Regelsystemet Matiné (gamla EDoD)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

Skulle du spela Matiné?

Ja, DoD blir ersatt med Matiné.
0
Inga röster
Ja.
3
27%
Ja, men bara för att ha testat det.
1
9%
Ja, men endast med reglerna på nätet.
0
Inga röster
Nej, men jag ska köpa boken.
0
Inga röster
Nej, men jag ska läsa reglerna.
2
18%
Nej, men jag ska se om jag kan sno något till egna projektet.
1
9%
Nej.
4
36%
 
Antal röster: 11

Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Nu finns reglerna tillgängliga för de intresserade. Där får ni även se hur boken ser ut, både ut- som invändigt. Jag har dessutom ändrat alla trasiga länkar här i tråden och skapat en omröstning.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Småfrågor

Inlägg av Oden »

Här kommer några frågeställningar till Rickard, eller egentligen till vem som helst, angående lite "Matiné händelser", hur folk tolkar regler/löser problemen. För att lära oss systemet dammades den gamla "Kopparhavets kapare" boken av för att göra ett gäng sjöfarare med tillhörande pack (Matiné verkar skräddarsytt för swashbuckling). Matiné verkar inte ha något eget forum eller frågelåda så det får bli i denna tråd. :)

Den första grejen är hur man hanterar en karaktär som använder vapen i varje hand, exempelvis Svärd + Dolk. Några idéer har kommit upp, men frågan kvarstår.

Används "Två vapen" färdigheten som en närliggande färdighet? Eller fungerar den som en gräns för hur "bra" man viftar med vapnen (ala gamla dod)?
Det sekundära vapnets bonus, räknas den in i varje handling eller får man helt enkelt välja vilken bonus man tar, alternativt se det som en försvarsbonus likt en sköld?

En annan fråga handlar om djur. I detta fall en enorm byracka som navigatören släpat med sig på båten vid namn "Glufs". Det var en diskussion hur man "skapade" följeslagare av denna typ. Det verkar luta åt att göra den som en vanlig gubbe med mindre poäng och så får navigatören helt enkelt spela två "gubbar" (han ville verkligen ge Glufs ödesförmågorna "Bedjande ögon" och "Allätare" men vi får se :shock: ). I alla fall känns det som ett lite otympligt sätt att skapa hunden på, speciellt när det kommer till färdigheter vilket han inte kommer ha många av. Några idéer någon?

Den tredje frågan gällde föremål till exempel vapen som ger någon slags bonus. Ett normalt svärd har t.ex två (2) i bonus. Detta antar jag är ett hyfsat normalt svärd.
Hur hanterar ni bättre vapen som exempel välsmidda, mästersmidda eller smidda i bättre råmaterial? Som förslag gavs +1 eller +2 för mästarsmidda föremål och möjligen +1 för bättre råvaror. Ett annat förslag var att olika material inte gav någon bonus utan bara någon rolig effekt, exempelvis silver (kan skada övernaturliga varelser), gråstål (rostar inte och behöver ej slipas), och mitrill (alla dvärgar inom 100 meter försöker sno det av dig). Har situationen dykt upp hos någon annan?

Sista frågan är en detaljfråga om rollformuläret. Det märktes att när det gällde kunskapsfärdigheten behövdes det ofta skrivas på baksidan när folk lärde sig flera detaljkunskaper som inte kunde bakas in i en mer heltäckande färdighetsbeskrivning. Det var även vissa kunskapsfärdigheter som tycktes passa in under andra grundegenskaper såsom två vapen och liknande. Det har skissats lite på ett öppnare rollformulär men det vore kul att se om andra har stött på samma sak och hur de löst detta.

Oden den allsmäktige och ovetande.
Edit: Lite stavfel med mera.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Småfrågor

Inlägg av Rickard »

Oden skrev:Används "Två vapen" färdigheten som en närliggande färdighet? Eller fungerar den som en gräns för hur "bra" man viftar med vapnen (ala gamla dod)?
Kunskap: två vapen används som närliggande färdighet.
Det sekundära vapnets bonus, räknas den in i varje handling eller får man helt enkelt välja vilken bonus man tar, alternativt se det som en försvarsbonus likt en sköld?
Använd alltid högsta värdet.
En annan fråga handlar om djur. I detta fall en enorm byracka som navigatören släpat med sig på båten vid namn "Glufs". Det var en diskussion hur man "skapade" följeslagare av denna typ. Det verkar luta åt att göra den som en vanlig gubbe med mindre poäng och så får navigatören helt enkelt spela två "gubbar" (han ville verkligen ge Glufs ödesförmågorna "Bedjande ögon" och "Allätare" men vi får se :shock: ).
Skapa en rollperson men låt värdena tala för båda. Vid strid kan hunden sägas angripa motståndarna eller avvärja dem. Är ni inne på att hunden ska ge bonus skulle jag helt sonika låta den vara en inriktning - Kunskap: Glufs - och så får hunden ge bonus till relevanta värden. Så hade jag personligen löst det.

Vill spelaren ha förmågorna Bedjande ögon och Allätare till hunden så kan den köpa de till sin rollperson men säga att de tillhör hunden. Gör inte förmågorna någonting annat än beskriver hunden bör de naturligtvis inte kosta något. Det är egentligen inte så viktigt att hunden kan äta vad som helst då folk normalt inte svälter i Matiné.

Om ni vill kan ni annars låta hunden vara en Ägodel och ge bonus på det sättet eller helt enkelt vara en bonus i utrustningslistan, om ni kör med den specialregeln (se tipset på sida 103).
Den tredje frågan gällde föremål till exempel vapen som ger någon slags bonus. Ett normalt svärd har t.ex två (2) i bonus. Detta antar jag är ett hyfsat normalt svärd. Hur hanterar ni bättre vapen som exempel välsmidda, mästersmidda eller smidda i bättre råmaterial? Som förslag gavs +1 eller +2 för mästarsmidda föremål och möjligen +1 för bättre råvaror.
Jag skulle köra som du. Rustningsreglerna som finns på hemsidan fungerar enligt de reglerna. En nackdel blir dock att fysiknivåkravet också blir höjt, då det är baserat på bonus. Alternativt kan ni använda förmågan Ägodel.
Sista frågan är en detaljfråga om rollformuläret. Det märktes att när det gällde kunskapsfärdigheten behövdes det ofta skrivas på baksidan när folk lärde sig flera detaljkunskaper som inte kunde bakas in i en mer heltäckande färdighetsbeskrivning. Det var även vissa kunskapsfärdigheter som tycktes passa in under andra grundegenskaper såsom två vapen och liknande.
Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?

Under speltest användes knappt kunskapsfärdigheter men jag antog att det kunde skilja från spelgrupp till spelgrupp. Färdigheterna har lite vad som ska krävas av det man ska spela i Matiné. Ni har dock redan löst det hela genom att skriva på baksidan. Jag skulle kunna tänka mig att skriva i marginalen eller ovan- och nedanför vid Historia och Läkekonst också.

Inte bara Skarpsinnesfärdigheter utan i princip alla färdigheter innefattar sin lärdom inom området (något man lärt sig under årens gång) och sträcker sig mellan en skala på 1-20+ medan grundegenskaperna säger den naturliga talangen och sträcker sig mellan 1-5+ på en skala. En hob (Fysik 2) som har totalt 17 i svärd har en större lärdom än ett troll (Fysik 5) med samma värde i timmerstock.

Kul att du frågade. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Re: Småfrågor

Inlägg av Oden »

Har äntligen fått lite tid och internet access för att kolla svaren här.
En annan fråga handlar om djur. I detta fall en enorm byracka som navigatören släpat med sig på båten vid namn "Glufs".
Jag hade tydligen missförstått hundens roll. Det är en annan spelare som kommer "spela" Glufs, men inte kommer kunna vara med varje gång, därav dess "sidekick" status. Det kommer bli intressant att se hur hunden ska spelas, och vilken förklaring till hundens 12 i Skarpsinne, vilket för övrigt är högre än två av spelarnas, som de kommer ge. "Bedjande ögon" och "Allätare" var tydligen bara beskrivningar. Hunden kommer till synes att vara första misstänkte så fort något saknas på båten, vare sig det är en hink, reptamp, styrmans byxor eller järnlåset till matförrådet. Angående hundens färdigheter löstes det sig rätt enkelt. De flesta poängen spenderades på grundegenskaper så det blev få poäng kvar till färdigheter.
Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?
Lite blandat. Det blev lite undanstädat genom att stoppa in vissa färdigheter/kunskaper i andra existerande färdigheter så de är färre nu. Men en rp har t.ex Kunskap: Två Vapen och Kunskap: Prisjägare.

