Expert Redux: Bestiarium

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, det är ju flera pdf jag sitter och pillar med. Regler, Spelarbok, Bestiarium och Kampanj.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Inte att förglömma dessa lockelser...
Grisodlar'n skrev:
Ok, här är det första äventyret (En mördares anlete) av två (kanske tre). Kom gärna med kritik, förslag på vad som kanske kan förbättras etc.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Samkarna är hem åt en myriad av reptiler i alla tänkbara storlekar och former. De flesta arterna är både små och harmlösa, men kontinentens ångande djungler, mangroveträsk och tropiska vatten härbärgerar också legendomsusade och fruktade giganter. Den Samkarniska kejsarkrokodilen är just ett sådant gigantiskt monstrum, som hämtat ur en träskfebermardröm. Få har dock skådat ett levande exemplar och överlevt för att berätta om det, men djungelfolkens myter är fulla av referenser till Krokodilguden, Flodernas herre och Kungen av Maur. Den krigiska Krekili-stammen som lever nära floden Maurs estuarium har format en blodisande kult kring detta monstrum och sägs offra både fångar och jungfrur till sin fjällpansrade gudom.

(Vår världs utdöda Deinosuchus har tjänat som inspirationskälla)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grisodlar'n skrev:Samkarna är hem åt en myriad av reptiler i alla tänkbara storlekar och former. De flesta arterna är både små och harmlösa, men kontinentens ångande djungler, mangroveträsk och tropiska vatten härbärgerar också legendomsusade och fruktade giganter. Den Samkarniska kejsarkrokodilen är just ett sådant gigantiskt monstrum, som hämtat ur en träskfebermardröm. Få har dock skådat ett levande exemplar och överlevt för att berätta om det, men djungelfolkens myter är fulla av referenser till Krokodilguden, Flodernas herre och Kungen av Maur. Den krigiska Krekili-stammen som lever nära floden Maurs estuarium har format en blodisande kult kring detta monstrum och sägs offra både fångar och jungfrur till sin fjällpansrade gudom.

(Vår världs utdöda Deinosuchus har tjänat som inspirationskälla)
Perfekt för Samkarna, lägg till!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bifall
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bifall!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Altoriska snuskkryp

Inlägg av Grisodlar'n »

Precis som i vår egen värld så är insekter de mest talrika av alla varelser i Altor. Nedan följer beskrivningar av ett axplock ur de myriader av snuskkryp (t ex insekter, maskar och spindlar) som existerar i spelvärlden.

Allmän vargdräpare
Denna myggliknande insekt utsöndrar ett gift som är dödligt för hunddjur. Innan hunddjuret dör drabbas det ofta av ett rabiesliknande vansinne, vilket har lett till attacker mot intelligenta varelser.
Hemvist: Påträffas i alla klimatzoner.
Vanlighet: Mycket sällsynt

Bondsyrsa
Denna köttiga insekt är känd för två saker – hur goda de är rostade samt den extremt höga stridulering (syrsans ”sång”) hannarna har när de kallar på honorna. Att stå nattetid mitt i ett fält av spelande bondsyrsor kan vara en nästan öronbedövande upplevelse.
Hemvist: Slätter och annan öppen terräng (4) i östra Ereb.
Vanlighet: Vanlig

Brandgul jättegräshoppa
Denna art är fruktad och hatad bland Altors bönder då ofantligt stora svärmar förtär all gröda inom enormt stora områden (upp till 1000 km²). Svärmarna består då av flera miljoner jättegräshoppor. Ett exemplar av den brandgula jättegräshoppan kan bli nästan 3 dm (12 tum) lång.
Hemvist: Spridd över hela Altor (upp till tempererade klimatzoner).
Vanlighet: Ovanlig

Eldgeting
Dessa getingar ser ut som vanliga getingar men är utrustade med bioluminiscens, ett svagt brandgult sken som används för att locka byten. Eldgetingar har alltid sina kolonier i underjorden, vanligtvis i kalkstensgrottor. Deras stick är lindrigare än ett vanligt getingstick, men om man t ex förstör ett bo, så attackerar hela kolonin. Räkna då detta som ett gift med STY 10.
Hemvist: 5 & 8.
Vanlighet: Ovanlig

