Nytt och kanske roligare Rustnings och ABS system...

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Nytt och kanske roligare Rustnings och ABS system...

Inlägg av Alendor »

Då ja tycker ABS och rustningssystemet i Drakar är ganska trist så sitter ju nu och dunderar på ett alternativ.

Det hela är att det är för fast, helrustningar, ben och armskenor.
Man hittar en jäkla tuff bild på deviantart eller nå som har ne kanske inte allt för praktisk rustning men den passar in på karaktären.
En tjuv har kanske lite läder här o var, den fine adelsmanen med långsvärdet eller värjan kanske inte har nå annat än tyg eller möjligen lite läder.
Kanske krigaren inte vill ha stora tunga ringbrynjan utan enbart en hjälm lite läder för magen och kanske metall på sköldhanden.

Det ja vill få ut är ett system som ger bonus beroende på hur många % som täcks av en viss meral. Våran grupp kör med totala KP vilket gör detta system kanske lite lättare.
Ex:

Delar upp kroppen i 10-20%-delar så man kan inte ha 8% tävkt utan det blir 10% då.
Flera lager av tex Metal ovan läder adderar inte ABSet utan möjligen ger läder o tyg en fast ABS om något, eller bara minskar smärtan eller nå.

Sen tycker jag även Smidighet ska kunna lägga till ABS, kanske gruppen.
Och för att inte man ska ha 20 i smidighet o sen en metallrustning för att få en massa ABS så ska den totala vikten på rustningen resultera i ett minus på Smidighets-bonusen eller mer som Dungeons, en maximal Smi-Bonus.

Allt är bara luddiga tankar en så länge, blir kanske en pratstund med medspelare någon dag för att hitta detaljer =)

...Det hela är för att jag tycker ABS har så stor roll i en strid ja vill göra en Krigarmunk eller nå som inte har den tunga rustningen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag har ett dokument om rustningar liggandes på min EDoD-hemsida som baseras på just rustningstyp + täckningsområde = värde. Det är inte jag som har gjort reglerna utan någon som är haj på medeltida fäktning. Det kanske kan tjäna som inspiration?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jo, funkar ju som grund men den, enligt beskrivningarna iaf, verkar ju vara för mer rustningar av samma material mer eller mindre.
kan man iofs lätt modifiera.
Metall någonstans kanske ökar med något eller så är det helt enkelt ett beslut som tas med SL viken ABS en "beskrivning" ska få.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Äh, det är väl bara att man byter plats på rustningstyp och täckningsgradet, så att täckningsgraden ger rustningsbonusen och att rustningstypen modifierar värdet. :)

Bristfällig täckning: Rustningsbonus 2. Täcker i princip bara bålen. Kan eventuellt ha handskar och huva också.
Normal täckning: Rustningsbonus 4. I regel att huvud, kropp och händer skyddas. Det hela beror på personens stridsteknik.
Full täckning: Rustningsbonus 6. Hela kroppen.

Lätta rustningar:: Rustningsbonus -1. Tyg, läder eller pälsar.
Medeltunga rustningar:: Rustningsbonus ±0. Ringbrynjor med lättare vaddering, fjällpansar och kraftigt förstärkta tyg- och läderrustningar.
Tunga rustningar:: Rustningsbonus +1. Lamellar, brigadin och plåt.

Med mina spelare, som vill ha lätta rustningar, så brukar de ofta ta en rustning som har bra kvalitet (+1) istället för hög täckningsgrad. Fast jag spelar ju å andra sidan med att täckningsgrad och kvalitet påverkar lika mycket.
Senast redigerad av Rickard den 2008-01-09 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Låter inte alls dumt de där. Vill man sen köra med Smidighets-bounus så.

Bristfällig täckning: Rustningsbonus 2 SMI-bonus: -0. Täcker i princip bara bålen. Kan eventuellt ha handskar och huva också.
Normal täckning: Rustningsbonus 4 SMI-bonus: -1. I regel att huvud, kropp och händer skyddas. Det hela beror på vilken personens stridsteknik.
Full täckning: Rustningsbonus 6 SMI-bonus: -2. Hela kroppen.

Lätta rustningar:: Rustningsbonus -1 SMI-bouns: -0. Tyg, läder eller pälsar.
Medeltunga rustningar:: Rustningsbonus ±0 SMI-bonus: -1. Ringbrynjor med lättare vaddering, fjällpansar och kraftigt förstärkta tyg- och läderrustningar.
Tunga rustningar:: Rustningsbonus +1 SMI-bonus: -2. Lamellar, brigadin och plåt.

Vilken gör att om man har 15 (grupp3) i SMI och sätter på sid en Lätt rustning med Bristfällig täckning får man en ABS på 2-1= 1 o sen +3 från SMI ==4 ABS
Vill han ha en Tung med Normal täckning så får han 4+1 = 5 +(SMI på +3(grupp)-2(tugn)-1(normal)=0) villket ger en ABS på 5.
VIll han ha en Tung Heltäckande så får han 6+1=7 +(SMI på +3(grupp)-2(tugn)-1(normal)=0) villket ger en ABS på 7.
Smidighets Bonusen kan inte bli negativ.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar