Expert Redux

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:

Du har kopplat dem till att man skall slå en T10. Får jag föreslå att för poängbaserade system använder man deras poäng på så sätt att man får den summan i BP vid framtagning av rollperson? På så vis ger man spelaren att få fler BP mot att han/hon skaffar Begränsningar till sin rollperson.
Just Förmågor och Begränsningar är ett kapitel som måste revideras en smula, då min nya tanke är att man ska kunna köpa sådant under valet av Livsvägar. Alla Livsvägar generar poäng som kan användas till köp av Förmågor. Det ska också uppmuntras till att låta köpet ha en anknytning till Livsvägarna man valt. Jag har inte funderat så mycket kring just detta än, då jag har kört fast med tabellen för Socialt stånd.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Ett litet snabbt inlägg. Jag skall hjälpa dig med att få ideer runt de Sociala Stånden. Mer kommer ikväll, efter arbete och annat "obligatoriskt"
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n,

Ett litet snabbt inlägg. Jag skall hjälpa dig med att få ideer runt de Sociala Stånden. Mer kommer ikväll, efter arbete och annat "obligatoriskt"
Ok, det låter bra. Jag har laddat upp en nyare version av spelarboken här:

http://www.speedyshare.com/files/246708 ... x_test.pdf

Tabellen jag håller på att arbeta med (socialt stånd) finns på s.15. Fram t o m Jorduashur är den väl så gott som klar. Men det är rätt meckigt att göra tabellen såpass detaljerad för varje rike/region. Jag vill gärna basera den på vad som har behandlats i forumet, men för många länder så har de ansvariga inte tagit upp landets sociala hierarkier.

Ett enklare alternativ vore att ha en ståndstabell för mänskliga samhällen, mosa in allt från högadel till klanbaserade stånd i den och ha med en BP-kostnad (plus slumptärning). Sedan får man helt enkelt köpa ett socialt stånd som passar rollpersonens kultur. I samband med tabellen kan jag definiera vad som menas med t ex Egendomslös och Frälsebonde, samt kanske ange några typexempel på riken/regioner där sådana finns.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få med det här, så om någon har någon idé, så är det bara att posta ett inlägg.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Hmmm, vet inte om detta kommer att hjälpa dig. Men förhoppningsvis kommer det att vara utbildande! Jag hade tänkt att man kanske kunde använda de fyra stånden som vi använde under vår medeltid, Präster, Adel, Borgare och Bönder.
Ta gärna en titt på:
* http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_s ... ndsriksdag
* http://www.distans.hkr.se/tq/bibliotek/ ... anden.html
* http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ndssamh%C3%A4lle

Jag gillar särskilt:
Från början under medeltiden fanns det tre stycken stånd:
Adeln - bellatores, "de som strider".
Prästerskapet - oratores, "de som ber".
Bönderna och borgarna - laboratores, "de som arbetar".
Mitt förslag på Ståndklasser
* Präster är egentligen utanför Ståndsskalan, dvs det kan inte avancera i Stånd.
* Adel: De är skatteberiade. Högst upp
* Borgare: Har skatteplikt.
* Bönder: Har skatteplikt.
* Ståndslös: Allra längt ner i Ståndsskalan (lärlingar, tjänare)

Borgare och Bönder bör egentligen ligga bredvid varandra på Ståndsskalan, det som avgör Bonde eller Borgare är mer om man bor i en stad eller inte.

Givetvis finns det utrymme för "hög", "medel" och "låg" inom varje Stånd.

Not:
Frälse == Befriad (alltså skattebefriad) (adel o präster)
OFrälse == Obefriad (har skatteplikt) (alla andra)

Hmm, jag är inte nöjd. Det saknas något. En hel del känns det som.

Jag vet inte så mycket om klaner, men kanske kan kast användas.
Typ http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastv%C3%A4sen
Det verkar ha funnit fyra klasser:
* Brahminerna (prästerskapet)
* Kshatriya (adel och krigare)
* Vaishya (köpmän)
* Shudrer (arbetare)
och kastlösa

Sorry, det var kanske inte till mycket hjälp.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Min idé för mina Socialt klasser för min egna relegalternativ är:
  • Adel
  • Borgare
  • Skattebonde
  • Äventyrare
  • Egendomslös
Men som Tobals säger, Borgare och Skattebonde (Bönder) bör ju va i samma klass fast beror på var man är.
Namnen på dom komemr ju säkert ändras om ja kommer på nå bätre (eller om ni gör o ja snor dom :) ).

Jag har sen tänkt att beroende på klass så får man varierande startutrustning (kvalite men även mängd) men framförallt så avgör den hur du kan leva.
Jag ville få bort lite av pillet att köpa utrustning men även ha kvar möjligheten. Är du borgare så behöver du som spelare inte spendera pengar för saker som husrum, mat och småprylar runt om, dom är gratis. Är du klasser under så får du sämre kvalite på samma saker men du kan välja att betala normalpriset för dom med dom pengar du har löst.

Mycke är taget av diverse diskutioner här på forumet (säkert Matinée) men modifierat.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Borgare är endast de som har burskap i en stad, vilket betyder att de t ex har rätt att bedriva näringsverksamhet. De som inte har burskap torde vara egendomslösa som har andra slags sysslor (t ex som pigor, bud, grovarbetare, hamnsjåare och liknande).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur en RP från Kardien kan skapas:

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... en#Kampanj
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, det där är riktigt bra, birkebeineren. Något i den stilen skulle jag vilja efterlysa för alla länder som beskrivs på forumet.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag har försökt flytta ut diskussionen runt Socialt Stånd till en ny tråd.
Hoppas ni förlåter mig...

:-)
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n,

Är det ok att jag fortsätter med min återkoppling på de delar i ER som du lagt upp?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Grisodlar'n,

Är det ok att jag fortsätter med min återkoppling på de delar i ER som du lagt upp?
Jo, det är helt ok. :D
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Tack för snabbt svar!

Konstruktiv återkoppling kommer ikväll.
En sak till, är det om att jag mailar dina skapelser till andra?
Jag har tänkt mig att erbjuda mig maila dem till andra som vill läsa och ge återkoppling här i forumet. Tänker mest på andra som deltagit i diskussionerna.

Hör av dig om det är ok. Om det är grönt kommer jag att be fler läsa och kommentera och att jag kam maila PDFerna till dem om de tycker att det är meckigt att ladda ner dem. Vill minnas att det var begränsad till ett visst antal nedladdningar.

Och du är mer än välkommen att ge återkoppling på återkopplingen... :-)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jodå, det går bra att maila dem till andra. Ju fler som kommenterar, desto bättre är det.

Angående socialt stånd har jag iallafall bestämt mig för att ha en tabell modell mindre, med kostnad i BP (plus slump om man gillar sådant). Det är då upp till spelaren att köpa ett socialt stånd som passar den kultur han härstammar ifrån (t ex narguriska klaner). Det innebär kanske lite mer läsande i t ex Kampanjboken och mer samråd med SL, men det får man ta.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Jag tror att när du säger "tabell mindre" blir det ändå en imponerande skapelse! Du får det nästan att låta som ett nederlag eller en halvfärdig lösning, gör inte det. Är det inte bättre att spelarna läser igenom kampanjboken ett par gånger innan de skapar sina rollpersoner? Hur skall de annars kunna hitta en Ras och civilisation som passar dem? :-)
Du får gärna pressentera din tabell.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n

Återkoppling av "Kapitel 10: Karaktärsdrag" och "Kapitel 11: Livsmål"

Med kapitlet om Karaktärsdrag ger du spelare ett bra verktyg för att gestalta sin rollperson. Du ger oxå SL bra riktlinjer för hur han/hon kan belöna spelaren för det som ibland sammanfattas som "gott rollspel". Jag tycker att du har lyckats dela upp Karaktärsdragen på ett bra sätt, de är inte för många ochde är lätta att förstå.

Exemplet om Sigge är både förklarande och underhållande att läsa. Efter att ha läst igenom det borde alla förstå hur man skall gå tillväga.

Det är oxå bra att du sätter både Uttryck och Nyanser på Karaktärsdragen. Alla kommer att hitta Uttryck som passar deras RP. Nyanserna ger erfarna rolspelare ytterligare en dimension av utmaningar.

Genom kapitel 11, Livsmål, hjälper du spelare att göra så att rollpersonen får långsiktiga mål. Detta hjälper till att personifiera rollpersonen. Återigen, det är bra att du har med det i ER som en självklarhet och att det skall dokumenteras i rollformulär. Jag misstänker att kanske inte alla spelare bryr sig om att personifiera sin rollperson vidare djup. Att manm väljer stereotyper så att säga. Jag vill att man själv skall personifiera sin rollperson. Livsvägar (tillsammans med Karaktärsdrag, Begransningar mm) är ett mycket bra hjälpmedel för alla.

Det är oxå bra att det finns Intensiteter i Livsmålen, det gör det möjligt för spelare att själv välja hur hårt ett Livsmål skall styra dem. Jag misstänker att nybörjare överlag kommer att välja Dämpade Livsmål. När man blir mer erfaren i sitt rollspelande vill man kanske spela mer utmanande roller. Kanske skulle du kunna lägga till beskrivningar för hur ett Livsmål byter Intensitet?

Jättebra att du beskriver hur man gör och vad som händer om man uppfyller ett Livsmål och hur man får nya.

Det var mina kommentarer på kapitlet. Hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer. Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!
Skriv svar