En annan hade Kunskap: Demoner, Kunskap: Odöda och jag tror magiska väsen, men de slogs ihop till Kunskap: Övernaturliga väsen.


Några nya frågor som avslutning.
Använder ni någon gång Grundegenskaper som närliggande förmågor?

Finns det någon prislista över föremål? Jag tror att jag såg något om att kapa dod priser med hundra men verkar inte hitta det igen. Ekonomisystemet kommer troligen att hårdtestas då gruppen använder ett handelsskepp i kopparhavet som utgångspunkt så vi får se hur det går. Troligen går det inte att locka till hjältedåd med kopparören om de får möjlighet att frakta vin och parfym från Caddo och sälja runt kopparhavet. I annat fall får jag väl skicka lite pirater åt deras håll, eller låta "Glufs" dricka upp all förtjänst på vägen. :D

Edit stavfel.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Småfrågor

Inlägg av Rickard »

Oden skrev:
Vilka kunskapsinriktningar har ni haft?
Lite blandat. Det blev lite undanstädat genom att stoppa in vissa färdigheter/kunskaper i andra existerande färdigheter så de är färre nu. Men en rp har t.ex Kunskap: Två Vapen och Kunskap: Prisjägare.

En annan hade Kunskap: Demoner, Kunskap: Odöda och jag tror magiska väsen, men de slogs ihop till Kunskap: Övernaturliga väsen.
Skulle ni fortsätta få ont om utrymme kanske Kultur kan fungera också?
Några nya frågor som avslutning.
Använder ni någon gång Grundegenskaper som närliggande förmågor?
Det är endast färdigheter som används i regeln för närliggande färdigheter. Däremot kan färdigheter ge bonus till grundegenskaper och Tillgångar, men inte tvärtom.
Finns det någon prislista över föremål?
Du slår allting mot Tillgångar och modifierar värdet utifrån tabellen på sida 104. Därför behövs det ingen prislista. Vad gäller handel skulle jag nog ge en multipel av deras samhällsnivå om de lyckas leverera och sänka Tillgångar om de misslyckas. Det finns ingen färdighet för att köpslå då det inte är tänkt att man ska bry sig om prislistor och kostnad på föremål.
Jag tror att jag såg något om att kapa dod priser med hundra men verkar inte hitta det igen.
Detta var skrivet mest i åtanke om belöningar och liknande som spelarna kan få i DoD:s äventyr. Om en mystisk man erbjuder de 400 silver var så är det 4 silver han erbjuder i Matiné. Jag skulle rekommendera att du håller belöningarna kring rollpersonernas samhällsnivå, så att de har råd med vardagskostnaden som sänker Tillgångar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har precis i dagarna släppt en Mutant-mod till Matinésystemet. Regelfilen med tillbehör finns här:
http://urverkspel.com/index.php?option= ... tantmatine
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Nu har jag nästan gjort klart modulen till Mutant. Den består av tre delar:

Sida 1
Systemet: Här går jag igenom de konventioner som spelet använder sig av. Många brukar snacka om regelmekanik, men det här spelet fokuserar mer på hur man använder regelmekaniken - vad man har för konventioner.

Sida 20
Rollpersonen: Regelmekanik som hör till rollpersonen. Innehåller finurliga regler för hemmabyggen, psi-förmåga och en hel mängd regelstöd för att få spelarna att beskriva sina handlingar.

Sida 40
Scenariot: Eftersom spelarna alltid ska lyckas med sina tärningsslag kan det för vissa spelledare vara svårt att hitta på lämpliga hinder till spelarna. Denna del går igenom hur man skriver ett scenario för att skapa kreativa, kolliderande och utforskande utmaningar till spelarna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Inspirerad av erug i följande tråd programmerade jag en webbaserad karaktärsgenerator. Just nu är den i beta-stadie.

Matinégenerator
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar