Erebs Mästersmeder och Hantverkare

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Erebs Mästersmeder och Hantverkare

Inlägg av Alendor »

Då jag tycker sådant som diskuterats i "Vapen och teknologi"-tråden gör det hela mycke roligare och tillför en hel del till rollspelandet så är ja även en sådan som vill ha regler för det.
Om ja köper ett svärd av Mästersmeden i det bästa stålet från norr så vill ja görna ha siffror på att det är just bätre än det vanliga.

Jag har tänkt att lägga till regler i min Utrustningslista för dom olika Smederna och material som finns ute i Ereb (kanske även skissa lite på Hantverksreglerna)

Det hela kommer vara uppbyggt på följande sett.
Namn: (smedens namn)
Ras:
Land:
Stad:
Bakgrund: smedens specialitet, kortsvärd, långsvärd, prydnadssvärd eventuella krav han har av köpare...
Typ: Svärd, Kniv, Yxa etc
Bonus: Vad för bonus svärdet ger, vikt, abs, skada, cl etc.
Material: Vilka material smeden använder
Pris: vilket pris.
wiki länk. Kanske kan man beskriva personen mer i detalj, personlighet och hur han gör affärer med folk i mer och ha den i wikin?

Liknande regler kan ju göras för metall.
Bonusen kommer inte ge ett + mot det normala utan kommer ge ett tärning högre tex. +5 ger +1T5, +2 ger 1T2, allt för att inte dessa vapen ska bli för bra.

Det hela har ju diskuterats i en tidigare tråd.

EXEMPEL:
Edrin Bäverhjälm
Ras: Människa
Land: Berendien
Stad: Atrema
Bakgrund:
Har specialiserats sig på långsvärd och kortsvärd i olika varianter. Gillar att rista in symboler och texter på blad och parerstong men i övrigt ganska simpel design.
Typ: Svärd
Bonus:
Ger en CL-bonus på +2 på grund av den otroliga balancen.
Material:
Stål och Brons
Pris: x8
wiki
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Sånt här är alltid skoj och ger krydda till världen. Kul med kändisar =)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Folk får gärna komma med förslag och "karaktärer", behöver ju inte va nå lång historia om dom eller ens någon. Lite karaktärsdrag, vad dom sysslar med och vad resultatet blir i form av bonusar.

http://83.233.112.63/rpg/drakar/utrustn ... ng_v1.html
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Kanske kan det göras något av detta. Kanske skulle ett persongalleri finnas överhuvudtaget där även "experter" på diverse finns med. Nu ska jag spåna lite så håll i hatten och om du är sugen så fixa klart personen. (flummar lite)

Villgot, den berendiska köpmannen. Mångsysslare och försäljare (loppmarknadstypen) av allt han kommer över. Lever konstigt nog förhållandevis fattigt då nästan varenda kopparriksdaler går åt till hans (och hans sambos) största intresse - Instrumenttillverkning. De bästa material, de vackraste utsmyckningar och av god kvalité. Kanske är de specialister på ex. flöjter. Så för den kräsne besöker man Vilgot och hans undersköna sambo om man är ute efter de vackraste instrumenten, men det gäller att ha en tunga av silver för när det kommer till förhandling så är det få som slår Villgot på fingrarna.

Byns smed heter Borgon Gjure och lever ogift i sin smedja. Han har gott rykte i trackten och då och då kommer även utbölingar till byn för att få sin vagn eller ploge lagad. Borgon sköter allt metallarbete i byn. Detta är naturligtvis ingen heltidssyssla och då han är ledig brukar han träna på sin flöjt till alla barns förtjusning. Det har nästan inte passerat en byfest utan att Borgon lyst upp stämningen med sitt flöjtspel medan barnen dansat och sjungit till. Borgan är en fantastisk flöjtspelare av naturen men har ändå aldrig gett sig hän helt till spelandet. Innerst inne är det bästa han vet när Villgot kontaktar honom för att testa ut om flöjterna är bra nog.

Thymas
talar sällan om sitt tidigare liv och verkar nästan plågad de gånger han talat om det. Han växte upp och arbetade i landet Carstonien. I Carstonien arbetade han som bryggmästare i många år innan han ”blev tagen av frestelsens demon”. När han kom till "var han nu är" var han en spillra men blev väl omhändertagen och snart fann han Gud och kärleken (Mallorie). Idag är Thymas präst men även läkekunnige (gäller mindre skador de allvarligare behärskar han ej). Under de korta år som gått i sin nya hemvist har allt fler bekänt sig till hans nyfunna tro ”xxx” och han har blivit en respekterad man. En gång om året (våren) beger han sig ut på en längre vandring och kommer inte tillbaks innan knopparna på nyponbusken slagit ut. Thymas är en mästare på att brygga öl, kan man få honom att ta upp sin gamla yrkesbana så finns det knappast en bättre läromästare och sett ur ett hantverksperspektiv så kan han användas som den som säljer det "bästa" ölet.

Betlam Swinroth
En oerhört korpulent herre (Tänk er matematikern i oraklets fyra ögon) som har en historia som hovrådgivare till en mycket framgångsrik baron. Swinroth är de facto en stor del av baronens framgång då han är en oerhört god affärsstrateg och ekonomisk rådgivare. Hans passion är lyx i överflöd och hans dagar kantas av fina viner, mat och parfymer. Han har en dragning till yngre män. Oftast bärs han runt av fyra vackra slavar i en sidenklädd bärstol medan han inspekterar och klurar på nya projekt och satsningar. Nu orkar jag inte mer... han är övertalningsbar om man trycker på de rätta knapparna (se ovan), hantverk kan han inget, som läromästare bör han vara fantastiskt kunnig inom ex. ekonomi, administration..eller varför inte som rådgivare då den nyligen störtade baronen ligger sönderpiskad i rebellernas fäste, han själv blir räddad av RP.... the plot thickens! ;)
Thnker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-03-04 16:15
Kontakt:

Inlägg av Thnker »

Om ni vill använda han så kan en RP jag spelat upp från "normal" användas, och som numera är "pensionerad" efter mycket äventyrande, femte konfluxen, andra världar mm. SL hade svårt att hitta på motstånd till dem.

Carryc Pendyr av Kapahlt, en Randsardisk sjöfarande krigaremagiker som tillsammans med de andra hjältarna i gruppen, Gyllene Drakens Brödraskap, slog sig ner i Faltrax bergen på Kardien, där de byggde ett imponerade hus komplex på toppen av ett vattenfall. Drakskatter mm kan användas till mycket...

Han har uppnått helt sjuka B10, FV43 i smide, specialisering på vapen och rustningar, förutom att vara magiker (med en packe besvärjelser förutom Nexus i elementarmagi), så har han många andra höga värden, som högst FV28 dock förutom just Smide. Men så är han också legendarisk hjälte, 284HP, flerfaldig egenhändig drakdräpare, lingvist, mäster navigatör och sjöman osv.

Kan lägga upp bakgrunden, rollpersonernas historia och fakta, beskrivningar av fästningen, ner till rummen och deras användning och vad som bla hänger på fästningens väggar och dekorerar dess bord. Gruppen har flera som kan magi mer eller mindre, och många som kan olika hantverk. B7 piltillverkning, Finsmed mekanisk FV22 är exempel.

----- Klippt från beskrivningen ---
Fästningen
Fästningen är byggd på klipporna i ett rätt lågt vattenfall (ca 20m) i älven Inspi, och Inspi forsätter de närmaste två milen med många forsar och vattenfall tills marken börjar plana ut, och från fästningen som ligger på ca 700möh är det en majestätisk utsikt söderut över slättlandet där man kan följa Inspi som ett band hela vägen ut till det glittrande havet i horisonten.
Fästningen är byggd på två klippor, en större klippa med de flesta byggnaderna på och en mindre klippa där det finns en byggnad, ett lusthus och en liten femkantig tempel/ritualbyggnad. Mellan klipporna går en taktäckt stenbro och från huvud klippan till den östra klippstranden finns en svagt nersluttande stenbro för att kunna ta sig till fästningen. Fästningen består av en huvudbyggnad i form av ett T med basen mot nordöst, med en öppen byggnad på en lägre klipphylla precis söder om huvudbyggnaden och ett hus byggt på toppen av klippan som är den norra delen av den lilla gårdsplanen norr om T byggnaden.
Stilen på byggnaderna är en blandning av den nordliga stilen med långhus som har influenser av alviskt stil i vissa detaljer (inspirerat av 13 Krigaren, LOTR: Rohans fästning och Vattnadal).
Den bortre änden av bron har en drakstaty som är formad som en flygande drake mot vägens riktning där vingarna som sveper ner till fundament på sidorna om vägen så man går under drakstatyns kropp över bron in i fästningens källarvåning under huvudbyggnaden. Porten in till källarvåningen skyddas av en vackert ornamerad stor tung bronsklädd dubbelport av ek som öppnas utåt samt innanför dem finns ett fällgaller, porten är 2.5m hög och 2.5m bred. Källarvåningen man kommer in i består av tjocka stenpelare med valvtak 3m över golvet, 4m brett mellan pelarna och det finns förråd, en smedja, stall och gångar ytor, en port öppnar till en bred långstegad trappa som leder upp på gårdsplanens sydvästra sida (som är ca 11 bred och 22m lång).
Byggnaderna är byggda i sten och alla har tak av bronsplåt i sköldformade plattor. Många fönster är vackra blyinfattade mosaik fönster. Inne i huset finns det gått om motivmålade väggar med motiv från gruppens liv som äventyrare.

--------------------
http://thinker.dnsalias.com/temp/Gyllene_draken.zip
--------------------

Men just det som blivit kallat Carryc klingor är speciellt. Jag har byggt dem på fakta, det är något som faktiskt funnits för länge sedan och det var en modern smed tillsammans med ett metallurgi team som kom på hur de tillverkats efter mycket trial n error, och som definitivt uppfattas som magiskt för 500-1000år sedan. Det är en speciell skruvnings process av rätt ämnen under själva hamrandet, och är i princip skiktning av olika metaller, samt mönstrer framträdet först med ett lätt syrabad. De blir ett styvt, lätt skikat, mycket vasst blad, överlägset vanliga blad. Det ser lite ut som en damaskus blad men inte riktigt.

Passar lite att en B10 smed har något sådant speciellt.

Alla Carryc blad är vapen med skärande egg (svärd, yxor, dolkar mm) och ypperliga hantverk (B10) med fint detaljarbete, alltid helt i metall (även yxskaft, men kan vara andra metaller) och känns igen på dess speciella mönster på bladet, det totalt släta bladet ser ut som det har vågor och vattenripplingar i olika metallnyanser i regnbågens färger men dessa kan inte kännas med fingret. Carryc bladen är vassare än många rakblad och tappar inte sin egg ens efter lång användning mot brynjor och helmetall rustningar och påverkar inte magisk användning av bäraren. Kan göras magiskt, vilket han ibland har gjort. Oavsett så säljs det för fantasi priser, och värdet går inte riktigt att beräkna.

Gåvor som smiddes och gavs, omagiska:
Ransardiskt tvåhandssvärd (B10) till Vortingen av Ransard:
Text (satenu): Äarcala, Havets skimmrande ljus.
Carryc blad, Guldinlagd text i blodskåran på bladet, Rubiner i parerstången och i svärdsknappen. Bronsgrepp. 2T10+5, STY31, 6kg, BV22.

Långsvärd med matchande dolk (B10) till Kungen av Kardien:
Text (satenu): Kardamel, älvens blad. Bror till Kardamon. Carryc blad, silverinlagd text i blodskåran på bladet, diamant i svärdsknappen. Silvergrepp. Svärd: 1T10+3, STY11, 2kg, BV22.

Text (satenu): Kardamon, Kardamels andra halva.
Carryc blad, silverinlagd text i blodskåran på bladet, diamant i svärdsknappen. Silvergrepp. Dolk: 1T6+3, STY1, 0.25kg, BV22.

Ska fixa deras andra rollpersons beskrivningar och lägga upp om det är intressant. Kan tillägga att nästan alla rollpersoner i gruppen hade annat än Carryc klingor som vapen.
This space intentionally left blank
Skriv svar