Alternativa Stridssystem (ideer)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Alternativa Stridssystem (ideer)

Inlägg av Alendor »

Tänkte lite på ett Allternativ till Stridssystemet i (E)DoD.

Man har Stridsfärdigheter:
Närstrid ( 1H, 1-2H, 2H )
Avstånd (båge, armborst...)
Kastvapen ( kastkniv, lasso, bollas...)
Naturliga (spark, nävar)

Kostnad 3 på den. Den avgör hur bra man är i strid.
Beroende på ens värde i Färdigheterna så får man en bonus i skada,
10 +0
11-15 +1
16-20 +2
21-25 +3
etc.

1-2H vapen ger även en liten skadebonus om man håller det med 2 händer, kanske +1 eller +2
l
Som vanligt kan man få perfekt och särskilt med samma regler som innan.

Man köper eller får med från början EN (1) specialicering, tex Slagsvärd/Sammansattbåge.. som man har samma värde i som Stridsfärdigheten och dom övriga har man ett minus på, kanske -5 eller så kan det också bero på vilket värde man har för värde.
1-15 -5
16-20 -3
21+ -1
Detta kan tas bort genom att köpa specialiceringar av en ERF-kostnad i dom olika svärden som ger en + Bonus i just det svärdet eller enbart tar bort minuset man har.

Man bör kanske begrännsa antalet Specialiceringar man kan ha så att man inte kan använda alla vapem perfekt. Detta för att vid hittandet av Magiska föremål så ska inte krigaren kuna använda allt lika bra. Detta gör ju att det delas upp lite bätre.

Hur många specialiceringar bör kanske bero på vilket yrke man har valt.
Möjligen kan det va så att man ej kan köpa Nya vapen specialiceingar utan varje yrke har ett visst antal som man kan ha från början vilka väljs ut när man skapar rollpersonen som sedan ej kan utökas, detta för att begrnnsa så att en Krigare kan ha mer än en Jägare eller tjuv tex.

Sen kan man göra tillägg till detta med att lägga till speciallmanövrar (Vapentekniker) för antingen en specialicering eller så ska dom gälla för alla.
Dessa kommer kosta ett antal EXP per Vapenteknik som beror på vilken det är, hur bra den är.

Vilka vapentekniker som kan väljas bör även detta bero på vilket yrke man har och så även antalet man kan köpa.
Efterhand så kan man kanske kunna köpa andra vapentekniker för en högre kostnad.

Det bör ju även va upp till SL att kontrollera lite vilka tekniker som kan köpas och när. Många av dom behöver ju tränare och dom finns ju inte överallt utan enbart kanske på akademier. Vissa mer vanliga än andra.

Jag blev lite inspirerad av Rickards EDoD regelsystem med Stridstekniker(?) vilket ja tyckte va ett enkelt system för att finna regler till annars ganska krångliga regelfunderingar men ja anpassa det för att snabt och enkelt kunna använda dom med DoD övriga orginalregler.

Detta gör iofs at ja måste hitta på ett bättre alternativ till Magikerna då Krigare o andra yrken antadligen blir "för bra". Men allt innom sin tid.

Kod: Markera allt

... yrken ...................................................

YRKE

Yrkesförmåga:

Stridsfärdigheter:

Vapentekniker (antal): (antalet kan ju vara alla också)



ex1:

.........KRIGARE
Yrkesförmåga: +5 på Initiativslag

Stridsfärdigheter:
	närstrid: 	Alla
	avstånd: 	Alla
	kastvapen: 	Alla
	naturliga*: 	Alla

Vapentekniker (antal): (10) 
Avväpna
Bryta vapen
Dra vapen
Hugg
Härskri
Kasta svärd
Knähugg
Krossande slag
Lång stöt
Sköldanfall
Stöt
Svepande hugg
Tvinga ur balans

.........ex2:
TJUV
Yrkesförmåga:

Stridsfärdigheter: 
	närstrid:	4
	avstånd:	2
	kastvapen:	ALLA
	naturliga*:	ALLA

Vapentekniker (antal): (5)
Avväpna
Bryta vapen
Dra vapen
Hugg
Kasta svärd
Knähugg
Krossande slag
Lång stöt
Sköldanfall
Stöt
Svepande hugg
Tvinga ur balans
Text med som är kursiv är ny sen senaste inlägget =)
Senast redigerad av Alendor den 2007-08-04 15:25, redigerad totalt 2 gång.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Tycker att detta på många sätt är en riktigt bra start till ett stort problem vilket orginalvapenfärdighetsreglerna utgör
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

När vi körde senast använde vi följande regler:

-Man köper färdighet i vapengrupper (1H-svärd, yxor/klubbor osv.) och kan hantera samtliga vapen i samma grupp med detta FV.
-Man har vidare 2/3 av detta FV på alla vapen i samma huvudgrupp (närstrid, missilvapen, kastvapen, obeväpnad) där närstrid delar med sig till obeväpnad men inte tvärtom (man har högre BC i obeväpnad).
-Perfekta slag ger antingen full skada eller ingen rustning och kan pareras med ett perfekt slag.
-Man får IB-bonus notsvarande en fjärdedel av FV.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

IB-bonus?
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

IB = Initiativbonus (antar jag iaf).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Kom på en ide nu när ja skev lite i "KP & SP"-tråden.
Är inspirerad av Rickards EDoD system måste ja erkänna. ;)

Skulle man inte kunna göra Vapentekniker till nå som alla kan använda som har något FV i en vapenfärdighet? Kanske göra det till ett minimun på FV 15 för att kunna använda sig av dom.
Detta för att folk med FV högre än 20 ska kunna ha mer användning för det än an enbart kunna sikta på kroppsdelar o ändå har stor möjlighet att träffa, vilket ja tycker är trist.

Man bör ju kunna ha vapentekniker som tex Dubbelhugg som kan ge en skada på +2 eller nå men som ger ett minus på CL, tex -5?
En teknik kan ju vara nå mer åt det avvaktande hållet, man läser ju fantasy o där kan ju den stora svärdkämpen avvakta lite för att lära sig sin motståndare, hitta luckor i försvaret o annat. Deta kan man ju göra så att man kan avvakta i X antal rundor för att sedan få en bonus på att träffa, tex avvakta 5sr o få en +5 CL bonus eller en bonus på skada?

Kör man sedan med Totala KP (som vi börjat med) så kan man ju ha specialmanövrar som att sikta på huvud med -5 o sen få en bonus på skadan.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Alternativa Stridssystem (ideer)

Inlägg av Rickard »

Alendor skrev:Man köper eller får med från början EN (1) specialicering, tex Slagsvärd/Sammansattbåge.. som man har samma värde i som Stridsfärdigheten och dom övriga har man ett minus på, kanske -5 eller så kan det också bero på vilket värde man har för värde.
1-15 -5
16-20 -3
21+ -1
Jag gillar första regeln för att den är:
a) Enklare att minnas
b) Gör att folk inte strävar efter FV 16 och 21.
c) Det ändå är "fuskigt" högt att ha FV 21, så varför ska man ha extra fördelar? FV 16 i alla vapen är faktiskt väldigt bra. FV 20 är i så fall extremt jättesuperduperbra.
(d) Främsta anledningen är nog för att jag har den i mitt system. :P)

Kanske kan du ha -2 för vapen inom samma vapengrupp och -5 för alla (närstrids-, kast- eller avstånds)vapen?
Man bör ju kunna ha vapentekniker som tex Dubbelhugg som kan ge en skada på +2 eller nå men som ger ett minus på CL, tex -5?
Det roliga i strid är inte alltid att kunna göra X i skada eller att slå tärningar, utan det roande kommer istället i att få göra strategiska val under själva striden. Ta och bolla lite med siffror så att spelarna alltid har val som de kan göra. Saker som kan påverkas är:

* Initiativ
* Färdighetsvärde
* Skada
(* flera attacker)

Dessa kan kombineras på följande sätt:
× Sänk initiativ för att höja färdighetsvärde eller skada.
× Sänk färdighetsvärde för att få högre skada eller initiativ (nästföljande runda).
× Sänk skada för att få högre färdighetsvärde eller initiativ (nästföljande runda).

Skada känns visserligen som en sak som man sällan vill sänka, så det alternativet kan du ta bort. För att göra det enkelt vid valen så kan du ha följande mått: -5 på en sak ger +3 på en annan. Någon begränsning för hur högt FV man måste ha behöver du inte, utan det begränsar sig automatiskt. Vem vill använda få sitt FV 7 sänkt till FV 2?

Mest ett tips i hur du kan tänka.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Alternativa Stridssystem (ideer)

Inlägg av Alendor »

Rickard skrev: Det roliga i strid är inte alltid att kunna göra X i skada eller att slå tärningar, utan det roande kommer istället i att få göra strategiska val under själva striden.
Nja.. att säga att det är det roligaste stämmer kanske men det är ju det slutaktiga målet, göra mer skada så motståndaren dör innan en själv.

Det va vill göra med hjälp av dessa Vapentekniker o manövrar är ju att göra striden lite mer händelserik en enbart slå sammma FV hela tiden mot samma FV, han hugger, han parerar medn svärd/sköld. Trist!

Fast visst behöver inte alla tekniker göra mer skada utan kan ju va att höja Initiativ elelr göra fler attacker och kanske strid med fler. Kan juockså va så att man inte vill döda den person man slåss med men man vill själv inte bli sårad så då kan an ju satsa allt på försvar o med det få höjd CL vid försvar men minus på anfall.
Dessa kan kombineras på följande sätt:
× Sänk initiativ för att höja färdighetsvärde eller skada.
× Sänk färdighetsvärde för att få högre skada eller initiativ (nästföljande runda).
× Sänk skada för att få högre färdighetsvärde eller initiativ (nästföljande runda).
Setta kan ju då vara en del av de sätt som finns att fördela om siffrorna temporärt men ja gillar lite Stridskonster för att göra stridandet lite mer episkt en bara enkla hugg o parering.

Och nå minus på skada har ja väl aldrig tagit upp? =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag sitter just nu och läser sista kanske femtedelen av Vägen till Jerusalem.

Är det någon annan som läst den boken?


Spoiler... Edit: Måste inte nödvändigtvis läsas för att fortsätta diskussionen. Jag ville bara försöka förmedla den känsla jag fick.
För nu finner det sig så att jag läste just ett stycke i vilket den unge herr Arn uppvisar fäkttekniker tillsammans med en kär barndomsvän. Detta strax efter att han nedgjort en krigare, överlägsen honom i fysisk styrka och storlek, i envig.

Denna seger i envig och även hans aktuella "seger" i fäktningsuppvisningen beror till stor del på skillnaden vapen emellan (dock inte att förringa Arns stora skicklighet med svärd). Arns barndomsvän använder ett tungt norskt järnsvärd med spröd klinga medan Arn själv använder sig av ett svärd smitt med stålkärna och som är mycket smäckrare och som av vissa föredetta skeptiker kallats för ett kvinnosvärd.
Denna händelse i boken fick mig att tänka på att man borde kunna reflektera skillnaderna i ett välsmitt svärd bättre, på något sätt. Mer än så har jag inte tänkt. Ni som läst boken kanske har samma wow-känsla (inte world of warcraft) som jag fick och kände adrenalinruset under svärdskamperna.

Jag tänkte mest i banorna att de allra flesta svärd (och säkert de flesta vapen i allmänhet) i Ereb smids i järn. Kan man skriva om reglerna så att ju tyngre/större ett svärd är desto svårare är det att manövrera (minus i CL eler minus på initiativ kanske). Och när svärd blir smidda i stål blir de genast bättre förutsatt att smeden till fullo behärskar att skapa en stålkärna. Hur det går till beskrivs i boken och herr Gilliou brukar väl vara historiskt korrekt. Jag var faktiskt under övertygelsen att det inte fanns stål i så tidig historia, att det var ett påfund som kom först senare, men se så fel jag hade.

Hursomhelst min huvudfråga utan krussiduller är alltså: Är det en bra idé att försöka skriva regler om hanteringen av vapen beroende på deras vikt och storlek i alla dimensioner?

Att välsmidda vapen ger bonus står ju redan i grundreglerna så det kan få vara en fotnot.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Otvin Käkslite skrev: Jag tänkte mest i banorna att de allra flesta svärd (och säkert de flesta vapen i allmänhet) i Ereb smids i järn. Kan man skriva om reglerna så att ju tyngre/större ett svärd är desto svårare är det att manövrera (minus i CL eler minus på initiativ kanske). Och när svärd blir smidda i stål blir de genast bättre förutsatt att smeden till fullo behärskar att skapa en stålkärna.
//M
Jag rekommenderar läsning om järn och stål i Wikipedia för att se skillnaden mellan smidesjärn, stål och gjutjärn, vilket mest har att göra med kolhalten i järnet. Enligt denna källa gjorde man stålföremål på vissa platser långt före Jesu födelse.

Mest kritiskt är att få smälthärden tillräckligt varm (bortom 1000 Grader C). Där ser jag flera uppslag till äventyr: stålsmide med drakeld eller kanske att hitta det legendariska Salamanderstålet från Erebs sydpol ...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Med än mer spoilers ifrån boken (i form av ett citat) vill jag bara kommentera ditt inläg Brior apropå framställandet av stål (som iofs inte har med min originalfråga att göra, men ändå).

Jag vet inte om citate äger någon historisk sanning men här är det:
...
...Men det svärd han nu arbetade på i helig förtvivlan hade från början haft en enda kärna av härdat stål. Konsten att förvandla järn till stål var inte kända av nordmännen. Broder Guilbert hade använt sitt allra bästa stål för ändamålet och stekt det i tre dygn inpackat i kol, läder och tegel för att förvandlingen skulle ske. Den välsignade stålkärnan smidde han därefter in i lager av mjukare järn. eggen skulle bli vass nog att raka en munks huvud. Med varje slag med hammaren mot städet och med varje bön fullbordade han sakta men säkert ett mästerverk som man bara skulle finna i Damaskus självt eller i Outremer där andra som han själv lärt sig den saracenska konsten...
...

citat ur: Vägen till Jerusalem av Jan Guillou. (c) Jan Guilliou 1998
Med detta som grund vill jag även fortsätta diskussionen med en följdfråga till min ursprungliga.

Kan det vara så i Ereb att t.ex. Barbia, Ransard, Jorduashur har undermåliga smidestekniker(åtminstone när det gäller svärd) jämfört med länder där riddersmän och det "heliga" svärdet kanske är mer vanligt förekommande t.ex. Zorakin, Caddo och Berendien.

Det är ju inget nyhet att Ereb liknar europa åtminstone i detta avseende. Man skulle kanske vilja att det inte är exakt som i boken i norr vs söder men nu ser det ju ut som det gör. Så om inspiration ska tas ifrån vår värld (givetvis förutsatt att boken jag hänvisar till ideligen är historiskt korrekt) skulle detta kunna vara fallet?

Järn i norr, stål i söder. En nordsmed på besök i söder där han får lära sig stålets hemligheter skulle bringa sin klan ära storligen med de vapen han kan smida för strid. För detta borde ju isåfall innebära att även om nordmannens konst i att smida yxor vida överstiger söderns så har södern fortfarande tillgång till ett mycket högklassigare material.

Jag rantar som vanligt när jag skriver så ni kanske får läsa två gånger vad jag skrivit så ni inte blir alldeles virriga i huvudet av mina snurriga tankegångar :oops:

Jag ska sluta nu.




//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

På Björns svärdssida (http://bjorn.foxtail.nu/swords.htm) kan du hitta en intressant artikel om just Svärden i Guillous romansvit. Sidan överlag innehåller mycket snaskigt om svärd, bla bilder på ultra-fula dekorationssvärd, analyser om svärd i film och litteratur, historia etc.

Just Guillouartikeln hittar du här.http://bjorn.foxtail.nu/guillou.htm
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag älskar björns bättre svärdssida.

Är inne där titt som tätt.

Med Björn som guru så är ju hela mitt argument som bortblåst då han i princip sågar Guillious historiska korrekthet.

Jaja, då var det inget då...
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag ville bara visa lite på realismen i vår riktiga värld och avrätta lite klassiska fördommar :)

I Ereb är det en helt annan femma. Inget säger att inte Jorduakaerlarnas metall är av sämre kvalité än det från, säg kardien. Vi har diskuterat lite vapenhus tidigare och det ger också krydda till spelet.

De berendiska klingorna nämndes som ett exempel på vad som skulle kunna vara ngt. Säg tex att (utan någrasomhelst faktacheckups) De bästa svärdsfejarna finns i Erebos, De bästa svärdssmederna i Berendien och det bästa svärdsstålet i Kardien.
Tänk dig när herr riddar Loonghkahlsongh efter att ha nedgjort den slemma högen med ännu slemmare svartfolk som attackerat staden. Han torkar omsorgsfullt av den blodiga klingan och synar eggen kritiskt efter hack från den våldsamma striden. Svärdet är Vackert och smäckert och det syns väl av en yrkesman, att det är ett Erebosiskt svärd.
-Fin klinga det där. Är det en Roserihus?.
Loonghkahlsongh nickar stolt och håller upp sitt svärd för beskådning av sin nyvunna vapenbroder.
-Dubbla Järnrosor, det är alltså mäster Roserihus själv som har fejat det.
Brevid dom dubbla järnrosorna syns även en dubblad E-runa.
-...och smitt av Endhor i Entika...
Ögon söker sig vidare och urskliljer även den lilla instansade halvsolen.
-...och i Kardiskt stål, klass 1. Det är en riktig dyrgrip ni har där, herr riddare.

Vill man kan man naturligtvis skapa en dröser med regler och modifikationer, men grundsystemet är lite trubbigt för att ge plusmodifikationer för varje pryl
(grundskada 1t8+1, +1 för smide B4, +1 för berendiskt smide, +1 för kardstål, +1 för grymmaste fejjningen slutskada: 1t8+5 :shock: )

Däremot så kan det ge en skön stämning att kunna briljera med sina fackkunskaper, att kunna skyta med sitt kardstål, att försöka förklara hur man har kommit över ett specialbeställt svärd från huset Cleavealoth (jag lovar, orchen vi slog ihjäl hade det, jag hade ingen aning om att det kostade lika mycket som fyra herrgårdar...),att kivas med Krunen om huruvida kardiskt, akrokaliskt eller nordbarbisk stål är bäst, att våndas på riktigt när SL talar om att ens Snitthavähl svärd faktiskt fick ett rejält hack i eggen i senaste striden pga av klumpig parad. (då Snitthavähls svärd inte direkt var ngt man bankade ner BV på, kasserade och köpte nya, utan det faktiskt brukats i fyra generationer utan att skadas...)etc,etc
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

en ide istället för att bara ge +1 för massa saker är ju att plusa till på vilken tärning som ska användas till den extra skaden.

Är det tex mästersmitt så blir det +1T1 och är det sen kardstål så +1T2 och sen för "för grymmaste fejjningen slutskada" så ger det 1T3, berendiskt smide 1T4.

Det gör ju att miniskadan enbart ökar med +1 mendans maximala ökar för varje bonus
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar