KAP 6. FÄRDIGHETER: Magi(?)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-08-30 11:17

Alendor skrev:Hur är det tänkt att funka med fler Magiskolor?
Ska man kunna välja o ta hur många man vill och har råd med eller ska man va fast med en?

Jag är lite för att kunna ha fler skolor då ja tycker man kan bli lite enkelspårig annars. Många skolor har ju besvärjelser för en viss situation nästan och är man inte där så kan man inte göra något. Som iofs va extra trist då man fick få besvärjelser och inte mycke annat i dom gammla reglerna.

Man bör ju dock ha vissa regler om vilka som får kombineras.

Jag ser oxå gärna att man skall kunna välja att ha FV i fler än en Magiskola.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Grisodlar'n » 2011-08-30 14:32

Visst ska man kunna lära sig fler magiskolor, men det bör finnas begränsningar gällande kombinationer. Vi bör utgå från de fyra Magivägarna när det gäller begränsningar, precis som i magiboxen.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Spelknepe » 2011-09-01 11:25

För längesedan gjorde jag om magisystemet till följande, som visade sig vara väldigt populärt för spelarna.


• Alla besvärjelser har ett skolvärde mellan 1 - 20+. Detta skolvärde symboliserar hur avancerad eller komplex besvärjelsen är.

• Magikern har endast EN färdighet, det innebär själva skolan. (T.ex. Animism 12)

• Magikern med Animism 12, behärskar ALLA besvärjelser under skolvärde 12. Dock får han en negativ modifikation på sitt FV som är lika med besvärjelsens skolvärde. (T.ex: Ska han kasta besvärjelsen Vindpil, så får han 12 (hans skola) minus 6 (Skolvärdet för Vindpil) = FV 6 i att kasta vindpil.

• Magikern kan använda sig av olika parafernalia, stavar, eller "channeling" för att öka chansen att lyckas. Några exempel:

    Magisk Pryl - En magisk trästav ger +2 på alla Animistbesvärjelser
    Parafernalia - Parafernalia ger +1 på alla Animistbesvärjelser. Detta kostar kanske pengar. Han måste kanske använda sig av vissa färdigheter för att hitta Parafernalia, etc.
    Koncentration - Ifall magikern koncentrerar sig i X antal SR så får han en modifikation på +X för varje runda.
    Ritual - Man kan alltid välja att göra en ritual av en besvärjelse. Tar väldigt lång tid, men man får en bra bonus (kanske +10?).


Det som spelarna tyckte var roligt är att de får väldigt MÅNGA besvärjelser. Anledningen till att jag valde detta systemet var att spelarna aldrig tog vissa "mindre nyttiga" besvärjelser, utan de satsade alltid poäng på samma offensiva och defensiva besvärjelser.

Specialiseringar skulle man enkelt kunna väva in genom att de specialiserar sig på enskilda besvärjelser.

Exempel vid FV 10 Animism så beslutar magikern "Gyttjepyr" att specialisera sig på Vindpil, vilket sänker skolvärdet för Vindpil med -2 (eller ökar hans chans att kasta den med +2).
Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
 
Inlägg: 2502
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg

Inläggav Alendor » 2011-09-01 22:33

Spelknepe skrev:För längesedan gjorde jag om magisystemet till följande, som visade sig vara väldigt populärt för spelarna.


• Alla besvärjelser har ett skolvärde mellan 1 - 20+. Detta skolvärde symboliserar hur avancerad eller komplex besvärjelsen är.

• Magikern har endast EN färdighet, det innebär själva skolan. (T.ex. Animism 12)

• Magikern med Animism 12, behärskar ALLA besvärjelser under skolvärde 12. Dock får han en negativ modifikation på sitt FV som är lika med besvärjelsens skolvärde. (T.ex: Ska han kasta besvärjelsen Vindpil, så får han 12 (hans skola) minus 6 (Skolvärdet för Vindpil) = FV 6 i att kasta vindpil.

• Magikern kan använda sig av olika parafernalia, stavar, eller "channeling" för att öka chansen att lyckas. Några exempel:

    Magisk Pryl - En magisk trästav ger +2 på alla Animistbesvärjelser
    Parafernalia - Parafernalia ger +1 på alla Animistbesvärjelser. Detta kostar kanske pengar. Han måste kanske använda sig av vissa färdigheter för att hitta Parafernalia, etc.
    Koncentration - Ifall magikern koncentrerar sig i X antal SR så får han en modifikation på +X för varje runda.
    Ritual - Man kan alltid välja att göra en ritual av en besvärjelse. Tar väldigt lång tid, men man får en bra bonus (kanske +10?).

Det som spelarna tyckte var roligt är att de får väldigt MÅNGA besvärjelser. Anledningen till att jag valde detta systemet var att spelarna aldrig tog vissa "mindre nyttiga" besvärjelser, utan de satsade alltid poäng på samma offensiva och defensiva besvärjelser.

Specialiseringar skulle man enkelt kunna väva in genom att de specialiserar sig på enskilda besvärjelser.

Exempel vid FV 10 Animism så beslutar magikern "Gyttjepyr" att specialisera sig på Vindpil, vilket sänker skolvärdet för Vindpil med -2 (eller ökar hans chans att kasta den med +2).

Jag gillar detta men tycker vi tar bort Effektgrad och kör med högre SV ger högre Effekt.
Lite osäker på att SV sänker FV, blir ju svårt att bli bra på dom svårare om man inte har en massa prylar men iden med Rituaer gillar jag och kan ju iofs fixa problemet för vissa besvärjelser som man inte måste kasta "Kvikt" för att det ska ha någon effekt.

Kanske lite Allmänmagi för att skapa dom olika prylarna själv?
Här kanske Demonologen kan driva in en demonsjäl i ett föremål, en Elementarmagiker en eementar, en Spiritist en ande och Animism en Skogsande etc?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-02 11:24

Spelknepe skrev:
• Magikern kan använda sig av olika parafernalia, stavar, eller "channeling" för att öka chansen att lyckas. Några exempel:

    Magisk Pryl - En magisk trästav ger +2 på alla Animistbesvärjelser
    Parafernalia - Parafernalia ger +1 på alla Animistbesvärjelser. Detta kostar kanske pengar. Han måste kanske använda sig av vissa färdigheter för att hitta Parafernalia, etc.
    Koncentration - Ifall magikern koncentrerar sig i X antal SR så får han en modifikation på +X för varje runda.
    Ritual - Man kan alltid välja att göra en ritual av en besvärjelse. Tar väldigt lång tid, men man får en bra bonus (kanske +10?).



Det här är något vi skulle kunna behålla och utveckla i vårt magisystem. Bra, Spelknepe. :D
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Tobald Lättfot » 2011-09-02 11:37

Hejsan alla,

Jag är oxå för att vi klumpar ihop besvärjelserna på något sätt och att magikern lär sig "klumpar" av besvärjelser som beror på hans FV i magiskolan. Dessa "klumpar" kategoriseras enligt både Aspeketer/Cikrlar/Sfärer och Alendors "Skapa", "Forma" och "Kontrollera".

Dett känns mer logiskt att man i sin magikerutbildning lär sig besväjelser än att de skall vara utöver magiutbildningen. Annars är det ju fullt möjligt för en Elemetarmagiker med FV25 i Elementarmagi inte inte kunna ELD, vilket jag tycker kan vara lite lustigt.

"Parallellt" med Magiskolan kan vi även ha fler färdigheter som ger bonusar då en magiker kastar besvärjelser. Jag tänker då mest på Symboler. En magiker kan tex rita en symbol, och slå för CL, och att detta ger bonus vid användande i magi. Ökning i CL etc.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-02 11:40

Exakt, Tobald. Vi kan nog få ihop något som tar med delar av samtligas förslag i vårt magisystem.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-15 01:36

Hmm.. Har man 12 i en Skola så får man ju FV 0 i besvärjelser med SV 12.

Skulle man inte kunna göra så att man kan få en Bonus om man spenderar mer PSY? Då med en begränsning hur mycke PSY man kan spendera. Detta med kombination med Koncentration gör ju att man alltid har en möjlighet att kasta besvärjelser.

Kanske göra modifikationer om hur man lägger den, gör man stor gester, säger besvärjelsen högt får man en positiv bonus men det syns ju direkt vad man gör men gör man det tyst med mindre gester eller inga alls så får man en negativ FV-bonus och det kanske tar lite längre tid.
Ser gärna en möjlighet att förbereda en besvärjelse, man "lägger" innan man kastar den så man snabbt kan få iväg den, kanske lite svårare (kräver Speciallisering och eller FV-krav) och en viss koncentration från då man lagt den och man kastar, inge snabba rörelser (inte prata etc).

Ser gärna symboler för att öka FV som Tobald förslog, dom kan ju ha varierande varaktighet från några minuter till Permanent.
kanske en besvärjelse som "Förstöra Symbol".

En ond magiker kan ju sätta ut en massa symboler som ökar FV i sin Skola i sin högborg men en "Hjälte magiker" kan förstöra dom.

Övervaknings symboler som skyddar. För att förstöra Symboler måste man slå ett slag mot en svårighetsgrad som kan variera på hur bra magikern som la dom är.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Alendor » 2011-09-21 04:55

Kanek vi kan dela upp magiskolan i än fler förutom dom tre(?) vägarna/aspekten/cirklarna?

Låta tex "Skapa Magiska Föremål" tillhöra en egen del av Skolan, Allmenmagi, Runor/Symboler, Ritualer.

Om man sen får fördela om sitt CL med +/-5 på dom så blir det ju variation på magiker innom samma skola och att man kan speciallisera sig mer, man kanske vill va bätre på att skapa Magiska Föremål eller något.
Om man nu även kör att CL är FV - SV så gör det ju att man kan bli lite bätre på vissa Besvärjelser och sen sämre på andra.


Magiskola: FV
Skapa: CL ±5
Kontrollera: CL ±5
Förändra: CL ±5
Symboler: CL ±5
Ritualer: CL ±5
Magiska Föremål: CL ±5
Allmänmagi: CL ±5

Tex:

Magiskola: 13
Skapa: 15
Kontrollera: 15
Förändra: 11
Symboler: 11
Ritualer: 13
Magiska Föremål: 13
Allmänmagi: 13

Man kan fortfarande bara Besvärjelser upp till SV 13 men om dom tillhör tes Skapa så har man en CL på 15.


Fråga:
Ska besvärjelser ha en egen fast Svårighetsgrad man slår FV mot?
Ska varje besvärjelse få en egen SG som står i Besvärjelsens beskrivning?
Jag är lite för att varje får en egen som står i beskrivningen, det gör det lite enklare att balancera dom.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås

Inläggav Grisodlar'n » 2011-09-21 07:51

Vad sägs om att alla besvärjelser och ritualer ges individuella SG som du var inne på, men att offrade PSY, rituella kanaliseringsföremål och annat kan ge magikern bonus på tärningsslaget? Det FV som används är FV för magiskolan. Men varje besvärjelse och ritual som ingår i en Aspekt av magiskolan har också ett Skolvärde (S). Likt i gamla Drakar och Demoner avgör FV i Magiskolan hur mäktiga besvärjelser i en Aspekt magikern behärskar.
Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Cerevalisk Drakryttare
 
Inlägg: 857
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Föregående

Återgå till Alternativa Regelsystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster