1-2H vapen

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

1-2H vapen

Inlägg av Alendor »

Detta är ingen Husregel som vi kör med just nu men ja tänkte att vi kanske bör.

Vapen som kan hållas med 1 eller 2 händer bör ju göra en liten extra skada när man svingar det med 2, kanske +1 eller +2.

I Krigarens Handbok så finns ju Katana som ett bra exempel.
Svingar man med en hand gör den 1T8+2 och med 2 händer so gör den 1T10+2.

Jag vill inte behöva skriva om skada på alla 1-2H vapen i listan så ja tänkte kanske en + ökning eller möjligen att man kör en tärning högre med 2 händer än med 1, tex 1T10+1 blir 1T12+1. Detta kan ju tyvär göra så att dom vapen med 2 skadetärningar får en himla bonus så som Morgonstjärnans 2T8+2.

Allt detta är för att ja tycker att det ska ge någon form av bonus om man håller den med 2 händer mot med en hand då man förlorar möjligheten att ha sköld. Denna regel bör ju enbart komma till då personen har styrka nog att hantera det med 1 hand till att börja med.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Kan man inte hitta på nån grej med hjälp av skadebonustabellen?

Jag orkar inte klura på ett exempel just nu men det var en tanke som slog mig direkt.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Otvin Käkslite skrev:Kan man inte hitta på nån grej med hjälp av skadebonustabellen?

Jag orkar inte klura på ett exempel just nu men det var en tanke som slog mig direkt.



//M
Som att räkna ut en speciell 2H-skadebonus genom att räkna med dubbla STY?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Ja! t.ex.

Då räknar man väl på en ny skadebonus temporärt oavsett om man har någon från början eller inte.

Låter som om det skulle funka utan att göra någon övermäktig. Frågan är om man borde göra en ny färdighet för att fightas med tvåhandsfattning, det är rätt stor skillnad på att slåss med två händer jämfört med en hand


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: 1-2H vapen

Inlägg av Rickard »

Fast med din regel så vill alla springa omkring med vapnet i båda händerna. De har liksom ingen anledning till att inte göra det. Å andra sidan kanske det är vad du eftersträvar? Anledningen till varför alla inte använder sköldar (i DoD) är för att det kräver en extra färdighet, så avvägningen "tvåhandsgrepp vs sköld" är i obalans. Ta i så fall bort färdigheten Sköldar och låt ett vanligt vapenfärdighetsslag göras för ett sköldförsvar. Då är avvägningen mer i balans. Eller inför en färdighet för tvåhandsfattning, som Otvin föreslog.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är osäker på att det behövs.
Med en sköld kan man ju både Anfalla och Parera medans utan kan man enbart Anfalla eller Parera.
Möter jag en fiende som kan va svår vill ja gärna ha en sköld för att försvara mig lättare till kanske man avväpnat han eller nå. Möter ja därimot en mindre svår fiende kanske man inte behöver försvara sig lika mycke utan det är bäte att göra mer skada, då är dte bara o skippa skölden och köra på med 2 händer.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Otvin Käkslite skrev:Ja! t.ex.

Då räknar man väl på en ny skadebonus temporärt oavsett om man har någon från början eller inte.

Låter som om det skulle funka utan att göra någon övermäktig. Frågan är om man borde göra en ny färdighet för att fightas med tvåhandsfattning, det är rätt stor skillnad på att slåss med två händer jämfört med en hand
Det beror på hur man hanterar vapenfärdigheter. Om man har en färdighet för 1H-svärd och en för 2H-svärd så känns det nästan givet att tvåhandsfattning på vilket svärd som helst går via färdigheten för 2H-svärd. Men vad händer om man (läs: jag) har bakat ihop de färdigheterna till bara Svärd? Var det ett dåligt drag?

I färdigheter som Dolk (där det inte finns 1H-dolk och 2H-dolk) så borde dock alla fattningar med dolk gå under färdigheten Dolk (fast sen, enda fallet med just tvåhandsfattning med dolk borde gå under nådastöt).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vapenfärdigheter är för et tspecielt vapen. Har du Kortsvärd 15 så har du inte Bredsvärd 15, tror man kanske har halva för andra 1H svärd.
Lär man sig tex. Slagsvärd som är ett 1-2H vapen så lär man sig använda det med både 1H och 2H lika bra.

Detta är experst färdighetssystem, är det vi kör och tycker är det bästa =)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Alendor skrev:Vapenfärdigheter är för et tspecielt vapen. Har du Kortsvärd 15 så har du inte Bredsvärd 15, tror man kanske har halva för andra 1H svärd.
Lär man sig tex. Slagsvärd som är ett 1-2H vapen så lär man sig använda det med både 1H och 2H lika bra.

Detta är experst färdighetssystem, är det vi kör och tycker är det bästa =)
Ja det är så vi kör också. Men vad händer om man använder sitt bredsvärd(enhandssvärd) med två händer? Eller om Barbaren Bengt får för sig att använda ett Flamberge med en hand? Jag är fortf övertygad om att det är vitt skiljda tekniker att slås med tvåhands- respektive tvåhandsfattning.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Otvin Käkslite skrev:Jag är fortf övertygad om att det är vitt skiljda tekniker att slås med tvåhands- respektive tvåhandsfattning.
Du menar "enhands- respektive tvåhands...", va? :)

Ska vi se det rent realistiskt så är det inte så stor skillnad. Man går inte igenom sitt liv genom att bara träna på ett enda vapen, utan utbildningen går ut på att hantera flera olika sorters vapen. Vad många inte förstår är att man alltid har två vapen - man har sin fria näve som man kan göra massor av saker med. Låsa, brottas, kasta, greppa den andres vapen med mera.

Det är mestadels stridsvanan som man tränar upp - garder och reaktiva försvar - och inte tekniker med enskilt vapen.

DoD:s system med Två vapen, olika vapenfärdigheter för kort- och bredsvärd är bara trams. Å andra sidan så strävar väl inte DoD efter realism, trots att det är ett simulerande system.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Rickard skrev:Det är mestadels stridsvanan som man tränar upp - garder och reaktiva försvar - och inte tekniker med enskilt vapen.
Det där vet jag inte om ja kan håmma med om.
Jag är ingen vapenexpert men jag är ganska säker på att man måste träna upp i det vapen man tänker använda för att kunna bli bra i det. Måhända att DoD är lite för petiga när det gäller det här men det är ju lite förståligt iaf.

Men tränar du i att använda en Katana så är ju det en helt annat teknik en att använda ett långsvärd och från långsvärd till kortsvärd är det ju nästan lika långt. Kortsvärdet är kort och används som stickvapen och långsvärdet som hug och behöver bra mycke mer utrymme än kortsvärdet.

Och ska man sen gå över till en helt anna typ av vapen som tex yxan så är ju den helt skild mot att använda ett svärd eller tom spjut o Hillebard.

Men som ja säger tidigare så är DoD's system lite väl petiga. Kanke 2/3 o avrunda ner har man som CL med vapen av samma typ (alla 1H) och 1/2 med vapen av annan (2H). Och har man lärt sig Kortsvärd till 15 så kan man använda Slagsvärdet med 1H till FV 10 men med 2H enbart FV 7
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Rickard skrev:
Otvin Käkslite skrev:Jag är fortf övertygad om att det är vitt skiljda tekniker att slås med tvåhands- respektive tvåhandsfattning.
Du menar "enhands- respektive tvåhands...", va? :)

Ska vi se det rent realistiskt så är det inte så stor skillnad. Man går inte igenom sitt liv genom att bara träna på ett enda vapen, utan utbildningen går ut på att hantera flera olika sorters vapen. Vad många inte förstår är att man alltid har två vapen - man har sin fria näve som man kan göra massor av saker med. Låsa, brottas, kasta, greppa den andres vapen med mera.

Det är mestadels stridsvanan som man tränar upp - garder och reaktiva försvar - och inte tekniker med enskilt vapen.

DoD:s system med Två vapen, olika vapenfärdigheter för kort- och bredsvärd är bara trams. Å andra sidan så strävar väl inte DoD efter realism, trots att det är ett simulerande system.
Det är en anledning till att jag ändrat så att det numera finns en dyr färdighet som heter Närstrid, sen kan man välja att specialisera och få lite + på CL för olika vapen.
Dessutom har jag omtolkat det så att man alltid har "två vapen", alltså som du säger, om det inte är svärd och sköld så är det yxa och näve eller hillebard och fot.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Alendor skrev:Jag är ingen vapenexpert /.../

Men tränar du i att använda en Katana så är ju det en helt annat teknik en att använda ett långsvärd och från långsvärd till kortsvärd är det ju nästan lika långt. Kortsvärdet är kort och används som stickvapen och långsvärdet som hug och behöver bra mycke mer utrymme än kortsvärdet.
Alltså, vill du behålla DoD:s system så är det helt ok med mig. Det har jag inget med att göra och det är därför jag inte har sagt något innan hur om själva färdighetssystemet hanterar stridsfärdigheter, men du ska inte tro att det är realistiskt. Själv har jag aldrig fäktats (ibland lekboffrat), men jag har läst en bunte manualer (Talhoffer och Medieval Swordsmanship bland annat) och diskuterat med de som utövar medeltida stridskonst.

Om du vill veta mer, så är en av mina källor här: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Strid ... Vapen#gen8

Jag gav direktlänken så att jag åtminstone har något som styrker mitt påstående. Du får gärna komma med egna referenser på dina påståenden. Jag lovar att jag kan omvärdera mina synpunkter om du hittar någon källa som styrker dina tankegångar.

Mer information om snubben som driver den wikin finns här: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/Index
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Självklart är det inte realistiskt och självklart är det mer än bara svärdsfäktning i en strid som han skriver. Men att göra ett realistiskt stridssystem och samtidigt få det lättanvänt är ju svårt.

Jag har ingen källa men tekniken för att använda ett svard, yxa eller en hillebard bör ju vara helt olika. Självklart har en van kämpe lättare att använda det ena och det andra än en som inte är det.
Men en mästare på svärd bör ju vara bätre på svärd och sämre på tex. yxa en än mästare på yxa?

Man kan ju göra som sagt ovan och använda en Färdighet för närstrid o sen kunna specialisera sig (åter igen som White-Wolf :D ).
Men ja tycker personligen att DoDs system är bra med vissa undantag då och att det ovanstående inte riktigt funkar efter som resten av systemet blir helt annorlunda.

Enligt mig är ju reglerna en stor del av kännslan för ett rollspel, jag tycker DoDs är ett av dom roligaste då nästan ingan karaktär är den andra lik efter som det finns så många färdigheter (och ja vet att det inte är siffrorna som skapar karaktär men det skapar rollpersonen och beskriver allt denna är).

Men a måste säga att det va en intressant länk som ska läsas mer, tackar för den =)

Finns ju även regler för lite mer detaljerad strid i någon av Sinkadus, kommer ej ihåg vilken men den ska finnas listad någonstans här på forumet.

Och en tanke så här i slutet. Kanske man skulle kunna ha en Stridsfärdighet som grund och sen köper man även vapenfärdigheter som läggs på? Grundfärdigheten är kanske nå man enbart kan öka genom äventyrande medans Specialiseringarna kan ökas genom träning?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Alendor skrev:Jag har ingen källa men tekniken för att använda ett svard, yxa eller en hillebard bör ju vara helt olika. Självklart har en van kämpe lättare att använda det ena och det andra än en som inte är det.
Men en mästare på svärd bör ju vara bätre på svärd och sämre på tex. yxa en än mästare på yxa?
Ja, men nu var det ju inte det du påstod utan:
Alendor skrev:Men tränar du i att använda en Katana så är ju det en helt annat teknik en att använda ett långsvärd och från långsvärd till kortsvärd är det ju nästan lika långt. Kortsvärdet är kort och används som stickvapen och långsvärdet som hug och behöver bra mycke mer utrymme än kortsvärdet.
Jag håller med om att tekniken skiljer sig om vapnet är avsevärt olikt. Olika svärd anser jag inte vara sååpass olika varandra och att svinga en yxa eller en annan sorts yxa är inte heller någon stor skillnad (tvåhandsvapen är väl ett undantag).
Men att göra ett realistiskt stridssystem och samtidigt få det lättanvänt är ju svårt.
Näe, för "realism" behöver faktiskt inte vara detsamma som "detaljism". System som för fram en viss mån av abstraktion kan bli realistiska (för då blir det trovärdigt utifrån gruppens tolkning). Mina stridsregler till DoD är relativt enkla och jag fick följande kommentarer av Faehrengaust (han med stridswikin):

"...jag ville passa på att säga till alla att dessa regler är kanonbra! Målet med reglerna är ju visserligen swashbuckling (vilket du också lyckas med till fullo), men jag tycker samtidigt att de på många sätt är klart mer realistiska än vad som finns i spel som försöker vara realistiska."
Man kan ju göra som sagt ovan och använda en Färdighet för närstrid o sen kunna specialisera sig (åter igen som White-Wolf :D).
Själv gjorde jag tvärtom och låter färdighetsvärdet stå för specialiseringen (svärd, skaftvapen, stångvapen). Vill man sedan använda ett vapen som inte är inom sin specialisering så får man -5 på CL. Fast nu börjar vi komma på tok för långt ifrån ämnet. :)
Men a måste säga att det va en intressant länk som ska läsas mer, tackar för den =)
Inga problem. Läs gärna hans artiklar också och då menar jag inte bara hans stridsartiklar. De är jäkligt intresssanta och bra skrivna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar