Sida 6 av 9

Postat: 2011-09-01 11:42
av Alendor
Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Spontant känns det inte rätt att man är tvungen att ha en högre summa bonuspoäng än de EP man får via Livsvägar. Jag kan inte säga att jag fattade riktigt hur jag skulle göra, men om man får 10 EP per 2-årsperiod, startar när man är 15 år och håller på tills man är 35 så skrapar man alltså ihop 100 EP, vilket är knapert jämfört med de EP man fick i EDD.

Men om vi sänker EP-kostnaden för färdighetsköp så behöver vi ju inte en hel drös bonuspoäng. Varför inte ha något enkelt system som KULT t ex hade? Att höja FV kostar 1 EP per steg upp till det GE-värde som färdigheten grundas på? Att höja utöver värdet kostar 3 poäng/steg. Ett sådant system gör att vi inte behöver ha en sån väldig EP-pott.

Ex: En RP har SMI 12. Att höja färdigheten Hoppa & Klättra från hans BC (2) till FV 10 kostar 8 EP. Skulle han vilja höja FV till 14 så skulle det kosta 10+6=16 EP.
Det kommer ju fortfarande va stor skillnad mellan dom olika stegen, ingen kommer ju vilja va Ung längre och om man bara gör en karaktär "3 år äldre" så får man ju så mycke mer EP. i EDD spela det ju ingen rol om du va 22 eller 35, man fick ju samma EP men det får man ju inte med det här systemet.
Jo, fast samma EP för en 22-åring och en 35-åring som de hade i EDD känns ju inte riktigt realistiskt. Det bör väl vara en ganska stor skillnad på erfarenhet i det fallet?

Däremot tror jag nog att vissa kanske uppskattar att spela unga gröngölingar. Jag hoppas att folk inte bara väljer att spela Medelålders för att de får mer EP. Om vi dessutom inför något i stil med Pendragons och The One Rings-tidsräkning (årstidsfaser), där RPna åldras fortare, så kan det ju finnas uppenbara fördelar med att vara Ung. Man har helt enkelt ett längre äventyrarliv att se fram emot (om inget oförutsett händer, som att RPn dör).
Om det blir för stor skillnad så skulle inte jag vilja köra en yngre då med 2T10 så är ju FV så mycke viktigare. Men visst ska kan/ska det va skillnad men det måste ju nästan va så att man får en stor summa Bonus EP för att den inte ska va bli för stor. Det är ju bristen med systemet vi valt.
Grisodlar'n skrev:En annan sak vi kan lägga in, som fanns i Mutant Chronicles, är chansen att man blir utblottad (Resurser sjunker till 0) och liknande (t ex vissa Händelser) att man måste ge sig ut och äventyra tidigare än vad man tänkt. Det gör att spelaren inte har 100% kontroll över hur gammal RPn är när denne startar spelet och minskar chansen att man försöker opta RPn gällande ålder och EP.
Jag ogillar att det ska va en chans för så förödande konsekvenser utan att man som spelare har någon igentlig kontroll. Jag skulle inte vilja börja göra en rik köpman och sen plötsligt så har man inga resurser.

Postat: 2011-09-01 13:09
av Grisodlar'n
Men om varje RP får X antal bonuspoäng efter att man köpt FV för de EP man fått via Livsvägar, vad är det då som jämnar ut skillnaderna? Ska yngre RP få mer bonuspoäng? Det är väl inte logiskt?

Postat: 2011-09-01 23:24
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Men om varje RP får X antal bonuspoäng efter att man köpt FV för de EP man fått via Livsvägar, vad är det då som jämnar ut skillnaderna? Ska yngre RP få mer bonuspoäng? Det är väl inte logiskt?
Alla får samma men det gör att en ung inte få 50 ep medans en mogen får 100.

Postat: 2011-09-02 12:42
av Grisodlar'n
Jag fattar inte, om jag ska vara ärlig.

Postat: 2011-09-02 12:55
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Jag fattar inte, om jag ska vara ärlig.
Om du har ett nyare Office så har du ett excell-doc du kan kolla på när det gäller FV-kostnad och EP vid skapandet =)

MEn vi kan göra så här också (direkt copy från dokument så den är inte allt för tydligt.
Ålder Ink
Från Till EP Totalt Bonus
16 18 12 12 88
19 21 12 24 100
22 24 12 36 112
25 27 12 48 124
28 30 12 60 136
31 33 12 72 148
34 36 12 84 160
37 39 12 96 172
40 42 12 108 184
43 45 12 120 196
46 48 12 132 208
49 51 12 144 220
52 54 12 156 232
55 57 12 168 244
58 60 12 180 256
61 63 12 192 268
64 66 12 204 280

Dom första 2 siffrorna är åldern och varje rad är en Livsväg på 3 år.
Nästa är EP per Livsväg och efter den är det Total EP av alla Livsvägar frm till den du kollar på.
Den sista är EP med Bonus EP.

Problemet utan Bonus EP är att skillnaden blir för hög mellan Livsvägarna och även som du sänker dom så är det ju iaf för stor skillnad då du modifierar kostnaden efter EP du får.

Om vi tex tar utan Bonus så har man vi 36 års ålder fått 84 EP totalt medans man vid 27 års ålder enbart fått 48 EP coh det är 42.86 % minskning.
Om man kör med Bonus så har man vid 36 år fått 160 EP och vid 27 år fått 124 EP är enbart en 22.5 % minskning.

Postat: 2011-09-02 13:05
av Grisodlar'n
Vad händer om man låter Livsvägsperioderna vara 4 år långa då?

Postat: 2011-09-02 13:20
av Alendor
Grisodlar'n skrev:Vad händer om man låter Livsvägsperioderna vara 4 år långa då?
Från Till EP Totalt
16 20 12 12
21 24 12 24
25 28 12 36
29 32 12 48
33 36 12 60
37 40 12 72
41 44 12 84
45 48 12 96
49 52 12 144
53 56 12 120
57 60 12 132
61 64 12 144


En 36 åring får 60 EP och en 28 åring får 36 EP, en 40 % minskning.


4år:
Ung har enbart en Livsväg på 5 år och Mogen och Medelålders har 4 var och gammal har 3 Livsvägar.

3år:
Ung 2 livsvägar och resterande har 5st

Postat: 2011-09-02 13:58
av Alendor
hmm..

Istället för att ha EP per livsväg så kan man kanske köra nå i stil med detta:

Man få till att börja med enbart Färdigheter, Specialliseringar och tillgång till Förmågor & Begränsningar och Händelser baserat på Livsvägar.

För att inte få folk att byta Livsvägar enbart för att få mer att välja mellan så kan man ju göra så att man får mer EP ju längre man kör vidare på samma Livsvägsbana?

Väljer man Soldat, Köpman,Tjuv som dom 3 första får man kanske 10+10+10=30 EP men väljer man Soldat, Soldat, Soldat så får man 10+15+20=45 EP.


Fast problemet med att välja färre ligger ju iofs kvar =/

kan kanske göra så att man inte har Ålder per livsväg utan mer beroende på hur länga man gått samma väg?
Det tar längre tid att göra 3 olika 'n det tar att göra 3 av samma?

Så kan man ju göra färdiga Livsvägar mer i form av yrken.
varje yrke är uppdelat i 4-5 "åldrar" där den första är 4år nästa 3, 2, 1 eller liknande.
Väljer man då att gå klart en hel så är man 10 år äldre men väljer man att gå 2 niuvåer i en så är man först 7 och sen 2 nivåer i en ny så är man 15.
Det gör ju att man är 5 år äldre även fast man har lika mycke EP som den som är 10 år äldre?

Varje ålder får man då som ja sa tidigare Färdigheter, Specialliseringar, Förmågor, Händelser.
Det gör ju att vill man ha tillgång till dom intressanta vapenteknikerna får man lov att gå klart en hel Livsväg innan man börjar på nästa.

Postat: 2011-09-02 14:19
av Alendor
Första kanske enbart ska va 1 år och sen 3-2-1 elelr liknande så att första enbart är nå "känn", man blir enbart lärling eller liknande och lär sig inte så mycke utan man gjorde bara "skit görat"

Postat: 2011-09-02 14:39
av Grisodlar'n
I Burning wheel har de Livsvägar som är olika långa när det gäller år. Det kan även finnas något annat regelkrux som jag inte kommer på så här på rak arm. Jag ska titta på det, iallafall.

Postat: 2011-09-02 19:11
av Grisodlar'n
Har tittat på hur Livsvägar funkar i BW. Dels är Livsvägarna olika i tidslängd, men det är inte det viktigaste. Vad som däremot är viktigt är att spelare och SL kommer överens om hur många Livsvägar RPn bör genomgå som max. Folk med 2 Livsvägar är gröngölingar/noviser. Det anses som utmanande att spela med sådana RP, och det rekommenderas endast i de fall där spelaren absolut vill spela en ung spoling. RP med 3 Livsvägar har lite fler möjligheter, men är tämligen begränsade. RP med 4 Livsvägar anses vara mer lämpade som nyskapade RP. De är tämligen välrundade utan att för den skull vara några experter. RP med 5 st Livsvägar anses vara erfarna/veteraner som mycket väl kan ha höga FV. 6 - 8 st Livsvägar gör en RP mycket skicklig och erfaren.


Här kan ni gå in och titta på olika Livsvägar för att se hur tidsperioder och annat är i BW:
http://www.burningwheel.org/wiki/index. ... :Lifepaths

Postat: 2011-09-02 20:21
av Alendor
Här kommer en lite mer detaljerad beskrivning av vad ja tänkte.


Det finns olika Livsvägar, koncept, som är ungefär som Yrken i dom gammla reglerna.
Varje Livsväg är uppdelad i 5st "Säsonger" (eller va man nu vill kalla dom) där den första är 1 år, 2a 4 år, 3e 3 år, 4e 2 år och 5e är 1 år. Det är även 5st Nivåer där varje nivå kan va en Säsong (kommer tilbaks till detta senare).

Varje Nivå ger en tillgång till nya Färdigheter, Specialiceringar, Förmågor (& Begränsningar?) och Händelser.
Varje ny nivå ger en alltid Nya Färdigheter, Spec, etc. men kan även ha kvar från förgåend nivå.

Jag gjorde Säsong 1 till enbart 1 år för att se det som en Lärling/prov period där man rent RP gör skitgörat och kanske inte är sig allt för mycke av sjäva "yrket" men första Nivå ger å färdigheter och inga Spec eller Förmågor.

Man kan när man vill avbryta en Livsväg och börja på en annan men totala antalet Färdigheter, EP, Max FV från start, Förmågor (& Begränsningar?), Händelser blir fler ju längre man fortsätter och då ålderökningen minskar med varje Säsong så tjänar man mer på att göra så långt som möjligt i en Livsväg.

Då varje säsong har olika färdigheter och kanske inte samma i nästa kan man välja att stanna kvar på en "nivå" och köra vidare genom alla 5 säsongerna för att kunna höja dom färdighetr man redan har till högre FV. Man får med detta enbart tillgå dom Färdigheter och Speciaiseringar man har att tillgå för den nivå man kör vidare på.

ÅR EP Max FV
1 Säsong 1 5 7
4 Säsong 2 12 11
3 Säsong 3 15 13
2 Säsong 4 20 15
1 Säsong 5 20 17



Ja gör ett exempel med "Soldat":

Nivå 1
Färdigheter: Svärd, Spjut,Dolk
Speciaiseringar: inga
Förmågor:
Händeser:
Nivå 2
Färdigheter: Svärd,Spjut,Dolk,Yxa,Krossvapen,Båge,Armborst
Speciaiseringar: En valfri Vapenteknik, Sköld: Stor sköld
Förmågor:
Händeser:
Nivå 3
Färdigheter: Svärd, Dolk,Dolk,Yxa,Krossvapen,Krigsmaskiner,Strategi & Taktik, Rida
Speciaiseringar: Två valfria vapentekniker, Sköld: bucklare
Förmågor:
Händeser:
Nivå 4
Färdigheter: Svärd, Dolk,Strategi & Taktik, Ledarskap
Speciaiseringar: S&B: Gerilla Krig, Bakhåll, Informations (späjare)
Förmågor:
Händeser: Titel: Officer
Nivå 5
Färdigheter: Etikett, Administration, Ledarskap, Strategi & Taktik
Speciaiseringar: S&B: Logistik, Organisation,Transport
Förmågor:
Händeser: Titel: Befäl


Nu kan Sofia välja att köra igenom alla i som står i livsvägen, bli Befäl och få MAX anta EP för Livsvägen, många färdigheter men dom 2 sista får hon inte lika mycke Vapenfärdigheter eller Specialiseringar på Vapen.
Hon kan då efter 3 Säsonger stanna kvar på nivå 3 och få samma Färdigheter som hon får på den nivån i dom följande Säsongerna.
Hon får färre Färdigheter men hon får samma Max FV då hon valde att köra vidare i samma Livsväg alla 5 säsonger och hon får desutom fler Vapentekniker att välja då hon får två(2) för varje säsong kon körde Nivå 3 vilket då är 2*3=6st.

Postat: 2011-09-03 12:11
av Alendor
hmm... har ju fortfarande problet med att man kommer vilja lägga på Ålder för at få EP även med denna metod. Skissar vidare.

Ändra förstunden att alla "Säsonger" är 3 år men att EP/år ändras.
Första Säsongen ger 5 EP/år sen 11,9,7,5.
Detta gör ju att man lär sig mer i början men mindre i slutet. Fördelen med att Fortsätta med samma säsong är att man får mer Färdigheter att välja bland som tillhör "yrket" man får fler Specialliseringar att välja bland. Fler Förmågor och Händelser men även minimum antal Begränsningar.

Man får mer EP av att byta Livsvägar men man kan inte få nå högt FV.

FV EP
Säsong 1 7 15
Säsong 2 9 33
Säsong 3 11 27
Säsong 4 13 21
Säsong 5 15 15

Postat: 2011-09-04 01:50
av Alendor
Drastiskt förslag.

Varför inte strunta i År per Livsväg och helt enkelt säga att man får (i Grundreglerna) 6st Livsvägar att välja och sen får man välja hur gammal man är? Ålder gör sen skillnad i GE-modifikation och lite annat men har inget med antalet Färdigheter eller EP?

Detta gör ju att man kan få göra den karaktär man vill utan att behöva bry sig om ålder. Möjligen kan det va en mindre EP-Bonus när man går upp en Åldersgrupp.

Postat: 2011-09-04 02:05
av Grisodlar'n
Alendor skrev:Drastiskt förslag.

Varför inte strunta i År per Livsväg och helt enkelt säga att man får (i Grundreglerna) 6st Livsvägar att välja och sen får man välja hur gammal man är? Ålder gör sen skillnad i GE-modifikation och lite annat men har inget med antalet Färdigheter eller EP?

Detta gör ju att man kan få göra den karaktär man vill utan att behöva bry sig om ålder. Möjligen kan det va en mindre EP-Bonus när man går upp en Åldersgrupp.
Jag vet inte...ett annat förslag är att vi har ett tak på antal Livsvägar samt att vi inte bryr oss om någon millimeterrättvisa. Rollpersonerna ska väl ändå samarbeta? Vad gör det då om en RP är yngre (gått t ex kortare Livsvägar) och har skrapat ihop färre EP?