Hur gör ni ?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Hur gör ni ?

Inlägg av ollonbrus »

Tjena


Jag tänkte höra hur ni har löst det här med strider och särskilda träffar när ni spelar Gamla sköna Expert ? Tycker att karaktärerna dör lite väl ofta när den mäktige SL rullar in ett gäng Ettor !!

I vårat spelgäng bestämde vi oss för att skapa en Tabell som man får slå på om man råkat bli träffad av en etta (100 alternativ) Ju lägre man slår ju mildare blir domen. Det här har gjort att ettorna från SL inte automatiskt betyder Ond bråd död utan det kan bli tex en 1t5 fingrar som ryker istället för hela armen (vilket också kan ske)

Enormt uppskattad av våran spelgrupp.

Berätta gärna hur ni kör ?

Ha en solig dag

//Ollonbrus
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hur gör ni ?

Inlägg av Rickard »

Vi ändrade så att maxskada blir skada+2 istället. Så hjälteförmågan järnnäve gjorde inte att en knytnäve gjorde 3 i skada utan istället 1T3+2 i skada. Det gjorde att rundsparkar inte längre var lika skräckinjagande ... eller besvärjelsen STÅLSLAG. ;)

Samma sak gällde för vapen och perfekta/särskilda slag. En dolk gjorde 1T4+3 i skada vilket gjorde den potentiellt farligare medan ett tvåhandssvärd gjorde "bara" 2T10+2 och blev något ofarligare jämfört med perfekta slag i originalreglerna.

Alternativt så slår man en extra tärning men tar bort den lägsta tärningen efter slaget. Så med tvåhandssvärdet slår man 3T10 men behåller bara de två högsta tärningarna. Fast detta känns inte som någon fix, för det är fortfarande otroligt farligt. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Tack för tipset Det är en riktigt bra och enkel lösning. Kul att du nämner kombinationen Järnnäve och rundspark :-) den har diskuterats flitigt kan jag lova.

Kul att höra hur fler har löst maxskadan som kan bli ödestigen annars.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi använder den mer detaljerade träfftabellen från...Western tror jag det var. Kritiska skador (ej dödande) gavs schyssta detaljer ur en jsuterad tabell i Sinkadus...2 tror jag. Öra borta, fingrar, tår... :twisted:
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Wow western den måste jag kolla in. Gillar när det händer olika saker varje gång. Kan ju lägga upp våran PDF vid tillfälle om det finns intresse ?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Vi körde så att endast namngivna SLP kunde göra perfekta/särskilda träffar. Var inte särskilt kul för en spelare att få sin karaktär dräpt av stadsvakt nr 2 fem minuter in i spelet.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Rubicon skrev:Vi körde så att endast namngivna SLP kunde göra perfekta/särskilda träffar. Var inte särskilt kul för en spelare att få sin karaktär dräpt av stadsvakt nr 2 fem minuter in i spelet.
Jag är lite mer extrem. Jag tycker inte att någon spelledarperson ska kunna få perfekta slag. Det blir för svårt att uppskatta stridens motstånd. På samma sätt blir det rätt mycket antiklimax om storskurken fumlar i striden. Visst finns det stunder då det funkar, men enligt min erfarenhet är chansen för antiklimax ännu större.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

När vi ändå är inne på perfekta träffar så undrar jag om ni slår alla SLP slag öppet eller om ni kör alla slag dolt. Vi brukar köra att SL kör en hel del slag dolda samt några öppna då och då. På så sätt kan SL filtrera bort en hel del ettor om det inte passar sig.

//Ollonbrus
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Som SL slår jag 99% dolt, endast väldigt viktiga slag slår jag öppet och aldrig anfallsslag av SLP utan typ "Det gamla nötta repet klarar kanske inte eran totala vikt, det är 30% chans att det brister" sådana slag brukar jag slå öppna.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

ollonbrus skrev:När vi ändå är inne på perfekta träffar så undrar jag om ni slår alla SLP slag öppet eller om ni kör alla slag dolt.
Jag slår dolt, för då kan jag slå tärningar i förväg och koncentrera mig på att beskriva handlingarna. Spelarna har lyxen att få väntetid i strid och kan fundera på beskrivningar i förväg, men det har inte spelledaren. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan,
Rickard skrev:
Rubicon skrev:Vi körde så att endast namngivna SLP kunde göra perfekta/särskilda träffar. Var inte särskilt kul för en spelare att få sin karaktär dräpt av stadsvakt nr 2 fem minuter in i spelet.
Jag är lite mer extrem. Jag tycker inte att någon spelledarperson ska kunna få perfekta slag. Det blir för svårt att uppskatta stridens motstånd. På samma sätt blir det rätt mycket antiklimax om storskurken fumlar i striden. Visst finns det stunder då det funkar, men enligt min erfarenhet är chansen för antiklimax ännu större.
Detta var en mycket bra ide! Den skall jag anamma direkt.

Att inte tillåta SLP att få Perfekta/Särskilda slag, kanske även Fummel. Detta bör definitivt gälla för "statisterna", typ Rövare#1. Men kanske bör "Bossen" få tillgång till Perfekta/Särskilda slag.
Spelarnas egna val tycker jag skall spela in, om de börjar spela "vårdslöst" tycker jag att man kan börja tillåta Perfekta/Särskilda slag. Men använda mildare utfall. Jag undviker att döda rollpersoner, om de inte är extremt vårdslösa.
Skriv svar