KAP 6. FÄRDIGHETER & SPECIALISERINGAR
Postat: 2011-08-10 06:42
Färdigheter, Specialiseringar, Svårighetsgrader etc
Snart allt du vill veta om Ereb Altor
http://forum.erebaltor.se/
Jag vill minnas att Grisodlar'n hade för avsikt:Alendor skrev:Kanske göra så att kostnaden inte blir intressant förren man når till ett visst FV?
+1 kostar 10 Exp
+3 kostar 15 Exp
+5 kostar 20 Exp
Bonusen är totala man får så man kan öka en speciallisering tre steg där det 3e ger en toral bonus på +3 i CL.
Kostnaden bör ju va så att det inte finns någon anledning att köpa förren man når upp ett viss exp, eller som Spelknepe skrev, det finns krav men resultatet är ju det samma speltekniskt men rent rollspels så är det kanske mer rätt med ett FV-krav.
Är helt med =)Tobald Lättfot skrev:Hej igen alla,
Jag har inte läst igenom alla inlägg i forumet, så det finns en risk att jag sparkar in en öppen dörr.
Har vi enats om ett "skelett" för hur Färdighetssystemet skall se ut?
Jag antar att vi skall återanvända en del ifrån DoDE och DoD-91.
(FV-nivåer, A-B kategorier, BC, kostnader per nivå, omvandla FV till CL etc)
Men vi inför nyheter/förbättringar: Specialiseringar, Färdighetsslag etc
Jag skulle vilja att vi tar fram en FV-översikt innnan vi gräver ner oss i (de väldans intressanta) diskussionerna runt själva Färdigheterna.
Jag tror oxå att vi egentligen behöver börja "skeletta" ytterligare en abstraktionsnivå högre; Hur är det tänkt att vi "syr ihop säcken"?
Ttänker på:
* Hur man tar fram sin rollperson (två olika sätt har jag förstått)
(GE, EP, BP vad man gör av "överblivna EP/BP efter framtagning)
* Livsvägar, Uppväxtmiljö, "tidigare yrke"
* Val av FV (om det är ett val)
* Hur en RP är tänkt att utvecklas förbättras ÄP, EP, GE. Både under och mellan äventyr. Sänking av FV, GE som inte används?
Inget djup eller flersidigt. En Lite punkter räcker gott.
Bara så att vi alla är på samma sida så att säga.
(i verkligheten jobbar jag som projektledare, så jag är lite trög kan man väl säga... )
Är ju inte svårt att göra om til nå enklare,jobbar ju på en i Chans-dokumentet i googedoc.Grisodlar'n skrev:Bara ett litet inflik: Ni tycker inte att kostnadstabeller innebär lite jobbig huvudräkning? Inga spelare som tyckt att det varit jobbigt att räkna ut kostnaden?
Jag håller med Alendor, lite räkning skadar inteAlendor skrev:Är ju inte svårt att göra om til nå enklare,jobbar ju på en i Chans-dokumentet i googedoc.Grisodlar'n skrev:Bara ett litet inflik: Ni tycker inte att kostnadstabeller innebär lite jobbig huvudräkning? Inga spelare som tyckt att det varit jobbigt att räkna ut kostnaden?
Där ser man vad man har och vad man vill köpa så ser man totakostnaden direkt.
TVÅ VAPEN
Typ: Speciallisering
Om du har två vapenfärdigheter med denna Speciallisering kan du använda det lättare vapnet i din sköldhand.
Vid en träff läger du till FV-bonusen (+vapenskadan?) för sköldhandvapnet till din skada.