Nya Regler (beta)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Nya Regler (beta)

Inlägg av Alendor »

Hallå igen.
Min grupp har på senare tid (igen) pratat om lite förbättringar vi skulle vilja göra på reglerna. Det infattar det mästa gällande skapandet av en rollperson så som färdigheter och Magi. Det ska va kompatibelt med nuvarande system så man inte ska behöva göra om äventyr för att dom ska funka.

Jag har även tittat på lite regler gällande strid för att bla göra dom lite "enklare" men även att göra lite skillnad mellan combatanter med högre FV.

Strid
Jag skissar på en tabell som funkar lite som motståndstabellen i grundreglerna men med diverse ändringar.
Jag vill tex att en med FV 20 inte är dubbelt så bra som en med FV 10 och att skillnaden ska va högre mellan FV10 och FV20 än va den är mellan FV20 och FV30.
Jag har valt att slå med en T100 istället för en T20 för att kunna göra lite fel skillnader och att man sedan enbart slår ett slag och det är anfallarens.
Man slår ett T100 (%) och ska slå under det %-tal som står i tabellen, lyckas man så har man träffat o gör skada.

Jag har inte skrivigt ut nå större mängd siffror än då ja inte riktigt vet hur ja ska räkna ut den så här är hjälp mycket välkommen.

Siffran i dom gråa fälten är ju då när två med samma FV slåss med varandra. I gammla motståndstabellen skulle 2st med samma ha 50% chans men det tycker ja inte funkar.
Anledningen till detta är bla att det bör ju i början, vid lägre FV, va lättare att anfalla än att parera. Ett halvdåligt anfall kan träffa i början medans när man blir mer skicklig så blir man bätre på att undvika en träff och parera vapen. Vid lågt FV slutar striden ganska fort just på grund av att någon kan lyckas få in en dödlig träff medans på dom högre FV så tar det ett tag, dom stridande cirklar varandra o letar svagheter och det kan ibland handla mer om kondition om vem som vinner.

http://spreadsheets.google.com/ccc?key= ... IWUE&hl=en

När det sedan gäller skada så tycker ja inte det ska va så stor skillnad mellan två olika vapen utan det ska mer bero på skickligheten hos användaren men samtidigt ska ju inte ett stort svärd göra lika mycke skada som en dolk även om båda såklart kan va dödliga.
Jag har då tänkt mig nå liknande detta.

Skada:
Dolkar:
1T4
1H:
1T8
1-2H:
1T10
2H:
1T12

och för skickligheten

Skadebonus:
FV: BONUS:
1-10 ±0
11-13 +1
14-16 +1T4
17-19 +1T6
20-24 +1T8
25-30 +1T10
31- +1T10+2

Färdigheter:

Här börja det med att ja tyckte inte om att Stridsfärdigheter va så uppdelat, att det va en färdighet för varje vapen och att men sedan hadde 1/2 (från nu säger ja 1/2) i liknande vapen. Problemen uppstog ju när man skulle säga vilket vapen som liknande vilket och när man sedan ville höja en annan vapenfärdighet, börja man då med 1/2 av det vapen det likna eller börjar man från grundchans?
Det vore ju kanske logiskt att börja från då 1/2 för det är ju det man ränknar ifall man inte har färdigheten. Problemet då är ju om man har förmågan Vapenmästare och får sin SMI-grupp*2 i grundchans i alla vapenfärdigheter. Den blir ju rätt meningslös i många fall om man då har 1/2 i alla liknande färdigheter då man säkerligen har FV20 i af en vapenfärdighet den gång man skaffar Vapenmästare.

Så här tänkte ja först att man slår ihop alla vapenfärdigheter till en ärdighet o sen höjer kostnaden. ja ändra sen till Närstridsvapen och Avståndsvapen då ja tycke det va lite mer passande. Här kom man då i diskution med medspelare (och SL) om att det gjorde vapenfärdigheter för bra jämfört med andra färdigheter som tex Kundskapsfärdigheter.
Ja valde då att bygga om färdigheterna också på ett liknande sätt.

https://docs.google.com/Doc?docid=0AYog ... c3Ju&hl=en

(Kostnaden för färdigheter är inte helt fastställd och kommer säkert att ändras efter lite tester och diskutioner.)
uer ju i stort va lika.

Det hela funkar så att du har FV i tex Kulturkännedom och får då alla färdigheter under till samma FV. Anledningen till just dessa färdigheter är för att ja tycker att Kulturkännedom om en kultur bör infatta des Historia, religon och Geografin där den finns.

För att inte alla ska bli lika bra på allt så är det lite restriktioner som beror på yrket. En krigare får tex inte alla färdigheter innom Kulturkännedom utan kanske nbart ett par stycken och får sen -10 (elelr nå) i CL på dom övriga. han måste senda specialicera sig på en viss Kultur som han har FV i. En Lärdman sen får ju samma FV i alla färdigheter men även han måste nog Speciallicera sig men får sedan -10 i CL på alla andra kulturer. Liknande system är det sen på övriga färdigheter.
Stridfärdighterna så kanske en Krigarmunk enbart får välja 2st (tex Trästav och Slagsvärd) Dessa får han då det FV han köper och sedan -5CL på övriga. Dessa tillhör ju då samma klass.

Jag funderar här på att man sen får -10CL i övriga närstrid men ett litet problem hä är ju då att man i Munk-exemplet då självklart väljer 1 färdighet i 2 olika grupper så han får enbart -5CL i 2 grupper istället för -10 en till.


Förslag och hjälp mottages gärna.
Speciellt gällande %-siffror för Stridstabellen.

(fortsättning följer)

Ja tror att länkarna ska funka. möjligen behöver ni loga in på google men ni ska inte behöva bli inbjudna för att ta del av dom.
Senast redigerad av Alendor den 2009-12-10 15:19, redigerad totalt 3 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Dokumentet med färdigheterna verkar inte funka. Står att "Den sida eller det dokument du efterfrågar finns inte". :(
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

fixat

Hmm...

Bör det itne gå att göra en formel som räknar ut procenten om man säger att en med FV20 är 50% bätre än en med FV10 och en med FV30 är 25% bätre än en med FV20 och att en med FV40 är 12% bätre än en med FV30?

Hur mycke bätre är den en med FV30 än en med FV10?

Någon som har koll på hur en sådan skulle se ut?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar