"Uthållighet och annat"- mätare?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

"Uthållighet och annat"- mätare?

Inlägg av Lindén »

Drog mig till minnes att vi diskuterade någon uthållighets-och-liknande mätare/poäng/stapel i en tråd för en tid senad. Har nu letat mig blå efter den då jag ville ta upp diskussionen igen så nu påbörjar jag den här istället så snällt.

Tanken var att man istället för smärtpoäng och uthållighet hade en allmän stapel för vilken olika faktorer kunde inverka. Det kunde vara koncentration, smärta, trötthet, drogeffekter, sömnbrist, fylla etc som sänkte den. Låtom oss diskutera för en sådan hade ju varit kanon att använda!

Medveten om att detta blev ganska rörigt. Minns någon denna diskussion eller har ni idéer för hur en sådan skulle kunna användas?
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag tänker mig att man kanske ska börja i den slutiltiga änden, dvs. vad har det för effekt på rollpersonen när ens värde i stapeln sänks?

Jag tänkte lite snabbt ihop att en FV-sänkning vore väl det mest logiska. Kanske något i stil med:

100% - 90% full stapel: Ingen mod
90% - 75%: -1 eller -2
75-50: -3
50-25: -5
25-10: -10
mindre än 10%: för trött/uppjagad/stressad/sjuk för att göra nånting alls förutom att ta det grymt lugnt.

När jag höll på att skriva det här så kom jag att undra över hur stapeln ska hushållas med. Är det ett bestämt värde baserat på t.ex. grundegenskaper och/eller färdighter. Eller är det helt enkelt en "flytande" skala s.a.s där alla har 100% (eller 100 poäng eller 50 eller 10'000, alla har samma hursomhelst) men det som dränerar stapeln blir modifierat beronde på frundegenskaper och/eller färdigheter.

Är det en (jag vet inte vad jag ska kalla mitt första alternativ för...), jag kallar den för "bestämd stapel", så fungerar den nog ganska naturligt så att man blir lite trött för man har sovit dåligt: förlorar 10 poäng, man blev huggen i benet i gårdagens strid mot de slemma orcherna, 15 poäng bort o.s.v...

Mitt andra alternativ, jag säger den "flytande stapeln", modifieras då "styrkan" på det som påverkar en beroende på lämplig grundegenskap. Fysik för ett gift, psyke för trötthet, fysik och kanske nån lämplig färdighet för skador.

I srivande och tänkande stund kom jag på att man kanske skulle ha fler staplar. Eller jag vet inte men det borde finnas nåt sätt att skilja åkommorna åt, även om de påverkar karaktären på samma sätt. Jag tänkte att t.ex. färdighten marschera skulle kunna lindra effekterna av dålig sömn (t.ex.) när man ska just marschera därför att man är van vid långa marscher och utmattning och man kan förtsätta sätta ena benet framför det andra trots att man i princip halvsover. Detsamma skulle kunna gälla för fler typer av distraktioner (skador, gift, o.s.v...) och fler färdigheter kan ju i lämplig mån reducera andra till färdigheten relaterade åkommor.

Nu tycker jag att jag har skrivit massor och ingenting vart särskilt mycket mer renodlat än vad det var i mitt huvud medans jag skrev men jag hoppas ni kan följa mina tankegångar.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ja följer den =)

Tycker också färdigheter ska påverka den men jag är lite osäker på hur.
Det måste ju va simpelt och mycket lättanvänt för att man ska kunna/vilja införa den i sitt spelande.
Kanske ha en staper på, säg 20 poäng, och sen dra av ett fast antal beroende på vad man gör.
Sen kan ju färdighetens FV vara den % man lägger till på den stapel som färdigheten tillhör eller så drar den bort så mycke % på dom poängs om ska dras av.
Eller så kan man köra färdighetsgruppen.

På rollformuläret kan man ju ha 20 rutor o sen brevid den sifferbonus som ska läggas till för dom olika typerna av utmattning.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Otvin Käkslite skrev:Jag tänker mig att man kanske ska börja i den slutiltiga änden, dvs. vad har det för effekt på rollpersonen när ens värde i stapeln sänks?

Jag tänkte lite snabbt ihop att en FV-sänkning vore väl det mest logiska. Kanske något i stil med:

100% - 90% full stapel: Ingen mod
90% - 75%: -1 eller -2
75-50: -3
50-25: -5
25-10: -10
mindre än 10%: för trött/uppjagad/stressad/sjuk för att göra nånting alls förutom att ta det grymt lugnt.
Tycker att det här låter klart vettigt. Kanske blir effekterna olika beroende på varför det är sänkt, men det blir nog svårt att modifiera kanske.
Otvin Käkslite skrev:När jag höll på att skriva det här så kom jag att undra över hur stapeln ska hushållas med. Är det ett bestämt värde baserat på t.ex. grundegenskaper och/eller färdighter. Eller är det helt enkelt en "flytande" skala s.a.s där alla har 100% (eller 100 poäng eller 50 eller 10'000, alla har samma hursomhelst) men det som dränerar stapeln blir modifierat beronde på frundegenskaper och/eller färdigheter.
I mitt fall vill jag använda stapeln för smärtpoäng då vi inte kör med det men då exempelvis smärta är utmärkt att använda denna stapel till också funkar det ju ändå. Tänker mig en uträkning baserad på PSY och FYS vilket känns vettigt.

Otvin Käkslite skrev: I srivande och tänkande stund kom jag på att man kanske skulle ha fler staplar. Eller jag vet inte men det borde finnas nåt sätt att skilja åkommorna åt, även om de påverkar karaktären på samma sätt. Jag tänkte att t.ex. färdighten marschera skulle kunna lindra effekterna av dålig sömn (t.ex.) när man ska just marschera därför att man är van vid långa marscher och utmattning och man kan förtsätta sätta ena benet framför det andra trots att man i princip halvsover. Detsamma skulle kunna gälla för fler typer av distraktioner (skador, gift, o.s.v...) och fler färdigheter kan ju i lämplig mån reducera andra till färdigheten relaterade åkommor.//M
Det är utmärkt! Färdigheter som marchera borde definitivt påverka uppåt, samtidigt som krävande aktiviteter man tidigare inte tagit hänsyn till såsom rida bör sänka den. Flera staplar står ju varje SL såklart fritt men det känns iallafall för mig som att 1 stapel (dvs rutan för SP =)) är klart smidigare att hålla reda på. Frågan är bara, som du var inne på, hur mycket saker påfrestar och hur snabbt man återfår dem I min tanke är exempelvis ett anfall 1 minus medan en defensiv är 0, detta gör att man kan välja att trötta ut sin motståndare.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Alendor skrev:Ja följer den =)

Tycker också färdigheter ska påverka den men jag är lite osäker på hur.
Det måste ju va simpelt och mycket lättanvänt för att man ska kunna/vilja införa den i sitt spelande.
Kanske ha en staper på, säg 20 poäng, och sen dra av ett fast antal beroende på vad man gör.
Sen kan ju färdighetens FV vara den % man lägger till på den stapel som färdigheten tillhör eller så drar den bort så mycke % på dom poängs om ska dras av.
Eller så kan man köra färdighetsgruppen.

På rollformuläret kan man ju ha 20 rutor o sen brevid den sifferbonus som ska läggas till för dom olika typerna av utmattning.
Skoj!
Håller med om att det måste vara högst simpelt, helst simpelt som Kp och Psy. Tror att SL behöver ett par förhållningsregler men att det annars står honom ganska fritt (I likhet med HP, riktlinjer).

Resten av det du skrev är jag rädd att jag inte riktigt förstod, utveckla gärna.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Lindén skrev:
Otvin Käkslite skrev:Jag tänker mig att man kanske ska börja i den slutiltiga änden, dvs. vad har det för effekt på rollpersonen när ens värde i stapeln sänks?

Jag tänkte lite snabbt ihop att en FV-sänkning vore väl det mest logiska. Kanske något i stil med:

100% - 90% full stapel: Ingen mod
90% - 75%: -1 eller -2
75-50: -3
50-25: -5
25-10: -10
mindre än 10%: för trött/uppjagad/stressad/sjuk för att göra nånting alls förutom att ta det grymt lugnt.
Tycker att det här låter klart vettigt. Kanske blir effekterna olika beroende på varför det är sänkt, men det blir nog svårt att modifiera kanske.
Därför hade jag baktankar på att man kanske skulle kunna använda fler staplar. Nu när jag tänker vidare på de kanske man kan ha fler staplar men att deras effekt på karaktärens performance är sammanlagd.
Lindén skrev:
Otvin Käkslite skrev:När jag höll på att skriva det här så kom jag att undra över hur stapeln ska hushållas med. Är det ett bestämt värde baserat på t.ex. grundegenskaper och/eller färdighter. Eller är det helt enkelt en "flytande" skala s.a.s där alla har 100% (eller 100 poäng eller 50 eller 10'000, alla har samma hursomhelst) men det som dränerar stapeln blir modifierat beronde på frundegenskaper och/eller färdigheter.
I mitt fall vill jag använda stapeln för smärtpoäng då vi inte kör med det men då exempelvis smärta är utmärkt att använda denna stapel till också funkar det ju ändå. Tänker mig en uträkning baserad på PSY och FYS vilket känns vettigt.
Jag tror nog att mitt andra förslag är det som ligger i överläge i mitt eget huvud. Då kan man lättare (om man dessutom har flera staplar) ge en mer individuell bild av hur varje enskild åkomma påverkar den enskilde individen.

Lindén skrev:
Otvin Käkslite skrev: I srivande och tänkande stund kom jag på att man kanske skulle ha fler staplar. Eller jag vet inte men det borde finnas nåt sätt att skilja åkommorna åt, även om de påverkar karaktären på samma sätt. Jag tänkte att t.ex. färdighten marschera skulle kunna lindra effekterna av dålig sömn (t.ex.) när man ska just marschera därför att man är van vid långa marscher och utmattning och man kan förtsätta sätta ena benet framför det andra trots att man i princip halvsover. Detsamma skulle kunna gälla för fler typer av distraktioner (skador, gift, o.s.v...) och fler färdigheter kan ju i lämplig mån reducera andra till färdigheten relaterade åkommor.//M
Det är utmärkt! Färdigheter som marchera borde definitivt påverka uppåt, samtidigt som krävande aktiviteter man tidigare inte tagit hänsyn till såsom rida bör sänka den.
Nu vet jag inte om jag missförstår dig och om jag försöker förtydliga i onödan men det jag menar med färdigheter är alltså att vissa färdighetsslag kan minska åkommans effekt.

ex. man är ute och går och SL bestämmer att man blir 10 poäng trött per dag om man knatar i den takt de försöker hålla. Den vita bank-ankan Isidor har knappt tagit ett steg utanför sitt kontor på över en månad och innan dess har hans strapaster varit få. Hans livvakt Bur'dus Storman är däremot van från en bakgrund i armén. Hans FV-slag för Marschera sänker de 10 poängen per dag till endast 4. Han skulle kunna gå dubbelt så långt som (och förmodligen mer därtill) än sin uppdragsgivare.

Detsamma skulle då gälla för att vara ute och rida. SL avgör t.ex. att hård ritt ger 10 poång Trötthet i timmen, normal ritt 5 poäng och lätt ritt endast 1 poäng. En person med bättre FV i rida kan då sänka dessa poäng avsevärt.
Lindén skrev:Frågan är bara, som du var inne på, hur mycket saker påfrestar och hur snabbt man återfår dem I min tanke är exempelvis ett anfall 1 minus medan en defensiv är 0, detta gör att man kan välja att trötta ut sin motståndare.
Om man ska ta dina siffror här så är nog det lite för lite men det var nog aldrig mening att vara hugget i sten antar jag =P

Men man kanske kan tänka sig att det är dubbelt så jobbigt att slå som att försvara sig. 1 och 0 kanske är lite väl lågt, tänk hur lång tid en strid skulle ta om man har t.ex. 100 poäng i sin trötthetsstapel. Det skulle ta 20 rundor innan nån är nere på nån form av minusmodifikation av sina färdigheter.

Men om man ökar på Trött-poängen lite, säg 10 och 5. Sen beroende på hur bra ens färdighetsslag blir så minskas poängen. Jag kan bara tänka mig att det är mer uttröttande att slå dåliga obalanserade anfall hela tiden än precist utförda gracila attacker. Detsamma borde gälla för en försvarare. lyckas man bara precis med sitt FV i sköld kanske sköldar hamnar snett för att svärdet glider och man måste lägga ner massor med onödig energi på att räta upp den igen, sånt tröttar ut.

Och låter man färdighterna avgöra hur många Trött-poäng man förlorar är det en nedåtgående spiral. Ju sämre hugg man gör desto tröttare blir man och ju tröttare man blir desto sämre hugg gör man o.s.v.
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Killarna på danska erebaltor har kommit med husregler som är baserade på Eons utmattningssystem. Ta och kolla igenom det (eller läs, om du kan danska).

---

Annars tycker jag Otvins förslag var bra att utgå från, förutom kanske i hur man använder det. Jag skulle nog vilja säga att alla har 20 i utmattning. Varje gång man gör något "utmattande" så får man 1T6 utmattning. Misslyckas man med ett slag i en gällande färdighet eller Psyke och Fysik om ingen färdighet finns, så får man ytterligare 1T6 i Utmattning. Fumlar man, så är det ännu 1T6 i utmattning. Med dessa regler kan du även få in regler för svält, skräck och fylla. Frågan är bara vad som händer om man får 0 i utmattning.

Exempel: Roger Barbaren ska rida långt. Han har Rida 12 men misslyckas med slaget och ådrar sig 2T6 utmattning.

Eftersom skalan är fast, så är det också väldigt enkelt att ge modifikationer.

Utmattning, modifikation
16-20: -1
11-15: -2
6-10: -3
1-5: -4
<1: utslagen?

Hur mycket utmattning som man får tillbaka kan baseras på PSY-reglerna. Jag valde att hålla antalet minus väldigt lågt, för även i små mängder märks minuset kraftigt. I alla fall då jag har spelat med liknande regler i DoD.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Rickard skrev: Jag skulle nog vilja säga att alla har 20 i utmattning....

Utmattning, modifikation
16-20: -1
11-15: -2
6-10: -3
1-5: -4
<1: utslagen?

Hur mycket utmattning som man får tillbaka kan baseras på PSY-reglerna. Jag valde att hålla antalet minus väldigt lågt, för även i små mängder märks minuset kraftigt. I alla fall då jag har spelat med liknande regler i DoD.
kan nog hålla med att 20 är lagom och modifikationerna inte ska vara för höga.

<1 kan ju va lite olika beroende på om man kom ner till det på 1T6 eller 2T6+. Kommer man ner på 1T6 så är man bara så trött att man inte orkar göra nå större fysiska aktiviteter så som slåss, klättra, springa utan måste vila medans om man åkte ner med en 2T6 slag så orkar man knappt puffa till sängen man ska sova i.

Ocjh sen få 1T6 automatiskt för att rida tycker ja låter mycke men det är ju nå man lätt kan modifiera beroende på vad man gör.
Marchera, Strid, Klättra, Springa...
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Rickard skrev:Killarna på danska erebaltor har kommit med husregler som är baserade på Eons utmattningssystem. Ta och kolla igenom det (eller läs, om du kan danska).

---

Annars tycker jag Otvins förslag var bra att utgå från, förutom kanske i hur man använder det. Jag skulle nog vilja säga att alla har 20 i utmattning. Varje gång man gör något "utmattande" så får man 1T6 utmattning. Misslyckas man med ett slag i en gällande färdighet eller Psyke och Fysik om ingen färdighet finns, så får man ytterligare 1T6 i Utmattning. Fumlar man, så är det ännu 1T6 i utmattning. Med dessa regler kan du även få in regler för svält, skräck och fylla. Frågan är bara vad som händer om man får 0 i utmattning.

Exempel: Roger Barbaren ska rida långt. Han har Rida 12 men misslyckas med slaget och ådrar sig 2T6 utmattning.

Eftersom skalan är fast, så är det också väldigt enkelt att ge modifikationer.

Utmattning, modifikation
16-20: -1
11-15: -2
6-10: -3
1-5: -4
<1: utslagen?

Hur mycket utmattning som man får tillbaka kan baseras på PSY-reglerna. Jag valde att hålla antalet minus väldigt lågt, för även i små mängder märks minuset kraftigt. I alla fall då jag har spelat med liknande regler i DoD.
Jag är för en fast skala också. Dock tycker jag att om man förlorar minst en T6 Trött varje gång man pysslar med nånting så är ju 20 poäng totalt, alldeles för lite imo. Och om man som du säger fumlar med en färdighet så kollapsar man tre sekunder efter att ha svingat sig upp i sadeln om man har otur och slår 18 på 3T6. Nej okej jag vet att det inte var exakt så du menade men du kanske förstår hur jag tänker.

Att hålla minus-modifikationen lågt är nog bra, jag tror det är som du säger att även små minus märks mycket. en kaxig FV17 blir snabbt en lite klenare FV14 efter en lång och utmattande strid.

Nu måste jag springa och hänga tvätt, jag ville bara kika in och kommentera lite =P


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Jag vet inte om jag gillar att ha ett fast värde för alla vilket exempelvis är 20. Det vore samma sak som att säga att det inte spelar någon roll att konditionsträna. Om jag använder mig av detta i min grupp kommer det baseras på Psy och Fys (kanske PSYx0,7 + FYS eller bara ett fast minusvärde på PSY). Att aktiviteter ger Tx sänkning är jag med på men kan bli svårt att hålla reda på då aktiviteter är oänderliga. Jag kommer nog hålla fast vid små fasta sänkningar och i synnerhet i strid eller långtidsutmattning (så att man under långtidsutmattning inte hamnar i den knepiga situation som beskrevs ovan).

För att vara lite realistisk så om man arbetar med något och känner sig trött/utmattad/yr så upphör man och vilar istället - detta känns kontrollerat och inte slumpmässigt.

Att ha flera staplar.. hmm.. ska klura på den =)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Lindén skrev:Jag vet inte om jag gillar att ha ett fast värde för alla vilket exempelvis är 20. Det vore samma sak som att säga att det inte spelar någon roll att konditionsträna.
Notera att man slår mot en gällande färdighet eller grundegenskap. Så de som har Fysik 4 får mycket oftare mer minus än de som har Fysik 18. Att löpträna och att simma kräver helt andra muskler. Jag antar mest att detsamma gäller även för rida och marschera.

Sedan för de som störde sig på rida-exemplet. Jag måste faktiskt säga att jag skrev "rida långt". :) Jag gav regelförslaget för något som man håller på med under en längre tid. Klart jag inte tycker att rida en kortare sträcka bör ge någon sorts utmattning.

(ärligt talat tycker jag inte att man bör få utmattning för något av det där, för man spelar ju hjältar, även om man har en grisodlarkampanj.)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Enkelt

Inlägg av carlaronsson »

En spelkompis kom på det enkla men geniala "Välmående".

Bränner man halva sin reskassa på bad och rakning efter 3 veckor i vildmarken får man plus ett, super man till dagen före duellen får man minus ett.

Plussen och minusen gäller alla grundegenskaper och färdigheter tills vidare.

Kräver att man litar på SL men funkar bra i sin enkelhet.

Annars kan man göra en tabell där man slår ett PSY eller FYS beroende på påfrestning med resultat typ:

Du ger upp och marscherar rakt mot det du tror är vägen hem.

Du får ett tuppjuck och slår i förtvivlan sönder en av SL vald ägodel.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Annars kan man ta PSY+FYS och dra poäng från det värdet vid påfrestninvg och ha olika effekter vid olika nivåer.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Skriv svar