MAGI: BESVÄRJELSER

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

MAGI: BESVÄRJELSER

Inlägg av Alendor »

Skapar denna tråd för att diskutera besvärjelser, nya som gammla.
Hur dom ska funka i det nya systemet och hur man konverterar från det gammla.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Om jag tänker som med mitt system som inte har Effektgrader utan högre Skolvärde för att få bätre effekt så kan Förtrolla Vapen funka lite som detta.
FÖRTROLLA VAPEN
Skola: Allmän
Skolvärde: varierar

Varje Bonus ger +1 i Skada och +1 på FV-tärningan. FV-tärningans resultat kan dock max bli 10.

Förklaring: Man slår ju två tärningar, en Skada och en FV-tärning.
En högre höjer resultatet på en av dom med ett fast värde men max 10, dvs du slår en T10 för FV men kan få max 10 på resultatet men så om ett vapen har FtV på 5 så får du +5 i skada och +5 på FV-tärningen. Detta gör ju att du får större chans att träffa men inte som om det va +5 i FV utan du kan ju fortfarande slå 7 med 2T10 (1a med Skadetärningen och 1+5 på FV-tärningen.)
LÄSA MAGI
Skola: Allmän
Skolvärde: varierar

Denna används för att läsa vilka besvärjelser som finns i ett föremål och vilken Effekt dom har.


Förklaring: Man slår sitt FV+2T10 som normalt och ska övervinna Svårighetsgraden. Svårighetsgraden för varje besvärjelse står skrivet i Besvärjelsen. Alla besvärjelser har inte en svårighetsgrad då inte alla kan bindas i ett föremål. man kan läsa av så många svårighetsgrader som Resultatet av FV+2T10 visar, om det saknas för alla så läser man av dom man klarar av. (3 besvärjelser med Svårighetsgrad 5 va (15 totalt) och ens resultat blir 7 så får man enbart kännedom om En besvärjelse men man vet att det finns fler.)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag retade mig lite på sänkningen i CL då man änvände Effektgrader.
Som om PSY-minskningen inte var nog?

Jag skulle vilja föreslå att vi gör ett omtag för vad som skall hända regelmässigt när en Magiker lägger Eld E2. Om vi ens skall ha Effektgrader?

Tex skulle man kunna säga att Effektgraden inte påverkas CL utan om man lyckas med tärningskastet dras 1 PSY. Misslyckas man med tärningskastes dras PSY som motsvarar Effektgraden. Besvärjelsen lyckas oavsett.
Hmmm, kanske blir en erfaren Magiker för farlig. En Magiker med DÖDSHAND FV18 blir minst sagt dödlig.

En annan tanke dök precis upp.
Vad har FV-nivån i Magiskolan för roll, mer än att den på något sätt avgör vilka Besvärjelser en Magiker har tillgång till?
Borde det inte vara lite skillnad Elementarmagikger manar FRAMMANA SALAMANDER om denne har 20 eller 9 i Elementarmagi?

Någon bonus borde FV-nivån i Magiskolan ge?
Kanske Besvärjelsens FV + Magiskolans FV + 1T10 mot svårighetsgrad?

Som sagt, jag har bara en massa lösa ideér som ännu inte formats till något.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Jag retade mig lite på sänkningen i CL då man änvände Effektgrader.
Som om PSY-minskningen inte var nog?

Jag skulle vilja föreslå att vi gör ett omtag för vad som skall hända regelmässigt när en Magiker lägger Eld E2. Om vi ens skall ha Effektgrader?

Tex skulle man kunna säga att Effektgraden inte påverkas CL utan om man lyckas med tärningskastet dras 1 PSY. Misslyckas man med tärningskastes dras PSY som motsvarar Effektgraden. Besvärjelsen lyckas oavsett.
Hmmm, kanske blir en erfaren Magiker för farlig. En Magiker med DÖDSHAND FV18 blir minst sagt dödlig.

En annan tanke dök precis upp.
Vad har FV-nivån i Magiskolan för roll, mer än att den på något sätt avgör vilka Besvärjelser en Magiker har tillgång till?
Borde det inte vara lite skillnad Elementarmagikger manar FRAMMANA SALAMANDER om denne har 20 eller 9 i Elementarmagi?

Någon bonus borde FV-nivån i Magiskolan ge?
Kanske Besvärjelsens FV + Magiskolans FV + 1T10 mot svårighetsgrad?

Som sagt, jag har bara en massa lösa ideér som ännu inte formats till något.
Hm.. med min ide är det ju inga effektgrader alls viewtopic.php?t=875 men den iden kanske inte är godkänd?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Hm.. med min ide är det ju inga effektgrader alls viewtopic.php?t=875 men den iden kanske inte är godkänd?
Ehhh, med MÖRKER S10 och Smyga/Gömma sig FV15 drar jag mig diskret undan till min studiekammare....
:-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:
Alendor skrev:Hm.. med min ide är det ju inga effektgrader alls viewtopic.php?t=875 men den iden kanske inte är godkänd?
Ehhh, med MÖRKER S10 och Smyga/Gömma sig FV15 drar jag mig diskret undan till min studiekammare....
:-)
hm.. Ger ju ideer till en intressant karaktär =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tror vi kan använda stommarna i våra olika idéer. Jag ville ha Aspekter (Cirklar/Sfärer). En magiskola innehåller ett visst antal olika Aspekter, eller områden. Animalia - Djurkontroll inom Animismen är ett exempel på en Aspekt. Det är en grupp besvärjelser som har ett gemensamt tema. Till viss del kan de ses som magins Specialiseringar.
Det FV magikern har i magiskolan avgör vilka besvärjelser och ritualer ur Aspekten han behärskar. FV används också istället för S(kicklighetsvärde) som fanns i EDD.

Tobald var inne på att kanske strunta i Effektgrad överhuvudtaget. CL-minskningar vid olika E är både en fråga om lite tidsödande subtraktion och en dubbel bestraffning (PSY-kostnaden är andra halvan). Tobald hade också tankar kring magikers FV och skillnaden mellan en magiker med FV 20 i en skola och en med FV 9.

Alendors system tycks i korthet bygga på att ju skickligare magiker, desto mer förödande/effektiv är dennes magi.

Vi tycks alla tre vilja att FV i magiskolan ska ha betydelse för magikern. Varför inte låta magikerns FV bestämma hur kraftfulla besvärjelser han kan kasta? Det är i linje med allas inlägg. Det kommer då att finnas större skäl till att frukta ärkemagiker och häxmästare. Om vi försöker vara konsekventa med tärningar för skadande/läkande magi, kroppsförändrade magi och allt annat som påverkar värden, så kan vi klara oss undan med någon enkel tabell med FV-nivåer och tärningar.

Jag har egentligen inte klurat alltför mycket kring magireglerna mer än jag plitat ned i .indd-filen Magi, men det är en viktig sak jag gärna skulle vilja se i spelet:

Att magi är något som är värt att frukta. Både för icke-magiker och magiker. Det ska finnas något vilt och otyglat kring magianvändandet. Det är trots allt verklighetens väv och naturlagarna som manipuleras. Det ska finnas en viss grad av slump och fara i magiutövandet. Okända faktorer som påverkar, både positivt och negativt, alltifrån själva kastandet till PSY-kostnaden/Utmattningen. Det ska inte vara kliniskt och precist som i EDD: "Jag kastar HELA E2. Det borde läka skadan.", "Jag kastar VARSEBLI ORCHER E2. Den andra Effektgraden använder jag till att öka räckvidden. Jag lyckades med slaget. Jag drar av 2 PSY. Finns det orcher i närheten?".

Hur gör man det lite mer slumpartad? Att använda 1T20+FV istället för 2T10+FV är ju ett enkelt grepp som ger en mer linjär slump. Men det är ändå inte tillräckligt, i mina ögon.

Kort sagt, jag vill att magi både ska kunna ge användaren större belöningar men också innebära större risker.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Jag tror vi kan använda stommarna i våra olika idéer. Jag ville ha Aspekter (Cirklar/Sfärer). En magiskola innehåller ett visst antal olika Aspekter, eller områden. Animalia - Djurkontroll inom Animismen är ett exempel på en Aspekt. Det är en grupp besvärjelser som har ett gemensamt tema. Till viss del kan de ses som magins Specialiseringar.
Det FV magikern har i magiskolan avgör vilka besvärjelser och ritualer ur Aspekten han behärskar. FV används också istället för S(kicklighetsvärde) som fanns i EDD.
AJa tror ja förstår va du menar men du får görna förklara ite mer med exempel. Magikerns Handbok hade ju uppdelat, mindre Skolor men skolorna va sen isig uppdelat och även om det inte är så du vill ha den så är väl iden den samma?
Elementarmagi har dom olika Elementen eller ska det mer va vad man gör? Förändra, Forma, Skapa etc?
Grisodlar'n skrev: Tobald var inne på att kanske strunta i Effektgrad överhuvudtaget. CL-minskningar vid olika E är både en fråga om lite tidsödande subtraktion och en dubbel bestraffning (PSY-kostnaden är andra halvan). Tobald hade också tankar kring magikers FV och skillnaden mellan en magiker med FV 20 i en skola och en med FV 9.
Ja effektgrad tycker ja bara va trist, va för svårt att lägga någon annan effektgrad en 1 eller möjligen 2.
Grisodlar'n skrev: Vi tycks alla tre vilja att FV i magiskolan ska ha betydelse för magikern. Varför inte låta magikerns FV bestämma hur kraftfulla besvärjelser han kan kasta? Det är i linje med allas inlägg. Det kommer då att finnas större skäl till att frukta ärkemagiker och häxmästare. Om vi försöker vara konsekventa med tärningar för skadande/läkande magi, kroppsförändrade magi och allt annat som påverkar värden, så kan vi klara oss undan med någon enkel tabell med FV-nivåer och tärningar.
För att predika om minna regler igen. =)
Detta är ju va min ide gör, har du högre FV i skolan så kan du automatiskt kasta kraftigare besvärjelser utan att behöva få nå minus i FV eller så, dom kostar enbart mer.
Sen om man kör med svårighetsgrader kan man ju även göra nå i stil med att vissa besvärjelser lyckas man med automatiskt om man har ett FV som är högt nog ?
Grisodlar'n skrev: Att magi är något som är värt att frukta. Både för icke-magiker och magiker. Det ska finnas något vilt och otyglat kring magianvändandet. Det är trots allt verklighetens väv och naturlagarna som manipuleras. Det ska finnas en viss grad av slump och fara i magiutövandet. Okända faktorer som påverkar, både positivt och negativt, alltifrån själva kastandet till PSY-kostnaden/Utmattningen. Det ska inte vara kliniskt och precist som i EDD: "Jag kastar HELA E2. Det borde läka skadan.", "Jag kastar VARSEBLI ORCHER E2. Den andra Effektgraden använder jag till att öka räckvidden. Jag lyckades med slaget. Jag drar av 2 PSY. Finns det orcher i närheten?".
Jag tycker vi kör vidare med 2T10 och använda samma system som vid strid, den ene tärningen är Effekt-tärning (istället för skada) och den andra FV-tärningen. Effekttärningen avgör vad effekten blir viket alltid, oavsätt besvärjelse, ska va nå med 1T10 att göra om det så bara är 1-5 och 6-10 som är alternativen. Här kan man ju också göra så att en 1a är någon forma av misslyckande eller iaf ett sämmre resultat än en 1a på FV-tärningen.

Jag är imot alt för grova misslyckanden och saker som "lallande fåne" och tappar minne i någon/några timmar, glömmer bort besvärjelser.
Tycker mer åt at man inte får göra nå nästa SR eller att nästa Besvärjelse automatiskt misslckas.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Att magi är något som är värt att frukta. Både för icke-magiker och magiker. Det ska finnas något vilt och otyglat kring magianvändandet. Det är trots allt verklighetens väv och naturlagarna som manipuleras. Det ska finnas en viss grad av slump och fara i magiutövandet. Okända faktorer som påverkar, både positivt och negativt, alltifrån själva kastandet till PSY-kostnaden/Utmattningen. Det ska inte vara kliniskt och precist som i EDD: "Jag kastar HELA E2. Det borde läka skadan.", "Jag kastar VARSEBLI ORCHER E2. Den andra Effektgraden använder jag till att öka räckvidden. Jag lyckades med slaget. Jag drar av 2 PSY. Finns det orcher i närheten?".
Jag tycker vi kör vidare med 2T10 och använda samma system som vid strid, den ene tärningen är Effekt-tärning (istället för skada) och den andra FV-tärningen. Effekttärningen avgör vad effekten blir viket alltid, oavsätt besvärjelse, ska va nå med 1T10 att göra om det så bara är 1-5 och 6-10 som är alternativen. Här kan man ju också göra så att en 1a är någon forma av misslyckande eller iaf ett sämmre resultat än en 1a på FV-tärningen.

Jag är emot att grova misslyckanden och saker som "lallande fåne" och tappar minne i någon/några timmar, glömmer bort besvärjelser.
Tycker mer åt at man inte får göra nå nästa SR eller att nästa Besvärjelse automatiskt misslckas.
Jag gillar osäkerhetsfaktorn starkt! Men jag är emot ÄS snedtändningstabell. Jag är övertygad att kreativiten i vår grupp kan komma fram till något bättre och mer användbart (smicker, smicker).
Vad sägs om att varje gång man använder magi skall SL slå i en tabell för att se om och hur magianvändandet påverkade "verkligheten"?
För det mesta händer ingenting, ibland något bra (typ ingen PSY drogs, dubbeleffekt) ibland händer även "det motsatta någon" (HELA på kompisen ger även "SKADA" på din häst), ibland utspaceade saker (dina skor tar eld) osv.
Vid misslyckade och fummel kan värre och ännu lustigare saker inträffa
* En oformlig klump av kött ramlar igenom dimensionerna
* En Tusenfoting ramlar igenom. Under de 2T10 SR det stannar innan den rycks tillbaka har den ett enda livsmål och det är att bita dig med sig giftiga (ST3) bett. Just det, den går inte att skada då dess sammansättning skiljer sig fullständigt ifrån oss.
* Du/någon annan blir supertrött och har -3 på CL ända tilla personen i fråga sovit 1T4h
* Vinden byter riktning
Det vill säga ingenting som är allvarligt för rollpersonerna (dör, mister GE etc) eller påverkar det pågående äventyret (RP transporteras till annan kontinent) men ändå är lite skrämmande och oförklarligt
Om vi tar med tabeller av sådant slag finns det alltid en risk/chans att något mer inträffar än det Magikern ville.

En spontan idé på hur Magiskolans FV kan inverka: FV grupp == max "effektgrad"

Jag tycker att Magisystemet is ÄS material är ibland det som har störst utvecklingspotential. Det är i mitt tyckte lite väl begränsande för Magikern, framförallt de som inte har alltför höga FV/S. En Magiker med FV 8 i Elementarmagi och medelmåttiga S-nivåer var helt enkelt inget någon fruktade. En annan indikator på att ÄS själva inte var nöjda är ju det faktum att alla SLP hade "S motsvarande FV i Magiskolan i alla besvärjelser" Hur lång tid tar inte det att skaffa?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, vi kan säkert komma på intressant magiskt spill och liknande. Det klassiska är väl demonologen vars ritual sliter med något helt oönskat från demonvärlden.

1. Besynnerliga sidoeffekter orsakat av magiskt spill.

2. Magiska sidoeffekter som fördärvar, förvrider, förändrar långtidsanvändare i stil med det som fanns i Magiboxen.

3. Dramatiska fummeleffekter som kanske inte nödvändigtvis drabbar magikern själv.

4. Perfekta slag som ger effekt utöver det önskade.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: AJa tror ja förstår va du menar men du får görna förklara ite mer med exempel. Magikerns Handbok hade ju uppdelat, mindre Skolor men skolorna va sen isig uppdelat och även om det inte är så du vill ha den så är väl iden den samma?
Elementarmagi har dom olika Elementen eller ska det mer va vad man gör? Förändra, Forma, Skapa etc?
Jag kommer inte riktigt ihåg om uppdelningen i Magikerns handbok hade någon egentlig funktion. Jag har för mig att den inte hade det.

När det gäller Elementarmagi så hade jag inte kommit så långt i mitt skrivande. Jag hade bara beskrivit Allmän magi, Animism och Demonologi i Indesign-filen. Uppdelningen av Elementarmagi beror alldeles på hur nischade vi vill att elementarmagiker ska vara. Personligen tycker jag att det finns en viss tjusning med magiker som är helt besatta av sina respektive element. Med det tänket finns det lika många inriktningar som element. Och då kan ju Förändra, Forma, Skapa, etc, vara bra Aspektindelningar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: AJa tror ja förstår va du menar men du får görna förklara ite mer med exempel. Magikerns Handbok hade ju uppdelat, mindre Skolor men skolorna va sen isig uppdelat och även om det inte är så du vill ha den så är väl iden den samma?
Elementarmagi har dom olika Elementen eller ska det mer va vad man gör? Förändra, Forma, Skapa etc?
Jag kommer inte riktigt ihåg om uppdelningen i Magikerns handbok hade någon egentlig funktion. Jag har för mig att den inte hade det.

När det gäller Elementarmagi så hade jag inte kommit så långt i mitt skrivande. Jag hade bara beskrivit Allmän magi, Animism och Demonologi i Indesign-filen. Uppdelningen av Elementarmagi beror alldeles på hur nischade vi vill att elementarmagiker ska vara. Personligen tycker jag att det finns en viss tjusning med magiker som är helt besatta av sina respektive element. Med det tänket finns det lika många inriktningar som element. Och då kan ju Förändra, Forma, Skapa, etc, vara bra Aspektindelningar.
Men detta påverkar ju inte själva Besvärjelserna eller spelsystemet för Magi? Kan ju pilla på båda samtidigt och sen bara dela upp dom om det nu ska va så?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Men detta påverkar ju inte själva Besvärjelserna eller spelsystemet för Magi? Kan ju pilla på båda samtidigt och sen bara dela upp dom om det nu ska va så?
Exakt vilka besvärjelser som ska ingå i respektive Aspekt är något man kan fixa senare, ja. Aspekter är dock tänkta att ha betydelse för magisystemet.

När det gäller besvärjelser, så har jag en fråga:

Vad vill ni se för slags besvärjelsenamn? I det jag hade knåpat ihop förut behöll jag visserligen de gamla namnen på besvärjelser (t ex ELD) men jag hade också alternativa, lite mer fantasifulla namn. Vill ni ha ÄS gamla namn eller besvärjelsenamn i stil med Nekhars Svarta Tunga, Onarads Psykomantiska Allokering, Silidons Omintetgörande och Skingrande Runa och Kadalhads Första Insegel?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Men detta påverkar ju inte själva Besvärjelserna eller spelsystemet för Magi? Kan ju pilla på båda samtidigt och sen bara dela upp dom om det nu ska va så?
Exakt vilka besvärjelser som ska ingå i respektive Aspekt är något man kan fixa senare, ja. Aspekter är dock tänkta att ha betydelse för magisystemet.

När det gäller besvärjelser, så har jag en fråga:

Vad vill ni se för slags besvärjelsenamn? I det jag hade knåpat ihop förut behöll jag visserligen de gamla namnen på besvärjelser (t ex ELD) men jag hade också alternativa, lite mer fantasifulla namn. Vill ni ha ÄS gamla namn eller besvärjelsenamn i stil med Nekhars Svarta Tunga, Onarads Psykomantiska Allokering, Silidons Omintetgörande och Skingrande Runa och Kadalhads Första Insegel?
Tycker nog man ska köra vidare på samma, iaf som grund. Blir så många namn som ska kommas på och man ser inte direkt vad dom gör.
Kanske kan komma på andra namn till mer unika besvärjelser som man måste lära sig på någon Akademi (träning)?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, min tanke var att det skulle skänka besvärjelserna en viss air av mystik och göra en hel del för spelkänslan. Visst innebär det en del jobb, men det är likadant med allt vi gör. En Sinkadus-artikel var inne på mer dramatiska besvärjelsenamn och hela det spåret. Istället för att spelaren säger att han kastar ELD på fienden, så kan han kalla det för något betydligt flärdfullare.
Skriv svar