Eldstumme
Insektens bioluminiscens skänker den ett svagt rött sken om natten. Dess namn kommer av att den lätt tar miste på fingerliljor och människohänder. När den väl sitter på ens hand så kan man använde insekten för att lysa upp vägen framför sig. Skenet motsvarar en glödande fackla och har runt en halvmeters radie.
Hemvist: Nargurs skogar (2 & 3).
Vanlighet: Vanlig

Guldfjäril

Detta är stora fjärilar (hela 8 tums vingbredd) med vingar som ser ut att vara av renaste guld. Rykten går om att de lägger sina ägg i närheten av guldådror, vilket har fått vissa dvärgklaner att försöka föda upp fjärilarna i fångenskap, dock utan större framgång.
Hemvist: Akrogaliska och cerevaliska vattendrag (7) samt Masevabukten (13).
Vanlighet: Extremt sällsynt

Gulskinande ögonstingare
Den här otäcka, nattaktiva insekten påminner om en trollslända och är känd för att attackera ögonen på folk och fä när den känner sig hotad. Den gulskinande ögonstingaren är beväpnad med ett gift som i värsta fall kan orsaka yrsel och t o m temporär galenskap (STY 10). Insektens namn kommer av att dess bioluminiscens – den lyser med ett svagt, gulaktigt sken i mörkret.
Hemvist: Nära vattendrag i tropiska regnskogar (1).
Vanlighet: Ovanlig

Hästbane
Hästbanen är en bromsliknande, eusocial insekt vars kolonier påträffas i underjordiska nästen, t ex övergivna gryt och mullvadsgångar. Dess gift (STY 8) är dödligt för hästar och andra hovdjur.
Hemvist: Öppna skogar i Kopparhavsregionen (2).
Vanlighet: Sällsynt

Jättebålgeting
Akrogals och kanske hela Altors giftigaste getingsort kan bli fyra tum mellan vingspetsarna. Giftet (STY 14) angriper nervsystemet och kan även ge upphov till vävnadsdöd (räknas som ett Sår som inte kan läka på naturlig väg).
Hemvist: Akrogaliska skogar (13).
Vanlighet: Sällsynt

Läderätare
Denna lusliknande skadeinsekt är nästan osynlig för det blotta ögat och lever av organiska material, såsom tyger, läder, pälsar, pergament, etc. De kan snabbt göra läderrustningar sköra och i värsta fall förstöra dem helt. De kan även ge sig på sovande varelser, där de suger i sig hudens vätska. De kan då lämna efter sig torr, sprucken hud och svidande småsår.
Hemvist: I hem (B) över hela Ereb.
Vanlighet: Ovanlig

Oasgeting

Dessa getingar kan skrämma hela bosättningar vid prunkande oaser på flykten på bara ett par dagar. De förökar sig nämligen i rasande tempo och är extremt aggressiva när de försvarar sina underjordiska bon. Enda sättet att bli av med dem är att röka ut dem. Sticken är smärtsamma, men inte särskilt farliga.
Hemvist: Nära oaser i solunska öknar (10).
Vanlighet: Ovanlig

Prickig sandspindel
Denna svartprickiga jaktspindel är känd för sitt starka gift (STY 14) och utomordentliga hoppförmåga. De ligger på lur, nedgrävda i ökensanden. Oförsiktiga vandrare kan bli bitna om spindeln känner sig hotad.
Hemvist: Solunska öknar (10).
Vanlighet: Ovanlig

Rödhakefluga
Denna stora fluga flyger i stora, irriterande svärmar om hundratals individer. Den har en röd underkropp och taggar på benen som lätt ger upphov till infekterade småsår. Rödhakeflugan sprider ofta sjukdomar som lepra och tyfus.
Hemvist: Överallt i Samkarna och Soluna.
Vanlighet: Vanlig

Rödstrimmig näskrypare
Denna lilla, tropiklevande skalbagge är ökänd för att krypa in i sovande varelsers svalg via mun eller näsa, för att där lägga sina ägg. De lagda äggen upplevs ofta av värdpersonen som om denne skulle ha en täppt näsa. När äggen kläcks efter en vecka börjar larverna att äta sig inåt mot värdpersonens hjärna, vilket är en oerhört plågsam upplevelse där personen genomgår stadier av svår feber, våldsam huvudvärk, yrsel, epilepsiliknande attacker, galenskap och till slut död.
Hemvist: Samkarniska djungler (13).
Vanlighet: Sällsynt

Solunsk böldfluga

Den solunska böldflugan är en tämligen stor, spyflugeliknande insekt vars larv utvecklas i en värdkropps underhud. Ägget fästs på värdkroppens skinn och kläcks av kroppsvärmen. Larven äter sig sedan genom huden och bildar en böldliknande, svidande svulst. Svulsten skiljer sig från andra bölder då larven har skapat ett andningshål stort som ett knappnålshuvud. Normalt dröjer det åtta veckor innan den numera fetlagda larven lämnar värdkroppen (den mest smärtsamma fasen). Efter en veckas förpuppning bildas en ny böldfluga.
Försöker man avlägsna larven så kan det ge upphov till svåra infektioner om man inte ser till att få ut hela larven. Detta görs traditionellt med att man täcker för larvens andningshål med kådan från Ghebasträdet, vilket kväver den. Den döda larven kan sedan pressas ut.

Hemvist: Påträffas över hela Soluna.
Vanlighet: Ovanlig

Sumpcikada

Denna bruna insekts surrande ”sång” har förstört sömnen för många äventyrare då den nå nivåer uppemot 120 dB om man befinner sig alldeles i närheten av de svärmande cikadorna.
Hemvist: Träsk- och sumpmarker i södra Ereb och Samkarna (6).
Vanlighet: Vanlig

Thelgulsk mördarmyra

När de thelgulska mördarmyrorna marscherar i sina kolonner, 50 miljoner starka, genom djunglerna så finns det ingenting som frivilligt står i deras väg. Myrorna äter allt de kommer över. Lyckligtvis förflyttar de sig inte mer än 20 m/minut och kommer mest över andra insekter. Men för fjättrade djur, sovande, spädbarn och gamla, rörelsehindrade individer utgör de ett dödligt hot. Större varelser kvävs helt enkelt när myriader av myrorna tar sig in i via andningsvägarna.
Thelgulska mördarligor har ibland lämnat sina rånoffer fjättrade eller begravda upp till huvudet för att de ska rensas av marscherande mördarmyror.

Hemvist: Thelguls djungler (1).
Vanlighet: Ovanlig

Trädigel
Denna blodsugande, trädlevande igel påminner om en överdimensionerad vanlig blodigel. Normalt är de 8–16 tum långa, men exemplar på nästan tre fot har dokumenterats. Trädigelns platta kropp är ljusgrön, slemtäckt och försedd med ett mörkt streckat mönster. Vid en hastig blick ser den ut som ett stort löv. De jagar genom att falla ned på och suga sig fast vid varmblodiga offer. När de druckit sig mätta på blod klättrar de upp i trädet igen.
Stora träds lövverk kan dölja upp till 3T10 trädiglar och ett oanande offer kan få 1T10 iglar över sig åt gången. Offret förlorar 1 KP/SR för varannan igel som sugit sig fast (Bett FV 10). Trädiglar som missat sitt mål men befinner sig i närheten kryper fram för att försöka suga sig fast vid offrets ben och fötter.
Det är 10% chans att en trädigel släpper taget självmant. Annars är det absolut bästa sättet att bränna bort iglarna. Används annat våld får offret en Skråma samt förlorar 1 KP blod per igel som avlägsnas. Det finns också 10% chans att igelns mun sitter kvar och fortsätter att suga, trots att igelns kropp slitits bort. Detta medför att offret fortsätter blöda under 1T10 SR.

Hemvist: Mörka, fuktiga lövskogar i Ereb (2 & 3).
Vanlighet: Ovanlig

Årslukare
Årslukaren kan likt skeppsmasken liknas vid en vattenlevande termit, men lever uteslutande i sötvatten. Årslukaren är, till skillnad från skeppsmasken (som är en borrmussla), en insekt så liten att den är nästan osynlig för blotta ögat. I algliknande, flytande svärmar sätter den sig på träobjekt såsom bryggor och båtar och äter upp dessa inifrån. Beck och tjära skyddar dock tämligen bra mot dessa skadeinsekter.
Hemvist: Sötvattensdrag i Ereb (7).
Vanlighet: Sällsynt

Äggätarmyra

Detta är Altors största myrart, där soldatmyrorna blir nästan fyra tum långa. Myrans namn kommer av att de för hem mindre fågelägg till sina enorma stackar (kan bli mer än 8 alnar höga). Artens soldatmyror är utrustade med starka mandibler som kan utdela mycket smärtsamma bett.
Dessa soldatmyrors bett spelar en mycket central roll i den sombatziska Diri-Dhaulga-stammens mandomsprov, där stora myror får bita fast i de unga aspiranternas läppar, öronsnibbar, bröstvårtor och pungar. De blivande männen måste sedan uthärda smärtan utan att skrika och initieringsriten upprepas uppemot tjugo gånger innan man får kalla sig man. De som misslyckas får leva likt kvinnor resten av sina liv.

Hemvist: Sombatzes djungler (1).
Vanlighet: Ovanlig


(Har sållat lite bland de insekter och liknande som fanns i Monsterboxen, samt lagt till några nya snuskkryp. Om ni har idéer angående nya insekter, spindlar, etc, så kläm gärna fram det i tråden. Jag ska försöka komma på någon vidrig tusenfoting och ett par giftiga spindlar till)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Min gamle taupagonkultist rp vänder sig i graven efter att ha missat denna lista! bifall!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett välplacerad getingbo kan svåra till det för den tuffaste krigare eller mäktigaste magiker. Insekter och okryp är underskattade fiender.

Från Monsterboxen-Kampanj?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Ett välplacerad getingbo kan svåra till det för den tuffaste krigare eller mäktigaste magiker. Insekter och okryp är underskattade fiender.

Från Monsterboxen-Kampanj?
Ja, flera är från Kampanj, men med omdanade beskrivningar och nya detaljer som oftast har inspirerats av kryp från vår egen värld.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Re: Altoriska snuskkryp

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Precis som i vår egen värld så är insekter de mest talrika av alla varelser i Altor. Nedan följer beskrivningar av ett axplock ur de myriader av snuskkryp (t ex insekter, maskar och spindlar) som existerar i spelvärlden.

<snip>
Grisodlarn,
Jag måste bistå att du har en kreativitet och ett skapande som är mycket imponerande!

Fortsätt! Fortsätt!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har laddat upp avsnittet med altoriska snuskkryp ifall någon är intresserad:

http://www.speedyshare.com/files/277430 ... skkryp.pdf
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Avsnittet med altoriska rovvarelser finns uppladdat här:

http://www.speedyshare.com/files/278588 ... relser.pdf

Grundegenskapen PER står för Perception, då jag har skrotat uppfattnings-färdigheter (Finna dolda ting, Lyssna, Provsmaka och Upptäcka fara) i mitt Expert Redux. Vissa andra detaljer kan också skilja sig från ÄS-reglerna.

Jag funderar ibland på att skrota STO som Grundegenskap. Ibland kan ett STO-värde vara bra att ha regelmässigt, men det är ganska svårt att bestämma STO på olika varelser. Ska man gå efter längd eller vikt? En klippyton på 6 meter är ju en baddare till orm, men ändå en lättviktare jämfört med en björn med kroppslängden 3 meter. Och hur göra med flygande varelser som kanske har ett vingspann à la Cessnaplan, men en relativt låg kroppsvikt? Har ni några tankar angående STO som grundegenskap?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

STO

Inlägg av Oden »

vår spelgrupp har sen länge skrotat Storlek. Sekundära värden som skadebonus blev sty+smi med flera. däremot la vi till uppmärksamhet istället och tog bort den delen från intelligens. Sett rent spelmekaniskt finns både för- och nackdelar, men i slutändan insåg vi att i 99% av fallen använde vi aldrig storlek och när det väl användes var det oftast genom deriverade värden så det fick stryka på foten.

När vi beskriver diverse personer och varelser använder vi luddiga begrepp som "Storväxt" "Kort" "Tjock" "Massiv" Gigantisk" med mera och dess kroppshydda går mer åt hur hög deras Fysik är.

Edit:
För den delen har vi funderat över styrka också. Det enda som styrka egentligen ger är skadebonus som lätt skulle kunna bli fysik. Styrka har heller inte särskilt många färdigheter kopplade till sig.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bäckbjörnen tror jag beskrivs i Monster&Män samt nämn i förbifarten i Helvetesfortet.

Krokodilerna huserar väl även i de kardiska marsklanden?

Mycket inspirerande :D

Har vi tillåtelse att klippa/klistra och wikifiera? (Mestadels plocka bort speltekniska data och ibland kanske minska känd info ;) )?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar