Funderar på ett nytt stridssystem (enbart en tanka än)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Funderar på ett nytt stridssystem (enbart en tanka än)

Inlägg av Alendor »

Ok, ja kolla nyss på Reclaiming the Blade och blev riktigt sugen på nå stridsystem liknar verkligheten. Det är ett klart mer fysiskt, mer brottande än vad man först trott. Har såklart "alltid" vetat att det är mer än vad man ser på film men denna dokumentär fick verkligen upp ögonen.

Jag ser såklart charmen i att ha det mer "fantasy" och filminspererade stridsystemet men det skulle va kul med ett mer verkligt. Probleet är kanske att det finns så mycke olika raser med olika kroppbyggnader så ett liknande kanske skulle va svårt. En vanlig menniska kanske inte går in o försöker brotta ner en traxlimer, en och eller rent av en rese på runt 3m.

Då ja tänker lite på att det ska va rätt fysiskt så måste det nog va rätt öppet eller att man slår ihop färdigheter mer, kombinerar dom.

aja, ja kan iaf rekommendera filmen om inget annat =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tack för filmtipset! Den verkar vara sevärd. Jag är inne lite på samma spår som du angående ett stridssystem, där det finns olika stridsavstånd, varav ett är Handgemäng (eller vad jag nu ska kalla det), där t ex grepp och låsningar, fällningar, balansbrytningar, etc, kan nyttjas. Alla vapen är tänkta att ha något optimalt stridsavstånd. Korta vapen som dolkar är t ex utmärkta att ha på stridsavståndet Handgemäng.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ah, vi kommer åter när du sett filmen =)
Men vad ja såg i den så är det mycke grepp, fällningar och då man kanske har tjocka handskar så kan man grppa tag i motståndarens vapen eller låsa fast det.
Allt detta gör till en mycket intressant strid som antagligen gör att man som spelare måsta ha lite fantasi om vad man vill göra. Detta gör ju då regelsystemet intressant, måste nog va flexibelt och riktigt enkelt i grund för man vill ju inte ha nå färdigher eller kanske namn för alla tekniker.

kan ju finnas vissa grundbegrepp, låsning av vapen, vapenarm, kropp. stöt, spark osv men det ska ju mer handla om vad man som spelare kan beskriva och som SL. Kanske någon form av motståndstabell.

Jag har klutrat på ett helt nytt stridsystem innan och även färdigheter och "yrken" men efter att ha sett denna film blir ja lite sugen på att tänka om gällande strid.

Ska göra lite korta pdf:er med reglerna som lite preview snart.

Men nu ska ja sova, hoppas du får tag på filmen snabbt =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har tyvärr lämnat lite av detta tänkande och gått tillbaks till mitt gammla tänkande som är lite mer åt fantasyhållet.

Detta är nå som snickrats på länge och ändrats ett flertal gånger, det är inte testat alls förutom lite småtester för att testa skadan (forfarande mycke kvar).

Men jag har gärna lite åsikter (layouten är inte nå speciellt seriöst försök igentligen utan mer nå ja gör mellan tankarna).

http://www.itsallgonequantum.se/rpg/dra ... _strid.pdf

Är inte speciellt bra och skriva och kan ibland ha svårt att förklara mig men ja har iaf försökt att få fram det jag vill.

Skissar även på allternativa Färdigheter, Magi och även hur ekonomi och utrustnings ska funka. Allt är lite uppdelat så man ska kunna använda dom olika systemen som man vill dvs man måste inte använda färdighet-systemet för att kunna använda Strids-systemet eller Magi. Är även tänkt att kunna användas till befinntliga äventyr utan att behöva ändra alla SLP.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Kul att se dina tankar angående strid. Det var extra intressant att se att du har tänkt ha fasta vapenskador i kombination med SB och differens. Jag har också funderat på att ha något liknande. Men i princip har jag kört fast lite, då jag också vill ha olika Sårnivåer och annat, utan att göra skadesystemet helt inkompatibelt med t ex EDD.

Vad står SF för (under Utmattning & Utmattningspoäng)? Jag har funderat på att ha ett system med Utmattningspoäng som dock bara noteras om man gör någonting utöver det vanliga, t ex strider väldigt länge, slår volter, klättrar i repstegar och liknande. Det blir lätt så bökigt att bokföra UP om varje attack och dylikt kostar UP.

Någon slags Manöverpoäng har jag också haft funderingar kring. Med dessa skulle man kunna dra taktisk fördel av sin omgivning, t ex genom att ställa sig högre än motståndaren, tvinga ut motståndaren i knähögt vatten eller liknande beroende på stridsmiljön.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jo det kanske kan bli lite mycke.
Möjligen kan man sänka totala och man gör en Stridsrond som innehåller 5 stridsrundor eller nå och betalar per rond.
Man får ju då minska totala UP man har men men behöver ju inte pilla speciellt mycke då en strid inte varar speciellt många Ronder (om det inte är många man slåss mot).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar