Utrustning som färdighet

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Utrustning som färdighet

Inlägg av Rickard »

Mitt system är rätt speciellt kan först sägas. Du kan läsa mer om det i en annan tråd.

Jag tycker att utrustningsplockandet är rätt tråkigt och tidskrävande. Jag vill inte spela äventyrstillfällen där spelarna först måste hamstra upp en massa saker. Istället ska jag lösa det genom att spelarna får ett utrustningsvärde, som jag kallar för Tillgångar, att slå emot. Tillgångar baseras på vilken samhällsnivå som de har:

Nivå 1: Slavar.
Nivå 2: Egendomslösa (alla startar här).
Nivå 3: Borgare.
Nivå 4: Adel och prästerskapet.
Nivå 5: Typ kungafamiljen eller dylika härskare.

Nivån multipliceras med fyra och detta värde är det man slår emot. Tillgångar kan modifieras beroende på hur troligt det är att rollpersonen har just det föremålet.

Mycket lätt (+10): Rollpersonen har FV 13+ i en relaterad färdighet eller behöver föremålet för att utöva sin sysselsättning.
Lätt (+5): Rollpersonen har FV <13 i en relaterad färdighet eller så är föremålet väldigt vanligt förekommande.
Utmanande (±0): Föremålet är vanligt förekommande.
Svårt (-5): Föremålet är något som vanligtvis är begränsat till samhällsnivåer över rollpersonens eller är ovanligt förekommande.
Mycket svårt (-10): Det är knappast troligt att rollpersonen har det föremålet.

Jag funderar lite på hur Köpslå och Muta ska kunna spela in i detta system. De borde kunna gå att få in smidigt, men kanske inte i en och samma regel..?

Om man misslyckas med sitt slag så ska man kunna spendera poäng för att höja sina Tillgångar temporärt för att ändå få föremålet. Om du exempelvis har Tillgångar 8 och slår 12 så kan du spendera 4 av dessa poäng för att ändå få föremålet. I spel så kallas dessa poäng för "silvermynt". :)

Man har alltid en månadskostnad i silvermynt som är samma som din samhällsnivå, så en adelsman måste alltid få fram minst fyra silver varje månad för att överleva. Månadskostnaden innefattar saker som mat, husrum och allmänt underhåll av sina ägodelar.

Jag får se hur det här faller ut i speltest. Vi ska sätta igång med Svavelvinter någon gång i framtiden.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag tycker att du är helt rätt. I Burning Wheel finns precis samma sak. Där har de löst ändringar i "färdigheten" genom att det finns resurscykler. En typisk resurscykel kan vara på ett kvartal eller liknande. Varje cykel måste du förnya din färdighet genom att slå mot den, beroende på hur du har levt. Misslyckas du går du ner en nivå. Om du under spel har blivit "taxed", alltså misslyckats med ett slag måste du korrigera det genom att skaffa dig ett jobb eller annat som får upp nivån igen, eller något liknande. Jag har inte studerat systemet i detalj men något liknande.

Förresten har ju t.o.m DoD-Trudvang slopat utrustningslistorna. Och just det, Noir har ju ett liknande system och t.o.m gamla Mutant Chronicles tangerade det en aning.

Borde inte Högadel komma mellan Adel och prästerskapet och Typ kungafamiljen eller dylika härskare? Så att det blir 6 nivåer?

Annars kan du ju som sagt kika på Burning Wheel, där tas detta upp väldigt ordentligt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

White-Wolf har ju ett likande till deras "Story Teller system".
Resourses 1-5 och sen i den utrustningslista som finns så är det markerat 1-5 . Funkar ju bra för att utrustning är en mycket liten del av spelet.
Personligen så gillar ja att pilla lite med utrustning o köpa, lite karaktär.
Sen har man det inte uppskrivet som utrustning så har man det ej.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Jag tycker att du är helt rätt. I Burning Wheel finns precis samma sak. Där har de löst ändringar i "färdigheten" genom att det finns resurscykler. En typisk resurscykel kan vara på ett kvartal eller liknande. Varje cykel måste du förnya din färdighet genom att slå mot den, beroende på hur du har levt. Misslyckas du går du ner en nivå. Om du under spel har blivit "taxed", alltså misslyckats med ett slag måste du korrigera det genom att skaffa dig ett jobb eller annat som får upp nivån igen, eller något liknande. Jag har inte studerat systemet i detalj men något liknande.
Händer det något annat än att man kan få 0 i färdigheten? Något som jag inte har klurat över är om man inte lyckas få ihop silvermynten. Den regeln satte jag där för att motivera att man ska ävenyra. Kanske ska jag och sänker Fysik eller något för att påvisa att den lägre livskvaliteten inte håller..?

Jag funderar på om månadssumman känns låg. Kanske måste man stryka lika många silvermynt under en månad som värdet i Tillgångar? Det hela beror lite på hur många silvermynt som jag vill att spelarna ska få sitta och bolla med. Har man få, så kan de lika gärna påvisa antalet silvermynt med färgade markörer.
Borde inte Högadel komma mellan Adel och prästerskapet och Typ kungafamiljen eller dylika härskare? Så att det blir 6 nivåer?
Vari ligger skillnaden mellan adel och högadel? Personligen gillar jag inte nivå 5, så jag skulle gärna fylla ut den med annat. Fast om jag har två samhällsnivåer med högdjur, känns då inte fokuset väldigt fel?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Händer det något annat än att man kan få 0 i färdigheten? Något som jag inte har klurat över är om man inte lyckas få ihop silvermynten. Den regeln satte jag där för att motivera att man ska ävenyra. Kanske ska jag och sänker Fysik eller något för att påvisa att den lägre livskvaliteten inte håller..?
Nej, men vid 0 så är du helt utblottad - ingen bostad, inget kneg, inget någonting. Du är i allt väsentligt en tiggare eller liknande. Jag hade inte sänkt FYS. Vill man finns det väl regler för svält och sådant? Annars kanske det kan funka.
Rickard skrev:Jag funderar på om månadssumman känns låg. Kanske måste man stryka lika många silvermynt under en månad som värdet i Tillgångar? Det hela beror lite på hur många silvermynt som jag vill att spelarna ska få sitta och bolla med. Har man få, så kan de lika gärna påvisa antalet silvermynt med färgade markörer.
Eller så hoppar man över bokföringsaspekten och bara använder färdigheten. Vill du köpa ett svärd? Då är svårigheten lagd på den nivån. Vill du åka zeppelond till fastlandet? Ja då höjs nivån avsevärt. Mat för dagen, värdshusrum m.m. Allt blir ett slag mot färdigheten.
Vari ligger skillnaden mellan adel och högadel? Personligen gillar jag inte nivå 5, så jag skulle gärna fylla ut den med annat. Fast om jag har två samhällsnivåer med högdjur, känns då inte fokuset väldigt fel?
Jag ser det som att det finns en låg relativt fattig adel - riddare, ämbetsmän m.m. - och en högre, uradel. Högst upp finns själva eliten. Skillnaden mellan en hantverkare och en annan är ju inte så stor men skillnaden mellan en fattig friherre och en rik greve är ju enorm. Och steget därifrån till kungafamiljen ännu större. Tänk storleken på kassakistan. En enkel handlare och en bonde, eller till och med en präst eller en skrivare, har inte så stora skillnader i sin inkomst. Det är mest olika ekonomier. Bonden handlar in natura och i stan är det mynt. Hos dessa "lägre" klasser är skillnaderna inte så stora. Har du råd med en limpa eller två? Ställ det mot en stridshäst eller två. Eller ett slott mot två. Skalan eskalerar ordentligt mot slutet.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Eller så hoppar man över bokföringsaspekten och bara använder färdigheten. Vill du köpa ett svärd? Då är svårigheten lagd på den nivån. Vill du åka zeppelond till fastlandet? Ja då höjs nivån avsevärt. Mat för dagen, värdshusrum m.m. Allt blir ett slag mot färdigheten.
"Den regeln [månadskostnaden] satte jag där för att motivera att man ska ävenyra."

Sedan är det charmigt med just silvermynt, så jag vill inte förlora den aspekten. I och med detta så är också silvermynten rejält värdefulla och guldmynten ska vi inte tala om. ^^
Tänk storleken på kassakistan. En enkel handlare och en bonde, eller till och med en präst eller en skrivare, har inte så stora skillnader i sin inkomst. Det är mest olika ekonomier. Bonden handlar in natura och i stan är det mynt. Hos dessa "lägre" klasser är skillnaderna inte så stora. Har du råd med en limpa eller två? Ställ det mot en stridshäst eller två. Eller ett slott mot två. Skalan eskalerar ordentligt mot slutet.
Ok, men jag ser det inte så utan istället i antalet varor. En brödlimpa mot två brödlimpor är ingen skillnad för en bonde och för en adelsman är en stridshäst mot två stridshästar ingen skillnad.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Börjar skriva på utrustningskapitlet idag
Då har vi båda slutligen kommit till det sista kapitlet som inte längre handlar om din rollpersons inre kvaliteter, utan de världsliga ting som kan påverka de val du gör i framtiden. Utrustning är något som brukar ta tiden i anspråk, både under rollpersonsskapandet och under spelets gång när en spelare vill hamstra och sedan bokföra allting.

Därför kommer här presenteras regler då man slipper detta, för detta regelsystem går inte ut på att du etablerar i förväg att du har en viss tingest. Denna etablering gör du istället under spelets gång när du väl behöver saken. Kapitlet kommer att presentera regler och tankesätt angående detta, där du inte bokför vare sig färdkost eller kostnader för övernattning. Jag kommer också täcka in regler om droger och alkemi som inte kräver en vecka i skogen eller ett laboratorium för att du ska få tillgång till dem. Sådant kommer antas att du har gjort i förväg.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Utrustning som färdighet

Inlägg av Rickard »

Drogreglerna kommer att anpassas efter detta system. Istället för att ha mängder av droglistor så hade jag tänkt att designa regler efter vilken effekt man vill att drogen ska ha och sedan slå ett visst antal gånger på Drogkunskap tills summan av tärningsslagen överstiger en viss svårighetsgrad (satt till mellan 10 och 15). Utifrån hur man slagit så får man fram hur vanliga ingredienserna är som behövs i drogen. Sedan slår man mot Tillgångar för var och en av ingredienserna för att se om man har dem från början.

Jag snackade med en spelare och han undrade varför man inte slog mot Tillgångar direkt och sedan moddades det efter hur bra man var i Drogkunskap. En jättebra kommentar, så nu följer även (alkemi- och) drogreglerna samma regler som övrig utrustning. Samma sak kan gälla Rida, om man vill ha en häst från början. För vapen så kommer jag nog ha ett sorts köpsystem (utan att använda mynt).

Färdigheterna Hasardspel och Fingerfärdighet kommer att ersätta Tillgångar, om de är högre. Hur det motiveras är självklart: "förra gången jag spelade tärning så vann jag den här manteln". Jag börjar gilla mina Tillgångsregler allt mer och mer. :D Jag kommer säga till när jag släpper dessa regler på hemsidan.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar