Drivkrafter
Postat: 2008-06-24 15:32
Jag hade tänkt att sno keys från The Shadow of Yesterday rakt av, men vill nu omforma det för att matcha Ereb Altor lite bättre. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor?
Keys (drivkrafter) är svagheter, personlighetsdrag och drömmar som spelaren vill ska uppfyllas under spelmötet. När man uppfyller drivkraften så får man erfarenhetspoäng - ju mer man sätter sin rollperson i kris, desto mer erfarenhetspoäng får man. Det jag verkligen gillar med systemet är att man kan göra något som helt går emot drivkraften och sedan stryka drivkraften och ersätta den med en ny. Detta ger rejält med erfarenhet, men man kan å andra sidan aldrig ta den drivkraften längre.
Så, åter till frågan. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor? Det jag kommer på är typ "Rikedom", "Berömmelse" och "Stridsära". Varje gång någon med Stridsära vinner en strid så får denna ett erfarenhetspoäng. Varje gång denna vinner mot en övermäktig fiende så får denna 3 erfarenhetspoäng och den gång den personen ger sig innan striden ens satt igång så får personen stryka drivkraften och får 10 erfarenhetspoäng.
Hmm, i och med denna tråd så kom jag på att jag ska kika lite på EDD:s livsmål.
Keys (drivkrafter) är svagheter, personlighetsdrag och drömmar som spelaren vill ska uppfyllas under spelmötet. När man uppfyller drivkraften så får man erfarenhetspoäng - ju mer man sätter sin rollperson i kris, desto mer erfarenhetspoäng får man. Det jag verkligen gillar med systemet är att man kan göra något som helt går emot drivkraften och sedan stryka drivkraften och ersätta den med en ny. Detta ger rejält med erfarenhet, men man kan å andra sidan aldrig ta den drivkraften längre.
Så, åter till frågan. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor? Det jag kommer på är typ "Rikedom", "Berömmelse" och "Stridsära". Varje gång någon med Stridsära vinner en strid så får denna ett erfarenhetspoäng. Varje gång denna vinner mot en övermäktig fiende så får denna 3 erfarenhetspoäng och den gång den personen ger sig innan striden ens satt igång så får personen stryka drivkraften och får 10 erfarenhetspoäng.
Hmm, i och med denna tråd så kom jag på att jag ska kika lite på EDD:s livsmål.