Expert Redux

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2009-12-07 15:53

Fafnir skrev::shock: Wow! Det ser ut att bli väldigt maffigt. Och tjusigt är det också.

Nå... till konstfärdigheter/hantverk så kan jag iaf föreslå

Skulptering
Kroppskonst
Glasmåleri

Sen minns jag inte om matlagning fanns med. Där finns ju också en uppsjö av specialiseingar ;)

Kul att se att du ympar in så mycket ereb i texterna också :)
Jo, Expert Redux har svällt upp till en koloss som inte är klar på långa vägar. Kul att du tycker det ser bra ut iallafall. Och en av grundtankarna är ju att få med lite Ereb i allt. Vissa Ereb-inslag är direkt från wikin och forumet, men alla skribenter blir namngivna självfallet.

Får se var jag stoppar in Glasmåleriet någonstans, troligtvis kommer jag att räkna det som Hantverk. Med Kroppskonst menar du tatueringar och liknande, inte sant?

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2008
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2009-12-07 16:47

Jupp. Kroppsristningar tror jag var ett alternativt namn vi spånade fram för tatuering. Sen kan ju den i sin tur ha åde dekorativa, symboliska och mysticistiska innebörder ;)

kikade just trakorien. Även där andvänds kroppsristare synonymt med tatuerare.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------

Användarvisningsbild
gtjorgo
Barbisk Hövding
Inlägg: 1061
Blev medlem: 2008-05-24 12:54
Ort: stockholm

Inlägg av gtjorgo » 2009-12-07 17:17

Kroppskonst innehåller således även ärrbildning/ärristning (scarifications), kroppssmyckande (piercings) kroppsmålning, frisering etc?

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2008
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2009-12-22 13:39

Oj! Du har ju glömt färdigheten "Zorakisk Retorik"

Den är en av de i särklass viktigaste färdigheterna på lyccéplan i Pendon.
Innefattar klassisk retorik, verbal smutskastning, fysisk smutskastning,pergamentrivning, tjejslagsmål och stick med liten fjäder penna...

Då stridskonsten "tjejslagsmål" ingår (teknikerna: klösa(0,5), bita(0,5), dra-i-håret/skägget(0,5), dra-i-kläder(0,5) samt smutsig-spark-mot-kronjuvelrna(1,0) och fjäderpennestrid så kan den räknas som stridsfärdighet.

Å andra sidan så överlever man inte ett föredrag utan den, så den kan också räknas som överlevnadsfärdighet.

Men då ingen förutom en lärd skulle nedlåta sig till att brka eller lära sig detta, så borde den endå klassifieras som lärdomsfärdighet...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2009-12-23 01:59

Fafnir skrev:Oj! Du har ju glömt färdigheten "Zorakisk Retorik"

Den är en av de i särklass viktigaste färdigheterna på lyccéplan i Pendon.
Innefattar klassisk retorik, verbal smutskastning, fysisk smutskastning,pergamentrivning, tjejslagsmål och stick med liten fjäder penna...

Då stridskonsten "tjejslagsmål" ingår (teknikerna: klösa(0,5), bita(0,5), dra-i-håret/skägget(0,5), dra-i-kläder(0,5) samt smutsig-spark-mot-kronjuvelrna(1,0) och fjäderpennestrid så kan den räknas som stridsfärdighet.

Å andra sidan så överlever man inte ett föredrag utan den, så den kan också räknas som överlevnadsfärdighet.

Men då ingen förutom en lärd skulle nedlåta sig till att brka eller lära sig detta, så borde den endå klassifieras som lärdomsfärdighet...
Nog för att vanlig Retorik finns, men jag kanske lägger in en marginaltext angående den zorakiska retoriken och lyccéeplans nävruggade skägg. :lol: Saknas inte Våpbrottning i tekniklistan?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2010-01-21 12:43

Skulle du kunna lägga upp filerna igen, verkar enbart vara en som är kvar (Erfarenhet & Träning.pdf)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-01-21 16:13

Har laddat upp lite pdf-filer nu:
Begränsningar: http://www.megaupload.com/?d=2NQ14MH7

Karaktärsdrag & Livsmål: http://www.megaupload.com/?d=I1MYK592

Ryktbarhet (fattas lite text): http://www.megaupload.com/?d=8GRM66RV

Erfarenhet & Träning: http://www.megaupload.com/?d=NRG6719X

Färdigheter (fattas vissa färdighetsbeskrivningar samt exempeltext):
http://www.megaupload.com/?d=JWJL4J2Q

Expert Redux ser ut att bli tre pdf:er, Regler, Kampanj och Bestiarium. Just till Bestiarium skulle jag behöva lite hjälp. Kategorin Djur hade jag tänkt dela in i Rovvarelser (Rovdjur, rovfiskar och annat. Även allätare), Bytesdjur (växtätare, fredliga vattenlevande däggdjur, etc), Tamdjur (domesticerade djur) samt Snuskkryp (insekter, spindlar och liknande). Men jag är inte riktigt nöjd med kategorinamnen, iallafall inte Bytesdjur. Jag kan inte kalla dem för växtätare, eftersom det även rör sig om t ex marina däggdjur och fiskar som inte utgör ngt hot mot RP. Någon som har ett finurligt namn?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Livsvägar

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-04-25 23:13

Just nu håller jag på att dona med Livsvägar till Expert Redux. Allt är inspirerat av t ex Burning Wheel, Mutant Chronicles och andra rollspel med Life paths istället för yrken eller klasser. Det är lite mer jobb att knåpa ihop allt, men det kanske leder till mer personliga och varierade RP.

Jag laddade upp ett sidexempel här:
http://www.speedyshare.com/files/221267 ... xempel.pdf

Livsvägarna är i stort sett uppdelade efter Uppväxtmiljöerna Den Otämjda Vildmarken, Landsbygdens Åkermark, Den Myllrande Staden, Nobilitetens Gemak, Den Sällsamma Alvskogen, Dvärgrikets Salar, Halvlingarnas Täppor och Svartfolkens Snuskhålor. Sedan finns det en rad underkategorier till Livsvägarna/Uppväxtmiljöerna som t ex Dagavlönare & Tjänstehjon, Sedlighetens Bakvatten (kriminella), De Heligas Kall, Mystikernas Elfenbenstorn, Stridens Larm, De Vida Havens Män, Vagabonder & Äventyrare, etc.

Varje Livsväg är tänkt att ge EP som spenderas på angivna färdigheter samt Resurser (som senare används till utrustning, egendom, etc). De Startfärdigheter som alla RP har tillgång till, oavsett Livsväg, anges inte, men kan förbättras närsomhelst.

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt hur många EP man ska få per tagen Livsväg, eller hur många år Livsvägen kräver. Någon här på forumet kanske har en brilliant idé angående detta?

Jag skulle också uppskatta lite förslag på ytterligare Livsvägar till nedanstånde kategorier, gärna erebifierade Livsvägar/yrken som nämnts i forumtrådarna. Dessutom funderar jag på var sociala stånd hämtade från riken som Jorduashur skulle kunna platsa in. Det är ju inte ett typiskt feodalt land, men känns ändå mindre barbaraktigt än Nargur.

A. DEN OTÄMJDA VILDMARKEN (barbarkulturer, t ex nargurer)

Druid
Fiskare
Helare
Herse
Jägare
Klan/Stamkrigare
Nomad
Samlerska
Shaman
Ålderman/kvinna

A1. VILDMARKENS BÅLDA MÄN

Guldvaskare
Nybyggare
Utmarkajägare

B. LANDSBYGDENS ÅKERMARK (bondeståndet)

Bergsman
Bonde
Bondmora
Fiskare
Helare
Herde
Husbonde/Matmor
Jordemor
Kolare
Mjölnare
Skogshuggare

B1. LANDSBYGDENS ÄMBETEN
Bysvenne
Gårdskarl
Lagman
Uppsyningsman (ofri)

Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1623
Blev medlem: 2007-05-10 00:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus » 2010-04-26 14:27

Du glömde Byfåne! :lol:

Apropå Zorakisk Retorik så förekommer givetvis mer.....eh...våpiga... slagsmål bland de lärde. Men minst lika oftare infattar Zorakisk Retorik att på klasssiskt manér verbalt förinta sina "kollegers" heder och nattliga uppgörelser med bred- och långsvärd i gränderna. Det ena följer oftast det andra.

När de lärde bli äldre har de dock ofta förfinat sin förmåga att tilldela inte bara verbala tjuvnyp utan även fysiskt tilltufsa sina motståndare. Denna förmåga bör man lägga in som en koppling eller ersättning till Slagsmål. Denna förmåga är satiriskt benämnd Pendonisk Pennfäktning (efter kombattanternas vana eller ovana att använda alla möjliga och omöjliga tillhugg i striden...som fjäderpennor (KP 1T2/SP 1T4, bläckhorn (KP 1T2*/SP1T4*/Avstånd Styx2 meter), bokrullar(KP1T3/SP 1T3-1T4), buteljer mm.

Man använder också fula trix som sticka två fingrar i ögonen, sparka kronjuvelerna till ******, kast med stort skägg, köra in bläckpennan i väl vald näsborre men även vanliga hederliga slag med knytnäve och spark (på övriga ställen).

(*skada och smärta ect beror helt på bläckhornets storlek och matrial...exempelvis sägs det bland folk i gemen att tunga bläckhorn av tenn, gjut-järn och marmor blivit allt mer populärare bland de lärde då dessa tenderar göra större skada när de träffar jämfört med bläckhorn av trä eller glas).

Dock bör man som lärd också vara försiktig mot VEM man strider...inte så få av de lärde i Pendon har en adlig bakgrund (med allt vad det innebär i form av kunskap att hantera vapen och ett alltför uppblåst ego) och ett litet slagsmål kan lätt urarta i blodig strid med dolkar eller svärd.

birkebeineren
Admin
Inlägg: 6774
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren » 2010-04-26 19:36

Byapräst under Ländsbygdens ämbeten och Timmerhuggare samt Prospektör (mineraler) under Vildmarkens bolda män. Sen två som man borde kunna hitta i obygden, Pilgrim (erebifierat LV-variant: Solvandrare) och Fredlös, frågan dock under vilken kategori?
I Nargur förekommer Flottare (av timmer) och Karavanförare (som med en guide eller lots sysslor). Båda dessa kan kanske även hittas på andra platser.

Samhällen i mer utvecklade barbarländer som Jorduashur och Ransard (det senare har en skriven lagtext) delar möjligtvis i tre: Hövdingar/Jarlar, Fria män/Krigare och Slav/Träl.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-04-27 10:54

Zorakisk retorik är brilliant, Fraxinus. :D Byfåne finns nu som Livsväg också, bra förslag.
birkebeineren skrev:Byapräst under Ländsbygdens ämbeten och Timmerhuggare samt Prospektör (mineraler) under Vildmarkens bolda män. Sen två som man borde kunna hitta i obygden, Pilgrim (erebifierat LV-variant: Solvandrare) och Fredlös, frågan dock under vilken kategori?
I Nargur förekommer Flottare (av timmer) och Karavanförare (som med en guide eller lots sysslor). Båda dessa kan kanske även hittas på andra platser.

Samhällen i mer utvecklade barbarländer som Jorduashur och Ransard (det senare har en skriven lagtext) delar möjligtvis i tre: Hövdingar/Jarlar, Fria män/Krigare och Slav/Träl.
Byapräst placerar jag nog i De Heligas Kall, liksom Pilgrim/Solvandrare. Fredlös kan petas in i Sedlighetens Bakvatten. Flottare, timmermän, prospektörer, karavanförare hamnar i Vildmarkens Bålda män. Tack för dina fina förslag, Birke.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-09-16 08:54

Hejsan Grisodlar'n

Jag har nyligen börjat förbereda för rollspelande (efter ett antal år i vila)
Jag gillade verkligen DoD-91/DoD 4.0s regelsystem för framtagning av RP. Man fick mycket stor kontroll över själva skapandet (läs få tärningsslag) Men det var saker jag inte gillade lika mycket, tex färdighetssystemet.
Alltså tänkte jag att jag skulle uppdatera de snart 20 år (!) gamla reglerna.

Jag har läst igenom denna tråden och funnit att det du gör är antagligen samma sak!

Jag undrar hur det går för dig, och om du behöver hjälp med något?
Jag har en del ideér för framtagning av RP; jag vill ha ett system som gör det möjligt att ta fram en RP utan ett enda tärningsslag, men i samma system skall det finns möjlighet för att låta slumpen spela in.

Min ide är att dela in framtagningen i steg (ung. de som redan finns)
Sedan är det upp till varje spelgrupp att välja om de skall välja det "täningsfria" eller "tärningsbunda" alternativet.

Hör gärna av dig.
Jag tror att det är många här som är intresserade av hur det går med ditt arbete.

/TML

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-09-16 10:43

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n

Jag har nyligen börjat förbereda för rollspelande (efter ett antal år i vila)
Jag gillade verkligen DoD-91/DoD 4.0s regelsystem för framtagning av RP. Man fick mycket stor kontroll över själva skapandet (läs få tärningsslag) Men det var saker jag inte gillade lika mycket, tex färdighetssystemet.
Alltså tänkte jag att jag skulle uppdatera de snart 20 år (!) gamla reglerna.

Jag har läst igenom denna tråden och funnit att det du gör är antagligen samma sak!

Jag undrar hur det går för dig, och om du behöver hjälp med något?
Jag har en del ideér för framtagning av RP; jag vill ha ett system som gör det möjligt att ta fram en RP utan ett enda tärningsslag, men i samma system skall det finns möjlighet för att låta slumpen spela in.

Min ide är att dela in framtagningen i steg (ung. de som redan finns)
Sedan är det upp till varje spelgrupp att välja om de skall välja det "täningsfria" eller "tärningsbunda" alternativet.

Hör gärna av dig.
Jag tror att det är många här som är intresserade av hur det går med ditt arbete.

/TML
Hej Tobald! Just nu går det riktigt trögt, så all hjälp jag kan få välkomnas. Du får gärna hjälpa till. Jag har knåpat ihop ganska mycket, men när jag fastnar eller tappar inspiration gällande ett regelområde (t ex Strid), så brukar jag försöka skriva på ett annat. Men det går framåt i snigelfart just nu.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-09-20 19:17

Hej igen Grisodlar'n,

Jag har laddat ner alla dinna filer ifrån Megaupload.
Har läst/ögnat igenom allt material.
Mycket imponerande!

Håller på att sätta samman ett meddelande som ger återkoppling på ditt kapitel om färdigheter.

Har oxå sett att du har ett kapitel du kallar livsvägar.
Det finns enbart på Speedyshare, men det går inte att nå längre.
Av titeln att döma verkar det vara något som man skall användas när man skapar sin RP.

Skulle du vilja lägga upp det på Megaupload?

Ge mig sedan ett par dagar/en vecka så skall jag ge dig ett förslag på framtagning av RP. Som både skall passa allt ifrån "inga tärningar" till "bara tärningar".

Jag gillar verkligen det du gjort hittils. En bra vidareutveckling av det gamla hederliga DoD 4.0 (-91). Vi behöver ett uppdaterat DoD regelsystem och jag tycker att Expert Redux är en mycket lämplig kandidat.

(men det är en "del" arbete som återstår... :-) )

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1189
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-09-21 02:18

Jo, Livsvägar är väl i stil med det som finns i Burning Wheel och t ex Mutant Chronicles. Istället för att låsas till ett endaste yrke, så kan en RP ha en tämligen brokig bakgrund, om man så önskar. En given Livsväg kan leda till andra. Livsvägarnas perioder räknas sedan samman och ger RPns ålder. Livsvägarna är också tänkta att ge en RP en summa Resurser. En ordensriddares Livsväg ger mer Resurser än en tiggares, men har å andra sidan vissa startkrav, som t ex GE-krav, socialt stånd och tidigare Livsvägar. Resurser används för att införskaffa diverse utrustning (typ utrustningspaket), men kan även inbegripa kontanta medel och liknande.

Avsnittet är långt ifrån färdigt, och jag har inte bestämt mig för hur jag ska hantera EP man får av Livsvägarna. En tanke är att man antecknar de färdigheter man fått tillgång till sammanlagt via valda Livsvägar och kollar hur gammal RPn är för att få fram de EP man kan spendera på färdighetsköp. Det skulle dock kunna vara kul om man kunde komma på ett sätt att dela upp EP för varje enskild Livsväg, eller typ för var fjärde Livsvägsår eller nåt. Men det kan bli krångligare.

Detsamma gäller Förmågor och Begränsningar. Ska man ha en slumptärning för varje Livsväg som ger poäng som kan spenderas under det att man vandrar mellan Livsvägarna, eller ska alla poäng räknas samman i slutet, för att sedan spenderas på dessa saker?

Jag har också funderingar på att låta Förmågor och Begränsningar slumpas fram via bakgrundstabeller istället. Varje Livsväg (äv. Livsvägsrepetition) kanske ska rendera ett slag på en unik tabell för just den Livsvägskategorin? Då kan tabellerna innehålla resultat med starkare anknytning till Livsvägarna. Nackdelen kan ju förstås vara slumpmomentet. Köp av Förmågor och Begränsningar etc kan å andra sidan leda till någon slags obalanserad optimering. Risken finns ju att spelare väljer/köper tämligen harmlösa Begränsningar, som t ex att ha dåligt ölsinne eller att ha fobi mot ting som är ovanligt förekommande.

Något annat jag har funderat på är om jag ska skapa en separat pdf för själva rollpersonsskapandet. Det blir mycket bläddrande fram och tillbaka om man ska välja Livsvägar, Förmågor, etc under samma moment. Då är det bättre att spelarna kan ha tillgång till Livsvägar och bakgrundstabeller och välja mer i sin egen takt.


Här är den ofärdiga versionen:
http://www.megaupload.com/?d=YIZQ9UA6

Skriv svar