Blodsmagi

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

Blodsmagi

Inläggav carlaronsson » 2011-07-26 14:57

Inspirerad av Nick Perumovs böcker kommer här ett nytt magikeryrke, Blodsmagiker. Skulle kunna funka som en ny magiskola också om ngn orkar skriva nya besvärjelser. Föa nackdelar och risker är lite komplicerat och bör/kan förenklas.

Tveka inte att skicka feed-back, positiv som negativ!


BLODSMAGIKER
(FYS 12, INT 12, PSY 15)


En blodsmagiker får tidigt lära sig att uthärda den smärtsamma processen för att använda den inneboende livskraften i sitt eget sjudande blod för att förändra verkligheten. Detta gör dem uthålligare som magiker i magiska dueller eller långdragna strider. Många gånger har en blodsmagiker sett ut att möta sin undergång då viljestyrkan tynat och huden bleknat av blodbrist då de flämtande gjort en sista kraftansträngning och nedkämpat sin fiende. En blodsmagiker kan lära sig en valfri magiskola (ej Stavmagi) från början. De är vanligen Animister, Nekromantiker, Röstmagiker eller Elementarmagiker.

Yrkesförmåga:

En blodsmagiker kan genom att lyckas med ett smärtslag dvs under sin (PSY+FYS)/2 under kraftiga plågor omvandla en kroppspoäng till 2 PSY-poäng samtidigt som hon lägger en besvärjelse. Dessa måste användas till just den besvärjelsen. Om besvärjelsen misslyckas dras en PSY-poäng som vanligt och resterande omvandlade poäng kan användas inom 5 minuter. Om smärtslaget misslyckas och besvärjelsen kräver fler PSY än magikern har misslyckas besvärjelsen. Om PSY på så sätt når 0 dör magikern. En blodsmagikers besvärjelser kan också påverka järn. De reagerar dock själva på järn precis som andra magiker.

Ett ovandlat KP dras från total-KP och ger -1 på samtliga färdigheter utom besvärjeser, Magiskolor, Kunskapsfärdigheter, Minimagi eller Känna magi. De kan inte HELAs eller fås tillbaka med Läkekonst, örter eller Massage. De återvinns dubbelt så fort som vanliga KP förutsatt att personen har tillgång till rikligt med kött (minst 2 dagsransoner torkat kött per dygn för den snåle), annars återfås de i normal takt och personen måste slå ett svårt INT-slag eller börja äta jord. För vartannat KP som förloras på detta sätt sänks också FYS ett steg vilket kan påverka tex förflyttningsförmåga. När FYS når 5 kan personen inte spinga eller sprinta och klarar bara en halv dagsmarsch. När FYS når 3 kan han inte bära mer än kläder, formelsamling och en vandringsstav, de blir lila om läppar och fingrar och flåsar häftigt redan vid gånghastighet. Om dessa begränsningar överträds riskerar blodsmagikern svimning eller i värsta fall en hjärtinfarkt (se skräcktabellen, SL avgör riskerna). KP och FYS kan inte frivilligt sänkas till lägre än 2.

Egenheter:

Blodsmagikerna är till utseende och kroppsbyggnad ofta mer vältränade och större i växten än sina kollegor och har alltid en glupande aptit. De är aldrig vegetarianer. Vissa väljer att hålla kroppen i fysiskt topptrim medans andra menar att ett rejält lager späck är den rätta vägen till kraft och ära. De har ofta gott självförtroende, är agressiva och handlingskraftiga men ser oftast till att ha trogna vänner som kan skydda dem under ”palor”, perioden av blodbrist efter deras kraftansträngningar. De tenderar också att lära sig fler besvärjelser till lägre skicklighetsvärde då de kan kosta på sig misslyckanden i icke kritiska lägen. Dessa misslyckanden och snedtändningar gör att andra agiker betraktar dem som slarviga och farliga. Ofta är blodsmagikerns modus operandi för en viss besvärjelse något annorlunda än normalt. En HELA genomförs genom att blanda blod, en FÖRTROLLA VAPEN (som är en favoritbesvärjelse då den alltså även kan läggas på järnvapen) består i att smörja klingan med blod och en ANIMERA DÖD genomförs med blodmatning av den döde.

Under palor är de känsliga för infektioner och gifter vilket gjort vissa blodsmagiker till paranoiker och hypokondriker. Motgifter och immunstärkande dekokter eftertraktas. Många väljer att anlita munskänkar eller laga all mat själva. Vissa bär andningsskydd av täta sidentyger. Blekhet är ett tecken på svaghet och vissa blodsmagiker solar så fort de får chansen. Andra börjar använda olika puder och smink för att dölja sin svaghet. Åter andra beter sig stolt som sårade hjältar och lämnar åt andra att sörja för deras hälsa.

Blodsmagiker finns bland alla skolor utom Stavmagi och den uråldriga blodsmagin har skapat ett band mellan dem som gör att ett visst mått av respekt finns även mellan blodsanimister och blodsnekromantiker. De är däremot ofta aggressiva gentemot andra magiker och vilket underblåsit många tvister mellan och inom olika skolor. De anlitas ofta som magiska poliser eller prisjägare åt magiska eller värdsliga makter som vill uppehålla den magiska ordningen. Ett motmedel bland andra magiker är att lära sig och en viljestark vän/slav färdigheten Magisk Kanalisering vilket gör att detta blivit vanligt även bland blodsmagiker.

Särskilt bland dalker florerar uppfattningen om att blodsmagiker skulle vara vampyrer, inga säkra bevis har dock framlagts för detta. Den dalkiska inkvisitionen liksom antagonister inom eller utanför den egna skolan gör då och då försök att smitta eller förgifta särskilt besvärliga blodsmagiker under palor. Blodsmagiker blir däremot väl emottagna vid gemensamma ritualer, tillverkning av magiska föremål samt vid fritagningsförsök av magiker slagna i järn. Att blanda blod är för en blodsmagiker en ed stark som dvärgarnas.

Försök till blodtransfusioner har naturligtvis gjorts med dåliga resultat. Med läkekonst minst B-FV 2 och ganska dyr glasutrustning (1000 silvermynt) kan man försöka. Slå en T100. 1-20 kräver ett FYS-slag eller död i reaktion mot den främmande blodgruppen. 21-80, ingenting händer förutom att givaren förlorar 2 KP. 81-100, B-FV i läkekonst x 2 KP kan överföras från givaren till mottagaren.

Möjliga Yrkesfärdigheter: Som Magiker i grundreglerna samt alla nya färdigheter i Magikerns handbok utom Kunskap om spådom. Ej Stavmagi.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 14:46

Inläggav lawisendro » 2012-01-24 10:03

Snyggt!

Jag gillar idén att de är väl sedda bland magiker, men illa sedda generellt, då blodsassociationen för tankarna till vampyrer.
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
lawisendro
Zorakisk Väpnare
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 20:29


Återgå till Alternativa Regelsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst