Alternativa Magisystem (ideer)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Alternativa Magisystem (ideer)

Inlägg av Alendor »

Det hela började med att vi tyckte magisystemet va på tok för trist o dyrt, man hade inte råf men nå roliga besvärjelser och enbart ett fåtal.
Sen va det ju också det att man kunde skapa en stor eldboll eller tända eld på någon men man kunde inte tända ett litet ljus.
Efter som kostnaden va så hör så ville man ju inte lära sig dom lite simplare men möjligt lite roligare besvärjelserna utankoncentrera sig på ett fåtal.

Men nu har ja tänkt lite och detta är en av mina ideer.
-----------------------------------------------------------
MAGI

Man har en magifärdighet som funkar som en vanlig färdighet och helt vissar hur bra man är på att kannalisera magin, dvs hur bra man är på att lägga besvärjelser.

Det finns några allternativ nu.
1) Man har kvar skolor och delar upp besvärjelserna i dom och man måste lära sig varje skola.
2) Man kan välja blan alla besvärjelser.

Minamigin för alt. 1 fungerar som vanligt och för alt.2 får man ett vist antal i början som varierar om man är Norm, Extra eller Hjälte. Kan sedan köpas för Erf.

Ett alt är att man bestämmer med speledaren i början vilka man får ta. Minimagin ska spegla ens natur, göra vardagen enklare för magikern.

Detta system gör iofs att man måste skriva om alla besvärjelser vilket kanske kan va drygt.
Men efter som det är lite mer flexibelt så kommer det finnas färre besvärjelser men varje besvärjelse är mer omfattande.
Har inte riktigt listat ut hur ja ska göra vissa skolor som te.x Symbolism.

Jag har tänkta att varje besvärjelse är upp delad i 5 nivåer och varje nivå är olika effekter.

Nivåerna kostar Erf:
Nivå 1= 5
Nivå 2= 10
Nivå 3= 15
Nivå 4= 30
Nivå 5= 60

Erfarenhetskostnaden behöver ju inte vara en fast utan den kan ju variera på dom olika besvärjelderna:

Detta är ett exempel på vad en besvärjelse info kan innehålla.

____________________
NAMN:
Skola:
Kostnad:
Beskrivning:
Nivå 1:
Nivå 2:
Nivå 3:
Nivå 4:
Nivå 5:
____________________

Man kan inte lära sig en nivå utan att ha köpt den innan.
Nivån man kan köpa från början avgörs beroende på vilken rang av RPG man skapar.
En Normal får max ha 3, en Extraordinär max 4 och en Hjälte kan ha 5, kanske bör vara 2/3/4.
Detta kan såklart ändras om SL tycker det.
För att nå upp till en ny nivå behöver man tränas, dvs ta sig till en Akademi som lär ut besvärjelsen.
Det är upp till SL att bestäma om Rollpersonen kan göra det eller har tid att göra det.


Exempel på Besvärjelser:

ELD:
Magikern själv tar inte skada av sin egen Eld men skulle elden tända eld på något så tar magikern naturlig eldskada av den elden.
N1. Tända ett ljus/fakla ( kan tända ett ljus eller en fakla)
N2. +( Elden gör xT3 i skada. Kan även skapa ett minder eldklot som kan förja efter en och lysser upp som en fakla)
N3. Eldboll ( kan skicka iväg en boll alt. höja temperaturen som gör xT6 i skada där "x" är lika med ????.
N4.
N5. Inferno ( kan ska pa ett eldinferna som omringar magikern eller en fast plats och gör xT6 i skada på alla innom X meter från centrum.

HELA:
N1. Läka ( kan få blödningar att stoppa, sluter sår = helar 1KP)
N2. Bota Sjukdom
N3. Hela ( helar "X" antal KP
N4. Bota gift / Läka krossade lämmar o kritiskt skadade
N5. Regeneration

SKAPA MAGISKT FÖREMÅL:
N1. Laddning
N2. Avläsa magi
N3. Sigill
N4. Permanens
N5. Nexus
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Någon plan på hur PSY eller annan magisk kraft kommer in i bilden? Kanske det som motsvarar X på något sätt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Skulle kunna vara.
X är Psyke och max man kan spendera är FV gruppen i magiskolan.

Annar tänkte ja att psykekostnaden är samma som Nivån men kanske en kombination.
Lägga en Nivå 5 ELD kostar 5 PSY och då kanske gör 1T6 i skada sen kan man lägga på mer PSY för att göra mer i skada.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Det låter väldigt bra men jag har 3 problem med det (detta gäller förslag 1)

1: Om en magiskola (och i princip samtliga besvärjelser) kostar som en normal färdighet så går det fruktansvärt fort att bli fruktansvärt mäktig.
2: Vad kostar det (EP, erf) att lära magiskolan/besvärjelsegruppen? (Om det är nedan angivna värden du menar så är det ju väldigt lite)
3: Försvinner inte en jäkla massa besvärjelser när man klumpar ihop?

I stort gillar jag idén dock. Krigaren kan förlita sig på flera vapen, sin styrka och fysik, rustning och sina KP på ett långt smidigare och bekvämare sätt än magikern kan. Därför gillar jag idén att göra magiskolorna och besvärjelserna mer formbara som du har. MEN.

Vad jag vill komma ifrån är egentligen det krångliga i att göra/vara magiker eller som du säger "trist och dyrt". Det är förbannat dyrt att bli magiker, man blir kass från början och har svårt att bli bättre för det tar enorm tid som man normalt inte har i en grupp där inte alla är magiker. Kan man inte utgå från de magiskolor som finns med de besvärjelser som finns (typ som vapentekniker) på något vis som blir balanserat. Inte skitdyrt men heller inte enkelt. Mer som att göra en annan rps/yrke.

Ps. PSY-kostnaden blir väldigt låg (nivå 5=5psy) för en magiker kan jag känna.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

1) kostnaden för skolan är ju rätt hög så det tar ett tag att få högt i den
och besvärjelserna kostar ju om man ska köpa dom direkt.
1=5
2=15
3=30
4=60
5=120

Detta kan ju möjligen ses som billigt om man har en j***a massa ERF från början. Sen är det tänkt att kan kanske får ett minus på dom olika nivåerna eller att man måste ha nått en nivå i Skolan för att kunna lära sig den, tex. för en nivå 5 måste du ha 20 i FV i skolan.
Detta gör ju att det blir dyrt att lära sig dom högra nivåerna men mycket billigare att lära sig dom lägre.

Och om man har nivå 4 när man börjar tar det ju en himla tid att sammla ihop 60erf för att nå nivå 5 enbart genom att äventyra.

Men som sagt.. kostnaden kan ju ändras eller va olika för olika besvärjelser.

2) Kostnaden för varje skola bör kanske ligga runt 8

3) Nja, antalet går ju ner men effekterna gör det ju inte.
Du behöver tex inte en massa besvärjelser för att hantera ELD utan men en besvärjelse kan du gör all från att tända ett ljus till att tända eld på ellt innom ett antal meter. HELA är ju allt från små skrubbsår till sjukdomar, gifter och storakross skador till Regenerera kroppsdelar.

Det ja vil uppnå är ett system som tillåter en att ha en massa småbesvärjelser som kanske enbart skapar lite karaktär men även kunna ha några bra o kanske någon riktigt bra utan att behöva spendera alla en ERF på 2-3 besvärjelser genom alla Äventyr man spelar.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Alendor skrev:1) kostnaden för skolan är ju rätt hög så det tar ett tag att få högt i den
och besvärjelserna kostar ju om man ska köpa dom direkt.
1=5
2=15
3=30
4=60
5=120

Detta kan ju möjligen ses som billigt om man har en j***a massa ERF från början. Sen är det tänkt att kan kanske får ett minus på dom olika nivåerna eller att man måste ha nått en nivå i Skolan för att kunna lära sig den, tex. för en nivå 5 måste du ha 20 i FV i skolan.
Detta gör ju att det blir dyrt att lära sig dom högra nivåerna men mycket billigare att lära sig dom lägre.

Och om man har nivå 4 när man börjar tar det ju en himla tid att sammla ihop 60erf för att nå nivå 5 enbart genom att äventyra.

Men som sagt.. kostnaden kan ju ändras eller va olika för olika besvärjelser.

2) Kostnaden för varje skola bör kanske ligga runt 8

3) Nja, antalet går ju ner men effekterna gör det ju inte.
Du behöver tex inte en massa besvärjelser för att hantera ELD utan men en besvärjelse kan du gör all från att tända ett ljus till att tända eld på ellt innom ett antal meter. HELA är ju allt från små skrubbsår till sjukdomar, gifter och storakross skador till Regenerera kroppsdelar.

Det ja vil uppnå är ett system som tillåter en att ha en massa småbesvärjelser som kanske enbart skapar lite karaktär men även kunna ha några bra o kanske någon riktigt bra utan att behöva spendera alla en ERF på 2-3 besvärjelser genom alla Äventyr man spelar.
Håller med och instämmer, kanske funkar det. Ska testa i spel så snart som möjligt men kanske modifierar jag något då jag gillar att det finns besvärjelser egentligen i de fall rpg inte är så kreativ.
Skriv svar