Nye/Oppdaterte Stridsregler
Postat: 2007-10-15 05:29
Jeg er ny her, så jeg tenkte å begynne med å dele noen av mine egne nye/oppdaterte regler for strid. Disse er generelt sett utviklet for å gjøre systemet noe mindre dødelig, men samtidig beholde så mye som mulig av realismen. Jeg ble aldri særlig glad i handlingssystemet fra Krigarens Handbok (altfor uryddig og lite brukervennlig), og kampreglene fra Expert ble for ensformige, så vi bestemte oss for å lage noe midt i mellom.
Som sagt så har vi forsøkt å redusere dødligheten, og vi har forsøkt å "forenkle" reglene uten å miste noe viktig. Med forenkle sikter jeg i utganspunktet til handlingsreglene, som etter endel testing har vist seg å være brilliante. Jeg får ikke til å legge ut alt her på en gang. Må scanne inn endel excel filer osv. Er ikke særlig flink med data, men jeg regner med at det er lettest å legge dem inn her som "bilder"...?
Anyhow... her er en solid smakebit på stridsreglene jeg sikter til. Enkelte ting er ikke fullstendig forklart. Det skyldes entent at vi ikke har skrevet en forklaring ennå (husker masse ting i hodet), eller at det er nærmere forklart i et annet dokument (f.eks. Stridsvane).
ABS på Våpen
Et våpens ABS er lik våpenets ordinære BV (Ingen bonuser for god kvalitet etc).
Parering med Lette Våpen
Dersom man skal parere angrep mot våpen som er 1 klasse tyngre enn forsvarerens eget våpen, trekker man fra våpenets ABS fra angriperens skade.
Dersom angriperens våpen er 2 klasser tyngre, har man kun ½ ABS.
I et angrep der våpenet er 3 klasser tyngre har man ingen ABS.
Dersom vektforskjellen mellom våpnene er mindre enn 1 klasse, parerer man som vanlig.
Ved Perfekt parering tar man ingen skade.
Stridsvane (SV)
Se egen tabell.
Våpenferdigheter – Kostnad (errata)
Kostnaden på alle ordinære våpenferdigheter er 3 i stedet for 2. Våpenferdigheter deles inn i følgende grupper:
Dolker
Enhåndssverd
Enhåndsøkser
Kjettingvåpen & Pisker
Krossvåpen
Stikkvåpen
Tohåndsvåpen
Bue
Armbrøst
Kastevåpen
Skjold
Finte
Alle som forsøker å angripe en motstander kan forsøke en finte. Den kan ikke kombineres med våpenteknikker eller oppdelte angrep, og kan kun benyttes èn gang per SR. For at finten skal lykkes må angriperen lykkes med et normalt SMI kast. Deretter kaster man for angrep og eventuell parering som vanlig, men med følgende modifikasjoner: Forsvareren får CL -3 på pareringen. Angriperen får CL -2 og Skade -2 på angrepet.
Dersom forsvareren har gått på finten minst 1 gang tidligere denne kampen, kan han oppheve de negative modifikasjonene på pareringen ved å lykkes med et normalt REF kast.
Forbedret Finte
Spesiell egenskap man kan få gjennom Stridsvane. Den fungerer identisk med vanlig Finte med unntak av at angriperen ikke får negative modifikasjoner på verken skade eller CL.
Avvæpne
Man kan aldri avvæpne et tohåndsvåpen eller et våpen som er 2+ grader tyngre enn ens eget. Det finnes to måter å avvæpne en motstander på:
#1 Utføres i stedet for et ordinært angrep. Dersom angrepet mot våpenet lykkes og motstanderens eventuelle parering mislykkes, må man overvinne forsvarerens FV i sitt våpen med sitt eget. Hvis det lykkes, kastes våpenet 1T3 ruter vekk i tilfeldig retning. Dersom man lykkes perfekt kan angriperen selv ta våpenet i en ledig hånd.
#2 Utføres etter en vellykket parering på et mislykket angrep. Kan kun utføres med et passende redskap, som f.eks. en parerdolk. Motstanderen må lykkes med et normalt STY kast, eller så kastes våpenet 1T3 ruter vekk i tilfeldig retning. Dersom man lykkes perfekt kan forsvareren selv ta våpenet i en ledig hånd.
Dersom man mislykkes med et avvæpningsforsøk, har man CL -3 på neste handling.
Kastevåpen
Kastevåpen kan kun pareres med skjold, og bare hvis man ser angrepet før våpenet er nærmere enn 10 meter. Angriperens CL kan også reduseres med differansen av Unnvike, men man må også da se angrepet før motstanderen kaster våpenet.
En rytter kan kun parere et kastevåpen dersom det kommer fra samme side som skjoldarmen.
Skytevåpen
Skytevåpen (bue og armbrøst etc) kan ikke pareres. Skjold dekker bestemte kroppsdeler, som avgjøres av dets størrelse. Man kan forsøke å Unnvike skytevåpen, men har ½ CL mot armbrøst.
Dersom avstanden til skytteren < 50 meter , har man (ytterligere) ½ CL.
Dersom avstanden til skytteren < 20 meter, har man 1/10 CL.
Handlinger i Strid
I utgangspunktet har alle kun 1 ordinær handling i strid. Dette antallet kan modifiseres med ekstra våpen/skjold, og/eller ved å fordele ens FV på flere handlinger.
Taktikk
Etter hver SR får alle som har deltatt i kampen slå et kast for taktikk. Dersom det lykkes får man vite hvor høyt FV én av motstanderne har.
Forsvar
En persons forsvar trekkes fra på motstanderens CL når han forsøker å angripe. Forsvar regnes ut medfølgende formel:
SMI-G – STØ-G + Høyeste FV på våpen-G – Rustningsklasse.
En person kan effektivt sett aldri overstige Forsvar 10.
Strid med Kjettingvåpen
Alle som forsøker å parere at angrep fra et kjettingvåpen får -5 på CL. Angriperen risikerer Fommel på alle kast med verdier på 19-20.
Initiativ
På starten av hver SR skal alle stridende avgjøre turordningen. En persons verdi for initiativ er: 1T10 + SMI-G + SV. Den første stridsrunden er også våpenlengden meget relevant. Man får +2 på initiativ for hvert steg høyere enn motstanderen man har på våpenlengde.
En berserk har alltid +2 på initiativ.
Dersom man blir skadet i en SR, får man -2 på initiativet neste runde.
Skader i Kamp
Hver gang en person blir skadet i et handlingstilfelle, får han ikke utføre offensive handlinger for resten av samme SR. I tillegg får han -2 på initiativet neste runde.
Man får -1 på CL for hvert KP man har i skade i en kroppsdel man må aktivt bruke for å utføre en bestemt handling.
Skjold
Pareringer med skjold er lettere enn pareringer med våpen. Dette innebærer at man alltid får benytte seg av skjoldets hele ABS; altså ingen avdrag for størrelse etc.
Ved Perfekt parering tar man ingen skade.
Et skjolds BV er likt med 1,5xABS.
Oppdeling av Angrep & HV
Enhver kjempende kan dele opp sitt FV i en gitt våpenferdighet for å få en ekstra handlig. Alle våpen har en Hurtighetsverdi (HV), som viser hvilke modifikasjoner man får for å dele opp FV’et på denne måten. Disse modifikasjonene er hovedsakelig negative, og skal trekkes fra eller legge til hvert angrep eller parering med den aktuelle våpenferdigheten denne SRen.
EKS: Balderbrå har FV 15 på Langspyd. Langspyd har HV -3. Han kan da dele opp sine FV 15 i to handlinger, men må trekke fra 3 på CL på begge to, f.eks. CL 4 (7-3) og CL 5 (8-3).
Penetreringsverdi (PV)
Alle stikkvåpen, piler og armbrøstlodd har en penetreringsverdi (PV). Denne verdien representerer våpenets evne til å trenge gjennom rustning, og trekkes derfor fra på motstanderens ABS ved treff.
Unnvike
Man kan forsøke å unnvike ethvert angrep. Man kaster da for REF, og differansen trekkes fra motstanderens CL. Dette gjelder også for avstandsvåpen, men da må man se prosjektilet komme. Armbrøstlodd er derimot for raske til at det vil ha noen effekt å prøve å unnvike dem. Den som unnviker kan ikke gjøre offensive handlinger denne stridsrunden, og et angrep som er forsøkt unnveket kan ikke pareres.
Skjoldangrep
Alle som bærer et skjold i kamp kan bruke dette offensivt ved å forsøke å slå motstanderen med det. Man benytter da den normale ferdigheten for Skjold, men har CL -8. Skaden fra skjold er listet opp i våpentabellen.
1-2H Våpen i 2 Hender
Dersom man benytter et 1-2H våpen i 2 hender får man +1 på skade og -1 på HV ved hvert angrep og parering.
---
Det var alt for nå. Kommer til å legge ut mer etterhvert. Spør gjerne hvis det er noe dere lurer på, så skal jeg gjøre mitt beste for å forklare. Kom også gjerne med forslag
Mvh
Thomas Caspersen
Som sagt så har vi forsøkt å redusere dødligheten, og vi har forsøkt å "forenkle" reglene uten å miste noe viktig. Med forenkle sikter jeg i utganspunktet til handlingsreglene, som etter endel testing har vist seg å være brilliante. Jeg får ikke til å legge ut alt her på en gang. Må scanne inn endel excel filer osv. Er ikke særlig flink med data, men jeg regner med at det er lettest å legge dem inn her som "bilder"...?
Anyhow... her er en solid smakebit på stridsreglene jeg sikter til. Enkelte ting er ikke fullstendig forklart. Det skyldes entent at vi ikke har skrevet en forklaring ennå (husker masse ting i hodet), eller at det er nærmere forklart i et annet dokument (f.eks. Stridsvane).
ABS på Våpen
Et våpens ABS er lik våpenets ordinære BV (Ingen bonuser for god kvalitet etc).
Parering med Lette Våpen
Dersom man skal parere angrep mot våpen som er 1 klasse tyngre enn forsvarerens eget våpen, trekker man fra våpenets ABS fra angriperens skade.
Dersom angriperens våpen er 2 klasser tyngre, har man kun ½ ABS.
I et angrep der våpenet er 3 klasser tyngre har man ingen ABS.
Dersom vektforskjellen mellom våpnene er mindre enn 1 klasse, parerer man som vanlig.
Ved Perfekt parering tar man ingen skade.
Stridsvane (SV)
Se egen tabell.
Våpenferdigheter – Kostnad (errata)
Kostnaden på alle ordinære våpenferdigheter er 3 i stedet for 2. Våpenferdigheter deles inn i følgende grupper:
Dolker
Enhåndssverd
Enhåndsøkser
Kjettingvåpen & Pisker
Krossvåpen
Stikkvåpen
Tohåndsvåpen
Bue
Armbrøst
Kastevåpen
Skjold
Finte
Alle som forsøker å angripe en motstander kan forsøke en finte. Den kan ikke kombineres med våpenteknikker eller oppdelte angrep, og kan kun benyttes èn gang per SR. For at finten skal lykkes må angriperen lykkes med et normalt SMI kast. Deretter kaster man for angrep og eventuell parering som vanlig, men med følgende modifikasjoner: Forsvareren får CL -3 på pareringen. Angriperen får CL -2 og Skade -2 på angrepet.
Dersom forsvareren har gått på finten minst 1 gang tidligere denne kampen, kan han oppheve de negative modifikasjonene på pareringen ved å lykkes med et normalt REF kast.
Forbedret Finte
Spesiell egenskap man kan få gjennom Stridsvane. Den fungerer identisk med vanlig Finte med unntak av at angriperen ikke får negative modifikasjoner på verken skade eller CL.
Avvæpne
Man kan aldri avvæpne et tohåndsvåpen eller et våpen som er 2+ grader tyngre enn ens eget. Det finnes to måter å avvæpne en motstander på:
#1 Utføres i stedet for et ordinært angrep. Dersom angrepet mot våpenet lykkes og motstanderens eventuelle parering mislykkes, må man overvinne forsvarerens FV i sitt våpen med sitt eget. Hvis det lykkes, kastes våpenet 1T3 ruter vekk i tilfeldig retning. Dersom man lykkes perfekt kan angriperen selv ta våpenet i en ledig hånd.
#2 Utføres etter en vellykket parering på et mislykket angrep. Kan kun utføres med et passende redskap, som f.eks. en parerdolk. Motstanderen må lykkes med et normalt STY kast, eller så kastes våpenet 1T3 ruter vekk i tilfeldig retning. Dersom man lykkes perfekt kan forsvareren selv ta våpenet i en ledig hånd.
Dersom man mislykkes med et avvæpningsforsøk, har man CL -3 på neste handling.
Kastevåpen
Kastevåpen kan kun pareres med skjold, og bare hvis man ser angrepet før våpenet er nærmere enn 10 meter. Angriperens CL kan også reduseres med differansen av Unnvike, men man må også da se angrepet før motstanderen kaster våpenet.
En rytter kan kun parere et kastevåpen dersom det kommer fra samme side som skjoldarmen.
Skytevåpen
Skytevåpen (bue og armbrøst etc) kan ikke pareres. Skjold dekker bestemte kroppsdeler, som avgjøres av dets størrelse. Man kan forsøke å Unnvike skytevåpen, men har ½ CL mot armbrøst.
Dersom avstanden til skytteren < 50 meter , har man (ytterligere) ½ CL.
Dersom avstanden til skytteren < 20 meter, har man 1/10 CL.
Handlinger i Strid
I utgangspunktet har alle kun 1 ordinær handling i strid. Dette antallet kan modifiseres med ekstra våpen/skjold, og/eller ved å fordele ens FV på flere handlinger.
Taktikk
Etter hver SR får alle som har deltatt i kampen slå et kast for taktikk. Dersom det lykkes får man vite hvor høyt FV én av motstanderne har.
Forsvar
En persons forsvar trekkes fra på motstanderens CL når han forsøker å angripe. Forsvar regnes ut medfølgende formel:
SMI-G – STØ-G + Høyeste FV på våpen-G – Rustningsklasse.
En person kan effektivt sett aldri overstige Forsvar 10.
Strid med Kjettingvåpen
Alle som forsøker å parere at angrep fra et kjettingvåpen får -5 på CL. Angriperen risikerer Fommel på alle kast med verdier på 19-20.
Initiativ
På starten av hver SR skal alle stridende avgjøre turordningen. En persons verdi for initiativ er: 1T10 + SMI-G + SV. Den første stridsrunden er også våpenlengden meget relevant. Man får +2 på initiativ for hvert steg høyere enn motstanderen man har på våpenlengde.
En berserk har alltid +2 på initiativ.
Dersom man blir skadet i en SR, får man -2 på initiativet neste runde.
Skader i Kamp
Hver gang en person blir skadet i et handlingstilfelle, får han ikke utføre offensive handlinger for resten av samme SR. I tillegg får han -2 på initiativet neste runde.
Man får -1 på CL for hvert KP man har i skade i en kroppsdel man må aktivt bruke for å utføre en bestemt handling.
Skjold
Pareringer med skjold er lettere enn pareringer med våpen. Dette innebærer at man alltid får benytte seg av skjoldets hele ABS; altså ingen avdrag for størrelse etc.
Ved Perfekt parering tar man ingen skade.
Et skjolds BV er likt med 1,5xABS.
Oppdeling av Angrep & HV
Enhver kjempende kan dele opp sitt FV i en gitt våpenferdighet for å få en ekstra handlig. Alle våpen har en Hurtighetsverdi (HV), som viser hvilke modifikasjoner man får for å dele opp FV’et på denne måten. Disse modifikasjonene er hovedsakelig negative, og skal trekkes fra eller legge til hvert angrep eller parering med den aktuelle våpenferdigheten denne SRen.
EKS: Balderbrå har FV 15 på Langspyd. Langspyd har HV -3. Han kan da dele opp sine FV 15 i to handlinger, men må trekke fra 3 på CL på begge to, f.eks. CL 4 (7-3) og CL 5 (8-3).
Penetreringsverdi (PV)
Alle stikkvåpen, piler og armbrøstlodd har en penetreringsverdi (PV). Denne verdien representerer våpenets evne til å trenge gjennom rustning, og trekkes derfor fra på motstanderens ABS ved treff.
Unnvike
Man kan forsøke å unnvike ethvert angrep. Man kaster da for REF, og differansen trekkes fra motstanderens CL. Dette gjelder også for avstandsvåpen, men da må man se prosjektilet komme. Armbrøstlodd er derimot for raske til at det vil ha noen effekt å prøve å unnvike dem. Den som unnviker kan ikke gjøre offensive handlinger denne stridsrunden, og et angrep som er forsøkt unnveket kan ikke pareres.
Skjoldangrep
Alle som bærer et skjold i kamp kan bruke dette offensivt ved å forsøke å slå motstanderen med det. Man benytter da den normale ferdigheten for Skjold, men har CL -8. Skaden fra skjold er listet opp i våpentabellen.
1-2H Våpen i 2 Hender
Dersom man benytter et 1-2H våpen i 2 hender får man +1 på skade og -1 på HV ved hvert angrep og parering.
---
Det var alt for nå. Kommer til å legge ut mer etterhvert. Spør gjerne hvis det er noe dere lurer på, så skal jeg gjøre mitt beste for å forklare. Kom også gjerne med forslag
Mvh
Thomas Caspersen