Två småregler från spelgänget på Furudal.

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Anders Lövgren
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-06-11 17:52
Ort: Fristad
Kontakt:

Två småregler från spelgänget på Furudal.

Inlägg av Anders Lövgren »

Något jag alltid velat kompensera för är att det borde vara svårare att träffa en liten och snabb motståndare än en stor och klumpig. I mitt spelgäng har följande lilla regel fungerat bra:
Modifikationen för att träffa en fiende är fiendens STOgrupp minus hans SMIgrupp.
Ex. Resen Ghark har STO 24 (grupp 5) och SMI 11 (grupp 2). Cl att träffa honom modifieras alltså med 5-2=3. En person som normalt träffar på FV 12 träffar Ghark om han slår 15 eller under.
Detsamma gäller naturligtvis negativa tal. En tapper hob i spelgänget hade en gång STO 3 (grupp 0) och SMI 21 (grupp 5). Således hade alla -5 CL på att träffa honom, något som tjänade honom väl.

Den andra regeln handlar om multipla attacker. Med Experts system blir det ofta ganska tradigt när två personer som har FV uppåt 18-19 slåss. Attack, parad, attack, parad. Ännu värre om sköldar med samma FV är inblandat. Historiskt sett tycks lätta vapen oftast ha föredragits av skickliga fäktare, och därför utvecklade vi följande lilla regel. Man får ALLTID dela upp sin attack eller parad, men efter att ha delat sitt FV med antalet attacker, avrunda neråt, drar man infrån vapnet (eller sköldens) STY-krav.
Ex. Hoben Toll som har färdigheten Kortsvärd:19 kan dela upp det i två attacker (eller en attack och en parad) och får då ((19/2)-1)=8 i CL för bägge attackerna. Tre attacker skulle sätta ner hans CL till ((19/3)-1)=5 i CL.
Om däremot dvärgen Grim med tvåhandsyxa:22 skulle dela upp sina attacker får han bara ((22/2)-4)=7 i CL, p.g.a vapnets tyngd och ohanterlighet. Detta ger en viss realism åt systemet - i mitt tycke skall tunga vapen vara något man tar till enbart om motståndaren är rejält bepansrad.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ganska bra regel det där med träffmodifikationer beroende på storlek. Har funderat lite på sånt.
Skriv svar