Sida 1 av 3

Fantasia - Ereb Altor

Postat: 2008-03-17 09:19
av Andy
Hej alla,

jag håller på med regler till Ereb Altor (det material som görs på forumet) och jag behöver lite hjälp.

(Jag tänker inte avslöja allt för mycket än men jag kan säga att jag sneglar mycket på EDD, Gemini och WoD och T20 kommer att finnas kvar).

Jag sitter och kollar på hur folkslag ska kategoriseras rent regeltekniskt och behöver hjälp med att dela in människorna i 4-5 grupper. Dessa grupper ska ha gemensamma fysiska förutsättningar. Hjälp mig att skapa dom kategorierna.

Det samma gäller för alver och dvärgar. Hjälp! :D

Re: Fantasia - Ereb Altor

Postat: 2008-03-17 10:35
av Adragoor
Andy skrev:Hej alla,

jag håller på med regler till Ereb Altor (det material som görs på forumet) och jag behöver lite hjälp.

(Jag tänker inte avslöja allt för mycket än men jag kan säga att jag sneglar mycket på EDD, Gemini och WoD och T20 kommer att finnas kvar).

Jag sitter och kollar på hur folkslag ska kategoriseras rent regeltekniskt och behöver hjälp med att dela in människorna i 4-5 grupper. Dessa grupper ska ha gemensamma fysiska förutsättningar. Hjälp mig att skapa dom kategorierna.

Det samma gäller för alver och dvärgar. Hjälp! :D
Så som diskussionerna har gått innan är det väl rätt onödigt att kategorisera för mycket... Alla alver är bara alver osv.

Postat: 2008-03-17 11:15
av Andy
Det låter perfekt. Människor är människor och det finns inga människa-från-norr-med-+1-i-STY. Det gillar jag och systemet blir ännu bättre av detta.

/ Andy, som har tagit bort ordet"ras" från sitt regelsystem och ersatt det med folk/folkslag

Uppväxtmiljöer

Postat: 2008-03-17 11:25
av Andy
Hej igen.

Jag vill ha hjälp med att definera 4-5 stycken Uppväxtmiljöer som en rollperson ska kunna ha som bakgrund.

Några exempel kan ju vara Vildmark, Landsbygd, Stad osv.

Men finns det några bättre (och kanske mer Ereb Altor specifika)?

Re: Uppväxtmiljöer

Postat: 2008-03-17 11:31
av Adragoor
Andy skrev:Hej igen.

Jag vill ha hjälp med att definera 4-5 stycken Uppväxtmiljöer som en rollperson ska kunna ha som bakgrund.

Några exempel kan ju vara Vildmark, Landsbygd, Stad osv.

Men finns det några bättre (och kanske mer Ereb Altor specifika)?
Det där är bättre! Folkslag från norr, oavsett om de är människor, dvärgar eller ngt annat klarar exempelvis antagligen kyla bättre, den som är uppväxt i en grotta kan orientera sig bättre under jord etc. Modda alltså inte efter ras utan efter folkslag och uppväxtmiljö... Det blir ju mycket mer dynamiskt!

Postat: 2008-03-17 13:56
av Alendor
val av färdigheter bör kanske också bero på uppväxtmiljö och det "yrke" man valt, eller iaf Basfärdigheter... eller nå

Postat: 2008-03-17 14:20
av Andy
Det är meningen.

En spelare väljer en uppväxtmiljö och får X antal färdigheter att spendera Y antal erfarnhetspoäng på. Sedan väljs ett yrke (eller Arketyp som det kommer att heta) och då får spelaren fördela YY antal erfarenhetspoäng på XX antal färdigheter. Sen ska man kunna välja flera Arketyper från start då varje Arketyp ska var uppdelad i tre nivåer. Det kommer också bero på hur gammal din rollperson är för hur många Arketyper som han ska kunna ha hunnit tillhöra.

Till exempel. Rollperson väljer Bakgrunden: Landsbygd. Han för spendera 30 erf. på 5 utvalda färdigheter (Ex. Vagn, Överlevnad, Botanik, Köpslå och Jaga). Sedan ska spelaren bestämma ålder, han väljer 33 år, alltså Mogen. Då ska han köpa Arketyper för 5 poäng. Varje Arketyp är indelade i tre kategorier, Erfarenhet (1 poäng), Sysselsättning (2 poäng) och Yrke (4 poäng). Spelaren köper Sysselsättning på Krigar-Arketypen för 2 poäng. Sedan väljer han Sysselsättning på Pirat-Arketypen för ytterligare 2 poäng. Då har han 1 poäng kvar att köpa en Erfarenhet för. Han kommer på att hans rollperson ska ha varit fiskare innan han blev både pirat och krigare. Han köper Erfarenhet från Vildmarksmannen- Arketypen och fördelar erfarenhetspoängen på fiskarfärdigheter.

Det kanske är lite invecklat att beskriva men när jag har författat klart kapitlet om Karaktärsbyggande så kommer allt var solklart, enkelt och överskådligt. :D

Postat: 2008-03-17 14:21
av Adragoor
Alendor skrev:val av färdigheter bör kanske också bero på uppväxtmiljö och det "yrke" man valt, eller iaf Basfärdigheter... eller nå
Om grundegenskaperna beror på ras och uppväxtmiljö kan ju färdigheterna bero på uppväxtmiljö och yrke.

Och då kan ju både raser och yrken vara rätt generella. Bort med alla vapenmästare och bastardmagiker osv.

Alt. så skrotar man yrken helt och hållet och kör med ett antal exempelmallar för färdigheter istället.

Postat: 2008-03-17 14:35
av Andy
Det finns sju egenskaper: Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Iakttagelseförmåga, Psyke och Karisma. Riktigt klassiskt, och det är meningen.

Det finns åtta kunskapsskategorier: Hantverk, Lärdom, Strid, Rörelse, Kommunikation, Uppfattning, Tjuv och Vildmark. Inom dom kategorierna finns det 4-10 färdigheter (beroende på kategori).

Du kan välja att höja kategorien gånger 0.25, 0.5, 0.75 eller 1.0. Denna gångermodifikation ställs mot egenskapsvärdet, som är mellan 5 och 15.

Färdigheterna köps också i steg, +3, +6, +8, +10, +11 och +12.

Det kommer alltså att finnas Folkslag (som ger för- och nackdelar, inga färdigheter), Bakgrund (som ger en lite färdigheter) och Arketyper (kanske 10 stycken breda som ger färdigeheter och för- och nackdelar).

Postat: 2008-03-17 15:14
av Alendor
Kommer det va någon form av förmågor?
Yrkes, speciella, Ferits & Flaw eller någon annan form?

Postat: 2008-03-17 15:25
av Andy
Självklart. Det ska finnas massa förmågor, eller ja, några. Folkslagen ger inte några egenskapsmodifikationer men ger för- och nackdelar. På samma sätt ska Arketyperna ge för- och nackdelar.

Sen kanske fördelar kallas för förmågor, talanger eller något annat och på samma sätt kanske nackdelar heter begränsningar, lyten eller så.

Men dit har jag inte kommit än. Men på det sättet ska det bli storytelling tillsammans med val av livsmål, öde, motiv, personlighet, drivkrafter, mörka hemligheter, relationer och kontakter osv.

Typ! :D

Hjälp med layout?

Postat: 2008-03-17 15:31
av Andy
Kan man få hjälp av någon duktig person för att göra layouten när mina regler är klara (kanske 20-30 A4 sidor)?

Det är alltid skönt att vet att det finns en snygg slutprodukt så att man har ett mål medan man skriver. Det vore kul om man kan bolla idéer angående sidornas utseende också.

Re: Hjälp med layout?

Postat: 2008-03-17 15:47
av Adragoor
Andy skrev:Kan man få hjälp av någon duktig person för att göra layouten när mina regler är klara (kanske 20-30 A4 sidor)?

Det är alltid skönt att vet att det finns en snygg slutprodukt så att man har ett mål medan man skriver. Det vore kul om man kan bolla idéer angående sidornas utseende också.
Jag hjälper gärna till att göra exempelvis en bård i samma stil som i caddo-pdfen...

Postat: 2008-03-17 16:08
av Andy
Det låter toppen. Nu blir jag peppad. Hemma och skriva (har inte så bra arbetsro här på jobbet :wink: )

Postat: 2008-03-17 17:59
av Kaigon
Spridda kommentarer över halva tråden:
Sedan ska spelaren bestämma ålder, han väljer 33 år, alltså Mogen. Då ska han köpa Arketyper för 5 poäng.
Rent intuitivt skulle jag vilja vända på det. Spelaren väljer hur många arketyppoäng han vill ha och regelsystemet spottar ut vilket åldersintervall han borde befinna sig i.
När jag ändå lyfter upp ålder, hur hanterar du varelser som lever mycket längre än människor? Är en 60-årig alv lika erfaren som en 60-årig människa (troligen), men är en 120-årig alv dubbelt så erfaren? (Om du använder konvertering från arketyppoäng till ålder så kan du göra den icke-linjär, ungefär som STO-tabellen där man valde STO och fick längd/vikt.)
Iakttagelseförmåga
En personlig favorit är Uppmärksamhet som i mina ögon beskriver samma förmåga (och dessutom faller bättre i munnen). Den som fortfarande tycker att förkortningar är skoj får UPP vilket också känns bättre än IAK. Visserligen kanske det "krockar" med kunskapskategorin Uppfattning...
Du kan välja att höja kategorien gånger 0.25, 0.5, 0.75 eller 1.0
I allmänhet är gånger jobbigt, fast när jag läste det igen så mäts det mot egenskapsvärdet, så jag antar att man bara behöver räkna om när man höjer värdet. Frågan blir istället, vad bestämmer vilken av modifikationerna man använder?

Sen skrevs det inte rakt ut, men slår man slutligen mot [egenskap]*[modifikation]+[färdighet]? Med de värden du satt ut ser det ut att maximera på 27 (hur ovanligt eller dyrt är det?), används fortfarande T20 och hur hanteras värden över 20 i allmänhet?