Sida 7 av 7

Postat: 2010-11-22 10:30
av Alendor
För att kommentera lite =)
Tobald Lättfot skrev: Matlagning:
Borde kosta mer. Tänk oxå på att det är ett hanverk för vissa och ett konstverk för andra... :-)
Här tänker jag att den bör va billig av ett flertal anledningar.
Jag är lite för att kostnaden ska till viss del bero på hur mycke man har använder av en färdighet i spelet. Matlagning skulle iaf inte jag köpa om den va dyr (tror vi har den som kostnad 1 eller kanske 2).
Det är en färdighet som man direkt inte har någon annvändning för och jag skulle då inte vilja betala dyrt för den, den är mer som en karaktärsfärdighet.

Sen kan man ju va bra på matlagning utan att för den delen va en bra "kock". Har man lagat mat mycke och har lite fantasi, erfarenhet så kan man ju laga jättegod mat med mycke lite medel men att man för den delen inte skulle va en bra kock på en resturang för det kräver mer än bara laga god mat (ledarskap, organisation etc.).

Skissar lite på min lista nu och den bör komma upp snart =)

Postat: 2010-11-22 11:53
av Alendor
Mycke kvar såklart, färdigheter som kommer försvinna, läggas samman, flyttas och läggas till.

http://www.itsallgonequantum.se/rpg/dra ... ter_v3.pdf

Stridfärdigheter är inspererat elelr direkt taget från http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/Vapen , eller iaf närstrid.

När det gäller kostnader så är det unte undersökning, mycke beror på hur jag vill att färdigheter införskaffas, om det blir som ja diskuteras tidigare med bakgrund, yrkes och "egna" färdigheter. Om jag vill köra med Experts variant eller -91:ans, båda har fördelar men Experts tycker ja kan ge lite mer frihet med val.

Postat: 2011-01-19 13:35
av Tobald Lättfot
Alendor skrev:Mycke kvar såklart, färdigheter som kommer försvinna, läggas samman, flyttas och läggas till.

http://www.itsallgonequantum.se/rpg/dra ... ter_v3.pdf

Stridfärdigheter är inspererat elelr direkt taget från http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/Vapen , eller iaf närstrid.

När det gäller kostnader så är det unte undersökning, mycke beror på hur jag vill att färdigheter införskaffas, om det blir som ja diskuteras tidigare med bakgrund, yrkes och "egna" färdigheter. Om jag vill köra med Experts variant eller -91:ans, båda har fördelar men Experts tycker ja kan ge lite mer frihet med val.
Hejsan Alendor,

Jag skall läsa igenom ditt alster och ge dig återkoppling.

Postat: 2011-05-26 12:56
av Gaddeborg
Vi har spelat ett par gånger med ett DoD-91-liknande system, som jag nu andrat i lite ytterligare och tycker ar ganska kul. Liknar ganska mycket Expert redux-reglerna nar jag laser om dem, men med några skillnader:

-Mindre fardigheter. Flera fardigheter ar sammanslagna, ex Overlevnad och Spåra till Vildmarksvana, Drog-Ort- och Giftkunskap till Ortkunskap bara etc.

-Vapenfardigheterna ar neddragna till:
Obevapnad strid (kost 2)
Undvika (kost 2)
Tung narstrid (kost 3 resten)
Latt narstrid
Stångvapen
Kedjevapen
Avståndsvapen
Kastvapen

Alla har BC i dessa och man kan høja dem fritt oavsett yrke. Vill man gora en svardsviftande Lard Man sa gar det bra.

Till vapenfardigheterna kan man sedan skaffa Stridstekniker (i stort modifierade Stridskonsttekniker från Krigarens Handbok). Man slar for dessa innan attacken och sen vanligt attackslag, om nagot misslyckas sa missar attacken. Endast de krigande yrkena har tillgang till dessa fran start.

En intressant har ar Fint, vilken gor att man måste overvinna anfallarens diff for att lyckas parera (vi borjade med att det gallde alla attacker men blev for snurrigt att berakna diff for varje slag tyckte vi). En annan Kraftattack (slå skada två ggr och anvand hogsta). Har i regel kostnad 2-3.

Vad galler strid har vi ett par roliga regler:
-Skadetarningar ar obegransade, slår man ex 6 på 1T6 slår man om slaget med 2T6, om någon visar en sexa slå om den igen etc.
På T3:or och T4:or slås dessa med T6 och T8, endast 6 och 8 ger Ob-effekt.

-Inga traffområden. Rustningar skyddar hela kroppen. Rustningsvardet (RV) motsvarar rustningens begransning (BEG), utom for mastersmiden och annat. BEG dras av från Undvika, Rorliga manovrar (klattra och hoppa), Gomma sig/Smyga samt Upptacka Fara. Tjuvar vill plotsligt inte ha ringbrynjor!

-Skoldar fungerar i viss grad som passivt skydd genom att ge RV och BEG +1 till +2 beroende på storlek av skolden. Aven om man missar paraden.

-Om nan vill gora flera attacker eller pareringar drar man av -4 per extra attack. Deklarerar man 3 attacker får man -8 på alla tre. Om man sedan måste parera får den -12, nasta (5e handlingen) -16 etc. Skold eller två vapen kan ge en extra gratis handling.

Ar det nagot som Expert redux kan ha nytta av kanske? Gillar det om livsmal och annat och tror jag skall anvanda det nar vi gor karaktarer. Specialiseringar kan ocksa vara mycket aktuellt, tack for dem!

Postat: 2011-05-26 17:10
av Grisodlar'n
Hej och välkommen till forumet, Gaddeborg. Jag är alltid intresserad av hur folk löser saker regelmässigt, så posta på om du har något mer hemsnickrat. Jag gillar tänket bakom regeln om rustningars BEG, förresten. Det är kanske något som jag tjuvlånar av er.
Gaddeborg skrev:
Vad galler strid har vi ett par roliga regler:
-Skadetarningar ar obegransade, slår man ex 6 på 1T6 slår man om slaget med 2T6, om någon visar en sexa slå om den igen etc.
På T3:or och T4:or slås dessa med T6 och T8, endast 6 och 8 ger Ob-effekt.
Ob-tärningar verkar ok, då de kan göra en vanlig dolk ett dödligt vapen (annat än bara 1T4+1 i skada), men hur löser ni det när en dolkbeväpnad kämpe möter ett gigantiskt monstrum, t ex en drake? Med ob-tärningar och lite tur går det väl att döda en drake med en dolkhugg rent teoretiskt? Och hur fungerar Rustningsvärde kontra Ob-slag?

Postat: 2011-05-27 17:15
av Gaddeborg
Tackar! Trevligt forum, härligt att se att DoD lever än! Och folks regelvarianter till DoD har ju alltid varit de mest spännande att läsa igenom :)
Ob-tärningar verkar ok, då de kan göra en vanlig dolk ett dödligt vapen (annat än bara 1T4+1 i skada), men hur löser ni det när en dolkbeväpnad kämpe möter ett gigantiskt monstrum, t ex en drake? Med ob-tärningar och lite tur går det väl att döda en drake med en dolkhugg rent teoretiskt? Och hur fungerar Rustningsvärde kontra Ob-slag?
Rustning fungerar som vanligt. Vi har något lägre rustningsvärden än regelboken också, helrustning skyddar 6 och resten klättrar upp ditåt, men detta kompenseras då evt med en stor sköld +2.

Om någon skulle dra en 74 i skada med en dolk och på detta sättet döda en drake skulle detta ju vara episkt coolt och inte motarbetas av SL (draken hade en ytligt beliggande aorta precis under det fjället eller fick en nervchock då dolken träffade i ögat) eller liknande.

Dödandet av drakar på detta sätt underlättas något av Mutants system för Traumatröskel som vi har snott. Drar man in halva någons KP i en träff blir denne Kritiskt skadad och måste klicka ett PSY-slag för att få fortsätta striden. Klickar man det har man ändå halverade FV på allt. Oviktiga SLP:er har en tendens att få huvuden avhuggna och annat då de missar sina PSY-slag. Drar man in hela någons KP i en träff är det alltid omedelbar död.

För att undgå orsakandet av Kritiska och Dödliga skador på RP eller viktiga SLP: er har man såklart Hjältepoäng och Nidingspoäng.
Dessa är både mindre och mer mäktiga än i grundreglerna. Man kan för en spenderad HP/NP:

-Slå om vilket färdighetsslag som helst, det nya gäller
-Halvera tagen skada (efter att rustning dragits av etc)
-Utföra en Hjälteparad, vilken endast är användbar om någon har slagit ett perfekt anfall mot en. Det krävs då bara att man lyckas med slaget för att klicka pareringen.
-Få till andra begränsade förmånliga effekter, exempelvis minska sin blödningstakt om man är kritisk skadad och ingen kan hjälpa en, spela död så motståndarna lämnar en efter att ha slagit ner en och liknande.

Vi har sedan också infört T12-an igen, efter att ha legat och slöat i tärningspåsen i många herrans år. Iden är att få vapen skall ha mer än en tärning i slaget. T10-an används nu till slagsvärd och liknande, medan bastardsvärdet har uppgraderat sig till 1T12+1. Tvåhandsvapen, armborst och annat är de som har flera skadetärningar nu.

Krossvapen är pansarbrytande. Rustning skyddar bara hälften mot kross-skada. I gengäld gör de också lite mindre skada och lämpar sig inte för snitsiga stridskonstmanövrar och annat.

Postat: 2012-05-08 15:26
av Grisodlar'n
Jag sitter och petar lite med tänkbar layout och liknande just nu. Jag söker något luftigare och öppnare. Något som är snyggt och fräscht men som inte dödar folks skrivare som den tidigare layouten med pergamentartad bakgrund och liknande. Det känns också som pergament och sånt har gjorts till döds. Därför har jag laddat upp ett par exempel på hur det skulle kunna se ut:

http://speedy.sh/KEQvw/Ereb-Altor-Redux ... lsidor.pdf

http://speedy.sh/5uUCq/Ereb-Altor-redux-testsidor.pdf

Notera också namnbytet. Jag är inte nöjd med namnet Expert Redux.

Postat: 2012-05-09 20:31
av Fafnir
Vet inte om det är till så stor hjälp, men jag gillar bägge i det här skedet. :)