar ska du antingen PM:a mig eller svara här i tråden. Det kommer att finnas två gränser som jag håller mig inom för att jag precis ska gå runt, eftersom jag måste ge bort en hel del exemplar, dels som betalning för tjänster och dels som pliktexemplar.

Minst 11 förhandsbeställningar. Då får alla ett signerat exemplar av de 25 första som tryck.
Minst 23 förhandsbeställningar. Då får de 20 första ett signerat exemplar medan de sista får ett vanligt exemplar som jag kommer att fortsätta sälja. Varför endast 20 stycken får ett signerat exemplar är för att jag ska betala tre korrekturläsare, en speltestare och en illustratör med ett exemplar var och endast de 25 första kommer jag signera.

Jag kommer att beställa en bunte böcker nu på måndag och leveranstiden borde vara högst två veckor.

---

Om det är ytterligare frågor om spelet, så ställ de här i tråden. Mer information finns annars på hemsidan (se signaturen).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har nu fått in 16 förhandsbeställningar samt har några på gång som har anmält intresse men nu inte har hört av sig. Med andra ord finns det fyra exemplar kvar som kommer att bli signerade.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rickard skrev:Jag har nu fått in 16 förhandsbeställningar samt har några på gång som har anmält intresse men nu inte har hört av sig. Med andra ord finns det fyra exemplar kvar som kommer att bli signerade.
Jag tar ett också. :D
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag kommer att skicka ett PM någon gång under nästa vecka när jag har mindre att göra med mina kontouppgifter och med information över hur vi ska gå tillväga. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Matiné går nu att köpa online:
http://www.lulu.com/content/paperback-b ... A9/7311031

Det har diskuterats om spelet på Rollspel.nu:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads ... 471/1.html
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Det går nu även att köpa rollpersonshäftet. Detta häfte är ett tillbehör till Matiné som krävs för att kunna spela det:
http://www.lulu.com/content/paperback-b ... te/7399687
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Sedan jag släppte spelet har jag sålt totalt sextio exemplar, men tjugo av dem har jag själv köpt och gett bort till folk och som pliktexemplar (krävs för att få ett ISBN-nummer). I början när allt var "klart" var jag jättetrött på det hela och ville mest slänga allting på skräphögen men nu några månader efteråt kan jag se tillbaka på det hela och vara nöjd med det jag åstadkommit.

Jag har bytt hemsida då jag slagit mig ihop med spelmakarna på Urverk speldesign. Där har jag skrivit ett antal artiklar som är till nytta för den som spelar Matiné. Just nu har grafikkortet på min nya dator pajat och arbetet har stannat av tills jag reparerat detta. Det som hänt senast är att jag skickat iväg ett recensionsexemplar till speltidningen Fenix och mitt nästa steg är att försöka få ut boken till spelbutikerna.

Här är ett par diskussioner kring spelet:
Våra intryck av Matiné
En Matinéhjälte
Matiné testat
Senast redigerad av Rickard den 2016-08-17 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar