Ett regelsystem

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Ett regelsystem

Inlägg av Spelknepe »

Jag har länge gått i tankarna om ett nytt regelsystem till Ereb Altor (observera att jag ej nämner Drakar & Demoner). Ett regelsystem som knyter samman Ereb Altor till regler. Som speglar världen och som går hand in hand med stämningen vi skapar.

Det skulle kunna vara något vi tillsammans utformar, där vi öppnar upp nya kategorier på forumet som handlar om vårt egenproducerade regelsystem.

Jag är medveten om att det är en ännu större utmaning än det vi gör nu. Att komma överens om ett system är svårt eftersom många har så olika uppfattningar och viljor om hur det ska se ut.

Så detta inlägg är från min sida lite att "känna av" vad ni andra tycker? Är det intressant? Är det möjligt?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Heja Spelknepe! Jag är med!

Kanske Rickards regler skulle kunna vara något?
Rickard skrev:Själv är jag nöjd, för jag har äntligen skrivit klart EDoD-regelboken. Det är bara speltest kvar och så ska jag skriva klart besvärjelserna som kommer i ett annat häfte.
Detta förstås om Rickard går med på att låta sina regler modifieras av oss andra... Om inte, tycker jag ändå att det vore en god idé att ha regler vi kan hänvisa till utan att behöva bry oss om copyright, etc.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ett regelsystem

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Jag har länge gått i tankarna om ett nytt regelsystem till Ereb Altor (observera att jag ej nämner Drakar & Demoner). Ett regelsystem som knyter samman Ereb Altor till regler. Som speglar världen och som går hand in hand med stämningen vi skapar.
Det är viktigt att lyfta fram vad det är för stämning i Ereb Altor. Ärligt talat så har jag inte hittat någon stämning, annat än generisk fantasy. Frågan är väl också om man ska hålla kvar vid BRP-grunden?
Spelknepe skrev:Det skulle kunna vara något vi tillsammans utformar, där vi öppnar upp nya kategorier på forumet som handlar om vårt egenproducerade regelsystem.
Varför fungerar inte denna forumskategori?
Albrekt skrev:Kanske Rickards regler skulle kunna vara något?
Rickard skrev:Själv är jag nöjd, för jag har äntligen skrivit klart EDoD-regelboken. Det är bara speltest kvar och så ska jag skriva klart besvärjelserna som kommer i ett annat häfte.
Detta förstås om Rickard går med på att låta sina regler modifieras av oss andra... Om inte, tycker jag ändå att det vore en god idé att ha regler vi kan hänvisa till utan att behöva bry oss om copyright, etc.
Jag har inte något upphovsrättsligt skydd på mina regler, annat än hur jag har uttryckt mig så det är bara att sno på. :) Jag har en del hänvisningar till Ereb Altor i mina regeltexter som jag inte vet om jag ska ha kvar på grund av upphovsrättsliga skäl. Jag har däremot en länk till ErebAltor.se. :) En del av personlighetsdragen (att följa dem ger erfarenhetspoäng) har jag tagit direkt från EDD:s livsmål så jag har anknytningar till världen i regelsystemet. Jag tänker dessutom släppa regelsystemet fritt på nätet (om man köper boken får man även med spelledarstips som tar runt 40 % av regelboken).

Däremot vet jag inte om EDoD (nu heter det Matiné) är något för alla. Det inriktar sig på fartfylld action och kräver en smått annorlunda spelledarstil för att fungera såsom jag tycker att det ska fungera. Av de som testat systemet (har en speltestare + spelat i olika grupper) har de tyckt att systemet var finemang och EDoD med sin lätta regelgrund är en bas man alltid kan bygga ut ifrån.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det är viktigt att lyfta fram vad det är för stämning i Ereb Altor. Ärligt talat så har jag inte hittat någon stämning, annat än generisk fantasy. Frågan är väl också om man ska hålla kvar vid BRP-grunden?
Jag gillar nog att Ereb Altor är just den generiska, klassiska fantasyn som den är. Finns nog inte så mycket spel idag som är just "vanliga" :(
Varför fungerar inte denna forumskategori?
Den fungerar säkerligen bra, men en egen kategori skulle kanske göra det mer överskådligt för oss alla?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:
Det är viktigt att lyfta fram vad det är för stämning i Ereb Altor. Ärligt talat så har jag inte hittat någon stämning, annat än generisk fantasy. Frågan är väl också om man ska hålla kvar vid BRP-grunden?
Jag gillar nog att Ereb Altor är just den generiska, klassiska fantasyn som den är. Finns nog inte så mycket spel idag som är just "vanliga" :( ?
Sant, fast det jag ville föra fram som ett diskussionsunderlag är på vilket sätt man kan få ett regelsystem att passa till klassisk fantasy? För i Ereb Altor kan man spela primitiva isbarbarer, alvtjuvar som smyger runt i gränder, mystiska magiker, ädla riddare som räddar världen, ankpirater som försöker klara dagen, intrigerande adelsfolk; man kan spela allt Jag tycker att det är jätteviktigt att med systemet förmedla en sorts stämning som man spelar efter. Vad är det vi vill vara ute efter när någon rycker fram Ereb Altor-boxen med valfritt DoD-system? Vad har du för förväntningar?

Vad är det i gamla systemen som du inte tycker passar in i världen?

Om vi inte besvarar dessa grundläggande frågor finns risken att det blir ett väldigt spretigt projekt, där en exempelvis skriver en massiv utrustningstabell medan någon annan helt har tagit bort mynt från systemet och styr utrustningen med ett tärningsslag istället.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Rickard skrev: Vad är det i gamla systemen som du inte tycker passar in i världen?
Jag tycker att Drakar och Demoners regelsystem är allt för detaljerat.
Det finns för många färdigheter och dom är för uppdelade, det finns en färdighet till allt (fiska, jaga är ett exempel på nå som kunde va samma även om det igentligen är olika saker man gör. Att dela upp den tillför inget i spelet mer än att man måste spendera en massa erf på saker som man inte använder mycke)
Det är även svårt att improvisera regler för en massa situationer, speciellt i strid.

Jag skulle gärna vilja se ett regelsystem som gör att min inte behöver göra om varenda SLP i alla äventyr utan har samma grund koncept fas förbätringar och förenklingar av regler.
Minimera färdigheter och kanske lyffta fram dom färdigheter som inte är avgörande för ett äventyr kanske men skapar lite mer karaktär för rollpersonen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur man rent praktiskt ska knyta Ereb Altor till ett regelverk vet jag inte. Men personligen får jag inte mycket känsla för världen i Drakar & Demoner expert och tidigare. I senare Drakar & Demoner är där element som är lite "för mycket" för min smak.

En annan orsak till att inte använda de äldre utgåvorna av Drakar & Demoner är väl för att kunna presentera något här som inte strider mot upphovsrätt.

Jag förstår grunden i din fråga och ska fundera lite på ett bra svar. Det går nämligen inte att ge Ereb en speciell "mood" eftersom där finns så många olika "moods" att välja mellan.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag har alltid tyckt att den generiska fantasy-världen är bra just därför att den är så fantastiskt formbar. Gillar man romantisk ljus fantasy, kan den vara det. Gillar man smutsig våldsam fantasy, kan den vara det. Vill man koncentrera sig på spöken och vampyrer kan man göra det, med. En värld för alla ändamål. SL färglägger för sin kampanjs ändamål.

ErabAltor.se borde bli det ställe där man kan finna allt man behöver för att börja lira rollspel. Har du aldrig provat förut? Helt OK, vi har enkla regler, introduktionsäventyr och en hel värld att sedan fortsätta i. Spelade du rollspel i din ungdom och skulle vilja göra det igen men du har inga böcker kvar? Lugn, vi har allt du behöver för att börja igen.

Vi bör tänka på vem som har intresse för ErebAltor.se. Vi nördar på detta forum skapar egentligen inte detta för oss själva. Adragoor, Mikael och Spelis spelar redan i Ereb och har klara idéer om det mesta. De som verkligen behöver detta är de som inte har kunskaper eller ork tillräckligt för att klura ut allt själva. Jag kan se två grupper: 1) De som lärde känna Ereb Altor ”på den gamla goda tiden” och vill ha möjlighet att fortsätta äventyra där på exakt det sätt man kommer ihåg; och 2) de som letar efter en värld att använda, men som inte har råd eller tid att investera i ett kommersiellt system.

Min åsikt är att båda dessa grupper tjänas bäst genom att låta Ereb Altor förbli det den skapades att vara: en kul, intressant och framförallt spännande ”middle-of-the-road” fantasyvärld.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag håller på med ett Expert Redux nu, som kommer att vara en blandning av EDD, -91 års regler, regler för social interaktion (sociala konflikter), Ryktbarhet, Intrigerande, En hel del nya yrken, Begränsningar & Förmågor, Äventyrspoäng (fungerar likt Turpoäng/Ödespoäng/Hjältepoäng), reviderade magiregler, etc.

Kollar också i spel som Noir, Mutant UA, Artesia, Burning Wheel & Empires, Pendragon, KULT, 7th Sea, A song of ice and fire, Ars Magica, mfl för att se om jag hittar något bra jag kan planka/stöpa om.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Om någon vill ta inspiration från Matiné så finns hela regelverket på följande sida i länken Läs reglerna: http://urverkspel.com/matine

Filen är drygt 13 Mb stor.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Rickard skrev:Om någon vill ta inspiration från Matiné så finns hela regelverket på följande sida i länken Läs reglerna: http://urverkspel.com/matine

Filen är drygt 13 Mb stor.
Trevligt!
Har laddat ned det nu, och kommer att titta igenom reglerna för att se hur du löst olika saker. Dessutom brukar jag läsa alla rollspelsmakartips jag kan hitta på www.rollspel.nu även om folk där verkar avsky regler som är baserade på BRP. :lol:
Skriv svar