Alternativa Stridssystem (ideer)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Alendor skrev:Jo visst, det är ju roligt om man själv får ner fiendena snabbt och effektivt men amn vill ju inte själv bli nerslagen på samma sätt.
Kommer en lite bonde och hugger dig med en gaffel o träffar i huvudet o så dör man.
Rollpersoner och "övriga" behövr inte lyda under samma regler. I många fall brukar det finnas regler för rollpersoner och "viktiga" spelledarpersoner (alltså inte folk som orch#4 och liknande), där de är lite stryktåliga och så finns det underhuggare som man kan slå ner relativt enkelt.

Feng Shui och mitt EDoD (som är starkt inspirerat från Feng Shui) är exempel på detta. :) Läste en gång ett zombiespel (2 sidor långt - ett dogmaspel) som byggde på samma princip för zombier. :) Själv gillar jag inte att regeln för perfekta slag (och även fummel) även gäller för andra än rollpersonerna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Fafnir skrev:Angriparens CL ställs mot försvararens CL i motståndstabellen. Motståndsvärdet visar nu angriparens möjlighet att slå sig igenom försvararens parad.
Någonting du borde tänka på är att fiendernas FV inte går mellan 1-10 utan ±10 för att göra ett enklare system. Du går helt enkelt från den normala skalan men allt under 10 ger plus till rollpersonens FV medan allt över 10 ger minus till rollpersonens FV. Då slipper du motståndstabellen.

Rent matematiskt är det precis samma sak, fast där du redan har räknat ut fiendens modifikationen.

Exempel:En lätt motståndare som ger +2 på har alltså egentligen FV 8. En svår motståndare som ger -5 har egentligen FV 15. Det här kan du använda överallt i systemet där en ouppmärksam person ger -2 på gömma sig för rollpersonen.

Hade det varit normalt, där du använt motståndstabellen, så säg att du har FV 13. Då hade personen med FV 8 gett dig värdet (13 + 10 - 8=) 15 att slå emot. Med andra ord: motståndaren ger +2 på slaget.


Det kan tyckas krångligt att ha olika skalor för spelledarpersoner och rollpersoner, men i praktiken är det mycket enklare, då spelledarpersonerna egentligen ger modifikationer på slaget som rollpersonen gör. Det gör att hela systemet blir riktigt snabbt och gör att spelarna alltid slår. "Han anfaller med -2." - "Jag parerar."

One roll to rule them all...
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Systemet är speltestat:)

Spelarna överlvde med ett viss mått av tur. Spektakulära scener utmålades och antagonisterna bet i gräset en efter en.

Rickards idé ovan verkar vettig. Med allt motståndstabellande så blev det mer eller mindre att man räknade framåt eller bakåt istället för att kika på tabellen.

Strid mot flera motståndare visade sig kunna vara mycket ödesdigert vilket å andra sida är realistiskt.

Anfall bakifrån/från sidan och dylikt ger ju CL-modifikationer och påverkar således också skadan. Kändes också helt rätt.

Skadebonus har god betydelse, och modden från tyngre vapen var inte att förakta. Rustningar är defenitivt att lägga på önskelistan...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar