Expert Redux: Bestiarium

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: STO

Inlägg av Grisodlar'n »

Oden skrev:vår spelgrupp har sen länge skrotat Storlek. Sekundära värden som skadebonus blev sty+smi med flera. däremot la vi till uppmärksamhet istället och tog bort den delen från intelligens. Sett rent spelmekaniskt finns både för- och nackdelar, men i slutändan insåg vi att i 99% av fallen använde vi aldrig storlek och när det väl användes var det oftast genom deriverade värden så det fick stryka på foten.

När vi beskriver diverse personer och varelser använder vi luddiga begrepp som "Storväxt" "Kort" "Tjock" "Massiv" Gigantisk" med mera och dess kroppshydda går mer åt hur hög deras Fysik är.
Ja, jag håller med. STO som GE används extremt sällan, förutom att räkna ut sekundära egenskaper som KP, förflyttning, etc. STO för att bestämma längd och vikt (som i ÄS regler) verkar dessutom mest fungera på humanoider i människostorlek. Vikten framförallt blir helt skev om man går efter någon slags STO-tabell. Framförallt blir vikten orealistisk. En sex meter lång jätte väger inte tre ggr så mycket som en människa på två meter. Realistiskt vore nog 3*3*3=27 ggr så mycket.

Fafnir skrev:Bäckbjörnen tror jag beskrivs i Monster&Män samt nämn i förbifarten i Helvetesfortet.

Krokodilerna huserar väl även i de kardiska marsklanden?

Mycket inspirerande :D

Har vi tillåtelse att klippa/klistra och wikifiera? (Mestadels plocka bort speltekniska data och ibland kanske minska känd info ;) )?
Ja, klipp, klistra och wikifiera precis som ni vill. Vissa varelser (t ex indrik) har jag ju själv klippt och klistrat från wikin.

Angående krokodiler (och flodhästar!) i Marsklandet så är det ju sant att de finns med i ÄS produkter. Jag tyckte det däremot kändes fel, med tanke på hur jag uppfattat det kardiska klimatet.

Bäckbjörnen har blivit skjuten av min inre redaktör. Han skjuter allt som liknar ewoker. :oops:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hahaha, jag hade inte en tanke på att den kunde vara lik en ewok. Bara mindes namnet (och jag har för mig att båda illustrationerna skiljde sig markant från utseendebeskrivningen...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Kardkrokodilen kanske? En art som trivs i kallare klimat än sina släktingar. Gråbrun i färgen. Kanske har den en metabolism som avsöndrar mer värme varför den klara sig utan lika många timmars sollapande. Den behöver dock äta betydligt mer och anses därför också som betydligt aggresivare. Storleken är något mindre än sina sydliga släktingars.
Det kanske tom ryktas att marsklandets reptilliknande halvfolk lärt sig nyttja dem som jaktdjur...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Kardkrokodilen kanske? En art som trivs i kallare klimat än sina släktingar. Gråbrun i färgen. Kanske har den en metabolism som avsöndrar mer värme varför den klara sig utan lika många timmars sollapande. Den behöver dock äta betydligt mer och anses därför också som betydligt aggresivare. Storleken är något mindre än sina sydliga släktingars.
Det kanske tom ryktas att marsklandets reptilliknande halvfolk lärt sig nyttja dem som jaktdjur...
Ok, vi köper Kardkrokodilen, mäster Fafnir. :)

Angående bäckbjörnen så var det just den gulliga illustrationen som ledde till att den skrotades. Beskrivningen är väl kanske inte så läcker den heller. En 1 meter lång björn som mer liknar en apa. Den är dessutom populär som husdjur. Kul. Har du några idéer hur man kan rädda undan beståndet av bäckbjörn från redaktörens studsare? Det är lite Alfin-känsla över varelsen. Alfinskinn pryder numera redaktörns arbetsrumsväggar. :wink:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Läste om stycket, och beskrivningen stämde ganska väl överens med illustration...
Disneys version av Gurgi /(De trennes bok (Taran och den magiska kittelen) Alexander Lloyd), tycks vara en bäckbjörn... ;)

Tja antingen utelämna eller benämna mkt kort

Dvärgbjörnar:
Det finns också några typer av dvärväxta björnarter. Dessa har föga eller få likheter med sina betydligt större släktingar. De är sällan farliga för människor, men är pågrund av sitt timida utseende uppskattade husdjur i den mån de kan fångas och tämjas. Den hynsolgiska bäckbjornen är ett exempel, liksom den Samkarniska honungsläppen och den kamsunska råttpandan.

:?:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har beslutat mig för att baka ihop alla djurkategorier (rovvarelser, bytesdjur, snuskkryp) i samma avsnitt, som jag kallar Altoriska djur i brist på annat namn (altorisk fauna? Ointelligenta varelser?). Avsnittet följer en genomgång av olika varelseschabloner (inte klart än). Det som är klart finns uppladdat här iallafall för den som vill ta sig en titt:

http://www.speedyshare.com/files/284859 ... a_djur.pdf


Kom gärna med kommentarer!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nu vet jag ju att du gör det här mycket för din egen skull och välvilligt delar med dig till dina medforumiter :)

Följande tankar uppstår då...

Är det tänkbart att göra en "syskon-pdf" av detta bestiarium där faktatexter och liknande lyfts bort? Det är ett så fint jobb så den vore ju kul att ha med även som "officiell" erebaltor.se produkt:)

Om så är fallet, hur står sig texterna upphovsrättsmässigt?

Jag blir alltid lika glad när jag läser dina alster :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Nu vet jag ju att du gör det här mycket för din egen skull och välvilligt delar med dig till dina medforumiter :)

Följande tankar uppstår då...

Är det tänkbart att göra en "syskon-pdf" av detta bestiarium där faktatexter och liknande lyfts bort? Det är ett så fint jobb så den vore ju kul att ha med även som "officiell" erebaltor.se produkt:)

Om så är fallet, hur står sig texterna upphovsrättsmässigt?

Jag blir alltid lika glad när jag läser dina alster :)
Alla varelsebeskrivningar som fanns med i ÄS material har omskrivits och reviderats. De står sig när det gäller upphovsrätten. Annat textmaterial är från erebaltors wiki och forumet, med angivna upphovsmän.

Det skulle nog inte vara alltför komplicerat att ta bort egenskaper och andra fakta från texten, men däremot skulle det ta en hel del tid. Jag skulle kunna fixa en syskon-pdf, men det får bli senare isåfall.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Har det kommit ngn ny version sen sist? :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Har det kommit ngn ny version sen sist? :)
Jag har laddat upp en version här, med altoriska djur (inga monster, humanoider eller liknande):

http://speedy.sh/k8Quv/Altoriska-djur-omarbetad.pdf

Pdf:en innehåller inga regler, speltermer och liknande, utan är rena beskrivningar. Det ska i princip bara vara att klistra in det ni känner för att wikifiera.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Mycket trevligt :D

Googlade mjöhund, som jag aldrig hört förut. Det tycks betyda smal hund och visar tydligen oftast på ngn typ av vinthundar. Sitter du på annan info?
mjöhund (av fornsv. mio(r) 'smal'), medeltida benämning på en typ av hund, vanligen identifierad som vinthund.
EDIT: Googlade lite till, och Dick Harrysson menade annorlunda än NE...

http://books.google.se/books?id=bvE5Xhv ... nd&f=false
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Mycket trevligt :D

Googlade mjöhund, som jag aldrig hört förut. Det tycks betyda smal hund och visar tydligen oftast på ngn typ av vinthundar. Sitter du på annan info?
mjöhund (av fornsv. mio(r) 'smal'), medeltida benämning på en typ av hund, vanligen identifierad som vinthund.
EDIT: Googlade lite till, och Dick Harrysson menade annorlunda än NE...

http://books.google.se/books?id=bvE5Xhv ... nd&f=false
Jo, jag har också läst vad Harrysson skrev om mjöhundar. Artikeln som jag utgick ifrån var däremot den här:

http://www.popularhistoria.se/artiklar/ ... a-husdjur/

Den är rätt intressant då den, förutom lite text om hundar, innehåller t ex uppgifter om hur mycket kött medeltida boskap gav.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

I min pdf så använder jag genomgående namnet olifant för elefanter, eftersom det är ett gammalt ord för elefant som känns passande för fantasy. Visserligen är det Tolkien som gjort ordet välkänt, men det är ju inget unikt egengods för författaren.

Om någon känner till gamla beteckningar på andra djur, så skulle det vara tacksamt att få veta det. Jag tycker sånt är stämningshöjande.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Förresten, finns det intresse av att jag gör pdf:er av den infon jag har rörande bestar, monster och liknande?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

JA! eller jag tycker det i alla fall :)
Skriv svar